Re: jelle taeaes en jauk wybes

  • renske
    Message 1 of 9 , Mar 2 3:08 AM
      Hallo Egbert,
      Dank voor je reactie! Heb al heel veel gehad aan jouw speurwerk. Ik ben beginnend onderzoeker, pas 2 jaar bezig en dan alleen online. Zou je me daarom uit willen leggen hoe de tijdslijn van onderstaand stukje is? Ik begrijp het niet zo goed, cijfertjes vind ik moeilijk op rij te zetten...
      Tige tank
      Renske

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Egbert" <egbert.lantinga@...> wrote:

> [...]
      > 1849. Eeuck Eiledr
      > 3696. Taede Lieuwesz, geb. Longerhouw 10-5-1579, overl. voor 28-6-1620
      > 3697. Anck Imckedr, overl. na 9-6-1630, tr. (2) Tiedger Sipckesz
      > Uit dit huwelijk: Rinck Taedes tr. Reitse Rones, Sybe Taedes, Minne Taedes, Jolle Taedes
      > geb. ca 1609 (tr. 1639 Aab Sjoerds, Terband), Tae Taedes (nr. 1848)
      > 3698. Eile Renckesz (Elardus Regneri), boer te Katlijk, overl. Nieuw Brongerga ca 1640
      > 3699. Griet Reitiedr, overl. na 20-8-1656, tr. (2) Otte Mollesz
      > Bronnen: Nedergerecht Schoterland (diverse boeken) en publicatie Wietse Tjoelker

    • Egbert
      Message 2 of 9 , Mar 3 12:57 PM
        Principe van de kwartierstaat: nr. 924 is een zoon van nrs. 1848 en 1849, etc.
        M vr gr,
        Egbert

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "renske" <renskewoudstra@...> wrote:

> [...]
        > Dank voor je reactie! Heb al heel veel gehad aan jouw speurwerk. Ik ben beginnend onderzoeker, pas 2 jaar bezig en dan alleen online. Zou je me daarom uit willen leggen hoe de tijdslijn van onderstaand stukje is? Ik begrijp het niet zo goed, cijfertjes vind ik moeilijk op rij te zetten...

      • Richard van Schaik
        Message 3 of 9 , Mar 3 1:15 PM
          On 03-03-2011 21:57, Egbert wrote:
          > Principe van de kwartierstaat: nr. 924 is een zoon van nrs. 1848 en 1849, etc.

          En niet ieder kent dat principe.
          De vader van een voorouder is in dit systeem van nummeren te bereiken
          door het nummer van de persoon met twee te vermenigvuldigen. De moeder
          is dan te bereiken door er daar eentje bij op te tellen.

          Neem jezelf als 1, je ouders zijn dan 2 en 3, de ouders van je vader 4
          en 5, die van je moeder 6 en 7. De grootouders van vaderszijde 8 en 9
          voor zijn ouders en 10 en 11 voor de ouders van zijn vrouw. Dat systeem
          geeft altijd een uniek nummer aan de voorouder maar is weer gebrekkig
          bij het aangeven van nazaten van een willekeurig voorouderpaar (alleen
          de directe nazaat binnen de kwartierstaat geeft geen probleem).

          Groeten,
          Richard

          --
          Richard van Schaik
          f.m.a.vanschaik@...
          Message 4 of 9 , Mar 9 5:27 AM
            Richard bedankt. Zal nu met de rekenmachine aan 't werk. Wish me luck
            Groet
            Renske