RE: [Friesland-genealogy] Drempelvrees....

  • Karel van der Wal
    Message 1 of 14 , Mar 4, 2011
      Dit is echt iets voor Cor Z. Hij weet echt de weg in Leeuwarden voor je.

      Karel

      Message 2 of 14 , Mar 4, 2011
        Mijn eerste introductie heb ik enkele maanden geleden gekregen van mevrouw Van der Meulen van de contactdienst van de NGV, afdeling Friesland. Zeer prettig en verhelderend. Ze zit er bijna elke dinsdag, maar je kunt ook een afspraak maken via ngvfriesland@...
        Veel plezier en succes met je onderzoek!

        Johan

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Karel van der Wal" <karelvdwal@...> wrote:

        > Dit is echt iets voor Cor Z. Hij weet echt de weg in Leeuwarden voor je.
        >
        > Karel

      • Marian
        Message 3 of 14 , Mar 4, 2011
          Dag Jannie
          Jij bent wel belangrijker als liesbeth list of maarten van weet ik veel
          Jij bent een van diegene die echt onderzoek doen tenslotte
          Gr Marian

          Message 4 of 14 , Mar 4, 2011
            Hallo Jannie,

            Mijn pep-talk is: gewoon gaan.
            Al het personeel in Tresoar is heel behulpzaam, ze helpen je echt wel op
            pad.
            Maar je krijgt (nergens) de boeken aangeleverd met papiertjes er tussen,
            je moet wel zelf zoeken.
            Als je in een bepaalde richting zoekt leveren ze jou wel het juiste
            Toegangsnr.
            Deze boeken staan bij elkaar.
            Daarna kan je het betreffende boek/boeken aanvragen.
            Vaak is er ook wel een vrijwilliger aanwezig, even vragen of die er ook is.
            Zoals anderen al schreven parkeren tegenover Tresoar in de garage onder
            het Oldehoofsterkerkhof.
            Aanst. maandag gaat de 4e garage weer open zodat het bij Tresoar
            vermoedelijk
            wel weer rustiger wordt.
            Evt. met de NS. dan is het 10-15 min. lopen, rechtuit uit het stationsgebouw
            en vraag
            maar naar de Oldehove.
            Mevr. v.d. Meulen is er vaak op dinsdag en vrijdag voor haar eigen onderzoek
            maar is ook zeer behulpzaam.
            Je herkent haar gemakkelijk daar ze in een rolstoel zit.

            Dus echt: ze laten je niet verdrinken.
            Gardarobe, toiletten en kluisjes bij elkaar.
            En boven koffie/chocomelk en fris te kopen.
            Als binnen komt 1 trap op (of liften) en je loopt recht op de balie af.

            Veel succes en genoegen.

            Cor Seinstra

            database 5925 (20110304) __________

            http://www.eset.com
          • Yvonne Blaauw
            Message 5 of 14 , Mar 4, 2011
              Jannie, Ik ben zeer hartelijk ontvangen in Leeuwarden en heb een bijzonder leuke week doorgebracht in het archief (vooral dankzij Cor S.) en hotel 't Anker!
              Iedereen was vriendelijk en hulpvaardig, ik voelde me gelijk "thuis"
              Veel sneupsucces!

              groetnis, Yvonne

              Message 6 of 14 , Mar 4, 2011
                Hallo Jannie,

                Mevrouw Van der Meulen is heel aardig en behulpzaam, maar het is misschien
                ook goed voor je om te weten dat er naast het studiezaalpersoneel iedere dag
                één of meer vrijwilligers (ervaren genealogen) op de studiezaal aanwezig
                zijn, speciaal om bezoekers die voor de eerste keer komen wegwijs te maken
                of iemand die vastgelopen is met zijn onderzoek weer op gang te helpen. Het
                maakt dus niet uit wanneer je komt, hulp krijg je altijd!

                Andrys Stienstra

                Message 7 of 14 , Mar 4, 2011
                  Jannie, iedereen heeft al aangegeven, gewoon gaan!!

                  Het deed me wel denken aan mijn drempelvrees in 1988 toen ik voor het
                  eerst naar het Ryksargyf wilde. Mijn man was er in de jaren 70 wel eens
                  geweest dus die wou wel een keer mee, alleen had hij na een halve dag
                  'schele hoofdpijn' zei hij:-))) Hij vond dat familie gedoe maar niets en
                  is er dan ook nooit weer geweest. Maar ik daarna heel vaak en sinds 1989
                  meestal samen met een vriendin.

                  groet, Hinke.

                • ristcard
                  Message 8 of 14 , Mar 4, 2011
                    Dag Jannie,

                    Laat je niet gek maken door dat programma. De hoofdpersonen spelen een rol, waarbij toevallig ook de genealogie een rol speelt. Met soms imbeciele redenaties "ik kan goed zingen omdat mijn overopa in een of ander leger op een trompet blies" of krankzinnige situaties zoals "zoekende mens komt binnen, zegt dat hij een overlijdensakte zoekt en meteen wordt de directeur van het archief van stal gehaald om het allemaal op tafel te leggen".
                    Zo werkt het in de praktijk dus niet! In de praktijk word je wel vriendelijk ontvangen en dan krijg je de kans om echt in archiefstukken te neuzen. Of op microfiches, als dat zo uitkomt. En heb je hulp nodig, dan zit er een hele balie dames en heren klaar om die te geven. Weten ze het niet, dan vragen ze het aan een collega of een bekende genealoog (of meerdere) op studiezaal. En voor je het weet is het 5 uur en moet je naar buiten, want ze gaan sluiten!
                    Wil je Fries spreken, geen probleem. Wil of kun je het niet, ook geen probleem. Kortom, om een heel lang verhaal korter te maken, leen ik even een kreet uit de reclame: "Ik zeg: DOEN"

                    Groeten van Richard

                    --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Jannie" <jannie.van.oostrum@...> wrote:

> [...]
                    >
                    > Volgende week wil op bezoek bij Tresoar in Leeuwarden: Van wie mag ik een beetje pep-talk ontvangen?

                  • Jannie
                    Message 9 of 14 , Mar 4, 2011
                      Dank jullie wel allemaal!

                      Het klinkt allemaal heel geruststellend en achteraf zal ik me wel afvragen waar ik me zo druk over gemaakt heb.
                      Het zal inderdaad de dinsdag worden, i.v.m. familiebezoek 's avonds in Drachten.
                      Ik ben al druk bezig geweest met de voorbereidingen: de thesaurus/aquabrowser via Tresoar biedt mogelijkheden om vast op zoek te gaan naar inventarisnummers. Ik zal dinsdag wel horen of ik het goed opgezocht heb.
                      Ik zal jullie volgende week laten weten hoe het bevallen is in Leeuwarden.

                      Groet, Jannie.

                      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Andrys Stienstra" <andrys@...> wrote:

> [...]
                      > of iemand die vastgelopen is met zijn onderzoek weer op gang te helpen. Het
                      > maakt dus niet uit wanneer je komt, hulp krijg je altijd!

                    • Jannie
                      Message 10 of 14 , Mar 14, 2011
                        Zoals ik beloofd had: hier nog mijn ervaringen in Leeuwarden. Het is me allemaal erg meegevallen.
                        Het personeel van Tresoar is inderdaad heel behulpzaam en vriendelijk. Ik heb de stukken die ik in wilde zien met hun hulp allemaal in handen gehad en mijn echtgenoot heeft er digitale foto's van gemaakt, zodat ik voorlopig hier thuis wel vooruit kan.
                        Door een misverstand kon ik niet terecht in het archief van IJlst, waar ik o.a. de patentregisters en het bevolkingsregister had willen inzien. Maar iemand van de genealogievrijwilligers (ik denk dat het Cor geweest is...) wees me op de microfiches van het bevolkingsregister van Folsgare, zodat ik toch nog een stukje informatie daarover mee naar huis kon nemen.
                        Daarna hebben we nog wat door Leeuwarden gedwaald: mooie stad, hier komen we zeker nog eens terug. Gezellig gegeten en toen op familiebezoek in Drachten.
                        Een fijne ervaring rijker!

                      • ristcard
                        Message 11 of 14 , Mar 14, 2011
                          Dag Jannie,

                          Ik wist het wel, maar je moet het toch echt zelf ervaren. En dat is prima gelukt, zo lees ik.