Bernardus Holtrup

  • Pera
    Message 1 of 13 , Mar 5, 2011
      Beste lijstgenoten,

      Vrijwel alle bronnen zeggen, dat Bernardus Holtrup (1600-1673) getrouwd was
      met Anna Hemelgaart. Op Google Books vond ik echter, dat hij getrouwd was
      met Ytje Swaga. Wie heeft er nu gelijk?

      Citaat uit het boek " Volglyst van predikanten, wie, waar, wanneer zedert de
      gelukkige Hervorminge" door Jacobus Engelsma:

      Predikanten in Oost-Stellingwerf:

      "Bernardus Holtrup, Predikant te Oosterwolde: Hy is hier beroepen, en
      geapprobeert den 16 November 1653, bevestigt door J. Overney en Ab.
      Frankena, Predikanten te Oudehorne, en Oldeholtpade. Schotanus, Beschr. van
      Friesl., maakt ook meldinge van hem, pag. 227. Hy is hier gestorven 1673 den
      19 Januarius; en zyn Huisvrouw, Ytje Swaga, den 18 December 1672: op de
      Grafsteen staat: Pulvis et umbra sumus (nostri docuere Parentes
      Posteritasque sciat) pulvis et umbra sumus."

      Bron:

      http://books.google.nl/books?id=xxE_AAAAcAAJ
      <http://books.google.nl/books?id=xxE_AAAAcAAJ&pg=PA244&dq=Bernardus+Holtrup&
      hl=nl&ei=2KByTYXZG9CfOuzakL4G&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CC
      kQ6AEwAA#v=onepage&q=Bernardus%20Holtrup&f=false>
      &pg=PA244&dq=Bernardus+Holtrup&hl=nl&ei=2KByTYXZG9CfOuzakL4G&sa=X&oi=book_re
      sult&ct=result&resnum=1&ved=0CCkQ6AEwAA#v=onepage&q=Bernardus%20Holtrup&f=fa
      lse

      Met vriendelijke groeten,

      Klaas Pera

      Message 2 of 13 , Mar 5, 2011
        Klaas,

        In Hessel de Walle’s boek Friezen uit vroeger eeuwen (Opschriften uit
        Friesland 1211-1811) staat het volgende grafschrift dat te vinden is op een
        grafsteen in de kerk van Makkinga (bron Grafschriften Ooststellingwerf):

        “Dominus Gerardus Holtrup in leven tot Makkinga obit den 9 january 1673 en
        zijn huisvrouw jfr. Swaga obit den 18den [december 1672] en leggen beide
        hier begraven”

        Het gaat hier om Gerard Bernards Holtrup en zijn echtgenote Ytje Swaga.

        Hetzelfde grafschrift dus als wat je gevonden hebt, maar met een klein
        verschil in de voornaam van de overledene.

        Gerard wordt ook genoemd in een akte uit het Ooststellingwerfse Weesboek,
        waarover Tjeerd Oenema in 2008 een vraag in deze groep stelde. Egbert
        Lantinga’s antwoord in de groep luidde als volgt:

        “Ooststellingwerf Weesboek inv.nr. 26, Anna Hemelgaart x Bernardus Holtrup,
        akte nr. 110.
        Wezen Jan Holtrup (xGeesie Pieters, weduwe): Antien, Hiltien en Tijabele
        Jans komen toe 1/9 van de Olde Pastors c.u. (Bernardus Holtrup x Anne
        Hemelgaert) liggende geld en een aantal arves.

        Ook genoemd in de acte Grietien en Elsien Holtrup en de kinderen van Pastor
        Gerardus Holtrup.”

        Jammer dat ik nergens een jaartal heb kunnen ontdekken….

        In een genealogieonline stamboom vond ik dat Bernardus ca 1600 in Münster
        Duitsland geboren werd en in 1673 in Oosterwolde overleed. Gerardus
        Bernardus Holtrup werd ca 1629 in Oosterwolde geboren als zoon van Bernardus
        Holtrup en Anna Hemelgaart. Hij overleed dus op 09-01-1673 in Makkinga.

        Met vriendelijke groet

        Nynke van den Hooven

        _____

> [...]

        sult&ct=result&resnum=1&ved=0CCkQ6AEwAA#v=onepage&q=Bernardus%20Holtrup&f=fa

      • Evert de Jonge
        Message 3 of 13 , Mar 6, 2011
          Hallo Klaas (en anderen),

          Volgens F.A. van Lieburg, 'Repertorium van NH-predikanten tot 1816, dl. 1: predikanten' ( Dordtrecht 1996) was:

          - Bernardus Holtrup, geb. (Münster) , schoolmeester Ten Post 1621-1624, pred. Oosterwolde (Fr) + Donkerbroek 1624, emer. 29-4-1664, + 1673<.
          -Gerardus (zoon van B.), geb. (Oostfriesland), predikant Makkinga nov 1653, + 19-1-1673<.

          vr gr
          Evert de Jonge

        • klaaspera
          Message 4 of 13 , Mar 6, 2011
            Nynke,

            Hartelijk dank voor je reactie. Hier is dus duidelijk sprake van een persoonsverwisseling. We kunnen alleen maar gissen, waarom de schrijver Engelsma de naam van de vader gebruikt voor die van de zoon. Is het boek veel later geschreven dan Bernardus en Gerardus leefden? Of was de vader een betere predikant dan de zoon? Het is me ook opgevallen, dat vader en zoon in hetzelfde jaar 1673 zijn overleden. Dat kan ook tot verwarring hebben geleid.

            Het citaat van Egbert Lantinga had ik ook al gevonden. Dat is heel erg nuttig, omdat er zoveel bronnen uit die tijd ontbreken.

            Op Google Books vond ik nog een ander interessant citaat over Bernardus Holtrup. Hij zou een gewezen monnik zijn. Dat staat te lezen in het boek "Acta der provinciale en particuliere synoden", deel 5, van Johannes Reitsma en Sietse Douwes van Veen. Dat zou betekenen, dat hij als katholiek is overgegaan naar de nieuwe protestantse leer.

            Hartelijke groeten,

            Klaas Pera

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Nynke van den Hooven <nynkevandenhooven@...> wrote:

> [...]
            > Holtrup en Anna Hemelgaart. Hij overleed dus op 09-01-1673 in Makkinga.

          • klaaspera
            Message 5 of 13 , Mar 6, 2011
              Hallo Evert,

              Bedankt voor deze mooie aanvulling. Ik had al gekeken op een andere online encyclopedie (Biografisch Lexicon voor de geschiedenis van het Nederlands protestantisme), maar daarin werden vader en zoon Holtrup niet genoemd.

              Met vriendelijke groeten,

              Klaas

              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Evert de Jonge" <evert55jonge@...> wrote:

> [...]
              > -Gerardus (zoon van B.), geb. (Oostfriesland), predikant Makkinga nov 1653, + 19-1-1673<.

            • Appy de Vries
              Message 6 of 13 , Mar 7, 2011
                Hallo Klaas,
                In het ''Genealogysk Jierboek'',
                van 1991 vind je 6 generaties Holtrop,
                beginnende met,
                Bernardus Holtrup,ôfkomstich fan Munsterlân,
                berne ; 1600 stoarn 1673 Easterwâlde,
                skoalmaster en dûmny,tr.Anna Hemelgaert
                stoarn tusken 21 maart en 13 sept. 1675.
                9 kinderen,waaronder mijn link;
                Gerhardus ,deze tr.1659 Eede Swaga,
                doopt in Langwar 1629 dr.van Tierk Swaga en
                Renskje Lyklama à Nijeholt.
                6 kinderen, waaronder mijn link;
                Laelius Holtrop tr.yn 1696 to Langswaegen,
                mei Hiltie Eckes doopt 19-02-1671 Langswaegen
                dr.van Ecke Reytses.
                groetsjes
                Appy.
[...]

                Geen virus gevonden in het binnenkomende-bericht.
                Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
                Versie: 9.0.872 / Virusdatabase: 271.1.1/3484 - datum van uitgifte: 03/05/11
                20:34:00
              • klaaspera
                Message 7 of 13 , Mar 7, 2011
                  Hallo Appy,

                  Bedankt voor de prachtige tip. Daar ben ik heel blij mee, want het bespaart mij een heleboel zoekwerk. De informatie van de eerste "Holtrups" is nogal versnipperd en niet altijd even betrouwbaar. Weet jij hoe ik aan het bewuste artikel in het "Genealogysk Jierboek" kan komen? Dat zou me erg vooruit helpen. Laelius Holtrop heb ik trouwens al wel op Tresoar gezien, dan weet ik nu ook weer, waar die bij hoort.

                  Hartelijke groeten,

                  Klaas

                  --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Appy de Vries" <appydevries@...> wrote:

> [...]
                  > 6 kinderen, waaronder mijn link;
                  > Laelius Holtrop tr.yn 1696 to Langswaegen,
                  > mei Hiltie Eckes doopt 19-02-1671 Langswaegen

                • Appy de Vries
                  Message 8 of 13 , Mar 7, 2011
                    Klaas,
                    Het mooiste zou zijn,dat je het boekje
                    nog zou kunnen kopen;
                    ''Fryske Akademy Leeuwarden'',
                    of informeren bij Tresoar,

                    <appydevries@...> wrote:

> [...]
                    > 6 kinderen, waaronder mijn link;
                    > Laelius Holtrop tr.yn 1696 to Langswaegen,
                    > mei Hiltie Eckes doopt 19-02-1671 Langswaegen

                    Versie: 9.0.872 / Virusdatabase: 271.1.1/3486 - datum van uitgifte: 03/06/11
                    20:34:00
                  • Hinke
                    Message 9 of 13 , Mar 7, 2011
                      Genealogyske Jierboekjes zijn tegenwoordig te koop bij de AFUk, 1991 is
                      er ook nog:
                      http://boekwinkel.afuk.nl/Site/Web/Products/ProductSearch.aspx?Keyword=genealogysk%20jierboekje&PageIndex=2

                      Maar soms is het ook mogelijk om het te bestellen (lenen) via de
                      plaatselijke bibliotheek.

                      groet, Hinke.

                    • Appy de Vries
                      Message 10 of 13 , Mar 7, 2011
                        Hinke,
                        Dit sil Klaas fijn fine!!!
                        Folle groetsjes
                        Appy.

                        Message 11 of 13 , Mar 7, 2011
                          Hallo Hinke en Appy,

                          Bij de Afûk-winkel had ik het inderdaad ook zien staan. Ik weet zelf ook nog een antiquariaat, waar ze het niet op voorraad hebben, maar waar ze altijd wel met je mee willen denken. Daar probeer ik het eerst en mocht het daar niet lukken, dan is er altijd nog het eerstgenoemde adres. Heel erg bedankt voor het meedenken.

                          Met vriendelijke groeten,

                          Klaas

                          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Hinke <wouwes@...> wrote:

> [...]
                          >
                          > Maar soms is het ook mogelijk om het te bestellen (lenen) via de

                        • Egbert
                          Message 12 of 13 , Mar 7, 2011
                            Hypotheekboeken Ooststellingwerf: in 1632 en 1633 was zijn echtgenote Anne -dr Hemelgaerdt.
                            M vr gr,Egbert
                          • klaaspera
                            Message 13 of 13 , Mar 7, 2011
                              Hallo Egbert,

                              Bedankt voor dit citaat. Ik ga het verwerken. Heb momenteel weinig tijd, maar ik hoop binnenkort contact met jou op te nemen, want ik heb nog een vraagje.

                              Hartelijke groeten,

                              Klaas