RE: [Friesland-genealogy] Coen

    Message 1 of 39 , Mar 5, 2011
      Douwe,

      Die had ik inderdaad ook gevonden, maar gezien het tussenvoegsel “de” heb ik
      die buiten beschouwing gelaten.

      Met vriendelijke groet

      Nynke van den Hooven

      _____

      Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Message 39 of 39 , Mar 6, 2011
        Dag allemaal,

        Er valt nog veel te ontdekken over de familie van Hans Charles Coen.
        Een overzicht van wat tot nu toe door ons is gevonden:

        Ik overwinter op Bali. Ik ben aan het zoeken naar aanknopingspunten bij het
        volgende probleem: Eveneens op Bali overwintert Hans Charles Coen, geboren
        1924 in Manado, Sulawesi. Omdat mijn hobby genealogie en geschiedenis is,
        maakte ik een opmerking, dat hij misschien wel eens familie zou kunnen zijn
        van Jan Pietersz Coen, hoewel hij er zeer Indisch uitziet. Hij vertelde, dat
        hij niet eens de naam van zijn grootvader kende en dat hij dat wel eens had
        proberen te achterhalen en dat hem dat niet was gelukt, wat hem zeer
        bedroefde. De naam van zijn vader kende hij wel: Henri Charles Julian Coen,
        geboren in 13-8-1874 in Semarang. Diens moeder zou Frederiks hebben
        geheten. Er is volgens Hans Charles Coen veel touwtrekken geweest over welke
        naam Henri zou moeten hebben. Van zijn ouders kon hij (HCJ Coen of HCJ
        Frederiks) niet met documenten bewijzen of met getuigen aantonen, dat zij
        wettig getrouwd zijn geweest, dat hij dus Coen, of Frederiks zouden moeten
        heten. Hij ging door het leven als "Frederiks, zich noemende en schrijvende
        Coen". Ik zei, dat ik voor hem zou proberen dat raadsel nog bij zijn leven
        te ontrafelen, hij is ten slotte al 87 jaar.... Nu heb ik intussen gezien,
        dat dat geen eenvoudige klus zal zijn: er zijn overal ter wereld behoorlijk
        veel mensen die Coen van hun achternaam heten.

        Wat heb ik tot dusver zelf en met uitstekende hulp van mensen van "Stamboom
        Forum" en "Friesland genealogie" ontdekt?

        Generatie 1

        Herphancili Leopold Coen

        De meest interessante Coen (in dit verband) die ik kan vinden, is ene
        Herphancili(??) Leopold Coen, die overleden is op 23-7-1876 in Semarang.
        Meer weet ik (nog) niet van hem. Hij komt prominent in aanmerking om de
        vader van Henri Charles Julian te zijn, omdat Hans Charles Coen (mijn
        mede-overwinteraar) vertelde, dat zijn vader in een RK kinderweeshuis in
        Semarang is opgegroeid, (Het RK Weeshuis (weeshuis voor jongens) lag in de
        wijk Oud-Tjandi in het zuiden van de stad Semarang, aan de straat
        Karangpanas. Het werd beheerd door de Broeders van St Louis (H. Aloysius of
        Oudenbosch) Henri Charles Julian was gescheiden van zijn zus, waarvan Hans
        Charles en zijn vader de naam niet weten. Wellicht groeide die zus op in het
        klooster Gedangan (meisjesafdeling van het Europese weeshuis van de Zusters
        Franciscanessen van Heyt­huysen), dat in het noord-oostelijk stadsdeel van
        Semarang aan de Kloos­terstraat lag. Herphancili(??) Leopold Coen is
        getrouwd geweest/ heeft een relatie gehad met een vrouw Frederiks. Hun kind
        Henri Charles Julian ging door het leven als "Frederiks, zich noemende en
        schrijvende Coen"! De voornaam Herphancili kan niemand "thuisbrengen" en is
        mogelijk een lees of overschrijf-fout. Mijn mede-overwinteraar Hans Charles
        Coen dacht, dat zijn grootouders aan een (cholera?)-epidemie zouden zijn
        gestorven en dat daarom de kinderen in een weeshuis zijn opgegroeid, broer
        en zus gescheiden van elkaar.

        Generatie 2

        2.1

        Henri Charles Julian Frederiks of Henri Charles Julian Coen

        Hij is getrouwd geweest met Carolina Mina (14-6-1897 Magelang) en later met
        Doortje Laseduw (18-4-1914 Cheribon) Hij was sergeant (bij het KNIL, denk
        ik) en was na pensionering later stationsklerk in Poerwakerta. Hij is
        overleden in 1959. Van de eerste vrouw Carolina Mina weet ik eigenlijk
        helemaal niets. Doortje Laseduw, geboren 11-4-1894 te Menado, overleden
        28-06-1973 te Amsterdam(?).

        Kinderen met Carolina Mina: Leopold Henri Coen 30-11-1908 Tondano Sulawesi,
        mogelijk Jozef Willem de Coen 21-1-1899 Magelang,

        In 1910 woont Henri met zijn echtgenote Carolina Mina in Menado (?). Zij is
        vermoedelijk vóór 1914 (het jaar dat Henri en Doortje trouwden) overleden.
        In 1920 is Henri stationsklerk in Poerwakarta en getrouwd met D. Laseduw. In
        1930 en 1938 is Henri particulier (gepensioneerd sergeant?) en woont in
        Menado met echtgenote Doortje.
        Kinderen met Doortje Laseduw: Fransz Jozeph Coen 25-8-1917 Krawang, Jansen
        Coen 26-12-1919 Tasikmalaya, Wimpie Coen 21-11-1921 Magelang en Hans Charles
        Coen 26-3-1924 Menado (mijn mede-overwinteraar). En die laatste is degene
        die graag de naam van zijn grootvader te weten zou komen...

        2.2

        Meisje Fredericks/Frederiksz/ Coen (?)

        *circa 1876 (?) te Semarang (?)

        Een tot nu toe volkomen onbekende zus van Henri Charles Julian Frederiks/
        Coen. Het zou goed kunnen zijn, dat zij zich wel Frederiks is blijven
        noemen!

        Generatie 3

        3.1(??)

        Jozef Willem de Coen (???)

        *21-1-1899 Magelang, (mogelijk) zoon van Henri Charles Julian Coen en
        Carolina Mina, overleden 12-10-1943 Birma, 100 km. Sergeant Infanterie bij
        het KNIL, Begraven Thanbyuzayat War Cemetery in Myanmar (vak D2, rij D, nr
        4)

        3.2

        Leopold Henri Coen

        *30-11-1908 Tondano Sulawesi (niet al te ver van Menado), zoon van Henri
        Charles Julian Coen en Carolina Mina, overleden 24-6-1947 Makassar (Ujung
        Pandang) Sulawesi. Ls. Soldaat Infanterie bij het KNIL, Begraven Nederlands
        Ereveld Candi te Semarang (Indonesië, vak D, nr 18). Hans Charles Coen is
        bekend met deze persoon. Hij woonde in Tondano, was ziek, kon niet in
        Tondano worden geholpen, werd naar Makassar (Ujung Pandang) overgebracht en
        is daar overleden.

        3.3

        Fransz Joseph Coen

        *25-8-1917 Krawang, zoon van Henri Charles Julian Coen en Doortje Laseduw

        3.4

        Jansen Coen

        *26-12-1919 Tasikmalaya, zoon van Henri Charles Julian Coen en Doortje
        Laseduw, getrouwd met Johanna Adriaan.

        Kinderen: Jules Augustina Coen, geboren te Menado, getrouwd met Benjamin
        (Bouke) Pechler.

        3.5

        Wimpie Coen

        *21-11-1921 Magelang, zoon van Henri Charles Julian Coen en Doortje Laseduw.
        Volgens Hans Charles Coen jong overleden.

        3.6

        Hans Charles Coen

        geboren 26-03-1924 in Manado, Sulawesi, zoon van Henri Charles Julian Coen
        en Doortje Laseduw. Hij trouwt 21-12-1952 in Balikpapan met Soey Lian Nio
        Oen, geb 14-2-1931 te
        Balikpapan.

        Kinderen: Evelijn, Lily, Raul, Rosanna, Maurits, Josephine en Susanna, geb
        van 1953 tot 1966. Kennelijk maakte moeder Doortje Laseduw ook deel uit van
        het gezelschap en mogelijk ook broer Fransz Joseph en diens gezin.