Gelezen op Gen-Benelux

  • Anton Musquetier
    Message 1 of 1 , Feb 27, 2011
      Dag,

      Ik viel al zappend in een uitzending van Verborgen Verleden en ja ik
      kreeg weer kromme tenen bij het zien van de hoofdpersoon die gewoon
      een archief binnenwandelt, roept dat hij zijn voorouders komt zoeken
      waarna de hele handel alweer klaar blijkt te liggen. Geen legitimatie,
      niet inschrijven, tas mag weer gewoon mee naar binnen en ga zo maar
      door.
      Ik dacht kom, laat ik even de website van de NTR bekijken, zien of
      daar nog iets meer staat. Helemaal bovenin staat een gesponsorde link
      (lees: advertentie) naar de website van familiedetectives-punt-nl. Een
      firma die je Verborgen Voorouders (logisch, want de naam Verborgen
      Verleden is beschermd) wel even zal opsporen. Alles gedaan door een
      bekwame en ervaren genealoge... toe maar.
      Wil je de hele handel met alles er op en eraan (ja, ook met
      familiewapen) dan kost dat 1550 euro. Nieuwsgierig geworden heb ik
      even een blik geworpen op de algemene voorwaarden. En wat lees ik
      daar, naast de gebruikelijke beperkende voorwaarden en de mededeling
      dat, wanneer er niet getaald wordt, een incassobureau zal worden
      ingeschakeld?

      citaat: "Alle kopieën die wij leveren van archieven en andere bronnen
      vallen onder het auteursrecht. U kunt deze alleen voor uw eigen
      genealogische onderzoek gebruiken. U heeft schriftelijke toestemming
      nodig van de auteursrechthouder om deze documenten te publiceren,
      zoals voor (maar niet beperkt tot) een persoonlijke genealische
      website of boek."

      Hallo?!! Auteursrecht? Toestemming? Zijn ze helemaal gek geworden
      daar?

      En dan nog deze:

      citaat: "Alle gegevens die wij op uw verzoek leveren over levende en
      overleden personen vallen onder de Nederlandse privacywetten"

      Hoezo, informatie over overleden personen valt onder de
      privacywetten??

      De firma die dit alles op ons los laat draagt de naam Translimits,
      ofwel Over_de_grenzen. Dat klopt, ze hebben mijn grenzen inderdaad
      overschreden!
      Toch dan nog maar even zoeken in de database van de Kamer van
      Koophandel, wat voor bedrijf dat dan precies is... Helaas, de KvK kent
      ze niet.

      Kortom, we zijn weer eens gewaarschuwd.

      Groeten van Richard