jelle taeaes en jauk wybes

  • renske
    Message 1 of 9 , Feb 27, 2011
      Hoi zoekgenoten
      Mijn Woudstra-stamboom blijft steken rond 1680. Van de oudst bekende voorouders Jelle Taeaes(Tees/Taes)uit Katlijk en Jauk Wybes uit Kortezwaag kan ik geen geboortedata vinden. Zij huwden op 29-02-1680.
      Van Jelle is bekend dat hij plaats no. 28 bewoonde in Katlijk.
      Verder wat losse vermeldingen waarvan ik niet weet of dit familie in directe lijn is:
      * proclamatie huwelijk 19-06-1636: Jelle Tees uit Nieuwehorne x Aab Sioerds uit Terband
      * Tae Taesz, boer en kerkvoogd Katlijk, geb. plm. 1611, overl. voor 1675 (een broer of de vader van Jelle?)
      * stemkohier 1698 Nieuwehorne: Jelle Taeaes (Tees) eigenaar; Taeae (Tee) Jelles gebruiker (gaat dit om vader en zoon?

      Kinderen van Jelle Taeaes en Jauk Wybes:
      - Wybe, woont in 1744 in Mildam, overleden voor 1760
      - Jantien, overleden voor 1734, gehuwd met Jan Wolters, dorpsrechter in Katlijk in 1724
      - Pier, woont in 1734 in Mildam
      - Thee Jelles (mijn lijn), geboren na 1680 in Grote Catlijk
      - Eeuck(ien)
      - Jelle (?)

      Thee Jelles huwt Ytien Lammerts
      Van dit echtpaar kan ik maar twee kinderen vinden: Jelle geb. febr. 1710 in Katlijk en Lolke, geb. nov. 1714 in Grote Catlijk.
      Quotisatiecohier 1749: weduwe Thee Jelles + 4 volw., matig bestaan. Houdt dit dan in dat het echtpaar Thee en Ytien drie kinderen kreeg?

      Wie kan mij helpen aan geboorte- en sterfdata van bovengenoemde personen. Eventuele andere aanvullingen zijn natuurlijk ook zeer welkom.

      Alvast bedankt
      Renske Woudstra
      (dochter van slagerszoon Lijkele Woudstra, geboren te Mildam)
    • klaaspera
      Message 2 of 9 , Feb 27, 2011
        Hallo Renske,

        Volgens de kwartierstaat van Egbert Lantinga is Tae Taesz een broer van Jelle Tees. Dat vind ik wel een beetje vreemd: Tae Taesz is geboren rond 1611 en zijn "broer" Jelle Tees trouwt pas in 1680. Hier lijkt dus eerder sprake te zijn van een oom en naamgenoot van de Jelle Tees, die in 1680 trouwt.

        "Tae Taesz, geb. ca 1611, broer van Jelle Tees, boer en kerkvoogd te Katlijk, overl. na april 1667 (WSW 122-457), tr. Gerecht Schoterland 22-3-1644 1849. ...

        Bron: http://www.scribd.com/doc/19002626/Kwartierstaat-Egbert-Lantinga

        Ik heb geprobeerd dit gedeelte op te zoeken in de genoemde kwartierstaat, maar dat is me nog niet gelukt. Misschien dat iemand anders meer geluk heeft.

        Met vriendelijke groeten,

        Klaas Pera

        Message 3 of 9 , Feb 27, 2011
          Hoi Klaas,
          Leuk dat je meedenkt. En inderdaad, ik loop tegen dezelfde tijdsfrictie aan bij Lantinga.
          Ben trouwens bang dat de dtbl boeken van katlijk niet meer bestaan, weet jij daar wat van?
          Groet
          Renske

          Message 4 of 9 , Feb 27, 2011
            Hallo Renske,

            De tijdsfrictie bestaat niet meer, als je ervan uitgaat, dat Tae Taesz een broer had, die Jelle Tees heette, en een zoon, die ook Jelle Tees heette. Als ik jou was, zou ik even contact opnemen met Egbert Lantinga. Ik zal jou wel even zijn e-mail-adres sturen buiten het forum om. Van de DTBL-boeken van Katlijk weet ik niets; dat zou je ook even aan Egbert kunnen vragen.

          • Egbert
            Message 5 of 9 , Mar 1, 2011
              Exacte data zijn natuurlijk niet te vinden, wel:

              Uit mijn kwartierstaat:
              924. Jelle (Jolle) Taes, boer te Katlijk, overl. voor 28-9-1694, tr. Kortezwaag 29-2-1680
              925. Jouck Wybes, van Kortezwaag, eignr. Katlijk nr. 28 in 1698
              Kinderen: Wijbe (nr. 462), Jantjen (nr. 589), Pier (wonende te Mildam in 1734), Thee, Eeuck
              1848. Tae Taesz, geb. ca 1611, broer van Jelle Tees, boer en kerkvoogd te Katlijk, overl.
              na april 1667 (WSW 122-457), tr. Gerecht Schoterland 22-3-1644
              1849. Eeuck Eiledr
              3696. Taede Lieuwesz, geb. Longerhouw 10-5-1579, overl. voor 28-6-1620
              3697. Anck Imckedr, overl. na 9-6-1630, tr. (2) Tiedger Sipckesz
              Uit dit huwelijk: Rinck Taedes tr. Reitse Rones, Sybe Taedes, Minne Taedes, Jolle Taedes
              geb. ca 1609 (tr. 1639 Aab Sjoerds, Terband), Tae Taedes (nr. 1848)
              3698. Eile Renckesz (Elardus Regneri), boer te Katlijk, overl. Nieuw Brongerga ca 1640
              3699. Griet Reitiedr, overl. na 20-8-1656, tr. (2) Otte Mollesz
              Bronnen: Nedergerecht Schoterland (diverse boeken) en publicatie Wietse Tjoelker

              M vr gr,
              Egbert

              Message 6 of 9 , Mar 2, 2011
                Hallo Egbert,
                Dank voor je reactie! Heb al heel veel gehad aan jouw speurwerk. Ik ben beginnend onderzoeker, pas 2 jaar bezig en dan alleen online. Zou je me daarom uit willen leggen hoe de tijdslijn van onderstaand stukje is? Ik begrijp het niet zo goed, cijfertjes vind ik moeilijk op rij te zetten...
                Tige tank
                Renske

                Message 7 of 9 , Mar 3, 2011
                  Principe van de kwartierstaat: nr. 924 is een zoon van nrs. 1848 en 1849, etc.
                  M vr gr,
                  Egbert

                • Richard van Schaik
                  Message 8 of 9 , Mar 3, 2011
                    On 03-03-2011 21:57, Egbert wrote:
                    > Principe van de kwartierstaat: nr. 924 is een zoon van nrs. 1848 en 1849, etc.

                    En niet ieder kent dat principe.
                    De vader van een voorouder is in dit systeem van nummeren te bereiken
                    door het nummer van de persoon met twee te vermenigvuldigen. De moeder
                    is dan te bereiken door er daar eentje bij op te tellen.

                    Neem jezelf als 1, je ouders zijn dan 2 en 3, de ouders van je vader 4
                    en 5, die van je moeder 6 en 7. De grootouders van vaderszijde 8 en 9
                    voor zijn ouders en 10 en 11 voor de ouders van zijn vrouw. Dat systeem
                    geeft altijd een uniek nummer aan de voorouder maar is weer gebrekkig
                    bij het aangeven van nazaten van een willekeurig voorouderpaar (alleen
                    de directe nazaat binnen de kwartierstaat geeft geen probleem).

                    Groeten,
                    Richard

                    --
                    Richard van Schaik
                    f.m.a.vanschaik@...
                    Message 9 of 9 , Mar 9, 2011
                      Richard bedankt. Zal nu met de rekenmachine aan 't werk. Wish me luck
                      Groet
                      Renske