de dubbele Hooisma

  • reyacta
    Message 1 of 32 , Mar 19, 2011
      Hoi,

      Ik krijg altijd kromme tenen als men over onwaarschijnlijke toestanden als fraude begint.
      De oplossing staat er inmiddels 2 keer - en ze lezen er maar over heen.

      Wij hadden dit ooit op het hco
      2 jankes - jr en sr, vernoemd naar 2 oma's
      en de dominee pakte de verkeerde doop -
      pakte bij de een de doop van de ander - las/zocht niet lang genoeg door -
      en ze trouwden met 1 en dezelfde gb-datum.

      Hier is nog een extra probleem -
      Hier is 1 Lourens naar de opa,
      en een tweede, die ZEER WAARSCHIJNLIJK NIET AANGEGEVEN is - naar de ovl broer
      Je hebt ruimte in de jaren, dus dat past.

      en de ambtenaar pakte de 10jarentafel op zoek naar de gb-akte en het nr
      (hij gaat niet een heel jaar doorlezen tot ie hem tegenkomt, toch?)
      - en zag daar maar 1 naam.
      En ze trouwden beiden met dezelfde gb-datum/akte.

      Het kan zijn dat het bevolkingsregister je inderdaad 2 gb-datums geeft,
      maar dan nog is weer zoeken naar de bijbehorende gb-akte dan vruchteloos
      of naar andere bijbehorende naamgenoot-ouders.

      Eventueel kan nr2 nog uit dezelfde ouders in een heel andere provincie zijn geboren, wel aangegeven
      die nog niet online staat.
      Het is hem dan nooit verteld, of hij is het vergeten.
      Ze zochten dan de akte in de plaats waar ze opgegroeid zijn, waar hij dan natuurlijk niet ligt.

      Als ze tegelijk waren komen vragen, had het de ambtenaar wel opgevallen
      maar nu zit er jaren tussen.
      Ongetwijfeld heeft de een 1843 gezegd, en de ander iets anders -
      maar de ambtenaar met zijn ene naam en zijn ene akte
      hield het dan op 'verkeerd verstaan'.

      De jaren moeten op elkaar lijken, qua schrijfwijze of uitspraak
      1843/8 misschien? - 1843/4
      anders hadden ze zelf wel gezien dat ze met het verkeerde bewijs rondliepen.

      Als de leeftijd in de ovl klopt, kom je denk ik ook op een ander jaar dan 1843 uit.
      De draad is me te lang om die terug te kunnen vinden.

      groet Margreet
    • L. Bijlsma
      Message 32 of 32 , May 31 12:21 PM
        Ook ik ben zeer geïnteresseerd in de evt. afloop van dit verhaal.

        Met vr. gr.
        Lineke Bijlsma
        .