betekenis toevoeging sma

  • Johan Zwart
    Message 1 of 4 , Mar 3, 2011
      Medespeurders,

      Even het volgende, vooral in friesland komt het voor dat mensen de naam dragen zoals rinsma, zwaagsma, jongsma, reitsma, nu kun je door de naamgeving redelijk goed achterhalen waar het eerste gedeelte van de achternaam weg komt, maar waar komt die .....sma vandaan ? of heeft het een bepaalde betekenis, is er iemand die dat weet? bvd, vriendelijke groet Johan Zwart

    • Rita Veeken - Ritsma
      Message 2 of 4 , Mar 3, 2011
        Hallo Johan,

        Ze hebben mij verteld dat dat zoon van beteknd.

        Groetjes, Rita

        Message 3 of 4 , Mar 3, 2011
          Vanuit de achternamendatabase (http://www.meertens.knaw.nl):

          Het is nog steeds onduidelijk hoe dit suffix is ontstaan. Volgens de
          hypothese die momenteel de meeste voorkeur heeft komt -ma voort uit -monna,
          de Oudfriese tweede naamval meervoud van 'man' (vgl. het lemma -a). De naam
          Bauka Siurdisma in een oorkonde uit 1397 betekent dan 'Bauka van de mensen
          van Siurd (= Sjoerd)'. Aanvankelijk werd -ma uitsluitend aan een voornaam
          gekoppeld, waarbij de voornaam veelal sterk (met een -s) werd verbogen.
          Nadat de -a flexie grammaticaal in het Fries niet meer werd toegepast en -ma
          louter een familienaamvormende functie had gekregen, werd het suffix ook aan
          toponiemen en andere woorden, zoals beroepsaanduidingen, gekoppeld. Vooral
          in 1811, toen degenen die nog geen familienaam hadden verplicht werden om er
          een aan te nemen, werden namen gevormd als Brolsma bij de boederijnaam Brol
          te Hallum, Calkema door de eigenaar van kalkovens te Hoogezand (aan de
          Kalkwijk), Boersma o.a. door een boer te Ferwerd, Houtsma door een timmerman
          en Jongsma door de jongste van zeven kinderen. Een aantal
          oorspronkelijke-ma-namen waren eertijds op de huizen van de betreffende
          families overgegaan. Latere bewoners kunnen hun naam weer aan deze huizen
          ontleend hebben. Een van hen was Douwe Sybrens Mellema die omstreeks 1800
          gebruiker van de Mellema sate te Oostrum was. Bij enkele van dergelijke
          gevallen is het voorzetsel van toegevoegd (Van Asma, Van Halsema).
          In 1947 waren er in Nederland ongeveer 1550 verschillende namen met het
          suffix -ma, verdeeld over 200.000 personen (= 2,136% van de Nederlandse
          bevolking). Hiervan verbleven 84.000 personen in Friesland, waar zij 18,55%
          van de Friese bevolking uitmaakten. Deze provincie werd in aantal gevolgd
          door Groningen, waar 39.000 personen (8,77%) een -ma-naam hadden. De
          Groningers onderscheidden zich enigszins van de Friezen met het type
          -ema-naam, waarmee ruim 27.000 van de -ma-naamdragers werden geregistreerd
          (6,14% van de Groningse bevolking). In Friesland waren het er 23.500
          (5,18%), in vergelijking met Groningen een relatief veel kleiner deel van de
          -ma-naamdragers.

          � [Bach-1952, I-1, p 169].
          � [NRF-Gr, p 6].
          � [H. Feenstra, 'De ontfriesing van Groningerland nogmaals bekeken', in: DMB
          43 (1991), p 25].
          � [Ebeling-1993, p 100].
          � Voor nasaal werd Westgermaans a eerst genasaliseerd en daarna, via
          velarisatie, gerond tot o: bijv. *man- werd Oudfries mon, maar bleef
          Oudnederfrankisch man [Rolf H. Bremmer Jr., 'Het ontstaan van het Fries en
          het Hollands', in: Negen eeuwen Friesland-Holland. Geschiedenis van een
          haat-liefdeverhouding, Leeuwarden/Zutphen 1997, p 70].

          Gr

          Rogier

          2011/3/3 Rita Veeken - Ritsma <rritsma@...>

          > Hallo Johan,
          >
          > Ze hebben mij verteld dat dat zoon van beteknd.
          >
          > Groetjes, Rita

        • Johan Zwart
          Message 4 of 4 , Mar 3, 2011
            Rogier, bedankt voor de uitgebreide info, vriendelijke groet Johan