Dopeling ontbreekt....

  • Jannie
    Message 1 of 25 , Mar 1, 2011
      Hallo allemaal,

      Via Tresoar heb ik van voor 1811 in de DTB-sectie het huwelijk opgespoord van:

      Hylke Syberns afkomstig uit Warga en Eeke Klaasses uit Warga (bevestiging op 6 mei 1787 in Warga).

      Vervolgens vond ik de geboorte-/doopdata van vijf van hun kinderen:
      Sijbren (3/14 oktober 1787), Aaltje (30-03/19-04 1789), Sijbren (7/27 februari 1791), Klaas (10/31 maart 1793) en Fokjen (20 juli/7 augustus 1796).

      Mijn directe voorvader ontbreekt echter: die moet uit dezelfde ouders geboren zijn (volgens zijn trouwakte) omstreeks 1798 te Warga . Zijn naam is Hylke. (Hylke Hylkes van Oostrum).

      Alle kinderen zouden staan in Inventarisnummer DTB 431 en gedoopt zijn in Herv. gemeente Warga, Wartena en Warstiens.

      Zowel de naam van de moeder, vader als dopeling wordt op heel veel manieren geschreven. Ik heb ze allemaal geprobeerd: Hylke, Hijlke, Hielke, Sybren, Sijbren, Siebren, Sybern, Sijbern, Siebern en ook nog met en zonder s er achter. Eeke, Eelkje, Klazes, Klaasses, Klases. (n.b. met een * werkte het niet altijd...).

      En al zijn ze allemaal in Warga geboren en gedoopt, ik heb ook nog in de rest van Friesland gekeken.

      Ik weet niet meer hoe nu verder. Ik woon in Zeeuws-Vlaanderen, dus even op de microfiches gaan kijken in Leeuwarden is geen optie.
      Heeft iemand nog een andere suggestie?

      Bedankt voor het meedenken!

      Groet, Jannie.
    • Rogier Visser
      Message 2 of 25 , Mar 1, 2011
        De huwelijkse bijlagen van het tweede huwelijk van Hylke Hylkes van Oostrum
        (Leeuwarden 1848) staan online. Daar zou je de geboortedatum/doopdatum zeker
        moeten kunnen vinden (wel aardig wat bladerwerk, maar goed)

        https://www.familysearch.org/s/image/show#uri=http%3A//pilot.familysearch.org/records/waypoint/6705834&hash=Mrd8SMocDIIen2Q83tu%252B82PRagg%253D

        Gr
        Rogier

        2011/3/1 Jannie <jannie.van.oostrum@...>

> [...]
        >
        > Ik weet niet meer hoe nu verder. Ik woon in Zeeuws-Vlaanderen, dus even op
        > de microfiches gaan kijken in Leeuwarden is geen optie.

      • Rogier Visser
        Message 3 of 25 , Mar 1, 2011
          Excuus, verkeerde link. Niet gemeente Leeuwarden maar Leeuwarderadeel. Goede

        • Jannie
          Message 4 of 25 , Mar 1, 2011
            Bedankt voor je reactie Rogier. Zoekwerk vind ik niet erg.

            Maar moet je je eerst registreren voor deze site ofzo? Ik krijg steeds de mededeling This image is currently unavailable. Of komt dit wel vaker voor? Te druk?
            Gr., Jannie.

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Rogier Visser <rogier.visser@...> wrote:

            > Excuus, verkeerde link. Niet gemeente Leeuwarden maar Leeuwarderadeel. Goede

          • Hans Bottema
            Message 5 of 25 , Mar 1, 2011
              Jannie,

              Ik vind het volgende op Tresoar:

              Idaarderadeel, dopen, geboortejaar 1798

              Kind: Hijlke

              Geboren op 29 november 1798

              Kind van Hijlke en niet genoemde moeder

              Kind : HIELKE of HIELKJE

              Vader : HIELKE

              Bron:

              Doopsgez. gem. Warga, geboorten 1732-1813

              Inventarisnr. : DTB 434

              Zou best jouw Hylke kunnen zijn.

              Hans Bottema

              Message 6 of 25 , Mar 1, 2011
                Dag Jannie,

                Je hoeft je niet te registreren.
                De mededeling komt vaker voor.
                Gewoon morgen of overmorgen opnieuw proberen en je zult zien dat het dan wel lukt.
                Gisteren was er gewoon mee te werken. Vandaag helaas niet,

                vr. groet,
                Douwe Visser

> [...]

                > Excuus, verkeerde link. Niet gemeente Leeuwarden maar Leeuwarderadeel. Goede

              • Irene Visser
                Message 7 of 25 , Mar 1, 2011
                  Jannie,

                  op alle friezen staan de aktes van Leeuwarderadeel online.

                  Heel simpel.

                  groetjes Irene.

                  Op 1 maart 2011 14:10 schreef Jannie <jannie.van.oostrum@...> het
                  volgende:

                • Irene Visser
                  Message 8 of 25 , Mar 1, 2011
                    http://www.allefriezen.nl/nl/component/genealogie/?persoon_1_achternaam=oostrum&persoon_1_voornaam=&persoon_1_patroniem=&persoon_1_tussenvoegsel=&persoon_2_achternaam=&persoon_2_voornaam=&persoon_2_patroniem=&persoon_2_tussenvoegsel=&huidigeGemeenteId=16&voormaligeGemeenteKey=&periode_begin=&periode_eind=&vrij_zoeken=&zoekmethode=eenvoudig&option=com_genealogie&task=persoon_result&Itemid=9

                    hoop dat ie goed meekomt.

                    Message 9 of 25 , Mar 1, 2011
                      Irene,

                      Maar de huwelijkse bijlages staan toch niet op AlleFriezen.nl?

                      In de huwelijksakte wordt de geboortedatum waarschijnlijk niet genoemd.

                      Jannie,

                      Uit de leeftijd(en) in de huwelijksakte(s) kun je opmaken dat Hylke 1797 of
                      1798 geboren werd.

                      De namen in de Tresoar-databases vóór 1811 zijn gestandaardiseerd en je mag
                      aannemen dat alle variaties van Hylke zijn gestandaardiseerd tot Hielke.

                      Het is ook bekend dat Hylke in Warga geboren werd.

                      Dus als je de dopen database aanvinkt en daarin met de zoekterm Hielke Warga
                      1797 or 1798 gebruikt, zou hij moeten komen bovendrijven….., et voilá, één
                      hit en dat is dezelfde die Hans Bottema al vond.:

                      Idaarderadeel, dopen, geboortejaar 1798

                      Kind: Hijlke

                      Geboren op 29 november 1798

                      Kind van Hijlke en niet genoemde moeder

                      Bron:

                      Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL) Doopsgez. gem.
                      Warga, geboorten 1732-1813

                      Inventarisnr. : DTB 434

                      Niet gedoopt dus :-)

                      Met vriendelijke groet

                      Nynke van den Hooven

                      _____

                      op alle friezen staan de aktes van Leeuwarderadeel online.

                      Heel simpel.

                      groetjes Irene.

                      Op 1 maart 2011 14:10 schreef Jannie <jannie.van.oostrum@...
                      <mailto:jannie.van.oostrum%40hotmail.com> > het
                      volgende:

                    • Rogier Visser
                      Message 10 of 25 , Mar 1, 2011
                        Die analyse (niet gedoopt) komt overeen met wat er in de huwelijksakte uit
                        1848 staat: "afschrift akte van bekendheid ter vervanging van de doopakte
                        des bruidegoms".
                        Waarom familysearch het niet doet, dat weet ik niet. Het zal wel een
                        tijdelijk manco zijn.

                        Gr
                        Rogier

                        2011/3/1 Nynke van den Hooven <nynkevandenhooven@...>

> [...]
                        >
                        > Bron:
                        >
                        > Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL) Doopsgez. gem.

                      • Douwe Visser
                        Message 11 of 25 , Mar 1, 2011
                          Familysearch doet het weer.

                          Douwe Visser

> [...]
                          > des bruidegoms".
                          > Waarom familysearch het niet doet, dat weet ik niet. Het zal wel een

                        • Jannie
                          Message 12 of 25 , Mar 1, 2011
                            Wat ben ik blij dat ik jullie gevonden heb en dat jullie allemaal zo meedenken!

                            Ik denk inderdaad dat Hans en Nynke mijn Hylke gevonden hebben. Ik had al gezocht bij Alle Friezen, Irene, maar deze Hylke was voor 1811 geboren en de doop staat daar niet op en op zijn huwelijksakte staat geen geboortedatum.
                            Rogier en Douwe bedankt voor de informatie over Familysearch, die kende ik nog niet. Ik ga ook van andere voorouders de bijlagen bekijken!

                            Maar die laatste zin van Nynke: heel interessant: Niet gedoopt dus...!

                            Alle kinderen zijn gedoopt in de Herv. Gemeente, maar Hylke (geboren in 1798) staat inderdaad als doopsgezind aangegeven. Misschien was dat, omdat zijn ouders wilden voorkomen dat hij in Franse Krijgsdienst zou moeten als hij oud genoeg was? Ze konden toen nog niet weten wanneer de Franse overheersing zou eindigen.
                            Ik weet ook niet beter of latere generaties (ook zijn eigen kinderen) zijn weer NH.

                            Ik heb weer genoeg uit te pluizen voorlopig. Allemaal bedankt!

                            Gr. Jannie.

                            Message 13 of 25 , Mar 1, 2011
                              Jannie,

                              Ik vraag me af of "politieke" overwegingen in het spel zijn geweest bij het
                              niet laten dopen van Hylke.. Nederland werd pas in 1810 ingelijfd bij het
                              Franse keizerrijk en dus zal pas vanaf dat moment sprake zijn geweest van
                              dienstplicht. Het lijkt me dat men dat in 1798 nog niet voorzag.

                              Misschien hadden pa Hylke en moeder Eeke mot met de (dominee van de)
                              Nederduitse kerk :-)?

                              Met vriendelijke groet

                              Nynke van den Hooven

                              _____

                              Message 14 of 25 , Mar 1, 2011
                                Rogier,

                                Dat is geen analyse maar een feit :-)
                                Doopsgezinden kennen nl. geen kinderdoop.

                                Met vriendelijke groet
                                Nynke van den Hooven

[...]

                                <knip>

                                > Bron:
                                > Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL) Doopsgez. gem.
                                > Warga, geboorten 1732-1813
                                > Inventarisnr. : DTB 434
                                >
                                > Niet gedoopt dus :-)
                                >
                                > Met vriendelijke groet
                                > Nynke van den Hooven
                                <knip>
                              • Rogier Visser
                                Message 15 of 25 , Mar 1, 2011
                                  Oh ja, feiten en analyses haal ik altijd door elkaar ;)
                                  Maar ik had het feit nog niet opgemerkt (namelijk dat de geboorteakte uit
                                  een Doopsgezind register kwam).

                                • Irene Visser
                                  Message 16 of 25 , Mar 1, 2011
                                    Hai,

                                    misschien bekend, maar bij de bekende tak scherprechters van Gorkum, mist er
                                    ook een kind, want dus niet gedoopt is. Of nergens staat als gedoopt/\.
                                    Tigtallen mensen hebben zich er al over gebogen, en niemand heeft ooit die
                                    doop kunnen vinden, terwijl de andere kinderen, ook een tigtal wel keurig
                                    werden gedoopt. En dit is jaren voordat dit speelt. Dus ja wat je zegt mot
                                    met dominee? Bij ons iemand niet snel genoeg koppie om? Of?????????
                                    Maar komt dus vaker voor, alle kinderen gedoopt en net die ene die jij zoekt
                                    dus net niet.

                                    Irene.

                                    Op 1 maart 2011 20:39 schreef Nynke van den Hooven <
                                    nynkevandenhooven@...> het volgende:

                                  • Jannie
                                    Message 17 of 25 , Mar 1, 2011
                                      Nynke,

                                      Je hebt helemaal gelijk. Ik lees net dat de zgn. conscriptie (een soort dienstplicht) pas op 3 april 1811 werd ingevoerd.

                                      Uit de geschiedenis van de Doopsgezinde kerk in Warga las ik dat deze kerk in de betreffende periode nog alleen lekenpredikanten had. Misschien voelde het daardoor wel minder "afvallig" als men z'n kind daar aanmeldde, i.p.v. het te laten dopen bij de dominee waar mot mee was....

                                      Er is zoveel mogelijk, misschien vind ik het nog eens uit. Ik ben in elk geval blij dat hij er nu toch weer bij hoort.

                                      De huwelijks bijlagen op Familysearch waren wat dat betreft ook interessant: er moest nogal een hoop gebeuren als iemand geen doopakte kon overleggen. En ook nog bij een tweede huwelijk: weer laten bevestigen. Z'n ouders zullen dat ook niet geweten hebben. Dat kwam pas met het invoeren van de Burgerlijke Stand neem ik aan.

                                      Weer een hoop geleerd vandaag :-)

                                      Met vriendelijke groet,
                                      Jannie.

                                      Message 18 of 25 , Mar 1, 2011
                                        Jannie,

                                        Het blijft gissen naar de oorzaak van deze "ondoop".

                                        Misschien dat de lidmatenboeken nog helderheid kunnen verschaffen over
                                        mogelijke onmin tussen dominee en zijn schapen. Helaas zijn die (nog) niet
                                        online.

                                        Zoals je hebt kunnen vaststellen bracht de invoering van de Burgerlijke
                                        Stand, zeker in de eerste helft van de 19de eeuw, nogal wat teweeg. Sommige
                                        mensen moesten heel wat moeite doen (middels aktes van bekendheid) om het
                                        begin van hun bestaan aan te tonen. En kwamen dan soms met veel meer
                                        informatie dan gevraagd werd. Vooral in de beginjaren van de Burgerlijke
                                        Stand zie je nog weleens een "surplus" aan info. Dan worden bijv
                                        grootouders van het bruidspaar genoemd. Reuze aangenaam voor genealogen :-)!

                                        Met vriendelijke groet

                                        Nynke van den Hooven

                                        _____

[...]

                                        Jannie.<knip>

                                      • karinvanderiest
                                        Message 19 of 25 , Mar 2, 2011
                                          Via twitter kwam op de volgende site, er mooie site over familienamen

                                          http://www.fryslan1811.nl/

                                          gr Karin van der Veen- van der Iest
                                        • klaaspera
                                          Message 20 of 25 , Mar 2, 2011
                                            Hallo Nynke,

                                            De doopsgezinden moeten in 1811 een heel groot probleem hebben gehad. Zij waren als kind niet gedoopt, maar moesten toch bewijzen waar en wanneer ze werden geboren. In mijn bestand heb ik een voorbeeld van iemand, die in 1812 wilde trouwen. Hij kon echter geen geboorte- of doopbewijs overleggen, omdat de pastoor het indertijd was vergeten te noteren in het kerkboek. Dan moest je dus met zeven (!) getuigen naar de rechtbank, die onder ede moesten verklaren, dat ze de aanstaande bruidegom kenden en zijn geboorteplaats en -datum (bij benadering) wisten. Daar kwam een compleet juridisch verslag van: de akte van bekendheid, die dan als bijlage bij de huwelijksakte zit.

                                            Hartelijke groeten,

                                            Klaas Pera

                                            Message 21 of 25 , Mar 2, 2011
                                              Klaas,

                                              Iedereen die geen doopakte kon overleggen had dat probleem. Bij een Zeeuws
                                              huwelijk in 1818 vond ik een akte van bekendheid (voor een wel degelijk
                                              gedoopte bruidegom), waarin de 7 getuigen de reden van hun getuigenis
                                              vermeldden: “Doende wijders deze verklaring ter vervulling van een Extract
                                              uit de Registers van den Burgerlijken Staat van dien tijd, welke Registers
                                              in den jare 1809 door het Bombardement tijde des Landing van Engelsche
                                              troepen in dit eiland zijn verbrand geworden."

                                              Met vriendelijke groet

                                              Nynke van den Hooven

                                              _____

[...]

                                              <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , Nynke van den Hooven
                                              <nynkevandenhooven@...> wrote:

> [...]
                                              > Stand zie je nog weleens een "surplus" aan info. Dan worden bijv
                                              > grootouders van het bruidspaar genoemd. Reuze aangenaam voor genealogen

                                            • Richard van Schaik
                                              Message 22 of 25 , Mar 2, 2011
                                                On 02-03-2011 21:17, Nynke van den Hooven wrote:
> [...]
                                                > in den jare 1809 door het Bombardement tijde des Landing van Engelsche
                                                > troepen in dit eiland zijn verbrand geworden."

                                                Uit Utrecht heb ik een hele mooie uit de bijlagen, alle familiebanden
                                                meteen bewezen door zo'n verklaring. Eigenlijk stiekum beter materiaal
                                                dan de gewone akte overleggen (deze was vergeten aan te geven door
                                                ongeveer gelijktijdig overlijden van de moeder bij geboorte in de hectiek).

                                                Groeten,
                                                Richard

                                                --
                                                Richard van Schaik
                                                f.m.a.vanschaik@...
                                                Message 23 of 25 , Mar 2, 2011
                                                  Hallo Richard en Nynke,

                                                  Voor ons als genealogen is zo'n akte van bekendheid natuurlijk een prachtige informatiebron, zoals Nynke terecht opmerkte. Toch vind ik het vreemd, dat iemand zelf tekortkomingen van anderen in het verleden of externe oorzaken (bijv. documentverlies t.g.v. een bombardement) moet gaan herstellen. De akte van bekendheid die ik heb, heb ik eerst ook nog uit het Frans moeten vertalen. Dat was toen blijkbaar de schrijftaal in juridische documenten.

                                                  Hartelijke groeten,

                                                  Klaas Pera

                                                  --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Richard van Schaik <f.m.a.vanschaik@...> wrote:

> [...]
                                                  > dan de gewone akte overleggen (deze was vergeten aan te geven door
                                                  > ongeveer gelijktijdig overlijden van de moeder bij geboorte in de hectiek).

                                                • L Chasolen
                                                  Message 24 of 25 , Mar 3, 2011
                                                    Hello !

                                                    Sorry, I only speak/write English.
                                                    I am the great-great granddaughter of EEKE SYBRENS van OOSTRUM/OOSTRUN
                                                    and JACOB JANS van DIJK
                                                    EEke was b: 28 April 1813 Warga d: 30 Nov 1881 Gersloot, age 68,
                                                    widow
                                                    AEngwirden Akte 64

                                                    Her gravestone is in the Church cemetery behind the DRC, Tjalleberd and
                                                    was viewed by my
                                                    dad in 1966. She listed as "EKE SIBREN van OSTRUN"

                                                    Eeke was the oldest daughter of
                                                    SYBREN HYLKES van OOSTRUM and TRIJNTJE KORNELIS ZETSTRA/SETSTRA
                                                    They had 8 children (7 daughters, 1 son)
                                                    EEKE b: 1813; Antje b: 1816; Antje b: 1817; Hylkjen b: 1819;
                                                    Korneliske b: 1821
                                                    Jitske b: 1823; Aaltje/Antje b: 1828; Hylke/Hielke b: 1832

                                                    Sybren was the son of Hylke Sybrens van OOSTRUN b: <1762> Warga
                                                    and Eeke Klazes BOONSTRA b: <1764> Warga d: 1850 Idaard. age 86 widow
                                                    They had 6 children:
                                                    Sijbren b: 1787 Warga
                                                    Aaltje b: 1789 Warga
                                                    Sybren b: 1791 Warga
                                                    Klaas b: 1793 Warga
                                                    Fokjen b: 1796 Warga
                                                    HYLKE b: <1799>

                                                    Sybren's youngest brother, HYLKE HYLKES van OOSTRUM
                                                    b: <1799> d: 4 Nov 1859 age 60, married AEng. Akte nr.69
                                                    married 10 Feb 1823 Idaard. Akte nr. 1 to
                                                    LIEUWKJE KORNELIS SETSTRA
                                                    b: 29 Apr 1797 Idaard d: 11 Feb 1848 Leeuwarderadeel

                                                    So you can see, 2 van OOSTRUM brothers married 2 Zetstra/Setstra sisters !
                                                    contact me for more information ljchaz1@...

                                                  • Jannie
                                                    Message 25 of 25 , Mar 3, 2011
                                                      Hello Liz!!

                                                      I have contacted you by email: I am indeed a great-great granddaughter of Hylke Hylkes van Ooostrum. And you are right: the two brothers married the two sisters.

                                                      I hope we can share a lot of knowlegde about our forfathers in future!

                                                      Kind regards,
                                                      Jannie.