Re: [Friesland-genealogy] Naamsaanneming

  • Roelof Varkevisser
    Message 1 of 2 , Jul 5, 2001
      Jouke,

      Er kunnen een aantal redenen zijn:
      1. niet alle 1811 - records zijn bewaard gebleven. Zie tekst en uitleg bij
      RAF (even uit m'n hoofd mist in 't Bildt en nog een gemeente.
      2. Als men voor 1811 al een achternaam voerde hoefde je die niet weer te
      heraanmelden.
      3. Er zijn legio voorbeelden van mensen die na 1811 toch een andere (dan de
      toen opgegeven naam) gingen voeren. Zelf heb ik een stel kinderen 'van der
      Sluis' die toch liever 'de Boer' wilden heten, waaronder zelfs 1 die liever
      'Posthuma de Boer' wilde heten. En aldus geschiedde, zonder dat daar verder
      akte's van zijn te vinden.
      4. Vrouwen hoefden zich helemaal niet te registreren, en namen vaak de naam
      van een broer, maar ook wel die van hun man over.

      Met vriendelijke groet,
      Roelof

      Friesland rond 1860 : http://www.varkevisser.org
      voor mijn genealogie: http://www.varkevisser.org
      Wonseradeel: de Boer, Roedema
      Idaarderadeel: Zuidema, Deelstra
      Ferwerderadeel: Swart, Buursma, Braak, Papma
      Katwijk-Scheveningen: Varkevisser
      Hoekse Waard: Goud
      Zeeland: Enters