RE: [Friesland-genealogy] Re: Genealogie Louis te Franeker

  • Pim Louis
    Message 1 of 13 , Feb 2, 2011
      Margreet, Cor,

      Hartelijk dank voor jullie reactie. Inmiddels heb ik op internet de aktes
      nog eens bekeken.

      Margreet heeft in 1 a 2 dagen tijd net zoveel informatie boven tafel als ik
      in vele jaren onderzoek. Jullie weten duidelijk beter de weg in de archieven
      dan ik.

      De overlijdensaktes van Joseph, Jakoba en Johannes heb ik allen op papier,
      even als de doopgegevens van Johannes die op 26 december 1808 te Zweins is
      gedoopt. Een keihard bewijs dat deze Johannes een kind is van degene die ik
      zoek heb ik nog niet. De overeenkomsten zijn wel frappant, vandaar dat ik
      wel met die gedachte speel. Het vreemde zou zijn dat dit derde kind is
      gedoopt, terwijl de 2 oudere kinderen Jan Joseph (de Leeuwarder) en Joseph
      (de Franeker) niet zijn gedoopt. Ik weet dat ze niet zijn gedoopt omdat er
      bij hun huwelijk in 1837 resp 1840 van beiden een akte van bekendheid is
      opgemaakt. Vanuit deze aktes weet ik dat Joseph sr en Jacoba onder
      verschillende namen door het leven zijn gegaan en dat ze in de Dijkstraat
      zijn komen wonen vanuit Kollum.

      Dat Jan Joseph Koetsier was is bekend; dat hij in Leeuwarden gewoond heeft
      aan de Speelmanstraat niet. Ik ben benieuwd waar die informatie te vinden
      is. Misschien staat daar wel meer bij. Dat Jan Joseph geen kinderen had mag
      wellicht voor de successie zo geregistreerd zijn, maar het is niet waar. Jan
      Joseph blijk in 1838 een relatie te hebben gehad met Elisabeth Maria Hupje;
      hij was toen woonachtig in Den Haag. Zijn zoon heette Jacobus Franciscus Jan
      Louis. Via hem ben ik uiteindelijk een afstammeling. Mogelijk heeft Jan
      Joseph nooit aan zijn vrouw verteld dat hij nog een zoon in Den Haag had.

      Van Jan Joseph is ook nog bekend dat hij als loteling is ingeloot voor de
      militaire dienst in de gemeente Barradeel. Blijkbaar woonde hij daar toen
      Jan Joseph heeft ook nog in België gevochten gedurende de 10-daagse
      veldtocht. Daarvoor is hij beloond met het Metalen Kruis.

      Joseph heeft naast zijn eigen dienstplicht (ingeloot vanuit de gemeente
      Menaldummadeel)ook nog als plaatsvervanger gediend voor iemand uit Almenum.

      Ik heb geprobeerd in die gemeenten nog wat terug te vinden, maar zonder
      resultaat. Weten jullie iets af van de registers waarin die lotelingen zijn
      vermeld? Zijn die ook toegankelijk?

      Tot slot nog een vraagje: wat is het registre civique?

      Ik ga zeker nog verder zoeken onder de andere schrijfwijzen van de naam:
      Lowi, Lowe, Lowee en Lowie.

      Pim Louis

      Tel nr. 0299-429039

      Mobiel 06-29272193

      Fax nr. 0847-129912

      Datum : 21 mei 1837, akte nr. 23

      Huwelijksakte Leeuwarden, 1840
      Man : Jan Joseph Louis
      Vrouw : Grietje Jurritsma
      Datum : 6 december 1840, akte nr. 170

      groet Margreet

      <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , "Pim Louis" <plouis@...>
      wrote:

      > Lijstgenoten,
      >

      > Mijn onderzoek naar het geslacht Louis te Franeker lijkt dood te lopen..
      Ik
> [...]
      > niet, maar ik speculeer wel met die gedachte. Als het klopt, dan is Joseph
      > Loja dezelfde persoon als Joseph Lowat of Joseph Louis. De overeenkomsten
      > zijn te toevallig:
      >

      > 1. Beiden beoefenen het beroep van tuinman;
      >
      > 2. Beiden hebben een echtgenote Jacoba van den Berg;
      >
      > 3. Beiden hebben een zoon genaamd Johannes.
      >

      > Kan iemand mij een aanwijzing geven waar ik mogelijk verder kan zoeken?
      >

      > MVG
      >

      > Pim Louis
      >

      > Ik lees zowel Nederlands, Duits als Engels

      _____

      Geen virus gevonden in dit bericht.
      Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
      Versie: 10.0.1204 / Virusdatabase: 1435/3414 - datum van uitgifte: 01/31/11

    • Lieuwe
      Message 2 of 13 , Feb 2, 2011
        Pim Louis

        Neem deze ook mee,

[...]

        Bron:
        Herv. gem. Dantumawoude, Driesum en Wouterswoude, doop 1697-1812
        Inventarisnr. : DTB 164
        Op microfiche beschikbaar op studiezaal Tresoar

        Groet, Lieuwe Heins
      • Lieuwe
        Message 3 of 13 , Feb 2, 2011
          Pim Louis

          Nog wat losse stukjes.

          Op http://www.altijdstrijdvaardig.nl/ van Anton Musquetier:
          Louis Jan Joseph. Onderwerp: extract betreffende de genoemde loteling en dat hij volgens zijn opgave meent dat hij in 1805 is geboren hem egter de datum en de maand onbekend was en hij te Franeker geboren is enz. jaar 1825 (4)

          Louis, Handgeschreven brief van J. J. Louis (D.W.D.)

          Natuurlijk niet zeker dat dit de juiste Louis is, maar het onderzoeken waard?

          En dan nog een Joseph Josephs Louis in 1843 op

          http://www2.tresoar.nl/rolboeken/foto.php?id=242056&image=Leeuwarden/18_02_082/18_02_082_0149.jpg

          Groet, Lieuwe Heins
        • Pim Louis
          Message 4 of 13 , Feb 16, 2011
            Lijstgenoten,

            Hartelijk dank voor jullie suggesties. We kunnen nu met het onderzoek in
            ieder geval verder. Bovendien hebben jullie opmerkingen en verwijzingen naar
            wat websites in ieder geval concrete documenten opgeleverd die ons weer wat
            meer inzicht geven in het leven van onze voorouders. In ieder geval heb ik
            nog 1 vraag. Ik zie zo in jullie emails dat je regelmatig namen tegenkomt in
            elkaars bestanden. Nu zijn wij op zoek naar Jacoba Jans van den Berg
            ongeveer geboren in 1776. (Er is ook een schrijfwijze Jacoba Jans van der
            Berg). Heeft iemand van jullie deze naam ook in zijn/haar bestanden. Jacoba
            ging ook nog onder de volgende namen door het leven: Jacoba Jans en Koba
            Jans

            MVG

            Pim

            Pim Louis

            Tel nr. 0299-429039

            Mobiel 06-29272193

            Fax nr. 0847-129912

[...]

            082/18_02_082_0149.jpg> &image=Leeuwarden/18_02_082/18_02_082_0149.jpg

            Groet, Lieuwe Heins

            _____

            Geen virus gevonden in dit bericht.
            Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
            Versie: 10.0.1204 / Virusdatabase: 1435/3418 - datum van uitgifte: 02/02/11

          • reyacta
            Message 5 of 13 , Feb 18, 2011
              Hoi,

              het is wel mijn gewoonte als iemand naar een man of vader vraagt ook even de vrouw of moeder te onderzoeken.
              Dus als ik daar niets over zeg, kan ik niets vinden.

              Koba is gewoon een roepnaam van de languit/zondagse/officiele naam Jacoba.
              Er zijn ongeveer 20 Jannen van de* Berg in de dtb, die waarschijnlijk niet allemaal dopen of misschien juist zonder achternaam trouwden.
              Mogelijk hoort ze daar ergens bij.
              Aangezien je geen huwelijk kunt vinden, bestaat echter ook nog de mogelijkheid dat ze van buiten de provincie kwamen.

              Je noemde eerder 'ik weet dat hij niet gedoopt is, want er is een akte van bekendheid'.
              Dat weet je niet.
              Je weet alleen maar dat hij DACHT dat hij niet gedoopt was.
              Dat hij niet wist dat hij wel gedoopt was, en waar -
              wat geen wonder is, want zijn ouders overleden al toen de jongens nog maar 5-7 oud waren.
              Waarschijnlijk weten de buren (die aangevers) alleen maar waar ze voordien woonden,
              en niet wat er daarvoor nog allemaal gebeurd is.

              Ik gaf de huisnummers erbij waar iedereen overleed,
              het lijkt me stug dat er een gelijkgenaamd ouderkoppel toevallig naast elkaar woont.
              Dus dat ene zoontje hoort er gewoon bij.

              Wie zijn de getuigen in die aktes van bekendheid?
              mensen uit Franeker - of uit Kollum nog?

              Het Registre Civique 1811/1812 is een register stemgerechtigden boven de 21 jaar -
              waar men ook achternaam, beroep en leeftijd opgaf.
              Ze zijn soms handig omdat niet iedereen aan de naamsaanname meedeed - of als juist die registers ontbreken.
              Ze staan hier online:
              http://www.tresoar.nl/bounce.html?content_pagina_volledig.jsp?pagina=genealogie&stylesheet=onderzoek.css&lang=nl

              Ook te bereiken door enkel op het woord Voorouders in het linkermenu van Tresoar te klikken -
              je krijgt dat een hele waslijst online bronnen.

              groet Margreet

              Message 6 of 13 , Feb 18, 2011
                Margreet,

                Dank voor je reactie. Ik baseerde mijn uitspraak dat de beide jongens niet
                gedoopt zijn op de inhoud van de aktes van bekendheid.

                In de akte van bekendheid ten name van Joseph Josephs Louis geboren te
                Kollum in 1807 lees je onder andere de volgende tekst waaruit ik de
                conclusie heb getrokken dat hij niet gedoopt was.

                “zijnde hij in vroeger leeftijd, door nalatigheid zijner ouders ongedoopt
                gelaten , en daardoor verstoken van het gewoon bewijs uit de doopregisters
                omtrent zijn afkomst in de plaats der dagtekening zijner geboorte.”

                De akte van Joseph Josephs is ondertekend door personen die allen woonachtig
                zijn in Franeker. Deze akte spreekt ook over een wettig huwelijk van vader
                Joseph en moeder Jacoba. Alleen ik weet niet waar dat huwelijk heeft
                plaatsgevonden. Daarom zijn we erg benieuwd waar moeder vandaan komt, omdat
                het huwelijk meestal in de woonplaats van de bruid werd voltrokken.

                In de akte van bekendheid van zijn broer Jan Joseph Louis lees je de
                volgende tekst (deze akte is wat meer standaard voorgedrukt)

                “Wel te weten dat hij geboren is te Franeker den tienden february des jaars
                eenduizendachthonderd en vijf, zonder dat daarvan in geboorte of andere
                registers aantekening is gemaakt, deze den zijnde, waarom genoemde persoon
                belet wordt, eenig ander bewijs van den tijd zijner geboorte dan door middel
                van getuigen over te leggen.”

                De akte van Jan Joseph is ondertekend door uitsluitend personen die allemaal
                in Leeuwarden woonachtig waren, terwijl hij in Franeker was geboren.

                Geen van de aktes is medeondertekend door Bart Schuerman of Gerrit
                Hollander, de buren van de familie Louis aan de Dijkstraat. Deze buren
                hebben zowel het overlijden van vader Joseph als moeder Jacoba aangegeven.

                Dat de buren na het overlijden van vader en moeder voor de kinderen hebben
                gezorgd is denk ik wel met zekerheid aan te nemen.

                Omdat Jan Joseph in 1805 in Franeker is geboren en Joseph Josephs in 1807 in
                Kollum ga ik ervan uit dat het gezin ergens gedurende die 2 jaar naar Kollum
                is verhuisd.

                In 1808 is er nog een kind geboren Johannes. Mogelijk is de geboorteplaats
                Zweins. Vader was toen waarschijnlijk tuinman op Groot Herema.

                In 1812 overlijden de beide ouders in Franeker overleden.

                Ik heb zowel de naam van vader als moeder in Genlias gecheckt. Genlias is
                toch een database die heel Nederland behelst? Nergens komt ik daar de naam
                van Vader of moeder tegen.

                Ik ben van plan het onderzoek nu te gaan richten op de rechterlijke
                archieven ten tijde van het overlijden van vader of moeder in 1812. Ik hoop
                daarin wat de vinden over de voogdij van de beide zoons.

                Heb jij daar ervaring mee? Waar moet ik dan eventueel zoeken? Of heb je nog
                een beter idee?

                Ik hoor graag van je.

                Met vriendelijke groet,

                Pim

                Pim Louis

                Tel nr. 0299-429039

                Mobiel 06-29272193

                Fax nr. 0847-129912

[...]

                ogie&stylesheet=onderzoek.css&lang=nl> &stylesheet=onderzoek.css&lang=nl

                wrote:

> [...]
                > Gecontroleerd door AVG - <http://www.avg.com> www.avg.com
                > Versie: 10.0.1204 / Virusdatabase: 1435/3418 - datum van uitgifte:

                Versie: 10.0.1204 / Virusdatabase: 1435/3449 - datum van uitgifte: 02/17/11

              • Lukas Cazemier
                Message 7 of 13 , Feb 18, 2011
                  Beste speurders,

                  Hebben jullie deze Joseph al gezien?

                  Misschien is dit hem wel:

[...]

                  Prettige zoektocht verder,

                  Vr. groeten,

                  Lukas Cazemier,

                  Kollum.

                  _____

                  Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

                  Message 8 of 13 , Feb 19, 2011
                    Hoi allen,

                    Die is waarschijnlijk wel gezien, want Pim noemt schrijfwijze Loeva en hovenier in zijn eerste bericht.
                    Ik heb hem toen zelf opgescharreld en hierheen gecopied om te kijken wat er nog meer stond.

                    Ik neem aan dat ze in Franeker alleen maar verteld hebben dat ze uit Kollum kwamen.
                    Misschien hebben ze ten tijde van het huwelijk eerst nog wel in de doopboeken van Kollum gezocht,
                    waar hij vervolgens onbekend was. Omdat hij daar helemaal niet geboren was.
                    Waarschijnlijk wist hij ook alleen maar hij oud hij ongeveer was,
                    en dan ligt 1806 en 1807 vlak bij elkaar.

                    'Wettig getrouwd' is ook een soort standaard uitdrukking,
                    die kom je ook wel tegen in overlijdensaktes van mensen die helemaal niet getrouwd waren.
                    En 'nalatige ouders' ook - ze moeten immers een verklaring/reden bedenken/opschrijven/formuleren waarom men niet gedoopt was -
                    anders dan ziekte, er bij in geschoten, weersomstandigheden of een slordige pastoor/dominee die niets opschreef.
                    Niemand van die getuigen was er waarschijnlijk bij - dus het is allemaal van horen zeggen - of van aannames en misschien van klokken en klepels.

                    Bart Schurer kan niet meer getuigen - hij ovl 1818:
                    Overlijdensakte Franeker, 1818
                    Aangiftedatum 12 mei 1818, blad nr. 15
                    Bartlomeus Schurar, overleden 9 mei 1818, 62 jaar, man
                    Gehuwd

                    Gerrit Hendriks Hollander schoenmaker bij aktes gb en ovl van zijn kinderen -
                    ovl 1852, x Wilhelmina Uffe ... (in varianten) - is dan inmiddels verhuisd naar TO 128.
                    Hij is dan ook weesvader - dat is wel interessant.
                    6 kinderen van wie enkel Hendrik 1824 overleeft - x 1844.

                    gt bij de Hollanders 1816 en 1822 zijn ook de geburen:
                    schippers Pieter Gerrits Jongerhuis ovl 1824
                    en Tiete Sijbrens Jaarsma - ovl 1847.
                    Verder Bouke van der Tuin - ovl 1846.

                    Genlias dekt absoluut niet heel Nederland -
                    een aantal archieven heeft hun eigen site
                    en een aantal heeft nog niets online.
                    Dat kun je nakijken in "wat zit in genlias" -
                    http://www.genlias.nl/nl/page16.jsp

                    en op wat brabantse dtb voor 1811 na - verder voornamelijk alleen maar na 1811.
                    Als Jan van de* Berg* en zijn vrouw - of de ouders Louis - voor 1811 overleden waren staan ze er niet in.
                    Als zij maar 1 kind hadden, of van meerderen maar 1 dochter/zoon die de BS haalde, - zijn ze zo ook niet op te sporen.
                    Kijk voor de aardigheid maar eens of je de ouders van de nijmeegse Johannes Louis - grenadier x Leeuwarden Grietje Rodenhuis 1793 kunt vinden.
                    Even grasduinen in wat ovl Gelderland geeft bv een moeder Louis en gb Duitsland en Kingston Jamaica,
                    en de huwelijken geven vader of moeder Louis - gb Duitsland, Luxemburg en Belgie.

                    Ik heb nog wat berg Barradeel bekeken - ovl en susccessie
                    of ze misschien bij een familielid in Almenum gingen wonen - maar dat leidt nog naar niets.

                    De dtb is trouwens ook niet helemaal compleet bewaard gebleven,
                    dus mogelijk dat daarom het huwelijk - of de ouders ertussendoor slippen.

                    Lastig rondtrekken:
                    1805 Franeker - volgens Jan die daar geboren zegt te zijn
                    mei 1806 Oudwoude (hv Oudwoude/Westergeest - naast Kollum op de kaart)
                    juni 1806 Driesum (aan de andere kant van Westergeest - nb Dantumadeel)
                    (1807 Kollum - volgens Joseph die claimt daar geboren te zijn)
                    1808 Zweins
                    Kollum - weer? of toen pas?
                    ca. 1811 Franeker

                    groet Margreet

                    --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Lukas Cazemier" <lukas@...> wrote:

> [...]
                    > Zoon van Joseph Loeva, hovenier en Jacoba Kobus
                    >
                    > Opm.: De ouders wonen thans te Driesum bij de heer J. van Karijf

                    . Pim
                    KNIPKNIPKNIP
                  • Pim Louis
                    Message 9 of 13 , Feb 20, 2011
                      Margreet,

                      Dank voor je antwoord. Ik heb weer heel wat stof on over na te denken en ik
                      kan weer voort met het onderzoek. Ik ga binnenkort maar weer een dag naar
                      Leeuwarden want ik heb weer heel wat na te zoeken.

                      MVG

                      Pim

                      Pim Louis

                      Tel nr. 0299-429039

                      Mobiel 06-29272193

                      Fax nr. 0847-129912

                      -
[...]

                      <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , "Lukas Cazemier"
                      <lukas@...> wrote:

> [...]
                      > daarin wat de vinden over de voogdij van de beide zoons.
                      >
                      > Heb jij daar ervaring mee? Waar moet ik dan eventueel zoeken? Of heb je

                      .. Pim
                      KNIPKNIPKNIP

                      _____

                      Geen virus gevonden in dit bericht.
                      Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
                      Versie: 10.0.1204 / Virusdatabase: 1435/3453 - datum van uitgifte: 02/19/11