RE: [Friesland-genealogy] Familienaam van der Iest

  • Gotse Stienstra
    Message 1 of 11 , Feb 24, 2011
      He, hallo

      Ook in Drachten is nu nog een dr. Iest. Is dat de zoon uit L’warden?

      Gotse

      Message 2 of 11 , Feb 24, 2011
        Meertens geeft o.a. dit:*
        naamsvermeldingen en literatuurreferenties:*
        . Klaas Douwes Iest, huw. 1796; zoon van Douwe Klazes; zoon van Klaas
        Douwes, boer op de Iestplaats bij Suameer [Brouwer-1965, p 18].

        groet, Hinke Woudt-Westra

      • karinvanderiest
        Message 3 of 11 , Feb 24, 2011
          Bedankt voor het meedenken maar het klopt dat er een Iest tak en die komen waaschijnlijk van de Suameer. Maar er is ook een van der Iest tak en daar ben ik naar op zoek en die zijn geboren in Eestrum.

          In Suameer is nu een Iestwei en in Jistrum een Ieswei.

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "karinvanderiest" <karinvanderiest@...> wrote:

> [...]
          >
          > Gr Karin van der Veen- van der Iest, Ureterp

        • Rita Veeken - Ritsma
          Message 4 of 11 , Feb 24, 2011
            Hallo Karin,

            Ik heb wel een verzameling van der Iesten, maar die komen uit Boornbergum en
            Smallingerland. Er zit ook een Engbert bij, maar waarschijnlijk heb je deze
            al.

            Groetjes, Rita
            Parenteel van Arend Tjeerds van der Iest
            1 Arend Tjeerds van der Iest. Arend trouwde met Trijntje Gerbens de Jong.
            Kind van Arend en Trijntje:
            1 Engbert Arends van der Iest, geboren op 06-03-1826 in Boornbergum. Volgt
            1.1.
            1.1 Engbert Arends van der Iest is geboren op 06-03-1826 in Boornbergum,
            zoon van Arend Tjeerds van der Iest (zie 1) en Trijntje Gerbens de Jong.
            Engbert is overleden op 29-12-1894 in Smallingerland, 68 jaar oud. Engbert
            trouwde, 27 jaar oud, op 21-10-1853 in Smallingerland met Margje Gerrits
            (Maaijke) Knobbe, 27 jaar oud. Maaijke is geboren op 18-10-1826 in
            Smallingerland, dochter van Gerrit Berends Knobbe en Roelofje Hendriks ten
            Hoeve. Maaijke is overleden op 11-04-1900 in Smallingerland, 73 jaar oud.
            Kinderen van Engbert en Maaijke:
            1 Arend Engberts van der Iest [1.1.1], geboren op 29-12-1853 in
            Smallingerland. Arend is overleden op 16-04-1926 in Smallingerland, 72 jaar
            oud.
            2 Trijntje Engberts van der Iest, geboren op 23-02-1856 in Boornbergum.
            Volgt 1.1.2.
            3 Gerrit Engberts van der Iest [1.1.3], geboren op 16-08-1858 in
            Smallingerland. Gerrit is overleden op 29-07-1861 in Smallingerland, 2 jaar
            oud.
            4 Roelofje Engberts van der Iest [1.1.4], geboren op 22-12-1861 in
            Smallingerland. Roelofje is overleden op 27-10-1938 in Tietjerksteradeel, 76
            jaar oud.
            5 Gerrit Engberts van der Iest, geboren op 01-03-1864 in Smallingerland.
            Volgt 1.1.5.
            6 Antje Engberts van der Iest [1.1.6], geboren op 20-04-1867 in
            Smallingerland. Antje is overleden.
            1.1.2 Trijntje Engberts van der Iest is geboren op 23-02-1856 in
            Boornbergum, dochter van Engbert Arends van der Iest (zie 1.1) en Margje
            Gerrits (Maaijke) Knobbe. Trijntje is overleden. Trijntje trouwde, 21 jaar
            oud, op 24-11-1877 in Smallingerland met Pieter Sybes Jacobsma, 35 of 36
            jaar oud. Pieter is geboren in 1841 in Oudega, zoon van Sybe Klazes Jacobsma
            en Jitske Pieters Poelstra. Pieter is overleden.
            1.1.5 Gerrit Engberts van der Iest is geboren op 01-03-1864 in
            Smallingerland, zoon van Engbert Arends van der Iest (zie 1.1) en Margje
            Gerrits (Maaijke) Knobbe. Gerrit is overleden op 15-01-1938 in
            Smallingerland, 73 jaar oud. Gerrit trouwde, 27 jaar oud, op 23-05-1891 met
            Sjoukje Fokkes Wester, 18 of 19 jaar oud. Sjoukje is geboren in 1872 in
            Boornbergum, dochter van Fokke Wester en Geeltje de Jong. Sjoukje is
            overleden.

            Message 5 of 11 , Feb 24, 2011
              Gildemacher noemt de Iestpleats in zijn boek. Een iest is een drogerij voor
              cichoreiwortels.

              Ga naar: http://books.google.nl/

              Zoeken naar: Friese plaatsnamen: alle steden, dorpen en gehuchten Door K.F.
              Gildemacher

              Bij zoeken in dit boek: iest invullen, dan kom je op pagina 117 en op
              pagina 231.

              Groet

              Reiny

> [...]

              Engberts ( van Slot ??) en Hindrik Engberts.

              > Gr Karin van der Veen- van der Iest, Ureterp

            • Irene Visser
              Message 6 of 11 , Feb 25, 2011
                Ja is ook zo, hier is ook een dokter Iest.
                Zou een zoon maar ook kleinzoon kunnen zijn.
                Heb geen idee hoe oud hij is. Die In Leeuwarden, heeft later zijn vaders
                praktijk overgenomen.

                Irene.

                Op 24 februari 2011 20:25 schreef Gotse Stienstra
                <gotseenpietie@...>het volgende:

              • Evert de Jonge
                Message 7 of 11 , Feb 25, 2011
                  Hallo,

                  Een eest is niet alleen een drogerij voor wortels, maar ook een plek waar granen werden gedroogd/gebrand ten behoeve van een brouwerij (bier, jenever). Ook werd hop in een hopeest gedroogd voor de bierbrouwerij.

                  Van de Eest kwam dus waarschijnlijk van een plek waar een eest stond.

                  Nu zijn eesten in Nederland nauwelijks bewaard, er zijn nog maar twee hopeesten in Nederland te vinden (Vlijmen, N. Br.), die gelukkig op de gemeentelijke monumentenlijst staan. In Schijndel (N. Br.) wordt mogelijk een hopeest nagebouwd. Zelfs het Openluchtmuseum heeft geen hopeest staan.

                  Vr. groet
                  Evert de Jonge

                • Reiny Wiersma
                  Message 8 of 11 , Feb 25, 2011
                    In De sûkerei in Damwoude is een iest bewaard gebleven. De moeite waard om
                    te gaan kijken.

                    Er waren in die streek veel cichoreifabrieken. Je moet de link naar
                    google.books die ik eerder stuurde even volgen, het is auteursrechtelijk
                    beschermd materiaal, dat kan dus niet worden gekopieerd.

                    Groet

                    Reiny

                    Message 9 of 11 , Feb 26, 2011
                      bedankt voor al jullie suggesties.

                      Heb intussen uit het archief Leeuwarden( via de bieb) een boek over Jistrum en daar staat toch echt veel over Iest, Eest , de ieswei. Dus waarschijnlijk klopt mijn vermoeden wel.
                      Ja helemaal zeker zal ik het nooit weten maar dit is al heel wat.

                      Bedankt

                      Gr Karin