Naamsaanneming

  • Jouke Dantuma
    Message 1 of 2 , Jul 5, 2001
      Hoe kan het dat er meer mensen de naam Dantuma in 1811 heeft aangenomen dan dat het ryksargyf vermeld?
      Bij de vrouwelijke Dantuma's is dit misschien te verklaren, omdat zij voor 1811 in het huwelijk zijn getreden. Maar ik heb ook een aantal ongehuwden, die de achternaam Dantuma voerden, terwijl hun ouders of andere familieleden familie niet in de lijst van het ryksargyf voorkomen.

      Wie weet het antwoord op mijn vraag?

      Bvd.

      Jouke Dantuma

    • Roelof Varkevisser
      Message 2 of 2 , Jul 5, 2001
        Jouke,

        Er kunnen een aantal redenen zijn:
        1. niet alle 1811 - records zijn bewaard gebleven. Zie tekst en uitleg bij
        RAF (even uit m'n hoofd mist in 't Bildt en nog een gemeente.
        2. Als men voor 1811 al een achternaam voerde hoefde je die niet weer te
        heraanmelden.
        3. Er zijn legio voorbeelden van mensen die na 1811 toch een andere (dan de
        toen opgegeven naam) gingen voeren. Zelf heb ik een stel kinderen 'van der
        Sluis' die toch liever 'de Boer' wilden heten, waaronder zelfs 1 die liever
        'Posthuma de Boer' wilde heten. En aldus geschiedde, zonder dat daar verder
        akte's van zijn te vinden.
        4. Vrouwen hoefden zich helemaal niet te registreren, en namen vaak de naam
        van een broer, maar ook wel die van hun man over.

        Met vriendelijke groet,
        Roelof

        Friesland rond 1860 : http://www.varkevisser.org
        voor mijn genealogie: http://www.varkevisser.org
        Wonseradeel: de Boer, Roedema
        Idaarderadeel: Zuidema, Deelstra
        Ferwerderadeel: Swart, Buursma, Braak, Papma
        Katwijk-Scheveningen: Varkevisser
        Hoekse Waard: Goud
        Zeeland: Enters

        of: http://go.to/frgen .