Fw: [GEN] Fw: [Friesland-genealogy] (OT?) genealogie en kankeronderzoek

  • sonja neyen
    Message 1 of 2 , Mar 29, 2011
      > Eigenwijs is ook vaak erfelijk
      > Ik stop hier mee.

    • Michèl
      Message 2 of 2 , Mar 29, 2011
        Waarde lijstgenoten,

        tussen het vinnige gekakel door over de wenselijkheid en het nut van erfelijkheidsonderzoek dreigt de archivalische vraag ondergesneeuwd te raken. Die kwestie is namelijk of er bronnen zijn waaruit de doodsoorzaak van onze voorouders blijkt. Die zijn er wel degelijk, al verschilt het aanbod per regio.

        Allereerst zijn er overlijdensannonces, die met name in de 18de en de eerste helft van de 19de eeuw dikwijls opmerkelijke details bevatten over de laatste dagen van de betreurden: 'na een lang en smartelijk lijden is heden, aan een bloedstorting...' en zo verder. In Friesland zijn we waar het doodsberichten betreft met Dekrantvantoen.nl ruimhartig bedeeld.

        Wat wetenschappelijker zijn de aktes van 'aangifte van een lijk', die in elk geval voor de stad Leeuwarden bewaard zijn gebleven. Deze akten, feitelijk pendant van de feitelijke overlijdensakten uit de BS, bevat naast andere interessante gegevens over het overlijdensadres en de naam van de voornaamste eventuele erfgenaam, de door een schouwarts vastgestelde doodsoorzaak. In het (potjes)Latijn weliswaar: bij bejaarden was dat bijvoorbeeld vaak 'Marasmus senilis' (verlies van krachten a.g.v. (hoge) ouderdom). Het is natuurlijk de vraag hoe (des)kundig die schouwartsen waren, maar de bron is er in elk geval voor het 19de-eeuwse Leeuwarden wel degelijk.

        Vriendelijke groeten,
        Michèl de Jong