Re: Dopeling ontbreekt....

  • Jannie
    Message 1 of 25 , Mar 1, 2011
      Nynke,

      Je hebt helemaal gelijk. Ik lees net dat de zgn. conscriptie (een soort dienstplicht) pas op 3 april 1811 werd ingevoerd.

      Uit de geschiedenis van de Doopsgezinde kerk in Warga las ik dat deze kerk in de betreffende periode nog alleen lekenpredikanten had. Misschien voelde het daardoor wel minder "afvallig" als men z'n kind daar aanmeldde, i.p.v. het te laten dopen bij de dominee waar mot mee was....

      Er is zoveel mogelijk, misschien vind ik het nog eens uit. Ik ben in elk geval blij dat hij er nu toch weer bij hoort.

      De huwelijks bijlagen op Familysearch waren wat dat betreft ook interessant: er moest nogal een hoop gebeuren als iemand geen doopakte kon overleggen. En ook nog bij een tweede huwelijk: weer laten bevestigen. Z'n ouders zullen dat ook niet geweten hebben. Dat kwam pas met het invoeren van de Burgerlijke Stand neem ik aan.

      Weer een hoop geleerd vandaag :-)

      Met vriendelijke groet,
      Jannie.

      Message 2 of 25 , Mar 1, 2011
        Jannie,

        Het blijft gissen naar de oorzaak van deze "ondoop".

        Misschien dat de lidmatenboeken nog helderheid kunnen verschaffen over
        mogelijke onmin tussen dominee en zijn schapen. Helaas zijn die (nog) niet
        online.

        Zoals je hebt kunnen vaststellen bracht de invoering van de Burgerlijke
        Stand, zeker in de eerste helft van de 19de eeuw, nogal wat teweeg. Sommige
        mensen moesten heel wat moeite doen (middels aktes van bekendheid) om het
        begin van hun bestaan aan te tonen. En kwamen dan soms met veel meer
        informatie dan gevraagd werd. Vooral in de beginjaren van de Burgerlijke
        Stand zie je nog weleens een "surplus" aan info. Dan worden bijv
        grootouders van het bruidspaar genoemd. Reuze aangenaam voor genealogen :-)!

        Met vriendelijke groet

        Nynke van den Hooven

        _____

[...]

        Jannie.<knip>

      • karinvanderiest
        Message 3 of 25 , Mar 2, 2011
          Via twitter kwam op de volgende site, er mooie site over familienamen

          http://www.fryslan1811.nl/

          gr Karin van der Veen- van der Iest
        • klaaspera
          Message 4 of 25 , Mar 2, 2011
            Hallo Nynke,

            De doopsgezinden moeten in 1811 een heel groot probleem hebben gehad. Zij waren als kind niet gedoopt, maar moesten toch bewijzen waar en wanneer ze werden geboren. In mijn bestand heb ik een voorbeeld van iemand, die in 1812 wilde trouwen. Hij kon echter geen geboorte- of doopbewijs overleggen, omdat de pastoor het indertijd was vergeten te noteren in het kerkboek. Dan moest je dus met zeven (!) getuigen naar de rechtbank, die onder ede moesten verklaren, dat ze de aanstaande bruidegom kenden en zijn geboorteplaats en -datum (bij benadering) wisten. Daar kwam een compleet juridisch verslag van: de akte van bekendheid, die dan als bijlage bij de huwelijksakte zit.

            Hartelijke groeten,

            Klaas Pera

            Message 5 of 25 , Mar 2, 2011
              Klaas,

              Iedereen die geen doopakte kon overleggen had dat probleem. Bij een Zeeuws
              huwelijk in 1818 vond ik een akte van bekendheid (voor een wel degelijk
              gedoopte bruidegom), waarin de 7 getuigen de reden van hun getuigenis
              vermeldden: “Doende wijders deze verklaring ter vervulling van een Extract
              uit de Registers van den Burgerlijken Staat van dien tijd, welke Registers
              in den jare 1809 door het Bombardement tijde des Landing van Engelsche
              troepen in dit eiland zijn verbrand geworden."

              Met vriendelijke groet

              Nynke van den Hooven

              _____

[...]

              <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , Nynke van den Hooven
              <nynkevandenhooven@...> wrote:

> [...]
              > Stand zie je nog weleens een "surplus" aan info. Dan worden bijv
              > grootouders van het bruidspaar genoemd. Reuze aangenaam voor genealogen

            • Richard van Schaik
              Message 6 of 25 , Mar 2, 2011
                On 02-03-2011 21:17, Nynke van den Hooven wrote:
> [...]
                > in den jare 1809 door het Bombardement tijde des Landing van Engelsche
                > troepen in dit eiland zijn verbrand geworden."

                Uit Utrecht heb ik een hele mooie uit de bijlagen, alle familiebanden
                meteen bewezen door zo'n verklaring. Eigenlijk stiekum beter materiaal
                dan de gewone akte overleggen (deze was vergeten aan te geven door
                ongeveer gelijktijdig overlijden van de moeder bij geboorte in de hectiek).

                Groeten,
                Richard

                --
                Richard van Schaik
                f.m.a.vanschaik@...
                Message 7 of 25 , Mar 2, 2011
                  Hallo Richard en Nynke,

                  Voor ons als genealogen is zo'n akte van bekendheid natuurlijk een prachtige informatiebron, zoals Nynke terecht opmerkte. Toch vind ik het vreemd, dat iemand zelf tekortkomingen van anderen in het verleden of externe oorzaken (bijv. documentverlies t.g.v. een bombardement) moet gaan herstellen. De akte van bekendheid die ik heb, heb ik eerst ook nog uit het Frans moeten vertalen. Dat was toen blijkbaar de schrijftaal in juridische documenten.

                  Hartelijke groeten,

                  Klaas Pera

                  --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Richard van Schaik <f.m.a.vanschaik@...> wrote:

> [...]
                  > dan de gewone akte overleggen (deze was vergeten aan te geven door
                  > ongeveer gelijktijdig overlijden van de moeder bij geboorte in de hectiek).

                • L Chasolen
                  Message 8 of 25 , Mar 3, 2011
                    Hello !

                    Sorry, I only speak/write English.
                    I am the great-great granddaughter of EEKE SYBRENS van OOSTRUM/OOSTRUN
                    and JACOB JANS van DIJK
                    EEke was b: 28 April 1813 Warga d: 30 Nov 1881 Gersloot, age 68,
                    widow
                    AEngwirden Akte 64

                    Her gravestone is in the Church cemetery behind the DRC, Tjalleberd and
                    was viewed by my
                    dad in 1966. She listed as "EKE SIBREN van OSTRUN"

                    Eeke was the oldest daughter of
                    SYBREN HYLKES van OOSTRUM and TRIJNTJE KORNELIS ZETSTRA/SETSTRA
                    They had 8 children (7 daughters, 1 son)
                    EEKE b: 1813; Antje b: 1816; Antje b: 1817; Hylkjen b: 1819;
                    Korneliske b: 1821
                    Jitske b: 1823; Aaltje/Antje b: 1828; Hylke/Hielke b: 1832

                    Sybren was the son of Hylke Sybrens van OOSTRUN b: <1762> Warga
                    and Eeke Klazes BOONSTRA b: <1764> Warga d: 1850 Idaard. age 86 widow
                    They had 6 children:
                    Sijbren b: 1787 Warga
                    Aaltje b: 1789 Warga
                    Sybren b: 1791 Warga
                    Klaas b: 1793 Warga
                    Fokjen b: 1796 Warga
                    HYLKE b: <1799>

                    Sybren's youngest brother, HYLKE HYLKES van OOSTRUM
                    b: <1799> d: 4 Nov 1859 age 60, married AEng. Akte nr.69
                    married 10 Feb 1823 Idaard. Akte nr. 1 to
                    LIEUWKJE KORNELIS SETSTRA
                    b: 29 Apr 1797 Idaard d: 11 Feb 1848 Leeuwarderadeel

                    So you can see, 2 van OOSTRUM brothers married 2 Zetstra/Setstra sisters !
                    contact me for more information ljchaz1@...

                  • Jannie
                    Message 9 of 25 , Mar 3, 2011
                      Hello Liz!!

                      I have contacted you by email: I am indeed a great-great granddaughter of Hylke Hylkes van Ooostrum. And you are right: the two brothers married the two sisters.

                      I hope we can share a lot of knowlegde about our forfathers in future!

                      Kind regards,
                      Jannie.