Hulp gevraagd bij 19e Eeuws bureaucratisch Nederlands

  • johnplaysjazz
    Message 1 of 2 , May 6, 2011
      dag medeverslaafden,
      ik vond voor een van mijn voorvaders een notariele akte, aangaande de openbare veiling van boelgoed.(Johan Daniel Christiaan de Vries, Beetsterzwaag, 19.5.1842). Daarin komt de volgende paragraaf voor:
      "Ten verzoeke van Johan Daniel Christiaan de Vries meester kleermaker en winkelier wonende te Beetsterzwaag en als zodanig behoorlijk gepatenteerd voor het dienstjaar achttienhonderd eenenveertig, volgens patent den dertienden September achttienhonderd eenenveertig, door de Regering van Beetsterzwaag onder No. 60 aan hem uitgereikt; terwijl de aanvragen over het dienstjaar achhtienhonderd tweeenveertig nog geen plaats hebben gevonden."
      De betekenis van de termen "patent" en "gepatenteerd" ontgaat mij, en daardoor de betekenis van deze hele paragraaf. Ik vermoed dat JDC een of anderse belasting niet betaald had, maar ik zou dat graag wat zekerder weten.
      Commentaar en/of toelichting zou erg op prijs gesteld worden.
      Groetnis uit Ottawa,
      John de Vries
    • L.A.Bakker
      Message 2 of 2 , May 6, 2011
        Patent = vergunning om de winkel te mogen voeren?
        Gr, Leo