van Houten...

  • zaldy41
    Message 1 of 2 , Apr 2, 2011
      mede speurders,

      Toch zou er een verband kunnen zijn met Coenraad Jans, zoon van Jan Paulus van Houten in Harlingen.
      Deze Coenraad Jans laat namelijk kinderen dopen in Schoterland/Opsterland...
      Het feit dat bij het huwelijk van Jan Paulus wordt vermeld dat hij uit Katlijk komt, betekend natuurlijk niet dat hij daar geboren is... en gezien de niet veel voorkomende namen als Coenraad, Anthoni zou hij toch wel eens uit de familie van Houten in Harlingen kunnen stammen...
      en is het aannemelijk dat Jan Paulus uit Harlingen ook een zoon Paulus had...
      Met verhuizing naar Schoterland/Opsterland, kan de familie door trouwen overgegaan zijn naar de Nederduitse kerk...

      Harry van Leuveren
      Bacolod City
      Philippines
    • Sjoerd
      Message 2 of 2 , Apr 5, 2011
        Hallo Harry,

        Tot de voorouders van mijn vrouw behoort, via haar vader, Paulus Jans van Houten (getrouwd met Bregtje Lieuwes). Via haar moeder heeft ze Koenraad Jans van Houten (getrouwd met Sietske Annes de Haan) als voorouder. Deze Koenraad is een kleinzoon van de Coenraad Jans die op 1/6/1738 te Kortezwaag trouwde met Bauckjen Jans.
        Een waterdicht bewijs dat beide personen verwant waren heb ik niet. Op grond van het feit dan beiden de naam van Houten gebruikten en dat in beide families de naam `Leentje` (Helena) werd gebruikt lijkt het mij waarschijnlijk dat die verwantschap er was en dat ze beiden afstammelingen waren van Jan Paulus van Houten en Helena Coenraerts.
        Hier wat gegevens uit een parenteel van Jan Paulus van Houten, gemaaskt op basis van deze aanname.

        1 Jan Paulus van Houten, getrouwd met Helena Coenraerts.
        Kinderen van Jan en Helena:
        1 (Waarschijnlijk) Paulus Jansen van Houten. Volgt 1.1.
        2 (Waarschijnlijk) Coenraad Jans (van Houten). Volgt 1.2.
        3 (Mogelijk) Johannes Jans van Houten. Hij is gedoopt op 19-12-1723 (Herv.) te Kortezwaag.
        (Het is niet zeker dat deze Johannes Jans een zoon is van Jan en Helena. Bij de doop werd wel de vader Jan Paulus genoemd, maar niet de moeder. Er zijn over hem verder geen gegevens bekend.)

        1.1 Paulus Jansen van Houten, (Waarschijnlijk) zoon van Jan Paulus van Houten en Helena Coenraerts. Paulus is vermoedelijk overleden in 1754. Paulus trouwde op 27-03-1735 in Kortezwaag met Johanna Josefs.
        Kinderen van Paulus en Johanna:
        1 Antonie Paulus van Houten. Volgt 1.1.1.
        2 Jan Paulus van Houten, geboren omstreeks 1743. Volgt 1.1.2.

        1.2 Coenraad Jans (van Houten), (waarschijnlijk) zoon van Jan Paulus van Houten en Helena Coenraerts. Hij is gedoopt op 24-08-1716 (RK) in Harlingen. Coenraad trouwde op 01-06-1738 met Bauckjen Jans, op 27-5-1745 op belijdenis gedoopt in Langezw./Kortezwaag/Luxwoude. Geboortegegevens zijn van haar niet bekend.
        Kinderen van Coenraad en Bauckjen:
        1 Jan Koenraads van Houten, geboren op 23-03-1739 in Kortezwaag. Volgt 1.2.1.
        2 NN Coenraads (van Houten), geboren op 19-01-1747, gedoopt op
        22-01-1747 in Langezw./Kortezwaag/Luxwoude.
        3 Leentje Coenraads (van Houten), geboren op 01-04-1751, gedoopt op 04-04-1751 in Langezw./Kortezwaag/Luxwoude.
        4 Cornelis Coenraads (van Houten), geboren op 07-12-1752, gedoopt op 01-01-1753 in Langezw./Kortezwaag/Luxwoude.

        1.1.1 Antonie Paulus van Houten, zoon van Paulus Jansen van Houten en Johanna Josefs. Antonie is overleden in 1791. Hij trouwde op
        10-08-1755 in Hoornsterzwaag met Chrisje (Christine) Pieters. Chrisje is overleden in 1796.
        Kinderen van Antonie en Chrisje:
        1 Johanna Antonie van Houten. Zij is gedoopt op 15-08-1756 in Lippenhuizwen.
        2 Leentje Antonie van Houten, geboren op 28-12-1758 in Compagnie. Zij is gedoopt op 01-01-1759 in Oudehorne.
        3 Peter Antonie van Houten, geboren op 03-09-1760 in Compagnie, gedoopt op 21-09-1760 in Oudehorne.
        4 Leentjen Antonie van Houten, geboren op 02-02-1763 in Compagnie, gedoopt op 17-02-1763 in Oudehorne.
        5 Geertruida (Geertje, Truike) Ant. van Houten, geboren op 15-09-1766 in Compagnie.
        6 Nienke (Mijntje, Minsie, Willemina) Ant. van Houten, geboren op 24-02-1770.
        7 Jantje Antonius van Houten, geboren op 24-02-1774 in Compagnie Jubbega.
        8 Minske (Minke) Antonius van Houten, geboren op 11-03-1778 in Compagnie Schurega.

        1.1.2 Jan Paulus van Houten, geboren omstreeks 1743, zoon van Paulus Jansen van Houten en Johanna Josefs. Jan is overleden op 04-03-1815 in Schoterland, ongeveer 72 jaar oud. Hij trouwde op 14-03-1761 in Oudehorne met Bregtje Lieuwes, geb. ca. 1738 en overleden op
        13-10-1826.
        Van hen zijn 6 kinderen bekend. Het is niet onwaarschijnlijk, dat er meer zijn geweest. De namen Paulus en Johanna (Jans ouders) ontbreken b.v. in het rijtje kinderen. Ze lieten echter aanvankelijk hun kinderen niet dopen. Alleen van de beide laatsten van de van hen bekende kinderen werden doopregistraties gevonden.
        Kinderen van Jan en Bregtje:
        1 Lieuwe van Houten.
        2 Froukje Jans van Houten, geboren in 1761.
        3 Geertruida Jans van Houten, geboren ca. 1773. Geertruida is overleden op 29-12-1839.
        4 Leentje Jans van Houten, geboren omstreeks 1777. Leentje is overleden op 30-01-1834.
        5 Joseph Jans van Houten, geboren op 08-07-1784 in Oudehorne Compagnie.
        6 Aaltje Jans van Houten, geboren op 26-02-1788 in Compagnie Oudehorne. Aaltje is overleden op 08-02-1877.

        1.2.1 Jan Koenraads van Houten is geboren op 23-03-1739 in Kortezwaag, zoon van Coenraad Jans (van Houten) en Bauckjen Jans. Jan is overleden op 30-08-1817. Jan trouwde, 28 jaar oud, op 19-04-1767 in Kortezwaag met Jantje (Janke) Berends, 22 jaar oud, geboren in 1745. Jantje is overleden op 01-07-1826
        Kinderen van Jan en Jantje:
        1 Beerent Jans van Houten, gedoopt op 24-04-1768 in Lippenhuzen/Terwispel/Hemrik.
        2 Baukjen Jans van Houten, geboren in 11-1769.
        3 Lutske Jans van Houten, geboren op 17-05-1775 in Jubbega Compagnie.
        4 Koenraad Jans van Houten, geboren op 17-05-1775 in Jubbega Compagnie. 1.2.1.4
        5 Kornelis Jans van Houten, geboren op 12-10-1778 in Jubbega Compagnie.
        6 Antje Jans van Houten, geboren op 28-07-1781 in Jubbega Compagnie.

        1.2.1.4 Koenraad Jans van Houten is geboren op 17-05-1775 in Jubbega Compagnie, zoon van Jan Koenraads van Houten en Jantje (Janke) Berends. Hij is gedoopt op 02-07-1775 in Oudehorne en overleden op 20-10-1855 in Hoornsterzwaag. Koenraad trouwde, vóór 1805, met Sietske Annes de Haan, geboren ca. 1782 en overleden op 30-04-1845 in Hoornsterzwaag. (Geb datum volgt uit leeftijd bij overlijden en op grond van de geboortedata van de kinderen zijn ze waarschijnlijk voor 1805 getrouwd.)
        Kinderen van Koenraad en Sietske:
        1 Jan Koenraads van Houten, geboren op 04-08-1804 in Jubbega Schurega Compagnie. Hij is gedoopt op 02-09-1804 in Oudehorne. Jan is overleden op 22-02-1827.
        2 Aaltje Koenraads van Houten, geboren op 31-01-1806 in Schurega Compagnie. Zij is gedoopt op 22-02-1807 in Oudehorne. Aaltje is overleden op 24-12-1824.
        3 Janke Koenraads van Houten, geboren op 04-11-1809 in Jubbega Compagnie.
        4 Fokke Koenraads van Houten, geboren op 22-01-1813.
        5 Baukje Koenraads van Houten, geboren op 19-10-1816. Baukje is overleden op 27-11-1818.
        6 Baukje Koenraads van Houten, geboren op 16-10-1819. Baukje is overleden op 18-02-1823.
        7 Aaltje Koenraads van Houten, geboren op 17-12-1825 in Hoornsterzwaag.
        Ik weet het, geen antwoord op je vragen, maar misschien kun je er wt mee doen.
        Groeten Sjoerd de Haan.