Re: + Overlijdensberichten Flevoland en NW-Overijssel week 13-2011

  • Evert de Jonge
    Message 1 of 6 , Apr 28, 2011
      Hallo,

      Ik vind het steeds maar weer plaatsen van overlijdensadvertenties nu niet bepaald iets voor een genealogische website.

      Tevens: In hoeverre worden de privacyregels overtreden bij het overnemen van gegevens waarin namen van levende personen staan? Ik denk dat dat niet zomaar kan,

      vr gr Evert de Jonge

    • Ingrid Stokreef
      Message 2 of 6 , May 1, 2011
        Beste allemaal, dear all,

        Onderstaande overlijdensadvertenties trof ik in de afgelopen periode aan in de regionale weekbladen De Noordoostpolder, Flevopost en Nieuwsbode NW Overijssel.
        De advertenties zijn toegevoegd aan de database van Familieberichten Online, http://www.online-familieberichten.nl (v.h. Hollantsnet.nl).
        Gratis scans van alle genoemde advertenties zijn ook te bestellen via ingridstokreef@.... Graag met vermelding van naam en publicatiedatum (tussen haakjes vermeld)

        The following obituary information was recently found in the local weekly newspapers De Noordoostpolder, Flevopost and Nieuwsbode NW Overijssel.
        The information is added to the d-base of Familieberichten Online, http://www.online-familieberichten.nl (f.k.a. Hollantsnet.nl).
        If you are interested, you can also order a free scan of all the ads mentioned above by sending an e-mail to ingridstokreef@.... Please mention the name of the local weekly and date of publication. (between the ( ..))

        De namen staan op alfabetische volgorde. The names are listed in alphabetical order.

        Berg, Henricus Petrus van den, geb. Klundert 9-3-1920, overl. Emmeloord 29-3-2011, ev. An Schoone (NOP 31-3-2011)

        Driesen, Willem Jan, geb. 6-3-1932, overl. 29-3-2011, ev. G. Lassche (NOP 31-3-2011)

        Gilchrist, Jeanette, geb. Crewe 25-6-1947, overl. Emmeloord 27-3-2011, ev. Jaap Koens (NOP 29-3-2011)

        Kersbergen, Teuntje (Teuni), geb. Benschop 21-7-1943, overl. Lelystad 25-3-2011, ev. Aart Ruiter (FP 30-3-2011)

        Kramer, Jeltje, geb. Molkwerum 25-4-1924, overl. Lelystad 25-3-2011, wv. Halbe Bouma (FP 30-3-2011)

        Mastenbroek, Martinus Petrus Cornelis (Martin), geb. Delft 22-9-1911, overl. Lelystad 27-3-2011, wv. Bertha van Heukelom (NOP 31-3-2011)

        Schipper, Aleida, geb. Ambt Hardenberg 25-4-1919, overl. Marknesse 30-3-2011, wv. Hendrik Timmer (NOP 31-3-2011)

        Stempvoort, Greta Maria Jacoba, geb. Ede 24-6-1931, overl. Kampen 28-3-2011, wv. Jacob Netjes (NOP 31-3-2011)

        Woltjer, Chris, geb. Slochteren 27-9-1946, overl. Dronten 28-3-2011, ev. Monique Reijmer (FP 30-3-2011)

        Met vriendelijke groet,

        Ingrid Stokreef.

      • Rita Veeken - Ritsma
        Message 3 of 6 , May 2, 2011
          Hallo Evert,

          Ik denk dat het wel toegestaan is omdat dit berichten zijn die gewoon in de
          krant staan. Ik vraag me alleen af of Ingrid deze moeite niet voor niets
          doet omdat voor zover ik weet alle overlijdensadvertenties ook op mensenlink
          staan.

          Groetjes, Rita

          Message 4 of 6 , May 2, 2011
            Hallo Evert,

            De privacy regels worden hier niet overtreden, het zijn gegevens van rouwadvertenties die openbaar zijn gemaakt in diverse kranten, en dus niets meer met privacy van doen hebben, als je iets privaat wil houden dan moet je ook geen rouwadvertentie plaatsen, net hetzelfde als gegevens op een grafsteen zijn niet privaat meer zodra de steen met tekst is geplaatst op een begraafplaats die een openbaar karakter heeft, de een heeft wel baat bij het regelmatig ontvangen van rouwadvertenties en de ander niet, dus laten we deze discussie hier nu niet gaan voeren want dat is lood om oud ijzer, er zit toch een deleteknop op je toetsenbord, en elke rouwadvertentie levert gegevens op voor een willekeurige genealoog..............vriendelijke groet Johan Zwart, Winschoten

            Message 5 of 6 , May 2, 2011
              Evert,

              De discussie m.b.t. familieberichten keert met enige regelmaat terug.

              Juist familieberichten kunnen voor een genealoog een bron van gegevens zijn

              Wat betreft de privacy: familieberichten worden gepubliceerd via een
              openbaar medium (nl de krant of via websites) en zijn dus voor iedereen
              toegankelijk.

              Er wordt geen enkele privacyregel overtreden als gegevens uit
              familieberichten worden overgenomen…….tót het moment dat men wil gaan
              publiceren. Dan is toestemming voor publicatie van gegevens van nog levende
              personen noodzakelijk. Waarbij het niet uitmaakt waar de betreffende
              gegevens gevonden zijn.

              Het kan natuurlijk zijn dat je geen behoefte hebt aan de ontvangst van
              meldingen mbt familieberichten. Dat is de reden dat de onderwerpregel van
              overlijdensberichten altijd voorafgegaan wordt door een + teken. Daarmee kun
              je (door het instellen van een “berichtregel” in Outlook) de betreffende
              berichten direct naar een map naar keuze “wegfilteren”.

              Met vriendelijke groet

              Nynke van den Hooven

              _____

              Message 6 of 6 , May 2, 2011
                One of our English-speaking and reading group members asked me for a
                translation of the reply I sent to Evert de Jonge’s message concerning the
                publication of death announcements in genealogy groups with regard to
                privacy regulation.

                “The discussion on death announcements pops up every now and again.

                Death announcements can be a great source of information for genealogists.

                As far as privacy is concerned: death announcements are published through a
                public medium (i.e. a newspaper or websites) and accessible for everyone.

                No privacy regulation is violated by copying data about living persons from
                these death announcements ... Until one wants to publish. Then permission is
                needed from those living persons to publish that information.

                It is possible that you do not want to receive the messages regarding death
                announcements. That is why the subject line of such messages is always
                preceded by a + sign. It allows you (by creating a "message rule" in
                Outlook) to move these messages to a specific folder eg. the Deleted items
                folder.”

                As far as translations are concerned: please feel free to contact me if ever
                you would like a Dutch message translated.

                Unfortunately it would take too much time to translate each and every
                message….

                Kind regards

                Nynke van den Hooven

                _____