RE: [Friesland-genealogy] Re: Gegevens Notaris J.W. Schippers te Heerenveen

    Message 1 of 6 , May 11, 2011
      Wil,

      Hij moet in ieder geval vóór 18 juli 1946 zijn overleden. In een
      krantebericht van die datum wordt vermeld dat "in de woning van wijlen
      notaris Schippers" een fröbelschool zal worden ingericht door twee Eerw.
      zusters uit Roermond die zich daarnaast met charitatieve doelstellingen
      zullen bezighouden.
      merkwaardig genoeg wordt notaris Schippers niet vermeld in de necrologie van
      31-12-1946, noch is er enig overlijdensbeicht van hem te vinden.

      Met vriendelijke groet
      Nynke van den Hooven

      _____

      Message 2 of 6 , May 12, 2011
        Hallo Wil en Nynke,

        Zou je de persoonsgegevens van notaris Schippers niet kunnen opvragen bij de Notariële Broederschap? Als ze het daar niet weten, zullen ze je misschien doorverwijzen naar het Nationaal Archief, waar de archiefstukken van de genoemde Broederschap worden bewaard.

        Hartelijke groeten,

        Klaas Pera

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Nynke van den Hooven <nynkevandenhooven@...> wrote:

> [...]
        > merkwaardig genoeg wordt notaris Schippers niet vermeld in de necrologie van
        > 31-12-1946, noch is er enig overlijdensbeicht van hem te vinden.

      • wlamain
        Message 3 of 6 , May 14, 2011
          Beste Nynke, Klaas,

          Dank voor jullie meedenken.

          Het krantenartikel kende ik inderdaad, zo was ik ook aan 1946 gekomen,
          gecombineerd met de eindtermijn van notarisschap eind 1945.

          Ik hoop in eerste instantie dat iemand in Heerenveen in het
          gemeentearchief zou willen nakijken of notaris Schippers daar is
          overleden.

          Het valt natuurlijk wel op dat zijn notariaatsperiode precies december
          1945 eindigt, kort na het einde van de oorlog. Hiervoor kunnen vele
          redenen zijn, die mogelijk als gevolg hebben dat hij niet in Heerenveen
          is overleden, hoewel de krantenredactie wel van zijn overlijden op de
          hoogte was.

          Dank voor de tip om te zoeken via de Kon. Not. Broederschap. Via hen had
          ik de datum-uit-functie al gevonden.

          Voor nu, blijf ik nog even hopen op hulp uit Heerenveen.
          Notaris J.W. Schippers zal vermoedelijk dus in Heerenveen overleden zijn
          tussen 1 januari 1943 (einde genlias) en 18 juli 1946 (krantenartikel)

          met vriendelijke groeten,

          Wil

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "klaaspera" <pera@...>
          wrote:

> [...]
          je misschien doorverwijzen naar het Nationaal Archief, waar de
          archiefstukken van de genoemde Broederschap worden bewaard.

        • wlamain
          Message 4 of 6 , Oct 16, 2011
            Beste allemaal,

            Ik heb zelf mijn antwoord gevonden.
            https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1-19195-8671-39?cc=1831469&wc=10687696#uri=https%3A%2F%2Fapi.familysearch.org%2Frecords%2Fwaypoint%2F10681394

            Wellicht een goede tip voor anderen. Via http://www.genver.nl/ zijn de gedigitaliseerde familysearch BS gegevens eenvoudig ontsloten.

            Mocht je wat willen inzien op afstand, dan is dit een mooi startpunt.

            met vriendelijke groeten,

            Wil Lamain