Re: Anne (Anton) Boekema

  • klaaspera
    Message 1 of 27 , May 11, 2011
      Hallo Cor,

      In een vorig bericht van jou op dit forum van 6 mei 2011

      vermeld jij "Anne Bokma, zoon van Freerk Johannes Bokma en Frankje Annes Regeling, die geboren werd in Doniawerstal(hoogstwaarschijnlijk Sint-Niek), op 13 Maart 1898". Op de website van Jan Martin Bokma:

      http://www.romansonline.com/familie/Familie.asp?ID=5514

      vind ik die persoon, kind van dezelfde ouders, ook terug, maar met de geboortedatum 13 maart 1900. Welke geboortedatum is juist? Er staat overigens Californië bij, misschien een aanduiding, dat hij is geëmigreerd?

      Met vriendelijke groeten,

      Klaas Pera

    • oebeleb@zonnet.nl
      Message 2 of 27 , May 11, 2011
        Halla Klaas,

        Op tresoar kun je zien dat de geboorte in 1898 correct is. De
        vermelding van 1900 is dus NIET correct.

        Vr. groet,
        Oebele Bijlsma

      • Marjon
        Message 3 of 27 , May 12, 2011
          De Anne Bokma, van 13-03-1898 kind van Freerk Johannes en Frankje Regeling is naar Amerika, Califonië vertrokken. Hij staat ook op de passagiers lijst van Ellis Island; gearriveerd op 25-09-1920. Dit bevestigt ook een nazaat van Beene (broer van Anne). Die wist te vertellen dat hij naar Amerika op jonge leeftijd vertrok. Was lang ongehuwd gebleven voor zover zij wist.
          Marjon Root

        • Cornelius Boekema
          Message 4 of 27 , May 13, 2011
            Ik denk ook dat <http://www.romansonline.com/> www.romansonline.com, welke
            ik ook had gevonden, foutief is, tenzij er 'n tweede Anne Bokma verwekt
            werd door dezelfde ouders. Maar daar is geen spoor van te vinden.

            Cor Boekema

          • Cornelius Boekema
            Message 5 of 27 , May 13, 2011
              Op dezelfde boot, op dezelfde datum, arriveerde ook Johannes Freerks Bokma,
              broer van Anne, op Ellis Island. Wat eigenaardig is, het Manifest vermeldt
              voor hem dezelfde geboorte datum als voor Anne. Volgens Tresoar was Johannes
              geboren op 26 December 1889 en niet op 13 Maart 1898. Iets deugt dus niet.
              Heb jij meer gegevens, Marjon?

              Cor Boekema

            • Hinke
              Message 6 of 27 , May 13, 2011
                Ik heb niet alles goed gevolgd over Anne Bokma maar zag wel dat jullie
                een geboorte hebben in Doniawerstal. Hebben jullie er iets aan als ik in
                het bev.reg. van Doniawerstal kijk om te zien wat daar te vinden is over
                Anne Bokma? Ik ben waarschijnlijk dinsdag weer op het gemeentearchief in
                Joure waar ook de bev.reg. van Doniawerstal zijn.

                groet, Hinke.

              • Marjon
                Message 7 of 27 , May 14, 2011
                  Cor,
                  Alleen nog dat broer Siebolt (broer van Anne) met vrouw Sjouwkje naar Australie gingen.
                  En wat ook een beetje merkwaardig is, is dat de familie wist te vertellen dat Anne op 19 jarige leeftijd is vertrokken en er dus een leeftijd van 22 jaar bij de records van Ellis Island staat?!
                  Maar goed dat kan, misschien geheugenprobleem van deez of geen.
                  Marjon.

                  Message 8 of 27 , May 14, 2011
                    Marjon, Cor,

                    Het manifest vermeldt geen geboortedatum, maar een leeftijd. Op 25-09-1920
                    was Johannes 32 jaar; in het manifest staat 22, dat lijkt dus een typefout.
                    Als laatste “permanent residence” geven beide heren Langweer op, waar ze ook
                    beiden geboren zijn en als “nearest relative” in NL F.J. Bokma (ongetwijfeld
                    hun vader). Allebei “single, farmlaborer” en op weg naar neef H.F. Hornstra
                    in Springfield, South-Dakota.

                    Maar ik dacht dat de zoektocht om een Anton Bokma ging….?

                    Of ben ik alwéér aan een nieuwe bril toe …….:-)?

                    Met vriendelijke groet

                    Nynke van den Hooven

                    _____

[...]

                    <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , Cornelius Boekema
                    <corneliusboekema@...> wrote:

> [...]
                    Johannes
                    > geboren op 26 December 1889 en niet op 13 Maart 1898. Iets deugt dus niet.

                  • Cornelius Boekema
                    Message 9 of 27 , May 14, 2011
                      Zou zeker op prijs gesteld worden, Hinke.

                      Cor Boekema

                    • Hinke
                      Message 10 of 27 , May 14, 2011
                        Ik ga dinsdag even kijken. Als ik het goed heb gaat het om een Anne
                        (Anton) Bokma die rond 1900 geboren is.
                        Mogelijk deze:
                        Geboorteakte Doniawerstal, 1898
                        Aangiftedatum 14 maart 1898, akte nr. 39
                        Anne Bokma, geboren 13 maart 1898
                        Zoon van Freerk Bokma en Frankje Regeling

                        Of een Anne (Anton) die na 1902 geboren is en waar Anne (Anton) naar toe
                        gegaan is.

                        Ik zie wel even wat er in het bev.reg. te vinden is en eventueel de
                        tienjarentafel (en zo nodig geb. akte) na 1902.

                        Mocht ik het fout hebben, of iets anders moeten zoeken, laat het dan nog
                        even weten.

                        groet, Hinke.

                        Op 15-5-2011 2:30, Cornelius Boekema schreef:
                        > Zou zeker op prijs gesteld worden, Hinke.
                        >

                        > Cor Boekema

                      • y.zandbergen
                        Message 11 of 27 , May 15, 2011
                          Hinke , ik denk dat Anne (Anton) rond 1906 of later geboren is

                          Tenminste diegene die ik zoek

                          Jan

> [...]

                          groet, Hinke.

                          Op 15-5-2011 2:30, Cornelius Boekema schreef:
                          > Zou zeker op prijs gesteld worden, Hinke.

                        • Marjon
                          Message 12 of 27 , May 15, 2011
                            Jan,
                            Heb je hier al eens gekeken:
                            http://www.stamboomforum.nl/familienamen/2/9612/0
                            Marjon

                            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "y.zandbergen" <y.zandbergen@...> wrote:

                            > Hinke , ik denk dat Anne (Anton) rond 1906 of later geboren is
                            >
                            > Tenminste diegene die ik zoek
                            >
                            > Jan

                          • Hinke
                            Message 13 of 27 , May 15, 2011
                              Jan ik ga wel even kijken of er in Doniawerstal een Anne (Anton) Bokma
                              geboren is rond die tijd.

                              groet, Hinke.

                              Op 15-5-2011 14:28, y.zandbergen schreef:
                              > Hinke , ik denk dat Anne (Anton) rond 1906 of later geboren is
                              >
                              > Tenminste diegene die ik zoek
                              >
                              > Jan

                            • y.zandbergen
                              Message 14 of 27 , May 15, 2011
                                Geweldig , dank je wel

                                Jan

> [...]

                                groet, Hinke.

                                Op 15-5-2011 14:28, y.zandbergen schreef:
                                > Hinke , ik denk dat Anne (Anton) rond 1906 of later geboren is

                              • Cornelius Boekema
                                Message 15 of 27 , May 16, 2011
                                  Marjon, Nynke,

                                  Nynke, je hebt gelijk dat we zijn afgedwaald naar ‘n andere Anne Bokma, want
                                  waar het eerst overging, was ‘n Anton (Anne) Bokma die gewoond had in Arnhem
                                  en van wie Jan van Zandbergen meer wilde weten. Tot nu toe, kunnen we nog
                                  steeds zijn ouders niet vinden. Ik had gesuggereerd dat hij misschien ’n
                                  Anne Bokma was uit Doniawerstal, zoon van Freerk Bokma en Frankje Regeling.
                                  Maar we weten nu dat deze Anne emigreerde en Marjon is in contact met deze
                                  familie.

                                  Deze Anne doet ons ook nogal wat vragen stellen, want hij zou geëmigreerd
                                  zijn met zijn broer Johannes. De boot manifesten, te vinden via Ellis
                                  Island, geven voor beiden de leeftijd – dus niet de geboortedatum – van 22
                                  jaar. Dat zou kloppen voor Anne, en de mondelinge overlevering zou niet meer
                                  zuiver zijn, want die heeft het dus over 19 jaar. Maar volgens mij klopt het
                                  helemaal niet wat Johannes betreft, want die trouwde in 1917 en bleef in
                                  Nederland, voor zover ik dat kan nagaan. Tenzij hij ’n heen- en terug reis
                                  maakte om zijn jongere broer te begeleiden, maar dat lijkt me niet erg
                                  waarschijnlijk, vanwege de geldkosten en ook zijn jong gezin.

                                  Bedankt voor de mededeling dat Siebolt naar Australie vertrok. Wat neef H.F.
                                  Hornstra betreft in Springfield, Dakota, het boot manifest vermeldt hem als
                                  “cousin”. Zijn vader moet dus met ’n Bokma getrouwd zijn. Op Tresoar heb ik
                                  geen huwelijk Hornstra-Bokma kunnen vinden. Zouden ze in de States getrouwd
                                  zijn?

                                  Cor Boekema

                                • Hinke
                                  Message 16 of 27 , May 16, 2011
                                    Ik was van plan morgen in het bev.reg. van Doniawerstal te kijken naar
                                    Anne Bokma. Ik kan dan het hele gezin van Freerk Bokma en Frankje
                                    Regeling wel noteren, dat is misschien het handigst.
                                    En als ik tijd heb zie ik ook wel even in Haskerland of daar toevallig
                                    ook een Anne(Anton) Bokma van rond 1906 voorkomt.

                                    groet, Hinke.

                                    Message 17 of 27 , May 16, 2011
                                      Cor, Marjon,

                                      Ik heb nu eens verder gekeken dan mijn neus lang is en het is heel goed
                                      mogelijk dat de emigrerende Johannes helemaal geen broer van Anne was.

                                      Zo kwam ik ook de volgende Johannes Bokma tegen:

                                      Geboorteakte Doniawerstal, 1897, akte nr
                                      Johannes Bokma, geboren Langweer, 3 december 1897, zoon van Siebolt Bokma en
                                      Pietje Kooitje.

                                      Deze Johannes was op 25 september 1920 (datum aankomst New York) ook 22 jaar
                                      oud, net als Anne. Anne en Johannes waren neven (hun vaders waren broers).

                                      Op 18-11-1962 overlijdt een John Bokma in San Bernardino. Hij is (volgens de
                                      California Death Index) geboren op 3-12-1899 in the Netherlands en zijn
                                      moeder’s meisjesnaam is Kootje….! Dat moet dus inderdaad de zoon van Siebolt
                                      Bokma en Pietje Kooitje zijn!

                                      Mogelijk is hij in Nederland een echtgenote gaan “halen”, want op 23-08-1929
                                      arriveert Johan Bosma, 31, farmhand, geb. Langweer, last residence Hynes,
                                      California met echtgenote Lykeltje (24, geb. Bolsward, laatst woonachtig te
                                      Sneek) a/b van de Nieuw Amsterdam in New York.

                                      Dan is hij dezelfde als de John Bokma die in 1930 in Downey Township, Los
                                      Angeles Co., California woont met zijn Hollandse echtgenote Elisabeth (24)
                                      en hun 1 maand oude zoon Sam.

                                      John Bokma (37, genaturaliseerd op 26-02-1932 in California), echtgenote
                                      Lykeltje (30, geb. Bolsward) en zoon Sam (geb 5-3-1930, Long Beach,
                                      California) zijn kennelijk in 1935 naar Nederland geweest, want ik tref ze
                                      ook aan op een manifest van de Rotterdam die op 16-08-1935 in New York
                                      arriveert.

                                      In de California Marriage index vind ik vervolgens een huwelijk van een
                                      Elisabet Bokma / Elisabet Vormmeer met een in 1908 geboren John Eigenhouse
                                      op 20-02-1965 in Los Angeles Co. Elisabet overleed op 2 Dec 1982 in Salem,
                                      Marion, Oregon. Volgens de SSDI informatie werd zij geboren op 30-04-1905.
                                      Het zou mij niet verbazen als zij een dochter blijkt te zijn van Sjerp
                                      Vermeer/Vormeer en Trijntje Dijkstra die in 1900 in Bolsward trouwden.
                                      Sjerp’s moeder heette nl Lykeltje Nieuwenhuis.

                                      Voor Siebolt Bokma, zoon van Freerk Bokma en Frankje Regeling vond ik het
                                      volgende:

                                      Birth: 02 NOV 1900 Langweer, Friesland, Netherlands

                                      Death: 05 MAY 1974 Trafalgar, Victoria, Australia

                                      Burial: 09 MAY 1974 Necropolis, Springvale, Victoria, Australia

                                      De link tussen deze Bokma’s en H.F. Hornstra uit Springfield, Bon Homme Co.,
                                      South Dakota heb ik nog steeds niet kunnen leggen.

                                      Wel heb ik inmiddels gevonden dat de in 1824 geboren Jan Kornelis Hornstra
                                      en zijn borer, de in 1829 geboren Fedde Kornelis Hornstra beiden naar
                                      Amerika zijn geëmigreerd en daar in Bon Homme Co., South Dakota
                                      terechtkwamen. Misschien is H.F. een nazaat van één van hen? Want de
                                      aanduiding “cousin” kan waarschijnlijk heel ruim worden opgevat…..

                                      Met vriendelijke groet

                                      Nynke van den Hooven

                                      _____

                                      Message 18 of 27 , May 17, 2011
                                        Cor, Nynke, Jan,
                                        Langzamerhand vallen puzzelstukjes weer op zijn plaats, mbt de "Regeling" Bokma. Leuk.
                                        Nu las ik iets op het stamboomforum over de connectie Hornstra Bokma,
                                        dit zou oa in de memorie van successie te vinden zijn: hornstra bokma geven daar wel resultaten.
                                        Verder staat daar nog van alles en nog wat aan namen en Bokma's ook dat er broers naar Amerika zijn gegaan, maar het duizelt mij een beetje.
                                        http://www.stamboomforum.nl/familienamen/2/9612/1
                                        Voor de liefhebber misschien? En misschien dat Jan hier wat aan heeft.
                                        Met vriendelijke groet,
                                        Marjon Root

                                        Message 19 of 27 , May 17, 2011
                                          Cor, Marjon,

                                          Voorzover ik daar kon ontdekken ligt die cnnectie in het begin van de 19de
                                          eeuw. Beetje ver weg om iemand dan nog "cousin" te noemen. Hoewel op het
                                          manifest eerste "father" lijkt te hebben gestaan. Dus misschien is er
                                          eigenlijk sprake van een cousin van vaders Siebolt en Freerk?

                                          Ik vond wel een H.F. Hornstra die in 1906 in Charles Mix, Platte, South
                                          Dakota een stuk grond in bezit had.

                                          Volgens mij was Jan op zoek naar een Anton Boekema die ca 1904 werd geboren.
                                          Misschien heeft Hinke vandaag wat kunnen vinden..?

                                          Met vriendelijke groet

                                          Nynke van den Hooven

                                          _____

> [...]
                                          http://www.stamboomforum.nl/familienamen/2/9612/1
                                          Voor de liefhebber misschien? En misschien dat Jan hier wat aan heeft.

                                        • y.zandbergen
                                          Message 20 of 27 , May 17, 2011
                                            Marjon , ik had reeds gekeken op het forum maar kon niet vinden wat ik zocht

                                            Met vriendelijke groet

                                            Jan v Zandbergen

[...]

                                            <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , Nynke van den Hooven
                                            <nynkevandenhooven@...> wrote:

> [...]
                                            ik
                                            > geen huwelijk Hornstra-Bokma kunnen vinden. Zouden ze in de States

                                          • y.zandbergen
                                            Message 21 of 27 , May 17, 2011
                                              Wat ik wel heb gevonden op de site van andries stienstra is een overlijdens
                                              advertentie uit de leeuwarder courant van wk.52 , 20-12-2004

                                              Overleden Rinske Kooistra ,overleden 18-12-2004 Noordbergum , crematie
                                              23-12-2004 goutum geb.23-02-1917 Warga , leeftijd 87 jr partner Anne Bokma
                                              overl.09-08-1993 , is hiermee iets te vinden

                                              Met vriendelijke groet

                                              Jan v Zandbergen

                                              <nynkevandenhooven@...> wrote:

> [...]
                                              ik
                                              > geen huwelijk Hornstra-Bokma kunnen vinden. Zouden ze in de States

                                            • Hinke
                                              Message 22 of 27 , May 17, 2011
                                                En het leek zo simpel, 'even' het bev.reg. van Doniawerstal raadplegen.
                                                Normaal kijk ik in de klapper en dan via het bladnummer vind je het wel.
                                                Helaas is er bij het klapperen en of noteren van nummers van het
                                                bev.reg. iets mis gegaan want wat ik in de klapper vind is niet te
                                                vinden op de fiches die we dachten dat er bij zouden moeten horen. Dat
                                                we is dan de archiefmedewerker en ik. Ik kon niet ontdekken hoe het
                                                systeem nu in elkaar zat, de klapper van de jaren 1900-1910
                                                correspondeerden niet met de fiches van die jaren en de
                                                archiefmedewerker wist ook niet hoe het zat, het komt er dus op neer dat
                                                ik niets heb gevonden. Er staan Anne Bokma's in de klapper maar waar in
                                                het bev.reg. is een raadsel.

                                                Ik heb nog wel even in de tienjarentafel van Doniaw. gekeken (1903-1908)
                                                in die periode vind ik alleen een Saakje Bokma aktedatum 29-02-1904.

                                                groet, Hinke.

                                                Message 23 of 27 , May 17, 2011
                                                  Jan,

                                                  Daarmee vind je in op www.archiefleeuwardercourant.nl
                                                  <http://www.archiefleeuwardercourant.nl/> (de krant van toen) de
                                                  overlijdensadvertentie van Anne Bokma die op 09-08-1993 in St.
                                                  Jacobiparochie overleed op de leeftijd van 79 jaar (m.a.w. geb. ca 1914).
                                                  Hij was 50 jaar getrouwd met Rinske Kooistra en had kinderen Jan, Auke,
                                                  Jippe en Douwe.

                                                  Uit een overlijdensadvertentie van 16-02-1959 (van Aafke van Dijk) blijkt
                                                  dat Rinske een dochter was van Auke D(ouwes). Kooistra en Aafke van Dijk.
                                                  Anne staat in de advertentie vermeld als A.J. Bokma. Het lijkt aannemelijk
                                                  dat Anne Bokma's vader dan een Jan (of misschien Johannes). Ik vond een
                                                  huwelijk in 1917 van Jan (Jippes) Bokma met Grietje Zoutsma. Dat lijkt niet
                                                  correct, maar dat zijn inderdaad Anne's ouders. In de huwelijksakte staat
                                                  het volgende: "De echtgenoten verklaarden bij deze te erkennen een kind
                                                  genaamd Anne, geboren te Hallum de 11-03-1914."

                                                  Ook weer opgelost :-)

                                                  Met vriendelijke groet

                                                  Nynke van den Hooven

                                                  _____

[...]

                                                  Jan v Zandbergen<knip>

                                                • y.zandbergen
                                                  Message 24 of 27 , May 17, 2011
                                                    Nynke , bedankt voor de informatie.

                                                    De Anne Bokma die ik zoek had minimaal 2 zonen waarvan er 1 Ton werd
                                                    genoemd.

                                                    Volgens mij was hij ook eerder geboren.

                                                    Maar alles is een zoektocht waard

                                                    Om zekerheid te hebben moet ik weten of hij in Arnhem heeft gewoond.

                                                    Ik zal eens gaan zoeken in de telefoongids en gaan rondbellen of ik een link
                                                    kan vinden.

                                                    Groet , Jan

                                                    Message 25 of 27 , May 18, 2011
                                                      Nynke , ben wezen rondbellen en de zoon van Anne Bokma geeft aan dat zijn
                                                      vader nooit buiten friesland heeft gewoond.

                                                      Helaas is dit dus een andere Anne Bokma

                                                      Jan

                                                      Message 26 of 27 , May 18, 2011
                                                        Nynke, Jan, Marjon,

                                                        Prachtig zoekwerk, Nynke, betreffende de Johannes Siebolts Bokma, welke ik
                                                        nog niet in mijn bestand had. Dat lost dus de moeilijkheid op die ik had met
                                                        de Johannes welke Anne Freerks vergezelde naar de USA in 1920. De emigratie
                                                        van Siebolt Freerks werd dus ook bevestigd.

                                                        De Anne Bokma die Jan vermeldde, kan ik via de gevonden gegevens van Nynke
                                                        en Graftombe.nl thuisbrengen in mijn bestand betreffende de Bokmas uit het
                                                        Noorden van Friesland (Het Bildt, enz.) en die me brengen naar 'n Jeppe
                                                        Alberts, getrouwd te Stiens met Sijke Rochus op 13 Maart 1681. Maar die
                                                        Anton (Anne) blijft dus nog steeds zoek.

                                                        De gegevens van het Stamboom Forum heb ik destijds al nagekeken, Marjon, en
                                                        verwerkt in mijn bestanden.