RE: [Friesland-genealogy] Dopeling ontbreekt....

    Message 1 of 25 , Mar 1, 2011
      Rogier,

      Dat is geen analyse maar een feit :-)
      Doopsgezinden kennen nl. geen kinderdoop.

      Met vriendelijke groet
      Nynke van den Hooven

      Message 2 of 25 , Mar 1, 2011
        Oh ja, feiten en analyses haal ik altijd door elkaar ;)
        Maar ik had het feit nog niet opgemerkt (namelijk dat de geboorteakte uit
        een Doopsgezind register kwam).

        Gr
        Rogier

        2011/3/1 Nynke van den Hooven <nynkevandenhooven@...>

        > Rogier,
        >
        > Dat is geen analyse maar een feit :-)
        > Doopsgezinden kennen nl. geen kinderdoop.
        >

        > Met vriendelijke groet
        > Nynke van den Hooven

      • Irene Visser
        Message 3 of 25 , Mar 1, 2011
          Hai,

          misschien bekend, maar bij de bekende tak scherprechters van Gorkum, mist er
          ook een kind, want dus niet gedoopt is. Of nergens staat als gedoopt/\.
          Tigtallen mensen hebben zich er al over gebogen, en niemand heeft ooit die
          doop kunnen vinden, terwijl de andere kinderen, ook een tigtal wel keurig
          werden gedoopt. En dit is jaren voordat dit speelt. Dus ja wat je zegt mot
          met dominee? Bij ons iemand niet snel genoeg koppie om? Of?????????
          Maar komt dus vaker voor, alle kinderen gedoopt en net die ene die jij zoekt
          dus net niet.

          Irene.

          Op 1 maart 2011 20:39 schreef Nynke van den Hooven <
          nynkevandenhooven@...> het volgende:

        • Jannie
          Message 4 of 25 , Mar 1, 2011
            Nynke,

            Je hebt helemaal gelijk. Ik lees net dat de zgn. conscriptie (een soort dienstplicht) pas op 3 april 1811 werd ingevoerd.

            Uit de geschiedenis van de Doopsgezinde kerk in Warga las ik dat deze kerk in de betreffende periode nog alleen lekenpredikanten had. Misschien voelde het daardoor wel minder "afvallig" als men z'n kind daar aanmeldde, i.p.v. het te laten dopen bij de dominee waar mot mee was....

            Er is zoveel mogelijk, misschien vind ik het nog eens uit. Ik ben in elk geval blij dat hij er nu toch weer bij hoort.

            De huwelijks bijlagen op Familysearch waren wat dat betreft ook interessant: er moest nogal een hoop gebeuren als iemand geen doopakte kon overleggen. En ook nog bij een tweede huwelijk: weer laten bevestigen. Z'n ouders zullen dat ook niet geweten hebben. Dat kwam pas met het invoeren van de Burgerlijke Stand neem ik aan.

            Weer een hoop geleerd vandaag :-)

            Met vriendelijke groet,
            Jannie.

            Message 5 of 25 , Mar 1, 2011
              Jannie,

              Het blijft gissen naar de oorzaak van deze "ondoop".

              Misschien dat de lidmatenboeken nog helderheid kunnen verschaffen over
              mogelijke onmin tussen dominee en zijn schapen. Helaas zijn die (nog) niet
              online.

              Zoals je hebt kunnen vaststellen bracht de invoering van de Burgerlijke
              Stand, zeker in de eerste helft van de 19de eeuw, nogal wat teweeg. Sommige
              mensen moesten heel wat moeite doen (middels aktes van bekendheid) om het
              begin van hun bestaan aan te tonen. En kwamen dan soms met veel meer
              informatie dan gevraagd werd. Vooral in de beginjaren van de Burgerlijke
              Stand zie je nog weleens een "surplus" aan info. Dan worden bijv
              grootouders van het bruidspaar genoemd. Reuze aangenaam voor genealogen :-)!

              Met vriendelijke groet

              Nynke van den Hooven

              _____

[...]

              Jannie.<knip>

            • karinvanderiest
              Message 6 of 25 , Mar 2, 2011
                Via twitter kwam op de volgende site, er mooie site over familienamen

                http://www.fryslan1811.nl/

                gr Karin van der Veen- van der Iest
              • klaaspera
                Message 7 of 25 , Mar 2, 2011
                  Hallo Nynke,

                  De doopsgezinden moeten in 1811 een heel groot probleem hebben gehad. Zij waren als kind niet gedoopt, maar moesten toch bewijzen waar en wanneer ze werden geboren. In mijn bestand heb ik een voorbeeld van iemand, die in 1812 wilde trouwen. Hij kon echter geen geboorte- of doopbewijs overleggen, omdat de pastoor het indertijd was vergeten te noteren in het kerkboek. Dan moest je dus met zeven (!) getuigen naar de rechtbank, die onder ede moesten verklaren, dat ze de aanstaande bruidegom kenden en zijn geboorteplaats en -datum (bij benadering) wisten. Daar kwam een compleet juridisch verslag van: de akte van bekendheid, die dan als bijlage bij de huwelijksakte zit.

                  Hartelijke groeten,

                  Klaas Pera

                  Message 8 of 25 , Mar 2, 2011
                    Klaas,

                    Iedereen die geen doopakte kon overleggen had dat probleem. Bij een Zeeuws
                    huwelijk in 1818 vond ik een akte van bekendheid (voor een wel degelijk
                    gedoopte bruidegom), waarin de 7 getuigen de reden van hun getuigenis
                    vermeldden: “Doende wijders deze verklaring ter vervulling van een Extract
                    uit de Registers van den Burgerlijken Staat van dien tijd, welke Registers
                    in den jare 1809 door het Bombardement tijde des Landing van Engelsche
                    troepen in dit eiland zijn verbrand geworden."

                    Met vriendelijke groet

                    Nynke van den Hooven

                    _____

[...]

                    <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , Nynke van den Hooven
                    <nynkevandenhooven@...> wrote:

> [...]
                    > Stand zie je nog weleens een "surplus" aan info. Dan worden bijv
                    > grootouders van het bruidspaar genoemd. Reuze aangenaam voor genealogen

                  • Richard van Schaik
                    Message 9 of 25 , Mar 2, 2011
                      On 02-03-2011 21:17, Nynke van den Hooven wrote:
> [...]
                      > in den jare 1809 door het Bombardement tijde des Landing van Engelsche
                      > troepen in dit eiland zijn verbrand geworden."

                      Uit Utrecht heb ik een hele mooie uit de bijlagen, alle familiebanden
                      meteen bewezen door zo'n verklaring. Eigenlijk stiekum beter materiaal
                      dan de gewone akte overleggen (deze was vergeten aan te geven door
                      ongeveer gelijktijdig overlijden van de moeder bij geboorte in de hectiek).

                      Groeten,
                      Richard

                      --
                      Richard van Schaik
                      f.m.a.vanschaik@...
                      Message 10 of 25 , Mar 2, 2011
                        Hallo Richard en Nynke,

                        Voor ons als genealogen is zo'n akte van bekendheid natuurlijk een prachtige informatiebron, zoals Nynke terecht opmerkte. Toch vind ik het vreemd, dat iemand zelf tekortkomingen van anderen in het verleden of externe oorzaken (bijv. documentverlies t.g.v. een bombardement) moet gaan herstellen. De akte van bekendheid die ik heb, heb ik eerst ook nog uit het Frans moeten vertalen. Dat was toen blijkbaar de schrijftaal in juridische documenten.

                        Hartelijke groeten,

                        Klaas Pera

                        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Richard van Schaik <f.m.a.vanschaik@...> wrote:

> [...]
                        > dan de gewone akte overleggen (deze was vergeten aan te geven door
                        > ongeveer gelijktijdig overlijden van de moeder bij geboorte in de hectiek).

                      • L Chasolen
                        Message 11 of 25 , Mar 3, 2011
                          Hello !

                          Sorry, I only speak/write English.
                          I am the great-great granddaughter of EEKE SYBRENS van OOSTRUM/OOSTRUN
                          and JACOB JANS van DIJK
                          EEke was b: 28 April 1813 Warga d: 30 Nov 1881 Gersloot, age 68,
                          widow
                          AEngwirden Akte 64

                          Her gravestone is in the Church cemetery behind the DRC, Tjalleberd and
                          was viewed by my
                          dad in 1966. She listed as "EKE SIBREN van OSTRUN"

                          Eeke was the oldest daughter of
                          SYBREN HYLKES van OOSTRUM and TRIJNTJE KORNELIS ZETSTRA/SETSTRA
                          They had 8 children (7 daughters, 1 son)
                          EEKE b: 1813; Antje b: 1816; Antje b: 1817; Hylkjen b: 1819;
                          Korneliske b: 1821
                          Jitske b: 1823; Aaltje/Antje b: 1828; Hylke/Hielke b: 1832

                          Sybren was the son of Hylke Sybrens van OOSTRUN b: <1762> Warga
                          and Eeke Klazes BOONSTRA b: <1764> Warga d: 1850 Idaard. age 86 widow
                          They had 6 children:
                          Sijbren b: 1787 Warga
                          Aaltje b: 1789 Warga
                          Sybren b: 1791 Warga
                          Klaas b: 1793 Warga
                          Fokjen b: 1796 Warga
                          HYLKE b: <1799>

                          Sybren's youngest brother, HYLKE HYLKES van OOSTRUM
                          b: <1799> d: 4 Nov 1859 age 60, married AEng. Akte nr.69
                          married 10 Feb 1823 Idaard. Akte nr. 1 to
                          LIEUWKJE KORNELIS SETSTRA
                          b: 29 Apr 1797 Idaard d: 11 Feb 1848 Leeuwarderadeel

                          So you can see, 2 van OOSTRUM brothers married 2 Zetstra/Setstra sisters !
                          contact me for more information ljchaz1@...

                        • Jannie
                          Message 12 of 25 , Mar 3, 2011
                            Hello Liz!!

                            I have contacted you by email: I am indeed a great-great granddaughter of Hylke Hylkes van Ooostrum. And you are right: the two brothers married the two sisters.

                            I hope we can share a lot of knowlegde about our forfathers in future!

                            Kind regards,
                            Jannie.