Re: Genealogie Louis te Franeker

  • Lieuwe
    Message 1 of 13 , Feb 2, 2011
      Pim Louis

      Neem deze ook mee,

      Dantumadeel, dopen, geboortejaar 1806, doopjaar 1806
      Dopeling: Joseph
      Geboren op 12 mei 1806 in Oudwoude
      Gedoopt op 20 juli 1806 in Driesum
      Zoon van Joseph Loeva, hovenier en Jacoba Kobus

      Opm.: De ouders wonen thans te Driesum bij de heer J. van Karijf

      Bron:
      Herv. gem. Dantumawoude, Driesum en Wouterswoude, doop 1697-1812
      Inventarisnr. : DTB 164
      Op microfiche beschikbaar op studiezaal Tresoar

      Groet, Lieuwe Heins
    • Lieuwe
      Message 2 of 13 , Feb 2, 2011
        Pim Louis

        Nog wat losse stukjes.

        Op http://www.altijdstrijdvaardig.nl/ van Anton Musquetier:
        Louis Jan Joseph. Onderwerp: extract betreffende de genoemde loteling en dat hij volgens zijn opgave meent dat hij in 1805 is geboren hem egter de datum en de maand onbekend was en hij te Franeker geboren is enz. jaar 1825 (4)

        Louis, Handgeschreven brief van J. J. Louis (D.W.D.)

        Natuurlijk niet zeker dat dit de juiste Louis is, maar het onderzoeken waard?

        En dan nog een Joseph Josephs Louis in 1843 op

        http://www2.tresoar.nl/rolboeken/foto.php?id=242056&image=Leeuwarden/18_02_082/18_02_082_0149.jpg

        Groet, Lieuwe Heins
      • Pim Louis
        Message 3 of 13 , Feb 16, 2011
          Lijstgenoten,

          Hartelijk dank voor jullie suggesties. We kunnen nu met het onderzoek in
          ieder geval verder. Bovendien hebben jullie opmerkingen en verwijzingen naar
          wat websites in ieder geval concrete documenten opgeleverd die ons weer wat
          meer inzicht geven in het leven van onze voorouders. In ieder geval heb ik
          nog 1 vraag. Ik zie zo in jullie emails dat je regelmatig namen tegenkomt in
          elkaars bestanden. Nu zijn wij op zoek naar Jacoba Jans van den Berg
          ongeveer geboren in 1776. (Er is ook een schrijfwijze Jacoba Jans van der
          Berg). Heeft iemand van jullie deze naam ook in zijn/haar bestanden. Jacoba
          ging ook nog onder de volgende namen door het leven: Jacoba Jans en Koba
          Jans

          MVG

          Pim

          Pim Louis

          Tel nr. 0299-429039

          Mobiel 06-29272193

          Fax nr. 0847-129912

[...]

          082/18_02_082_0149.jpg> &image=Leeuwarden/18_02_082/18_02_082_0149.jpg

          Groet, Lieuwe Heins

          _____

          Geen virus gevonden in dit bericht.
          Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
          Versie: 10.0.1204 / Virusdatabase: 1435/3418 - datum van uitgifte: 02/02/11

        • reyacta
          Message 4 of 13 , Feb 18, 2011
            Hoi,

            het is wel mijn gewoonte als iemand naar een man of vader vraagt ook even de vrouw of moeder te onderzoeken.
            Dus als ik daar niets over zeg, kan ik niets vinden.

            Koba is gewoon een roepnaam van de languit/zondagse/officiele naam Jacoba.
            Er zijn ongeveer 20 Jannen van de* Berg in de dtb, die waarschijnlijk niet allemaal dopen of misschien juist zonder achternaam trouwden.
            Mogelijk hoort ze daar ergens bij.
            Aangezien je geen huwelijk kunt vinden, bestaat echter ook nog de mogelijkheid dat ze van buiten de provincie kwamen.

            Je noemde eerder 'ik weet dat hij niet gedoopt is, want er is een akte van bekendheid'.
            Dat weet je niet.
            Je weet alleen maar dat hij DACHT dat hij niet gedoopt was.
            Dat hij niet wist dat hij wel gedoopt was, en waar -
            wat geen wonder is, want zijn ouders overleden al toen de jongens nog maar 5-7 oud waren.
            Waarschijnlijk weten de buren (die aangevers) alleen maar waar ze voordien woonden,
            en niet wat er daarvoor nog allemaal gebeurd is.

            Ik gaf de huisnummers erbij waar iedereen overleed,
            het lijkt me stug dat er een gelijkgenaamd ouderkoppel toevallig naast elkaar woont.
            Dus dat ene zoontje hoort er gewoon bij.

            Wie zijn de getuigen in die aktes van bekendheid?
            mensen uit Franeker - of uit Kollum nog?

            Het Registre Civique 1811/1812 is een register stemgerechtigden boven de 21 jaar -
            waar men ook achternaam, beroep en leeftijd opgaf.
            Ze zijn soms handig omdat niet iedereen aan de naamsaanname meedeed - of als juist die registers ontbreken.
            Ze staan hier online:
            http://www.tresoar.nl/bounce.html?content_pagina_volledig.jsp?pagina=genealogie&stylesheet=onderzoek.css&lang=nl

            Ook te bereiken door enkel op het woord Voorouders in het linkermenu van Tresoar te klikken -
            je krijgt dat een hele waslijst online bronnen.

            groet Margreet

            Message 5 of 13 , Feb 18, 2011
              Margreet,

              Dank voor je reactie. Ik baseerde mijn uitspraak dat de beide jongens niet
              gedoopt zijn op de inhoud van de aktes van bekendheid.

              In de akte van bekendheid ten name van Joseph Josephs Louis geboren te
              Kollum in 1807 lees je onder andere de volgende tekst waaruit ik de
              conclusie heb getrokken dat hij niet gedoopt was.

              “zijnde hij in vroeger leeftijd, door nalatigheid zijner ouders ongedoopt
              gelaten , en daardoor verstoken van het gewoon bewijs uit de doopregisters
              omtrent zijn afkomst in de plaats der dagtekening zijner geboorte.”

              De akte van Joseph Josephs is ondertekend door personen die allen woonachtig
              zijn in Franeker. Deze akte spreekt ook over een wettig huwelijk van vader
              Joseph en moeder Jacoba. Alleen ik weet niet waar dat huwelijk heeft
              plaatsgevonden. Daarom zijn we erg benieuwd waar moeder vandaan komt, omdat
              het huwelijk meestal in de woonplaats van de bruid werd voltrokken.

              In de akte van bekendheid van zijn broer Jan Joseph Louis lees je de
              volgende tekst (deze akte is wat meer standaard voorgedrukt)

              “Wel te weten dat hij geboren is te Franeker den tienden february des jaars
              eenduizendachthonderd en vijf, zonder dat daarvan in geboorte of andere
              registers aantekening is gemaakt, deze den zijnde, waarom genoemde persoon
              belet wordt, eenig ander bewijs van den tijd zijner geboorte dan door middel
              van getuigen over te leggen.”

              De akte van Jan Joseph is ondertekend door uitsluitend personen die allemaal
              in Leeuwarden woonachtig waren, terwijl hij in Franeker was geboren.

              Geen van de aktes is medeondertekend door Bart Schuerman of Gerrit
              Hollander, de buren van de familie Louis aan de Dijkstraat. Deze buren
              hebben zowel het overlijden van vader Joseph als moeder Jacoba aangegeven.

              Dat de buren na het overlijden van vader en moeder voor de kinderen hebben
              gezorgd is denk ik wel met zekerheid aan te nemen.

              Omdat Jan Joseph in 1805 in Franeker is geboren en Joseph Josephs in 1807 in
              Kollum ga ik ervan uit dat het gezin ergens gedurende die 2 jaar naar Kollum
              is verhuisd.

              In 1808 is er nog een kind geboren Johannes. Mogelijk is de geboorteplaats
              Zweins. Vader was toen waarschijnlijk tuinman op Groot Herema.

              In 1812 overlijden de beide ouders in Franeker overleden.

              Ik heb zowel de naam van vader als moeder in Genlias gecheckt. Genlias is
              toch een database die heel Nederland behelst? Nergens komt ik daar de naam
              van Vader of moeder tegen.

              Ik ben van plan het onderzoek nu te gaan richten op de rechterlijke
              archieven ten tijde van het overlijden van vader of moeder in 1812. Ik hoop
              daarin wat de vinden over de voogdij van de beide zoons.

              Heb jij daar ervaring mee? Waar moet ik dan eventueel zoeken? Of heb je nog
              een beter idee?

              Ik hoor graag van je.

              Met vriendelijke groet,

              Pim

              Pim Louis

              Tel nr. 0299-429039

              Mobiel 06-29272193

              Fax nr. 0847-129912

[...]

              ogie&stylesheet=onderzoek.css&lang=nl> &stylesheet=onderzoek.css&lang=nl

              <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , "Pim Louis" <plouis@...>
              wrote:

> [...]
              > Gecontroleerd door AVG - <http://www.avg.com> www.avg.com
              > Versie: 10.0.1204 / Virusdatabase: 1435/3418 - datum van uitgifte:

              Versie: 10.0.1204 / Virusdatabase: 1435/3449 - datum van uitgifte: 02/17/11

            • Lukas Cazemier
              Message 6 of 13 , Feb 18, 2011
                Beste speurders,

                Hebben jullie deze Joseph al gezien?

                Misschien is dit hem wel:

[...]

                Prettige zoektocht verder,

                Vr. groeten,

                Lukas Cazemier,

                Kollum.

                _____

                Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

                Message 7 of 13 , Feb 19, 2011
                  Hoi allen,

                  Die is waarschijnlijk wel gezien, want Pim noemt schrijfwijze Loeva en hovenier in zijn eerste bericht.
                  Ik heb hem toen zelf opgescharreld en hierheen gecopied om te kijken wat er nog meer stond.

                  Ik neem aan dat ze in Franeker alleen maar verteld hebben dat ze uit Kollum kwamen.
                  Misschien hebben ze ten tijde van het huwelijk eerst nog wel in de doopboeken van Kollum gezocht,
                  waar hij vervolgens onbekend was. Omdat hij daar helemaal niet geboren was.
                  Waarschijnlijk wist hij ook alleen maar hij oud hij ongeveer was,
                  en dan ligt 1806 en 1807 vlak bij elkaar.

                  'Wettig getrouwd' is ook een soort standaard uitdrukking,
                  die kom je ook wel tegen in overlijdensaktes van mensen die helemaal niet getrouwd waren.
                  En 'nalatige ouders' ook - ze moeten immers een verklaring/reden bedenken/opschrijven/formuleren waarom men niet gedoopt was -
                  anders dan ziekte, er bij in geschoten, weersomstandigheden of een slordige pastoor/dominee die niets opschreef.
                  Niemand van die getuigen was er waarschijnlijk bij - dus het is allemaal van horen zeggen - of van aannames en misschien van klokken en klepels.

                  Bart Schurer kan niet meer getuigen - hij ovl 1818:
                  Overlijdensakte Franeker, 1818
                  Aangiftedatum 12 mei 1818, blad nr. 15
                  Bartlomeus Schurar, overleden 9 mei 1818, 62 jaar, man
                  Gehuwd

                  Gerrit Hendriks Hollander schoenmaker bij aktes gb en ovl van zijn kinderen -
                  ovl 1852, x Wilhelmina Uffe ... (in varianten) - is dan inmiddels verhuisd naar TO 128.
                  Hij is dan ook weesvader - dat is wel interessant.
                  6 kinderen van wie enkel Hendrik 1824 overleeft - x 1844.

                  gt bij de Hollanders 1816 en 1822 zijn ook de geburen:
                  schippers Pieter Gerrits Jongerhuis ovl 1824
                  en Tiete Sijbrens Jaarsma - ovl 1847.
                  Verder Bouke van der Tuin - ovl 1846.

                  Genlias dekt absoluut niet heel Nederland -
                  een aantal archieven heeft hun eigen site
                  en een aantal heeft nog niets online.
                  Dat kun je nakijken in "wat zit in genlias" -
                  http://www.genlias.nl/nl/page16.jsp

                  en op wat brabantse dtb voor 1811 na - verder voornamelijk alleen maar na 1811.
                  Als Jan van de* Berg* en zijn vrouw - of de ouders Louis - voor 1811 overleden waren staan ze er niet in.
                  Als zij maar 1 kind hadden, of van meerderen maar 1 dochter/zoon die de BS haalde, - zijn ze zo ook niet op te sporen.
                  Kijk voor de aardigheid maar eens of je de ouders van de nijmeegse Johannes Louis - grenadier x Leeuwarden Grietje Rodenhuis 1793 kunt vinden.
                  Even grasduinen in wat ovl Gelderland geeft bv een moeder Louis en gb Duitsland en Kingston Jamaica,
                  en de huwelijken geven vader of moeder Louis - gb Duitsland, Luxemburg en Belgie.

                  Ik heb nog wat berg Barradeel bekeken - ovl en susccessie
                  of ze misschien bij een familielid in Almenum gingen wonen - maar dat leidt nog naar niets.

                  De dtb is trouwens ook niet helemaal compleet bewaard gebleven,
                  dus mogelijk dat daarom het huwelijk - of de ouders ertussendoor slippen.

                  Lastig rondtrekken:
                  1805 Franeker - volgens Jan die daar geboren zegt te zijn
                  mei 1806 Oudwoude (hv Oudwoude/Westergeest - naast Kollum op de kaart)
                  juni 1806 Driesum (aan de andere kant van Westergeest - nb Dantumadeel)
                  (1807 Kollum - volgens Joseph die claimt daar geboren te zijn)
                  1808 Zweins
                  Kollum - weer? of toen pas?
                  ca. 1811 Franeker

                  groet Margreet

                  --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Lukas Cazemier" <lukas@...> wrote:

> [...]
                  > Zoon van Joseph Loeva, hovenier en Jacoba Kobus
                  >
                  > Opm.: De ouders wonen thans te Driesum bij de heer J. van Karijf

                  . Pim
                  KNIPKNIPKNIP
                • Pim Louis
                  Message 8 of 13 , Feb 20, 2011
                    Margreet,

                    Dank voor je antwoord. Ik heb weer heel wat stof on over na te denken en ik
                    kan weer voort met het onderzoek. Ik ga binnenkort maar weer een dag naar
                    Leeuwarden want ik heb weer heel wat na te zoeken.

                    MVG

                    Pim

                    Pim Louis

                    Tel nr. 0299-429039

                    Mobiel 06-29272193

                    Fax nr. 0847-129912

                    -
[...]

                    <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , "Lukas Cazemier"
                    <lukas@...> wrote:

> [...]
                    > daarin wat de vinden over de voogdij van de beide zoons.
                    >
                    > Heb jij daar ervaring mee? Waar moet ik dan eventueel zoeken? Of heb je

                    .. Pim
                    KNIPKNIPKNIP

                    _____

                    Geen virus gevonden in dit bericht.
                    Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
                    Versie: 10.0.1204 / Virusdatabase: 1435/3453 - datum van uitgifte: 02/19/11