Re: [Friesland-genealogy] Hendrik Hendriks Holtrop

  • Rogier Visser
    Message 1 of 34 , Apr 3, 2011
      Naar aanleiding van de vermelding van de doop van Hendrik in het doopboek
      (dat Hendrik Hendriks een zoon van Geertien Harmens is), even de volgende
      opmerking:

      Ik ben een aantal maal tegengekomen dat er bij de doop van een kind van
      ongetrouwde ouders expliciet "onecht" bij stond. Ook was dan alleen de
      moeder vermeld. Aan het eind van het jaar staan soms dan twee nummers bij
      wijze van samenvatting: het aantal "echte" kinderen dat is gedoopt, en het
      aantal "onechte" kinderen (als mooie graadmeter van de stand van de zeden
      van de kerkelijke gemeente).

      Mijn idee is: misschien kun je uit de echte doopakte (niet de digitale
      versie) opmaken of het kind onecht was. Zo nee, dan is het logisch dat
      Hendrik Jans de vader is, en is de dopeling vernoemd naar de overleden
      vader. Zo ja, dan moet je doorzoeken...

      Gr
      Rogier

      2011/4/3 sonja neyen <samneyen@...>

      > Goeden Avond,
      > Ik heb een fam. Kragt (Cracht voordien) uit Nieuwleusen
      > de afstammelingen noemen zich allemaal verschillend, namelijk Netjes en
      > Stadhouder en Kracht en de Groot en later een van de kleinkinderen Horstra
      > (naar de Boerderij) en de ander van den Berg
      > Is niet echt lekker zoeken zo, maar het bewijs ligt er.
      > Sonja

    • sonja neyen
      Message 34 of 34 , Apr 5, 2011
        Goeden Avond
        ER stond ook bij "'Bij koninklijk Besluit"'en geen Gerechtelijk Besluit, ik
        had mij daar in vergist
        IK heb ook herhaaldelijk Bij Koninklijk Besluit als bij Brouwer het ineens
        van
        Meeteren Brouwer werd of Koumans Brouwer of van Limburg Brouwer en Bellinga
        bRouwer en Swalve Brouwer
        Die Brouwers hielden nogal van veranderingen en hadden blijkbaar het geld er
        voor over.
        Sonja