Afkortingen bevolkingsregister

  • Jannie
    Message 1 of 12 , Feb 23, 2011
      Bij het Friesarchiefnet worden afkortingen gebruikt voor de plaatsnamen die komen achter Vtv (vertrokken van) en Vtn (vertrokken naar). De meeste kan ik wel thuisbrengen: WOL (=Wolvega), MIL (=Mildam), BST (=Beest), GRD (=Gorredijk). Maar weet iemand wat OLT betekent? En END?

      Alvast bedankt voor de hulp.
      (English is no problem, Frysk wel...)
    • JP Mels
      Message 2 of 12 , Feb 24, 2011
        Dag Jannie,

        Wat ik vind op internet, heel misschien een handig “bij de handje”.

        Karel F Gildemacher schreef een boek, Friese plaatsnamen. Een ieder bied dit boek, bijna een kilo papier, aan voor € 24,95. Op marktplaats staat het ook al, moet je bieden denk ik.

        Je kunt het deels inkijken op Google books.

        Succes, Johan.

        _____

        Message 3 of 12 , Feb 24, 2011
          Toevallig genoeg heb ik eergisteren het proefschrift van de heer Gildemacher
          gekocht voor het mythische bedrag van 1 euro (afgeschreven
          bibliotheekexemplaar). Als iemand een vraag heeft over
          watertjes/vaarten/meertjes ed dan zoek ik dat graag even op.

          *Waternamen in Friesland* (609 paginas met een notenapparaat van 3117
          entries!). Universiteit van Amsterdam/Fryske Akademy, 1993

          Gr
          Rogier

          Message 4 of 12 , Feb 24, 2011
            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Jannie" <jannie.van.oostrum@...> wrote:

            > Bij het Friesarchiefnet worden afkortingen gebruikt voor de plaatsnamen die komen achter Vtv (vertrokken van) en Vtn (vertrokken naar). De meeste kan ik wel thuisbrengen: WOL (=Wolvega), MIL (=Mildam), BST (=Beest), GRD (=Gorredijk). Maar weet iemand wat OLT betekent? En END?

> [...]
            Dank jullie wel voor het meedenken, maar ik heb op internet al een site gevonden waar alles over de afzonderlijke Friese plaatsnamen staat, in verleden en heden (bij Tresoar, onder plaatsnamen).

            Het gaat mij echter om de afkortingen die het Friesarchiefnet gebruikt. Die hebben ze zelf verzonnen, denk ik.
          • Giel van der Wal
            Message 5 of 12 , Feb 24, 2011
              Aan Jannie en Johan
              Voor OLT komt Olterterp in aanmerking
              Verder zou ik voor END willen suggereren: EerNewouDe, EiNDhoven en
              ENgwerD (bij Drachten)
              END blijft niettemin moeilijk
              Speelt een niet nader genoemd dorp of gehucht (of naamloze plaats) in
              de gemeente-grietenij ENgwirDen (regio Heerenveen) een rol?
              Geeft Friesarchiefnet zelf geen toelichting?
              Groeten
              G.

              Op 24 februari 2011 22:16 heeft JP Mels <jpmels01@...> het
              volgende geschreven:

              Message 6 of 12 , Feb 25, 2011
                Aan Giel,

                Dank je wel. Engwirden zou heel goed kunnen. Ik ben al familie tegen gekomen in AEngwirden (met de A en E aan elkaar geschreven...). En dit familielid woonde bij vertrek in Mildam, vlak bij Heerenveen. We zoeken verder.
                Helaas geeft de Archiefdienst zelf geen toelichting en er staat ook nergens een emailadres o.i.d. om contact op te nemen.

                Groet, Jannie.

                Message 7 of 12 , Feb 26, 2011
                  Aan Jannie
                  Engwirden omvat o. m. Gersloot, Tjalleberd, Luinjeberd en Terband,
                  Veel interessante informatie (o.m. lijst plaatsnamen) over Engwirden
                  in mijn onvolprezen informatiebron: Encyclopedie van Friesland van
                  1958
                  en wel op bldz.110, 137, 281 en 346.
                  gr.
                  g.
                  Op 25 februari 2011 14:28 heeft Jannie
                  <jannie.van.oostrum@...> het volgende geschreven:

                • Johan Deinum
                  Message 8 of 12 , Mar 3, 2011
                    Medeonderzoekers,

                    Ik kan jullie laten weten dat er een lijst bestaat met alle afkortingen van Nederlandse plaatsnamen. Vandaag zag ik het staan in het Oud archief van Heerenveen. Studiezaalmedewerker Arjo van Lier heeft ervoor gezorgd dat de repro-afdeling van het gemeentehuis het betreffende boekwerkje vandaag nog voor me heeft ingescand! Grote dank daarvoor!
                    Ik heb het aan de bestanden toegevoegd die je links door het aanklikken van 'files' kunt benaderen. De naam ervan: Plaatsnamen Nederland_afkortingen.pdf.
                    OLT staat niet in de lijst, maar END staat voor ENSCHEDE.

                    Een hartelijke groet,

                    Johan

                    Message 9 of 12 , Mar 4, 2011
                      Dank wel Johan.

                      Ik had ondertussen bedacht dat OLT misschien wel Oosterlittens zou kunnen betekenen en DAT KLOPT: het staat op jouw lijst!!
                      Dat END Enschede is, roept veel vragen op, maar ja onze voorouders bezorgen ons wel vaker problemen, dus waarom niet?

                      Goed om te weten dat deze lijst bestaat!

                      Hartelijke groet,
                      Jannie.

                      Message 10 of 12 , Mar 4, 2011
                        Van dezelfde Arjo van Lier kreeg ik nog een link naar een andere lijst. Ik heb de gegevens daaruit niet vergeleken met die uit het pdf-bestand, maar wellicht hebben we ook daar nog wat aan:

                        https://www.vdgrift.org/mediawiki/index.php/Afkortingen_Plaatsnamen_Nederland

                        Groet,

                        Johan

                        Message 11 of 12 , Mar 4, 2011
                          Dag Johan,

                          Ik heb hem wel bekeken en hij geeft toch wel afwijkende oplossingen. Ik denk dat voor ons doel een bron die daar speciaal voor gemaakt is (zoals het boekje dat je in archief vond) betrouwbaarder is.

                          Om bij mijn eigen vraag te blijven: OTL is volgens deze andere lijst Oosterland en Oosterlittens wordt OLS.

                          END komt er helemaal niet op voor, bij jou is dat Enschede en na enig nadenken over de familiegeschiedenis is dat bij nader inzien niet zo vreemd als ik eerst dacht. Een eye-opener zelfs!

                          Ik houd het maar op jouw lijst.

                          MVG, Jannie.

                        • Cor
                          Message 12 of 12 , Mar 4, 2011
                            Hallo,

                            Van de eerste 3 plaatsen in Friesland waarvan in de afkortingen nog
                            weet zijn alle 3 fout op de v.d.Grift site.
                            Deze namen t.o.v. de namen die PTT en NS gebruikten.
                            Jammer van de ongetwijfeld goede bedoelingen, of deze afk. werden in weer
                            andere bedrijven gebruikt.?

                            Cor

                            Onderwerp: [Friesland-genealogy] Re: Afkortingen bevolkingsregister

                            database 5925 (20110304) __________