tammes en lenstra

  • Johan Zwart
    Message 1 of 10 , Mar 28, 2011
      Beste medespeurders,

      Zit met een probleempje, misschien weten jullie een oplossing?
      In november 1811 neemt een cierd tammes voor zichzelf en zijn kinderen en daarmee ook voor zijn kleinkinderen de achternaam Lenstra aan, maar als ik na 1811 iets vinden wil van hem en of kinderen cq kleinkinderen bij genlias loop ik vast, er is niets te vinden!

      Mildam, deel 1 folio 148
      Lenstra, Sierd Tammes, Jubbega
      Kinderen:
      Tamme 38, Gorredijk, Ekke 35, Kortezwaag, Cornelis 31, Drachten, Freerk 25, Jubbega, Corneliske 40, Oldeboorn, Hinke 31, Lippenhuizen, Lolkjen 21, Eeuwkjen 21
      Kindskinderen:
      (v. Tamme), Sierd, Binne, Sytze, Harmen, Antje, (v. Ekke) Sierd, Klaas, (v. Freerk) Pieter, (v. Cornelis) Sytske

      wie weet hoe ik dit kan doorbreken? vriendelijke groet Johan Zwart, Winschoten

    • Cor
      Message 2 of 10 , Mar 29, 2011
        Hallo Johan,

        Zoek in de regio om Jubbega, de Knipe etc. maar eens om Sierd Tammes (bij
        www.tresoar.nl)
        Dan zie je o.a. Zeinstra, Seinstra, Seynstra als achternaam.
        Waarom deze verandering in naam ???????
        Geen idee.

        Gegroet,
        Cor

        Onderwerp: [Friesland-genealogy] tammes en lenstra

        database 5995 (20110329) __________

        http://www.eset.com
      • Appy de Vries
        Message 3 of 10 , Mar 29, 2011
          Johan;
          ik heb het idee,
          dat de naam ''Seinstra''moet zijn
          i.p.v. ''Lenstra'' maar wie ben ik?
          folle groetsjes
          Appy.
[...]

          Geen virus gevonden in het binnenkomende-bericht.
          Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
          Versie: 9.0.894 / Virusdatabase: 271.1.1/3536 - datum van uitgifte: 03/28/11
          20:34:00
        • Rogier Visser
          Message 4 of 10 , Mar 29, 2011
            Beste Johan,

            Je moet zoeken op Seinstra/Zijnstra/Zeinstra.

            Via doopaktes kun je de naam van beide ouders achterhalen:
            dopeling: Ekke. Geboren op 26 april 1778 in Kortezwaag in het Oosterend
            Zoon van Sierd Tammes en Sijtske Auckes

            Ook kun je op genlias alleen zoeken op "Sierd Tammes". Zo vind je een
            Sierd Tammes Seinstra die op 88-jarige leeftijd overlijdt in
            Schoterland.

            Met de zoekterm Sierd Tammes en Sietske Aukes vind je ook een huwelijk:
            Bruidegom Jan Klazes Homans
            Bruid Lolkjen Sierds Zeinstra
            Vader bruid Sierd Tammes Zeinstra
            Moeder bruid Sietske Aukes

            En met dezelfde zoekopdracht (Sierd Tammes en Sietske Aukes) de
            overlijdensakte van Kornelis Sierds Zijnstra.

            Gr
            Rogier

            Message 5 of 10 , Mar 29, 2011
              Cor en rogier, erg bedankt voor de hulp, nu kan ik verder, sommigen hebben de achternaam jenstra en of jenninga aangenomen, die heb ik al onderzocht, maar zeijnstra daar was ik niet opgekomen, bedankt, kan weer aan de slag, groetjes Johan

            • Rogier Visser
              Message 6 of 10 , Mar 29, 2011
                De akte van naamsaanname is getranscribeerd tot Lenstra, maar er zou
                evengoed Senstra kunnen staan. De S en de L lijken in die akte namelijk erg
                op elkaar.

                Gr
                Rogier

                2011/3/29 Appy de Vries <appydevries@...>

                > Johan;
                > ik heb het idee,
                > dat de naam ''Seinstra''moet zijn
                > i.p.v. ''Lenstra'' maar wie ben ik?
                > folle groetsjes
                > Appy.

              • Cor
                Message 7 of 10 , Mar 29, 2011
                  Heel goed Appy,

                  Jij bent Appy ik ben Cor
                  Er zijn al 3 zielen / 1 gedachte.

                  Grroetjes
                  Cor

                  Onderwerp: Re: [Friesland-genealogy] tammes en lenstra

[...]

                • Hinke
                  Message 8 of 10 , Mar 29, 2011
                    Ik heb daar net ook even naar gekeken, maar vergelijk de letters maar
                    eens op de zelfde pagina. Dan kom ik tot de conclusie dat de L bovenaan
                    een andere krul heeft dan de S. Naar mijn mening staat hier dan ook
                    Lenstra.

                    groet, Hinke.

                  • M.J.Sluijter
                    Message 9 of 10 , Mar 29, 2011
                      De naam Seinstra op diverse verschillende manieren geschreven is m.i. goed.
                      Ik heb op overlijden gezocht, zonder achternamen, en het navolgende in
                      Tresoar gevonden:

                      Tamme Sierds Zeijnstra, Ovl. 29-06-1861 Schoterland

                      Ekke Sierds Werkman, Ovl. 25-07-1865 Opsterland.

                      Kornelis Sierds Zijnstra, Ovl. 17-03-1855 Smallingerland'

                      Freerk Sierds Seynstra, Ovl. 21-07-1833 Schoterland.

                      Corneliske Sierds Zeinstra, Ovl. 18-11-1856 Utingeradeel.

                      Hinke Sierds (geen achternaam vermeld) Ovl. 10-10-1854 Smallingerland.

                      Lolkje Sierds Zijnstra, Ovl. 21-04-1868 Opsterland.

                      Eeuwkje Sierds Seinstra, Ovl. 13-02-1848 Schoterland.

                      Vriendelijke groet,

                      Martin Sluijter

                      De akte van naamsaanname is getranscribeerd tot Lenstra, maar er zou
                      evengoed Senstra kunnen staan. De S en de L lijken in die akte namelijk erg
> [...]

                    • Johan Zwart
                      Message 10 of 10 , Mar 29, 2011
                        Martin, Appy, Cor, rogier en anderen,

                        bedankt , ik had ook al wat gevonden, en je wil niet weten waar de kleinkinderen mee aankomen voor achternamen zoals zingstra , seinstra, seynstra, sijnstra, zijnstra, dus nog een heel gepuzzel in friesland en veel in drenthe, maar totaal geen lenstra zoals in de akte van naamsaanneming van novenber 1811, bedankt allemaal voor het meedenken, ik kom er nu wel uit, trouwens werkman was nog nieuw voor mij.............groetjes Johan