Trijntje Jelles Schaap

  • Jannie
    Message 1 of 6 , Apr 1, 2011
      Wie kan mij helpen? Tresoar, Alle Friezen en Genlias geven geen antwoord.

      Trijntje Jelles Schaap trouwde met Johannes Rientses Hiemstra.

      Geboorteakte Baarderadeel, 1852
      Aangiftedatum 13 oktober 1852, akte nr. 126
      Trijntje Schaap, geboren 12 oktober 1852 te Jorwerd
      Dochter van Jelle Piebes Schaap en Trijntje Martens Tolsma
      Jelle Koopman, Trijntje Naaister

      Huwelijksakte Baarderadeel, 1875
      Man : Johannes Rientses Hiemstra, oud 24 jaar, geboren te Oosterlittens
      Ouders: Rients Pieters Hiemstra en Akke Hendriks van Kammen
      Vrouw : Trijntje Jelles Schaap, oud 22 jaar, geboren te Jorwerd
      Ouders: Jelle Piebes Schaap en Trijntje Martens Tolsma
      Datum : 19 mei 1875, akte nr. 31
      Johannes is SCHOENMAKER in Oosterlittens / Trijntje dienstmeid te Jorwerd

      Johannes overlijdt op 21 februari 1903 te Oosterlittens.

      Overlijdensakte Baarderadeel, 1903
      Aangiftedatum 23 februari 1903, akte nr. 18
      Johannes Rientses Hiemstra, overleden 21 februari 1903, te Oosterlittens 52 jaar, man
      Gehuwd

      Trijntje leeft dan nog.

      Ik vind bij Tresoar en Genlias wel een akte die op haar zou kunnen wijzen:
      Overlijdensakte Idaarderadeel, 1924
      Aangiftedatum 22 april 1924, akte nr. 24
      Trijntje Schaap, overleden 19 april 1924, 71 jaar, vrouw
      Weduwe
      Maar ik ben bang dat dat toch een andere Trijntje Schaap is. Deze akte kan ik echter niet vinden bij Alle Friezen om dat te controleren.

      Staan de akten van Idaarderadeel daar niet in?

      En weet iemand waar ik deze Trijntje Jelles Schaap dan wel kan vinden? Ook kinderen vond ik niet, maar het kan natuurlijk dat ze die niet gehad hebben.

      Alvast bedankt voor het meedenken.

      M.vr.gr.,
      Jannie
      Message 2 of 6 , Apr 1, 2011
        Jannie,

        Op de Tresoar website is aangegeven van welke gemeentes aktes op allefriezen
        beschikbaar zijn (* = informatie beschikbaar; **=scans beschikbaar). Helaas
        is Idaarderadeel daar niet bij.

        Maar gelukkig heeft familie van Trijntje Schaap op 26-04-1924 een
        advertentie laten plaatsen in de Leeuwarder Courant
        (http://www.archiefleeuwardercourant.nl/ )met de volgende tekst:
        “Hiermede betuigen wij onzen hartelijken dank voor de vele blijken van
        deelneming, tijdens de ziekte en bij het overlijden van onze beste tante
        Trijntje Schaap wed. van Joh. R. Hiemstra ondervonden. Warga, April 1924.
        J. v.d. Berg en familie”.

        Je hebt dus de overlijdensakte van de juiste Trijntje Schaap gevonden en het
        lijkt erop dat het echtpaar Rientsma-Schaap geen kinderen heeft gekregen.
        Want anders zouden die een advertentie hebben geplaatst, lijkt me.

        Met vriendelijke groet

        Nynke van den Hooven

        _____

        Message 3 of 6 , Apr 2, 2011
          Dank je wel Nynke! Heel dom, dat ik niet aan de Leeuwarder Courant gedacht heb.

          Dit moet inderdaad mijn Trijntje zijn. Maar mag ik daar de gevonden sterfdatum wel mee koppelen? Was het toen gebruikelijk dat zo kort na het overlijden (een week) al een dankbetuiging werd geplaatst?

          Groet, Jannie.

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Nynke van den Hooven <nynkevandenhooven@...> wrote:

> [...]
          > lijkt erop dat het echtpaar Rientsma-Schaap geen kinderen heeft gekregen.
          > Want anders zouden die een advertentie hebben geplaatst, lijkt me.

        • librije
          Message 4 of 6 , Apr 2, 2011
            En via diezelfde Leeuwarder Courant heb ik nu ook een advertentie gevonden over hun 25-jarige echtvereniging, waaruit ik kon lezen wat ik al vermoedde: zij zijn voor mijn grootvader en zijn broers en zussen de pleegouders geweest. Hoelang en voor welke kinderen precies zal ik op kunnen zoeken in het Bevolkingsregister toch?
            (LC van 18-05-1900).

            M.vr.gr,
            Jannie.

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Jannie" <jannie.van.oostrum@...> wrote:

> [...]
            >
            > Dit moet inderdaad mijn Trijntje zijn. Maar mag ik daar de gevonden sterfdatum wel mee koppelen? Was het toen gebruikelijk dat zo kort na het overlijden (een week) al een dankbetuiging werd geplaatst?

          • Tim L.Krooneman
            Message 5 of 6 , Apr 2, 2011
              Jannie

              Hier de link naar de rouwadvertentie:
              http://www.archiefleeuwardercourant.nl/vw/article.do?id=LC-19240425-6028
              <http://www.archiefleeuwardercourant.nl/vw/article.do?id=LC-19240425-6028&vw
              =org&lm=schap%2Cfamiliebericht%2CDVHN%2CAMB%2CBCH%2CBNH%2CBRU%2CDAM%2CDRC%2C
              EMS%2CFEA%2CFKC%2CFRC%2CFRI%2CGBS%2CGZB%2CHAH%2CHEC%2CHOH%2CHSK%2CHWB%2CJCH%
              2CKHN%2CKLA%2CKSK%2CKVF%2CKVH%2CMCK%2CMDW%2CMFH%2CMOH%2CNDC%2CNOF%2CNOK%2CNO
              L%2CNPD%2CNVHN%2CNVP%2CPEK%2CROJ%2CSBO%2CSNB%2CSSN%2CSSP%2CTAC%2CVEE%2CWEZ%2
              CWKL%2CWKW%2CZFH%2CZOH%2CLC>
[...]

              Tim Krooneman

              website <http://www.timkrooneman.nl/> : www.timkrooneman.nl

[...]

              <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , Nynke van den Hooven
              <nynkevandenhooven@...> wrote:

> [...]
              >
              > En weet iemand waar ik deze Trijntje Jelles Schaap dan wel kan vinden? Ook
              > kinderen vond ik niet, maar het kan natuurlijk dat ze die niet gehad

            • Jannie
              Message 6 of 6 , Apr 2, 2011
                Beste Tim,

                Deze had ik nog niet gevonden en geeft me meer informatie dan ik ooit verwacht had. Heel veel dank dat je nog gezocht hebt voor me: soms brengt een vondst meer persoonlijke emoties naar boven, dan verwacht. In de familie werd hier vrijwel niet over gesproken. Door het verdrongen verdriet dat aan dit pleegmoederschap vooraf ging. Het doet goed te weten, dat de kinderen opgevangen zijn.

                Dank je wel dus, nogmaals.

                M.vr.gr,
                Jannie (Trouwborst) van Oostrum.