RE: [Friesland-genealogy] Hendrik Hendriks Holtrop

  • Pera
    Message 1 of 34 , Apr 3 2:32 AM
      Hallo Nynke,

      In dit soort lastige kwesties word je heel makkelijk op het verkeerde been
      gezet. Heel snel trek je dan een verkeerde conclusie. Nadat ik gisteren mijn
      mail had verstuurd, zag ik ook, dat Hendrik Jans Betten is overleden rond
      1769. Die informatie heb ik van de website “stamboom De Koning” bij
      Genealogie Online. Waarschijnlijk is de beheerder van die website tot die
      conclusie gekomen, omdat er in het gezin Betten nog een kind werd geboren
      met de achternaam Holtrop. Die conclusie is wel begrijpelijk, maar of die
      klopt?

      Twee dingen in mijn mail van gisteren moet ik wel aanpassen. Het is niet
      zeker, of Hendrik is geboren uit een buitenechtelijke relatie. Hij kan
      inderdaad postuum, dus na het overlijden van Hendrik Jans Betten, zijn
      geboren. Ook was mijn conclusie niet juist, dat hij is opgezadeld met de
      achternaam Holtrop. Voor die naam heeft hij zelf gekozen.

      Vooralsnog moeten we er gemakshalve toch maar van uitgaan, dat zijn vader
      Hendrik Jans Betten was. Waarom Hendrik dan kiest voor de naam Holtrop zal
      misschien nooit opgehelderd worden. Misschien heeft de weduwe Geertien
      Harmens hulp gekregen van een “Holtrop”, toen zij achterbleef met zeer jonge
      kinderen en een boerenbedrijf zonder kostwinner.

      Hartelijke groeten,

      Klaas Pera

      Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Message 34 of 34 , Apr 5 2:47 PM
        Goeden Avond
        ER stond ook bij "'Bij koninklijk Besluit"'en geen Gerechtelijk Besluit, ik
        had mij daar in vergist
        IK heb ook herhaaldelijk Bij Koninklijk Besluit als bij Brouwer het ineens
        van
        Meeteren Brouwer werd of Koumans Brouwer of van Limburg Brouwer en Bellinga
        bRouwer en Swalve Brouwer
        Die Brouwers hielden nogal van veranderingen en hadden blijkbaar het geld er
        voor over.
        Sonja