jo mouwes

  • Jantsje Pasma
    Message 1 of 6 , May 5, 2011
      Hoi,

      Van een vriendin kreeg ik de vraag of ik misschien deze persoon kon vinden.
      Zij werkt met oude mensen en er is een mevrouw dat dolgraag wil weten waar haar jeugdvriendje is gebleven.
      Ik weet niet of hij is overleden of niet.
      Waar ik wel achter ben is dat het een joodse naam betreft.
      Ik heb al veel joodse begraafplaatsen opgezocht en ook personen die zijn vervoerd naar auswitsch, maar daar stond hij niet bij.
      Ik heb ook al via google de naam proberen te vinden.
      Wie weet waar ik nog moet zoeken?
      De naam is Jo Mouwes wonende in 1922( geboren) in Amsterdam
      Jo kan ook een afkorting zijn van joachim,jonas,of johannes etz. Dat wist zij ook niet.

      Is er misschien iemand die weet hoe hier verder mee? Ik had het anders hier niet gevraagd maar omdat de vrouw ook al op leeftijd is, begint de tijd te dringen.

      Groetjes, jantsje

    • Tim L.Krooneman
      Message 2 of 6 , May 5, 2011
        Jantsje

        Staat hij hier mogelijk bij? http://www.joodsmonument.nl/search?q_mm=Mouwes
        <http://www.joodsmonument.nl/search?q_mm=Mouwes&q_search_form=person&q_advan
        ced=1> &q_search_form=person&q_advanced=1

        Tim

        Tim en Anneke Krooneman - van der Heij

        Deurzerdiep 39

        8032 NC Zwolle

        telefoon: 038 4544713

        website <http://www.timkrooneman.nl/> : www.timkrooneman.nl

[...]

      • nynke van den hooven
        Message 3 of 6 , May 5, 2011
          Jantsje,

          Op de wesite van de Oorlosggravenstichting worden 2 Joachims Mouwes vermeld; ��n van hen werd op 14 april 1923 in Amsterdam geboren. Hij is op 2 april 1943 in Sobibor omgebracht.
          Zou dat het gezochte jeugdvriendje kunnen zijn?

          Met vriendelijke groet,
          Nynke van den Hooven.

          To: friesland-genealogy@yahoogroups.com
          From: jannpasma@...
          Date: Thu, 5 May 2011 09:04:08 +0200
          Subject: [Friesland-genealogy] jo mouwes

[...]

        • Janny van der Meer- de Vries
          Message 4 of 6 , May 5, 2011
            Hallo Jantsje
            Ik heb dezelfde gegevens als Nynke ik heb het boek in memoriam waarin ruim
            honderduizend namen staan van joodse slachtoffers

            Hier staat Mouwes Joachim 14-4- 1923 Amsterdam 2-4-1943 Sobibor
            Groeten Janny van der Meer

            ________________________________

            Message 5 of 6 , May 5, 2011
              Hallo Nynke en Jantsje,

              Eén van beide Joachims wordt ook genoemd op de website van het archief in Amsterdam. Diens volledige naam is Joachim Reinhold Mouwes, geboren in 1923. Verdere gegevens ontbreken, omdat de archiefkaart van die persoon nog niet openbaar is.

              De familie Mouwes is nogal wijdverspreid in Amsterdam. Als je alleen maar een roepnaam weet van Jo Mouwes, is het zoeken naar een speld in de hooiberg. De familie Mouwes hield zich bezig met diamantbewerken, een delicatessenzaak en roosjes verstellen (wat dat ook moge zijn).

              De koshere delicatessenzaak Mouwes zit al langere tijd in Amsterdam. In 1803 begon de familie Mouwes een zuurinleggerij aan de Rapenburgerstraat, in de toenmalige Jodenbuurt. Na de Tweede Wereldoorlog, die de Joodse gemeenschap in Amsterdam decimeerde, opende Isaac een delicatessenzaak. Sinds 1980 is de inmiddels in Buitenveldert gevestigde winkel in handen van Mordechai.

              Bron:
              http://www.refdag.nl/achtergrond/consument/kosjer_in_nederland_1_358129

              Die delicatessenwinkel zit daar nog steeds. Als je nu vastloopt met je onderzoek, zou je altijd nog naar die winkel kunnen bellen of mailen. Misschien kunnen ze jou daar verder helpen. Het adres is:

              Mouwes Kosher Delicatessenbedrijf
              Kastelenstraat 261
              1082 EG AMSTERDAM
              Website: http://www.mouwes.nl/

              Hartelijke groeten,

              Klaas Pera

              Message 6 of 6 , May 5, 2011
                Jantsje,

                Op de site die Tim Krooneman noemde wordt deze in 1923 geboren Jo Mouwes ook
                vermeld, incl de reden van zijn aanhouding en de namen van zijn ouders.
                Misschien kan je vriendin navragen of de “zoekster” de namen van de ouders
                van de door haar gezochte Jo weet?

                Met vriendelijke groet

                Nynke van den Hooven

                _____

                From: nynke van den hooven <nynkevandenhooven@...
                <mailto:nynkevandenhooven%40hotmail.com> >
                To: "Friesland-genealogy@yahoogroups.com
[...]

                To: friesland-genealogy@yahoogroups.com
                <mailto:friesland-genealogy%40yahoogroups.com>