leeftijd bij overlijden

  • René Duba
    Message 1 of 2 , Mar 1, 2011
      Ik heb meer dan eens gemerkt dat als ik uit de
      overlijdensakte de leeftijd bij overlijden noteer, dat deze
      dan naderhand moet bijstellen, als ik later alsnog de
      precieze geboortedatum vindt. Meestal blijkt iemand dan
      een jaartje jonger te worden. Overledene was 25 jaar
      oud, maar wij zouden die persoon 24 noemen.

      Eerst dacht ik: misschien wisten ze het niet precies,
      vergisten ze zich. Nu vraag ik mij af: zouden ze misschien
      anders gerekend hebben? Bijvoorbeeld: "hij was in zijn
      25ste levensjaar, dus 25", waar wij zouden zeggen: "z'n
      25ste verjaardag was nog niet geweest, dus hij was 24".

      Weten jullie dat? Of hebben jullie die ervaring ook?

      met vriendelijke groet,
      Rene Duba
    • Janny van der Meer- de Vries
      Message 2 of 2 , Mar 6, 2011
        Dag Rene
        Er is in Friesland een volkstelling geweest je kunt dit vinden op
        http://www.angelfire.com/vtsneuper/main.html
        en op http://www.volkstellingen.nl/nlscans-1947/1947/friesland/?page=2

        groeten Janny van der Meer