Re: [Friesland-genealogy] Dopeling ontbreekt....

  • Irene Visser
    Message 1 of 25 , Mar 1 6:24 AM
      http://www.allefriezen.nl/nl/component/genealogie/?persoon_1_achternaam=oostrum&persoon_1_voornaam=&persoon_1_patroniem=&persoon_1_tussenvoegsel=&persoon_2_achternaam=&persoon_2_voornaam=&persoon_2_patroniem=&persoon_2_tussenvoegsel=&huidigeGemeenteId=16&voormaligeGemeenteKey=&periode_begin=&periode_eind=&vrij_zoeken=&zoekmethode=eenvoudig&option=com_genealogie&task=persoon_result&Itemid=9

      hoop dat ie goed meekomt.

      Op 1 maart 2011 14:10 schreef Jannie <jannie.van.oostrum@...> het
      volgende:

      Message 2 of 25 , Mar 1 6:46 AM
        Irene,

        Maar de huwelijkse bijlages staan toch niet op AlleFriezen.nl?

        In de huwelijksakte wordt de geboortedatum waarschijnlijk niet genoemd.

        Jannie,

        Uit de leeftijd(en) in de huwelijksakte(s) kun je opmaken dat Hylke 1797 of
        1798 geboren werd.

        De namen in de Tresoar-databases vóór 1811 zijn gestandaardiseerd en je mag
        aannemen dat alle variaties van Hylke zijn gestandaardiseerd tot Hielke.

        Het is ook bekend dat Hylke in Warga geboren werd.

        Dus als je de dopen database aanvinkt en daarin met de zoekterm Hielke Warga
        1797 or 1798 gebruikt, zou hij moeten komen bovendrijven….., et voilá, één
        hit en dat is dezelfde die Hans Bottema al vond.:

        Idaarderadeel, dopen, geboortejaar 1798

        Kind: Hijlke

        Geboren op 29 november 1798

        Kind van Hijlke en niet genoemde moeder

        Bron:

        Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL) Doopsgez. gem.
        Warga, geboorten 1732-1813

        Inventarisnr. : DTB 434

        Niet gedoopt dus :-)

        Met vriendelijke groet

        Nynke van den Hooven

        _____

        op alle friezen staan de aktes van Leeuwarderadeel online.

        Heel simpel.

        groetjes Irene.

        Op 1 maart 2011 14:10 schreef Jannie <jannie.van.oostrum@...
        <mailto:jannie.van.oostrum%40hotmail.com> > het
        volgende:

      • Rogier Visser
        Message 3 of 25 , Mar 1 6:57 AM
          Die analyse (niet gedoopt) komt overeen met wat er in de huwelijksakte uit
          1848 staat: "afschrift akte van bekendheid ter vervanging van de doopakte
          des bruidegoms".
          Waarom familysearch het niet doet, dat weet ik niet. Het zal wel een
          tijdelijk manco zijn.

          Gr
          Rogier

          2011/3/1 Nynke van den Hooven <nynkevandenhooven@...>

> [...]
          >
          > Bron:
          >
          > Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL) Doopsgez. gem.

        • Douwe Visser
          Message 4 of 25 , Mar 1 8:45 AM
            Familysearch doet het weer.

            Douwe Visser

> [...]
            > des bruidegoms".
            > Waarom familysearch het niet doet, dat weet ik niet. Het zal wel een

          • Jannie
            Message 5 of 25 , Mar 1 10:13 AM
              Wat ben ik blij dat ik jullie gevonden heb en dat jullie allemaal zo meedenken!

              Ik denk inderdaad dat Hans en Nynke mijn Hylke gevonden hebben. Ik had al gezocht bij Alle Friezen, Irene, maar deze Hylke was voor 1811 geboren en de doop staat daar niet op en op zijn huwelijksakte staat geen geboortedatum.
              Rogier en Douwe bedankt voor de informatie over Familysearch, die kende ik nog niet. Ik ga ook van andere voorouders de bijlagen bekijken!

              Maar die laatste zin van Nynke: heel interessant: Niet gedoopt dus...!

              Alle kinderen zijn gedoopt in de Herv. Gemeente, maar Hylke (geboren in 1798) staat inderdaad als doopsgezind aangegeven. Misschien was dat, omdat zijn ouders wilden voorkomen dat hij in Franse Krijgsdienst zou moeten als hij oud genoeg was? Ze konden toen nog niet weten wanneer de Franse overheersing zou eindigen.
              Ik weet ook niet beter of latere generaties (ook zijn eigen kinderen) zijn weer NH.

              Ik heb weer genoeg uit te pluizen voorlopig. Allemaal bedankt!

              Gr. Jannie.

              Message 6 of 25 , Mar 1 11:39 AM
                Jannie,

                Ik vraag me af of "politieke" overwegingen in het spel zijn geweest bij het
                niet laten dopen van Hylke.. Nederland werd pas in 1810 ingelijfd bij het
                Franse keizerrijk en dus zal pas vanaf dat moment sprake zijn geweest van
                dienstplicht. Het lijkt me dat men dat in 1798 nog niet voorzag.

                Misschien hadden pa Hylke en moeder Eeke mot met de (dominee van de)
                Nederduitse kerk :-)?

                Met vriendelijke groet

                Nynke van den Hooven

                _____

                Message 7 of 25 , Mar 1 11:39 AM
                  Rogier,

                  Dat is geen analyse maar een feit :-)
                  Doopsgezinden kennen nl. geen kinderdoop.

                  Met vriendelijke groet
                  Nynke van den Hooven

[...]

                  <knip>

                  > Bron:
                  > Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL) Doopsgez. gem.
                  > Warga, geboorten 1732-1813
                  > Inventarisnr. : DTB 434
                  >
                  > Niet gedoopt dus :-)
                  >
                  > Met vriendelijke groet
                  > Nynke van den Hooven
                  <knip>
                • Rogier Visser
                  Message 8 of 25 , Mar 1 11:53 AM
                    Oh ja, feiten en analyses haal ik altijd door elkaar ;)
                    Maar ik had het feit nog niet opgemerkt (namelijk dat de geboorteakte uit
                    een Doopsgezind register kwam).

                  • Irene Visser
                    Message 9 of 25 , Mar 1 1:20 PM
                      Hai,

                      misschien bekend, maar bij de bekende tak scherprechters van Gorkum, mist er
                      ook een kind, want dus niet gedoopt is. Of nergens staat als gedoopt/\.
                      Tigtallen mensen hebben zich er al over gebogen, en niemand heeft ooit die
                      doop kunnen vinden, terwijl de andere kinderen, ook een tigtal wel keurig
                      werden gedoopt. En dit is jaren voordat dit speelt. Dus ja wat je zegt mot
                      met dominee? Bij ons iemand niet snel genoeg koppie om? Of?????????
                      Maar komt dus vaker voor, alle kinderen gedoopt en net die ene die jij zoekt
                      dus net niet.

                      Irene.

                      Op 1 maart 2011 20:39 schreef Nynke van den Hooven <
                      nynkevandenhooven@...> het volgende:

                    • Jannie
                      Message 10 of 25 , Mar 1 1:50 PM
                        Nynke,

                        Je hebt helemaal gelijk. Ik lees net dat de zgn. conscriptie (een soort dienstplicht) pas op 3 april 1811 werd ingevoerd.

                        Uit de geschiedenis van de Doopsgezinde kerk in Warga las ik dat deze kerk in de betreffende periode nog alleen lekenpredikanten had. Misschien voelde het daardoor wel minder "afvallig" als men z'n kind daar aanmeldde, i.p.v. het te laten dopen bij de dominee waar mot mee was....

                        Er is zoveel mogelijk, misschien vind ik het nog eens uit. Ik ben in elk geval blij dat hij er nu toch weer bij hoort.

                        De huwelijks bijlagen op Familysearch waren wat dat betreft ook interessant: er moest nogal een hoop gebeuren als iemand geen doopakte kon overleggen. En ook nog bij een tweede huwelijk: weer laten bevestigen. Z'n ouders zullen dat ook niet geweten hebben. Dat kwam pas met het invoeren van de Burgerlijke Stand neem ik aan.

                        Weer een hoop geleerd vandaag :-)

                        Met vriendelijke groet,
                        Jannie.

                        Message 11 of 25 , Mar 1 2:28 PM
                          Jannie,

                          Het blijft gissen naar de oorzaak van deze "ondoop".

                          Misschien dat de lidmatenboeken nog helderheid kunnen verschaffen over
                          mogelijke onmin tussen dominee en zijn schapen. Helaas zijn die (nog) niet
                          online.

                          Zoals je hebt kunnen vaststellen bracht de invoering van de Burgerlijke
                          Stand, zeker in de eerste helft van de 19de eeuw, nogal wat teweeg. Sommige
                          mensen moesten heel wat moeite doen (middels aktes van bekendheid) om het
                          begin van hun bestaan aan te tonen. En kwamen dan soms met veel meer
                          informatie dan gevraagd werd. Vooral in de beginjaren van de Burgerlijke
                          Stand zie je nog weleens een "surplus" aan info. Dan worden bijv
                          grootouders van het bruidspaar genoemd. Reuze aangenaam voor genealogen :-)!

                          Met vriendelijke groet

                          Nynke van den Hooven

                          _____

[...]

                          Jannie.<knip>

                        • karinvanderiest
                          Message 12 of 25 , Mar 2 1:38 AM
                            Via twitter kwam op de volgende site, er mooie site over familienamen

                            http://www.fryslan1811.nl/

                            gr Karin van der Veen- van der Iest
                          • klaaspera
                            Message 13 of 25 , Mar 2 2:18 AM
                              Hallo Nynke,

                              De doopsgezinden moeten in 1811 een heel groot probleem hebben gehad. Zij waren als kind niet gedoopt, maar moesten toch bewijzen waar en wanneer ze werden geboren. In mijn bestand heb ik een voorbeeld van iemand, die in 1812 wilde trouwen. Hij kon echter geen geboorte- of doopbewijs overleggen, omdat de pastoor het indertijd was vergeten te noteren in het kerkboek. Dan moest je dus met zeven (!) getuigen naar de rechtbank, die onder ede moesten verklaren, dat ze de aanstaande bruidegom kenden en zijn geboorteplaats en -datum (bij benadering) wisten. Daar kwam een compleet juridisch verslag van: de akte van bekendheid, die dan als bijlage bij de huwelijksakte zit.

                              Hartelijke groeten,

                              Klaas Pera

                              Message 14 of 25 , Mar 2 12:17 PM
                                Klaas,

                                Iedereen die geen doopakte kon overleggen had dat probleem. Bij een Zeeuws
                                huwelijk in 1818 vond ik een akte van bekendheid (voor een wel degelijk
                                gedoopte bruidegom), waarin de 7 getuigen de reden van hun getuigenis
                                vermeldden: “Doende wijders deze verklaring ter vervulling van een Extract
                                uit de Registers van den Burgerlijken Staat van dien tijd, welke Registers
                                in den jare 1809 door het Bombardement tijde des Landing van Engelsche
                                troepen in dit eiland zijn verbrand geworden."

                                Met vriendelijke groet

                                Nynke van den Hooven

                                _____

[...]

                                <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , Nynke van den Hooven
                                <nynkevandenhooven@...> wrote:

> [...]
                                > Stand zie je nog weleens een "surplus" aan info. Dan worden bijv
                                > grootouders van het bruidspaar genoemd. Reuze aangenaam voor genealogen

                              • Richard van Schaik
                                Message 15 of 25 , Mar 2 12:34 PM
                                  On 02-03-2011 21:17, Nynke van den Hooven wrote:
> [...]
                                  > in den jare 1809 door het Bombardement tijde des Landing van Engelsche
                                  > troepen in dit eiland zijn verbrand geworden."

                                  Uit Utrecht heb ik een hele mooie uit de bijlagen, alle familiebanden
                                  meteen bewezen door zo'n verklaring. Eigenlijk stiekum beter materiaal
                                  dan de gewone akte overleggen (deze was vergeten aan te geven door
                                  ongeveer gelijktijdig overlijden van de moeder bij geboorte in de hectiek).

                                  Groeten,
                                  Richard

                                  --
                                  Richard van Schaik
                                  f.m.a.vanschaik@...
                                  Message 16 of 25 , Mar 2 1:28 PM
                                    Hallo Richard en Nynke,

                                    Voor ons als genealogen is zo'n akte van bekendheid natuurlijk een prachtige informatiebron, zoals Nynke terecht opmerkte. Toch vind ik het vreemd, dat iemand zelf tekortkomingen van anderen in het verleden of externe oorzaken (bijv. documentverlies t.g.v. een bombardement) moet gaan herstellen. De akte van bekendheid die ik heb, heb ik eerst ook nog uit het Frans moeten vertalen. Dat was toen blijkbaar de schrijftaal in juridische documenten.

                                    Hartelijke groeten,

                                    Klaas Pera

                                    --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Richard van Schaik <f.m.a.vanschaik@...> wrote:

> [...]
                                    > dan de gewone akte overleggen (deze was vergeten aan te geven door
                                    > ongeveer gelijktijdig overlijden van de moeder bij geboorte in de hectiek).

                                  • L Chasolen
                                    Message 17 of 25 , Mar 3 7:47 AM
                                      Hello !

                                      Sorry, I only speak/write English.
                                      I am the great-great granddaughter of EEKE SYBRENS van OOSTRUM/OOSTRUN
                                      and JACOB JANS van DIJK
                                      EEke was b: 28 April 1813 Warga d: 30 Nov 1881 Gersloot, age 68,
                                      widow
                                      AEngwirden Akte 64

                                      Her gravestone is in the Church cemetery behind the DRC, Tjalleberd and
                                      was viewed by my
                                      dad in 1966. She listed as "EKE SIBREN van OSTRUN"

                                      Eeke was the oldest daughter of
                                      SYBREN HYLKES van OOSTRUM and TRIJNTJE KORNELIS ZETSTRA/SETSTRA
                                      They had 8 children (7 daughters, 1 son)
                                      EEKE b: 1813; Antje b: 1816; Antje b: 1817; Hylkjen b: 1819;
                                      Korneliske b: 1821
                                      Jitske b: 1823; Aaltje/Antje b: 1828; Hylke/Hielke b: 1832

                                      Sybren was the son of Hylke Sybrens van OOSTRUN b: <1762> Warga
                                      and Eeke Klazes BOONSTRA b: <1764> Warga d: 1850 Idaard. age 86 widow
                                      They had 6 children:
                                      Sijbren b: 1787 Warga
                                      Aaltje b: 1789 Warga
                                      Sybren b: 1791 Warga
                                      Klaas b: 1793 Warga
                                      Fokjen b: 1796 Warga
                                      HYLKE b: <1799>

                                      Sybren's youngest brother, HYLKE HYLKES van OOSTRUM
                                      b: <1799> d: 4 Nov 1859 age 60, married AEng. Akte nr.69
                                      married 10 Feb 1823 Idaard. Akte nr. 1 to
                                      LIEUWKJE KORNELIS SETSTRA
                                      b: 29 Apr 1797 Idaard d: 11 Feb 1848 Leeuwarderadeel

                                      So you can see, 2 van OOSTRUM brothers married 2 Zetstra/Setstra sisters !
                                      contact me for more information ljchaz1@...

                                    • Jannie
                                      Message 18 of 25 , Mar 3 8:15 AM
                                        Hello Liz!!

                                        I have contacted you by email: I am indeed a great-great granddaughter of Hylke Hylkes van Ooostrum. And you are right: the two brothers married the two sisters.

                                        I hope we can share a lot of knowlegde about our forfathers in future!

                                        Kind regards,
                                        Jannie.