Re: [Friesland-genealogy] Re: Anne (Anton) Boekema

  • oebeleb@zonnet.nl
    Message 1 of 27 , May 11 8:37 AM
      Halla Klaas,

      Op tresoar kun je zien dat de geboorte in 1898 correct is. De
      vermelding van 1900 is dus NIET correct.

      Vr. groet,
      Oebele Bijlsma

    • Marjon
      Message 2 of 27 , May 12 2:03 AM
        De Anne Bokma, van 13-03-1898 kind van Freerk Johannes en Frankje Regeling is naar Amerika, Califonië vertrokken. Hij staat ook op de passagiers lijst van Ellis Island; gearriveerd op 25-09-1920. Dit bevestigt ook een nazaat van Beene (broer van Anne). Die wist te vertellen dat hij naar Amerika op jonge leeftijd vertrok. Was lang ongehuwd gebleven voor zover zij wist.
        Marjon Root

      • Cornelius Boekema
        Message 3 of 27 , May 13 4:48 PM
          Ik denk ook dat <http://www.romansonline.com/> www.romansonline.com, welke
          ik ook had gevonden, foutief is, tenzij er 'n tweede Anne Bokma verwekt
          werd door dezelfde ouders. Maar daar is geen spoor van te vinden.

          Cor Boekema

        • Cornelius Boekema
          Message 4 of 27 , May 13 5:18 PM
            Op dezelfde boot, op dezelfde datum, arriveerde ook Johannes Freerks Bokma,
            broer van Anne, op Ellis Island. Wat eigenaardig is, het Manifest vermeldt
            voor hem dezelfde geboorte datum als voor Anne. Volgens Tresoar was Johannes
            geboren op 26 December 1889 en niet op 13 Maart 1898. Iets deugt dus niet.
            Heb jij meer gegevens, Marjon?

            Cor Boekema

          • Hinke
            Message 5 of 27 , May 13 11:13 PM
              Ik heb niet alles goed gevolgd over Anne Bokma maar zag wel dat jullie
              een geboorte hebben in Doniawerstal. Hebben jullie er iets aan als ik in
              het bev.reg. van Doniawerstal kijk om te zien wat daar te vinden is over
              Anne Bokma? Ik ben waarschijnlijk dinsdag weer op het gemeentearchief in
              Joure waar ook de bev.reg. van Doniawerstal zijn.

              groet, Hinke.

            • Marjon
              Message 6 of 27 , May 14 1:24 AM
                Cor,
                Alleen nog dat broer Siebolt (broer van Anne) met vrouw Sjouwkje naar Australie gingen.
                En wat ook een beetje merkwaardig is, is dat de familie wist te vertellen dat Anne op 19 jarige leeftijd is vertrokken en er dus een leeftijd van 22 jaar bij de records van Ellis Island staat?!
                Maar goed dat kan, misschien geheugenprobleem van deez of geen.
                Marjon.

                Message 7 of 27 , May 14 6:03 AM
                  Marjon, Cor,

                  Het manifest vermeldt geen geboortedatum, maar een leeftijd. Op 25-09-1920
                  was Johannes 32 jaar; in het manifest staat 22, dat lijkt dus een typefout.
                  Als laatste “permanent residence” geven beide heren Langweer op, waar ze ook
                  beiden geboren zijn en als “nearest relative” in NL F.J. Bokma (ongetwijfeld
                  hun vader). Allebei “single, farmlaborer” en op weg naar neef H.F. Hornstra
                  in Springfield, South-Dakota.

                  Maar ik dacht dat de zoektocht om een Anton Bokma ging….?

                  Of ben ik alwéér aan een nieuwe bril toe …….:-)?

                  Met vriendelijke groet

                  Nynke van den Hooven

                  _____

[...]

                  <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , Cornelius Boekema
                  <corneliusboekema@...> wrote:

> [...]
                  Johannes
                  > geboren op 26 December 1889 en niet op 13 Maart 1898. Iets deugt dus niet.

                • Cornelius Boekema
                  Message 8 of 27 , May 14 5:30 PM
                    Zou zeker op prijs gesteld worden, Hinke.

                    Cor Boekema

                  • Hinke
                    Message 9 of 27 , May 14 10:57 PM
                      Ik ga dinsdag even kijken. Als ik het goed heb gaat het om een Anne
                      (Anton) Bokma die rond 1900 geboren is.
                      Mogelijk deze:
                      Geboorteakte Doniawerstal, 1898
                      Aangiftedatum 14 maart 1898, akte nr. 39
                      Anne Bokma, geboren 13 maart 1898
                      Zoon van Freerk Bokma en Frankje Regeling

                      Of een Anne (Anton) die na 1902 geboren is en waar Anne (Anton) naar toe
                      gegaan is.

                      Ik zie wel even wat er in het bev.reg. te vinden is en eventueel de
                      tienjarentafel (en zo nodig geb. akte) na 1902.

                      Mocht ik het fout hebben, of iets anders moeten zoeken, laat het dan nog
                      even weten.

                      groet, Hinke.

                      Op 15-5-2011 2:30, Cornelius Boekema schreef:
                      > Zou zeker op prijs gesteld worden, Hinke.
                      >

                      > Cor Boekema

                    • y.zandbergen
                      Message 10 of 27 , May 15 5:28 AM
                        Hinke , ik denk dat Anne (Anton) rond 1906 of later geboren is

                        Tenminste diegene die ik zoek

                        Jan

> [...]

                        groet, Hinke.

                        Op 15-5-2011 2:30, Cornelius Boekema schreef:
                        > Zou zeker op prijs gesteld worden, Hinke.

                      • Marjon
                        Message 11 of 27 , May 15 6:20 AM
                          Jan,
                          Heb je hier al eens gekeken:
                          http://www.stamboomforum.nl/familienamen/2/9612/0
                          Marjon

                          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "y.zandbergen" <y.zandbergen@...> wrote:

                          > Hinke , ik denk dat Anne (Anton) rond 1906 of later geboren is
                          >
                          > Tenminste diegene die ik zoek
                          >
                          > Jan

                        • Hinke
                          Message 12 of 27 , May 15 7:18 AM
                            Jan ik ga wel even kijken of er in Doniawerstal een Anne (Anton) Bokma
                            geboren is rond die tijd.

                            groet, Hinke.

                            Op 15-5-2011 14:28, y.zandbergen schreef:
                            > Hinke , ik denk dat Anne (Anton) rond 1906 of later geboren is
                            >
                            > Tenminste diegene die ik zoek
                            >
                            > Jan

                          • y.zandbergen
                            Message 13 of 27 , May 15 9:38 AM
                              Geweldig , dank je wel

                              Jan

> [...]

                              groet, Hinke.

                              Op 15-5-2011 14:28, y.zandbergen schreef:
                              > Hinke , ik denk dat Anne (Anton) rond 1906 of later geboren is

                            • Cornelius Boekema
                              Message 14 of 27 , May 16 7:13 AM
                                Marjon, Nynke,

                                Nynke, je hebt gelijk dat we zijn afgedwaald naar ‘n andere Anne Bokma, want
                                waar het eerst overging, was ‘n Anton (Anne) Bokma die gewoond had in Arnhem
                                en van wie Jan van Zandbergen meer wilde weten. Tot nu toe, kunnen we nog
                                steeds zijn ouders niet vinden. Ik had gesuggereerd dat hij misschien ’n
                                Anne Bokma was uit Doniawerstal, zoon van Freerk Bokma en Frankje Regeling.
                                Maar we weten nu dat deze Anne emigreerde en Marjon is in contact met deze
                                familie.

                                Deze Anne doet ons ook nogal wat vragen stellen, want hij zou geëmigreerd
                                zijn met zijn broer Johannes. De boot manifesten, te vinden via Ellis
                                Island, geven voor beiden de leeftijd – dus niet de geboortedatum – van 22
                                jaar. Dat zou kloppen voor Anne, en de mondelinge overlevering zou niet meer
                                zuiver zijn, want die heeft het dus over 19 jaar. Maar volgens mij klopt het
                                helemaal niet wat Johannes betreft, want die trouwde in 1917 en bleef in
                                Nederland, voor zover ik dat kan nagaan. Tenzij hij ’n heen- en terug reis
                                maakte om zijn jongere broer te begeleiden, maar dat lijkt me niet erg
                                waarschijnlijk, vanwege de geldkosten en ook zijn jong gezin.

                                Bedankt voor de mededeling dat Siebolt naar Australie vertrok. Wat neef H.F.
                                Hornstra betreft in Springfield, Dakota, het boot manifest vermeldt hem als
                                “cousin”. Zijn vader moet dus met ’n Bokma getrouwd zijn. Op Tresoar heb ik
                                geen huwelijk Hornstra-Bokma kunnen vinden. Zouden ze in de States getrouwd
                                zijn?

                                Cor Boekema

                              • Hinke
                                Message 15 of 27 , May 16 9:05 AM
                                  Ik was van plan morgen in het bev.reg. van Doniawerstal te kijken naar
                                  Anne Bokma. Ik kan dan het hele gezin van Freerk Bokma en Frankje
                                  Regeling wel noteren, dat is misschien het handigst.
                                  En als ik tijd heb zie ik ook wel even in Haskerland of daar toevallig
                                  ook een Anne(Anton) Bokma van rond 1906 voorkomt.

                                  groet, Hinke.

                                  Message 16 of 27 , May 16 2:25 PM
                                    Cor, Marjon,

                                    Ik heb nu eens verder gekeken dan mijn neus lang is en het is heel goed
                                    mogelijk dat de emigrerende Johannes helemaal geen broer van Anne was.

                                    Zo kwam ik ook de volgende Johannes Bokma tegen:

                                    Geboorteakte Doniawerstal, 1897, akte nr
                                    Johannes Bokma, geboren Langweer, 3 december 1897, zoon van Siebolt Bokma en
                                    Pietje Kooitje.

                                    Deze Johannes was op 25 september 1920 (datum aankomst New York) ook 22 jaar
                                    oud, net als Anne. Anne en Johannes waren neven (hun vaders waren broers).

                                    Op 18-11-1962 overlijdt een John Bokma in San Bernardino. Hij is (volgens de
                                    California Death Index) geboren op 3-12-1899 in the Netherlands en zijn
                                    moeder’s meisjesnaam is Kootje….! Dat moet dus inderdaad de zoon van Siebolt
                                    Bokma en Pietje Kooitje zijn!

                                    Mogelijk is hij in Nederland een echtgenote gaan “halen”, want op 23-08-1929
                                    arriveert Johan Bosma, 31, farmhand, geb. Langweer, last residence Hynes,
                                    California met echtgenote Lykeltje (24, geb. Bolsward, laatst woonachtig te
                                    Sneek) a/b van de Nieuw Amsterdam in New York.

                                    Dan is hij dezelfde als de John Bokma die in 1930 in Downey Township, Los
                                    Angeles Co., California woont met zijn Hollandse echtgenote Elisabeth (24)
                                    en hun 1 maand oude zoon Sam.

                                    John Bokma (37, genaturaliseerd op 26-02-1932 in California), echtgenote
                                    Lykeltje (30, geb. Bolsward) en zoon Sam (geb 5-3-1930, Long Beach,
                                    California) zijn kennelijk in 1935 naar Nederland geweest, want ik tref ze
                                    ook aan op een manifest van de Rotterdam die op 16-08-1935 in New York
                                    arriveert.

                                    In de California Marriage index vind ik vervolgens een huwelijk van een
                                    Elisabet Bokma / Elisabet Vormmeer met een in 1908 geboren John Eigenhouse
                                    op 20-02-1965 in Los Angeles Co. Elisabet overleed op 2 Dec 1982 in Salem,
                                    Marion, Oregon. Volgens de SSDI informatie werd zij geboren op 30-04-1905.
                                    Het zou mij niet verbazen als zij een dochter blijkt te zijn van Sjerp
                                    Vermeer/Vormeer en Trijntje Dijkstra die in 1900 in Bolsward trouwden.
                                    Sjerp’s moeder heette nl Lykeltje Nieuwenhuis.

                                    Voor Siebolt Bokma, zoon van Freerk Bokma en Frankje Regeling vond ik het
                                    volgende:

                                    Birth: 02 NOV 1900 Langweer, Friesland, Netherlands

                                    Death: 05 MAY 1974 Trafalgar, Victoria, Australia

                                    Burial: 09 MAY 1974 Necropolis, Springvale, Victoria, Australia

                                    De link tussen deze Bokma’s en H.F. Hornstra uit Springfield, Bon Homme Co.,
                                    South Dakota heb ik nog steeds niet kunnen leggen.

                                    Wel heb ik inmiddels gevonden dat de in 1824 geboren Jan Kornelis Hornstra
                                    en zijn borer, de in 1829 geboren Fedde Kornelis Hornstra beiden naar
                                    Amerika zijn geëmigreerd en daar in Bon Homme Co., South Dakota
                                    terechtkwamen. Misschien is H.F. een nazaat van één van hen? Want de
                                    aanduiding “cousin” kan waarschijnlijk heel ruim worden opgevat…..

                                    Met vriendelijke groet

                                    Nynke van den Hooven

                                    _____

                                    Message 17 of 27 , May 17 5:53 AM
                                      Cor, Nynke, Jan,
                                      Langzamerhand vallen puzzelstukjes weer op zijn plaats, mbt de "Regeling" Bokma. Leuk.
                                      Nu las ik iets op het stamboomforum over de connectie Hornstra Bokma,
                                      dit zou oa in de memorie van successie te vinden zijn: hornstra bokma geven daar wel resultaten.
                                      Verder staat daar nog van alles en nog wat aan namen en Bokma's ook dat er broers naar Amerika zijn gegaan, maar het duizelt mij een beetje.
                                      http://www.stamboomforum.nl/familienamen/2/9612/1
                                      Voor de liefhebber misschien? En misschien dat Jan hier wat aan heeft.
                                      Met vriendelijke groet,
                                      Marjon Root

                                      Message 18 of 27 , May 17 7:43 AM
                                        Cor, Marjon,

                                        Voorzover ik daar kon ontdekken ligt die cnnectie in het begin van de 19de
                                        eeuw. Beetje ver weg om iemand dan nog "cousin" te noemen. Hoewel op het
                                        manifest eerste "father" lijkt te hebben gestaan. Dus misschien is er
                                        eigenlijk sprake van een cousin van vaders Siebolt en Freerk?

                                        Ik vond wel een H.F. Hornstra die in 1906 in Charles Mix, Platte, South
                                        Dakota een stuk grond in bezit had.

                                        Volgens mij was Jan op zoek naar een Anton Boekema die ca 1904 werd geboren.
                                        Misschien heeft Hinke vandaag wat kunnen vinden..?

                                        Met vriendelijke groet

                                        Nynke van den Hooven

                                        _____

> [...]
                                        http://www.stamboomforum.nl/familienamen/2/9612/1
                                        Voor de liefhebber misschien? En misschien dat Jan hier wat aan heeft.

                                      • y.zandbergen
                                        Message 19 of 27 , May 17 7:49 AM
                                          Marjon , ik had reeds gekeken op het forum maar kon niet vinden wat ik zocht

                                          Met vriendelijke groet

                                          Jan v Zandbergen

[...]

                                          <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , Nynke van den Hooven
                                          <nynkevandenhooven@...> wrote:

> [...]
                                          ik
                                          > geen huwelijk Hornstra-Bokma kunnen vinden. Zouden ze in de States

                                        • y.zandbergen
                                          Message 20 of 27 , May 17 8:23 AM
                                            Wat ik wel heb gevonden op de site van andries stienstra is een overlijdens
                                            advertentie uit de leeuwarder courant van wk.52 , 20-12-2004

                                            Overleden Rinske Kooistra ,overleden 18-12-2004 Noordbergum , crematie
                                            23-12-2004 goutum geb.23-02-1917 Warga , leeftijd 87 jr partner Anne Bokma
                                            overl.09-08-1993 , is hiermee iets te vinden

                                            Met vriendelijke groet

                                            Jan v Zandbergen

                                            <nynkevandenhooven@...> wrote:

> [...]
                                            ik
                                            > geen huwelijk Hornstra-Bokma kunnen vinden. Zouden ze in de States

                                          • Hinke
                                            Message 21 of 27 , May 17 8:58 AM
                                              En het leek zo simpel, 'even' het bev.reg. van Doniawerstal raadplegen.
                                              Normaal kijk ik in de klapper en dan via het bladnummer vind je het wel.
                                              Helaas is er bij het klapperen en of noteren van nummers van het
                                              bev.reg. iets mis gegaan want wat ik in de klapper vind is niet te
                                              vinden op de fiches die we dachten dat er bij zouden moeten horen. Dat
                                              we is dan de archiefmedewerker en ik. Ik kon niet ontdekken hoe het
                                              systeem nu in elkaar zat, de klapper van de jaren 1900-1910
                                              correspondeerden niet met de fiches van die jaren en de
                                              archiefmedewerker wist ook niet hoe het zat, het komt er dus op neer dat
                                              ik niets heb gevonden. Er staan Anne Bokma's in de klapper maar waar in
                                              het bev.reg. is een raadsel.

                                              Ik heb nog wel even in de tienjarentafel van Doniaw. gekeken (1903-1908)
                                              in die periode vind ik alleen een Saakje Bokma aktedatum 29-02-1904.

                                              groet, Hinke.

                                              Message 22 of 27 , May 17 12:20 PM
                                                Jan,

                                                Daarmee vind je in op www.archiefleeuwardercourant.nl
                                                <http://www.archiefleeuwardercourant.nl/> (de krant van toen) de
                                                overlijdensadvertentie van Anne Bokma die op 09-08-1993 in St.
                                                Jacobiparochie overleed op de leeftijd van 79 jaar (m.a.w. geb. ca 1914).
                                                Hij was 50 jaar getrouwd met Rinske Kooistra en had kinderen Jan, Auke,
                                                Jippe en Douwe.

                                                Uit een overlijdensadvertentie van 16-02-1959 (van Aafke van Dijk) blijkt
                                                dat Rinske een dochter was van Auke D(ouwes). Kooistra en Aafke van Dijk.
                                                Anne staat in de advertentie vermeld als A.J. Bokma. Het lijkt aannemelijk
                                                dat Anne Bokma's vader dan een Jan (of misschien Johannes). Ik vond een
                                                huwelijk in 1917 van Jan (Jippes) Bokma met Grietje Zoutsma. Dat lijkt niet
                                                correct, maar dat zijn inderdaad Anne's ouders. In de huwelijksakte staat
                                                het volgende: "De echtgenoten verklaarden bij deze te erkennen een kind
                                                genaamd Anne, geboren te Hallum de 11-03-1914."

                                                Ook weer opgelost :-)

                                                Met vriendelijke groet

                                                Nynke van den Hooven

                                                _____

[...]

                                                Jan v Zandbergen<knip>

                                              • y.zandbergen
                                                Message 23 of 27 , May 17 12:49 PM
                                                  Nynke , bedankt voor de informatie.

                                                  De Anne Bokma die ik zoek had minimaal 2 zonen waarvan er 1 Ton werd
                                                  genoemd.

                                                  Volgens mij was hij ook eerder geboren.

                                                  Maar alles is een zoektocht waard

                                                  Om zekerheid te hebben moet ik weten of hij in Arnhem heeft gewoond.

                                                  Ik zal eens gaan zoeken in de telefoongids en gaan rondbellen of ik een link
                                                  kan vinden.

                                                  Groet , Jan

                                                  Message 24 of 27 , May 18 5:38 AM
                                                    Nynke , ben wezen rondbellen en de zoon van Anne Bokma geeft aan dat zijn
                                                    vader nooit buiten friesland heeft gewoond.

                                                    Helaas is dit dus een andere Anne Bokma

                                                    Jan

                                                    Message 25 of 27 , May 18 8:19 AM
                                                      Nynke, Jan, Marjon,

                                                      Prachtig zoekwerk, Nynke, betreffende de Johannes Siebolts Bokma, welke ik
                                                      nog niet in mijn bestand had. Dat lost dus de moeilijkheid op die ik had met
                                                      de Johannes welke Anne Freerks vergezelde naar de USA in 1920. De emigratie
                                                      van Siebolt Freerks werd dus ook bevestigd.

                                                      De Anne Bokma die Jan vermeldde, kan ik via de gevonden gegevens van Nynke
                                                      en Graftombe.nl thuisbrengen in mijn bestand betreffende de Bokmas uit het
                                                      Noorden van Friesland (Het Bildt, enz.) en die me brengen naar 'n Jeppe
                                                      Alberts, getrouwd te Stiens met Sijke Rochus op 13 Maart 1681. Maar die
                                                      Anton (Anne) blijft dus nog steeds zoek.

                                                      De gegevens van het Stamboom Forum heb ik destijds al nagekeken, Marjon, en
                                                      verwerkt in mijn bestanden.