Re: Genealogie Louis te Franeker

  • reyacta
    Message 1 of 13 , Feb 1, 2011
      ah, stereo met Cor.

      Ze komen ook nog voor met de namen:
      Lowi, Lowe, Lowee en Lowie,
      de Leeuwarder is koetzier - woonde Speelmanstraat -
      en de Franeker is kooltjer, winkelier en koopman.

      groet Margreet

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "reyacta" <mhuisman2@...> wrote:

> [...]
      >
      > Voor de volledigheid de bronnen voor je indicaties:
      > Dantumadeel, dopen, geboortejaar 1806, doopjaar 1806
      > Dopeling: Joseph
      > Geboren op 12 mei 1806 in Oudwoude
      > Gedoopt op 20 juli 1806 in Driesum
      > Zoon van Joseph Loeva, hovenier en Jacoba Kobus
      > Opm.: De ouders wonen thans te Driesum bij de heer J. van Karijf
      >
      > Franekeradeel, dopen, geboortejaar 1808, doopjaar 1808
      > Dopeling: Johannes
      > Geboren op 19 november 1808 in Zweins
      > Gedoopt op 26 december 1808 in Peins/Zweins
      > Kind van Joseph Loja, tuinman op Groot Heroma en Jacoba van den Berg

    • Pim Louis
      Message 2 of 13 , Feb 2, 2011
        Margreet, Cor,

        Hartelijk dank voor jullie reactie. Inmiddels heb ik op internet de aktes
        nog eens bekeken.

        Margreet heeft in 1 a 2 dagen tijd net zoveel informatie boven tafel als ik
        in vele jaren onderzoek. Jullie weten duidelijk beter de weg in de archieven
        dan ik.

        De overlijdensaktes van Joseph, Jakoba en Johannes heb ik allen op papier,
        even als de doopgegevens van Johannes die op 26 december 1808 te Zweins is
        gedoopt. Een keihard bewijs dat deze Johannes een kind is van degene die ik
        zoek heb ik nog niet. De overeenkomsten zijn wel frappant, vandaar dat ik
        wel met die gedachte speel. Het vreemde zou zijn dat dit derde kind is
        gedoopt, terwijl de 2 oudere kinderen Jan Joseph (de Leeuwarder) en Joseph
        (de Franeker) niet zijn gedoopt. Ik weet dat ze niet zijn gedoopt omdat er
        bij hun huwelijk in 1837 resp 1840 van beiden een akte van bekendheid is
        opgemaakt. Vanuit deze aktes weet ik dat Joseph sr en Jacoba onder
        verschillende namen door het leven zijn gegaan en dat ze in de Dijkstraat
        zijn komen wonen vanuit Kollum.

        Dat Jan Joseph Koetsier was is bekend; dat hij in Leeuwarden gewoond heeft
        aan de Speelmanstraat niet. Ik ben benieuwd waar die informatie te vinden
        is. Misschien staat daar wel meer bij. Dat Jan Joseph geen kinderen had mag
        wellicht voor de successie zo geregistreerd zijn, maar het is niet waar. Jan
        Joseph blijk in 1838 een relatie te hebben gehad met Elisabeth Maria Hupje;
        hij was toen woonachtig in Den Haag. Zijn zoon heette Jacobus Franciscus Jan
        Louis. Via hem ben ik uiteindelijk een afstammeling. Mogelijk heeft Jan
        Joseph nooit aan zijn vrouw verteld dat hij nog een zoon in Den Haag had.

        Van Jan Joseph is ook nog bekend dat hij als loteling is ingeloot voor de
        militaire dienst in de gemeente Barradeel. Blijkbaar woonde hij daar toen
        Jan Joseph heeft ook nog in België gevochten gedurende de 10-daagse
        veldtocht. Daarvoor is hij beloond met het Metalen Kruis.

        Joseph heeft naast zijn eigen dienstplicht (ingeloot vanuit de gemeente
        Menaldummadeel)ook nog als plaatsvervanger gediend voor iemand uit Almenum.

        Ik heb geprobeerd in die gemeenten nog wat terug te vinden, maar zonder
        resultaat. Weten jullie iets af van de registers waarin die lotelingen zijn
        vermeld? Zijn die ook toegankelijk?

        Tot slot nog een vraagje: wat is het registre civique?

        Ik ga zeker nog verder zoeken onder de andere schrijfwijzen van de naam:
        Lowi, Lowe, Lowee en Lowie.

        Pim Louis

        Tel nr. 0299-429039

        Mobiel 06-29272193

        Fax nr. 0847-129912

        Datum : 21 mei 1837, akte nr. 23

        Datum : 6 december 1840, akte nr. 170

        groet Margreet

        <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , "Pim Louis" <plouis@...>
        wrote:

> [...]
        >

        > MVG
        >

        > Pim Louis
        >

        > Ik lees zowel Nederlands, Duits als Engels

        _____

        Geen virus gevonden in dit bericht.
        Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
        Versie: 10.0.1204 / Virusdatabase: 1435/3414 - datum van uitgifte: 01/31/11

      • Lieuwe
        Message 3 of 13 , Feb 2, 2011
          Pim Louis

          Neem deze ook mee,

[...]

          Bron:
          Herv. gem. Dantumawoude, Driesum en Wouterswoude, doop 1697-1812
          Inventarisnr. : DTB 164
          Op microfiche beschikbaar op studiezaal Tresoar

          Groet, Lieuwe Heins
        • Lieuwe
          Message 4 of 13 , Feb 2, 2011
            Pim Louis

            Nog wat losse stukjes.

            Op http://www.altijdstrijdvaardig.nl/ van Anton Musquetier:
            Louis Jan Joseph. Onderwerp: extract betreffende de genoemde loteling en dat hij volgens zijn opgave meent dat hij in 1805 is geboren hem egter de datum en de maand onbekend was en hij te Franeker geboren is enz. jaar 1825 (4)

            Louis, Handgeschreven brief van J. J. Louis (D.W.D.)

            Natuurlijk niet zeker dat dit de juiste Louis is, maar het onderzoeken waard?

            En dan nog een Joseph Josephs Louis in 1843 op

            http://www2.tresoar.nl/rolboeken/foto.php?id=242056&image=Leeuwarden/18_02_082/18_02_082_0149.jpg

            Groet, Lieuwe Heins
          • Pim Louis
            Message 5 of 13 , Feb 16, 2011
              Lijstgenoten,

              Hartelijk dank voor jullie suggesties. We kunnen nu met het onderzoek in
              ieder geval verder. Bovendien hebben jullie opmerkingen en verwijzingen naar
              wat websites in ieder geval concrete documenten opgeleverd die ons weer wat
              meer inzicht geven in het leven van onze voorouders. In ieder geval heb ik
              nog 1 vraag. Ik zie zo in jullie emails dat je regelmatig namen tegenkomt in
              elkaars bestanden. Nu zijn wij op zoek naar Jacoba Jans van den Berg
              ongeveer geboren in 1776. (Er is ook een schrijfwijze Jacoba Jans van der
              Berg). Heeft iemand van jullie deze naam ook in zijn/haar bestanden. Jacoba
              ging ook nog onder de volgende namen door het leven: Jacoba Jans en Koba
              Jans

              MVG

              Pim

              Pim Louis

              Tel nr. 0299-429039

              Mobiel 06-29272193

              Fax nr. 0847-129912

[...]

              082/18_02_082_0149.jpg> &image=Leeuwarden/18_02_082/18_02_082_0149.jpg

              Groet, Lieuwe Heins

              _____

              Geen virus gevonden in dit bericht.
              Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
              Versie: 10.0.1204 / Virusdatabase: 1435/3418 - datum van uitgifte: 02/02/11

            • reyacta
              Message 6 of 13 , Feb 18, 2011
                Hoi,

                het is wel mijn gewoonte als iemand naar een man of vader vraagt ook even de vrouw of moeder te onderzoeken.
                Dus als ik daar niets over zeg, kan ik niets vinden.

                Koba is gewoon een roepnaam van de languit/zondagse/officiele naam Jacoba.
                Er zijn ongeveer 20 Jannen van de* Berg in de dtb, die waarschijnlijk niet allemaal dopen of misschien juist zonder achternaam trouwden.
                Mogelijk hoort ze daar ergens bij.
                Aangezien je geen huwelijk kunt vinden, bestaat echter ook nog de mogelijkheid dat ze van buiten de provincie kwamen.

                Je noemde eerder 'ik weet dat hij niet gedoopt is, want er is een akte van bekendheid'.
                Dat weet je niet.
                Je weet alleen maar dat hij DACHT dat hij niet gedoopt was.
                Dat hij niet wist dat hij wel gedoopt was, en waar -
                wat geen wonder is, want zijn ouders overleden al toen de jongens nog maar 5-7 oud waren.
                Waarschijnlijk weten de buren (die aangevers) alleen maar waar ze voordien woonden,
                en niet wat er daarvoor nog allemaal gebeurd is.

                Ik gaf de huisnummers erbij waar iedereen overleed,
                het lijkt me stug dat er een gelijkgenaamd ouderkoppel toevallig naast elkaar woont.
                Dus dat ene zoontje hoort er gewoon bij.

                Wie zijn de getuigen in die aktes van bekendheid?
                mensen uit Franeker - of uit Kollum nog?

                Het Registre Civique 1811/1812 is een register stemgerechtigden boven de 21 jaar -
                waar men ook achternaam, beroep en leeftijd opgaf.
                Ze zijn soms handig omdat niet iedereen aan de naamsaanname meedeed - of als juist die registers ontbreken.
                Ze staan hier online:
                http://www.tresoar.nl/bounce.html?content_pagina_volledig.jsp?pagina=genealogie&stylesheet=onderzoek.css&lang=nl

                Ook te bereiken door enkel op het woord Voorouders in het linkermenu van Tresoar te klikken -
                je krijgt dat een hele waslijst online bronnen.

                Message 7 of 13 , Feb 18, 2011
                  Margreet,

                  Dank voor je reactie. Ik baseerde mijn uitspraak dat de beide jongens niet
                  gedoopt zijn op de inhoud van de aktes van bekendheid.

                  In de akte van bekendheid ten name van Joseph Josephs Louis geboren te
                  Kollum in 1807 lees je onder andere de volgende tekst waaruit ik de
                  conclusie heb getrokken dat hij niet gedoopt was.

                  “zijnde hij in vroeger leeftijd, door nalatigheid zijner ouders ongedoopt
                  gelaten , en daardoor verstoken van het gewoon bewijs uit de doopregisters
                  omtrent zijn afkomst in de plaats der dagtekening zijner geboorte.”

                  De akte van Joseph Josephs is ondertekend door personen die allen woonachtig
                  zijn in Franeker. Deze akte spreekt ook over een wettig huwelijk van vader
                  Joseph en moeder Jacoba. Alleen ik weet niet waar dat huwelijk heeft
                  plaatsgevonden. Daarom zijn we erg benieuwd waar moeder vandaan komt, omdat
                  het huwelijk meestal in de woonplaats van de bruid werd voltrokken.

                  In de akte van bekendheid van zijn broer Jan Joseph Louis lees je de
                  volgende tekst (deze akte is wat meer standaard voorgedrukt)

                  “Wel te weten dat hij geboren is te Franeker den tienden february des jaars
                  eenduizendachthonderd en vijf, zonder dat daarvan in geboorte of andere
                  registers aantekening is gemaakt, deze den zijnde, waarom genoemde persoon
                  belet wordt, eenig ander bewijs van den tijd zijner geboorte dan door middel
                  van getuigen over te leggen.”

                  De akte van Jan Joseph is ondertekend door uitsluitend personen die allemaal
                  in Leeuwarden woonachtig waren, terwijl hij in Franeker was geboren.

                  Geen van de aktes is medeondertekend door Bart Schuerman of Gerrit
                  Hollander, de buren van de familie Louis aan de Dijkstraat. Deze buren
                  hebben zowel het overlijden van vader Joseph als moeder Jacoba aangegeven.

                  Dat de buren na het overlijden van vader en moeder voor de kinderen hebben
                  gezorgd is denk ik wel met zekerheid aan te nemen.

                  Omdat Jan Joseph in 1805 in Franeker is geboren en Joseph Josephs in 1807 in
                  Kollum ga ik ervan uit dat het gezin ergens gedurende die 2 jaar naar Kollum
                  is verhuisd.

                  In 1808 is er nog een kind geboren Johannes. Mogelijk is de geboorteplaats
                  Zweins. Vader was toen waarschijnlijk tuinman op Groot Herema.

                  In 1812 overlijden de beide ouders in Franeker overleden.

                  Ik heb zowel de naam van vader als moeder in Genlias gecheckt. Genlias is
                  toch een database die heel Nederland behelst? Nergens komt ik daar de naam
                  van Vader of moeder tegen.

                  Ik ben van plan het onderzoek nu te gaan richten op de rechterlijke
                  archieven ten tijde van het overlijden van vader of moeder in 1812. Ik hoop
                  daarin wat de vinden over de voogdij van de beide zoons.

                  Heb jij daar ervaring mee? Waar moet ik dan eventueel zoeken? Of heb je nog
                  een beter idee?

                  Ik hoor graag van je.

                  Met vriendelijke groet,

                  Pim

                  Pim Louis

                  Tel nr. 0299-429039

                  Mobiel 06-29272193

                  Fax nr. 0847-129912

[...]

                  ogie&stylesheet=onderzoek.css&lang=nl> &stylesheet=onderzoek.css&lang=nl

                  wrote:

> [...]
                  > Gecontroleerd door AVG - <http://www.avg.com> www.avg.com
                  > Versie: 10.0.1204 / Virusdatabase: 1435/3418 - datum van uitgifte:

                  Versie: 10.0.1204 / Virusdatabase: 1435/3449 - datum van uitgifte: 02/17/11

                • Lukas Cazemier
                  Message 8 of 13 , Feb 18, 2011
                    Beste speurders,

                    Hebben jullie deze Joseph al gezien?

                    Misschien is dit hem wel:

[...]

                    Prettige zoektocht verder,

                    Vr. groeten,

                    Lukas Cazemier,

                    Kollum.

                    _____

                    Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

                    Message 9 of 13 , Feb 19, 2011
                      Hoi allen,

                      Die is waarschijnlijk wel gezien, want Pim noemt schrijfwijze Loeva en hovenier in zijn eerste bericht.
                      Ik heb hem toen zelf opgescharreld en hierheen gecopied om te kijken wat er nog meer stond.

                      Ik neem aan dat ze in Franeker alleen maar verteld hebben dat ze uit Kollum kwamen.
                      Misschien hebben ze ten tijde van het huwelijk eerst nog wel in de doopboeken van Kollum gezocht,
                      waar hij vervolgens onbekend was. Omdat hij daar helemaal niet geboren was.
                      Waarschijnlijk wist hij ook alleen maar hij oud hij ongeveer was,
                      en dan ligt 1806 en 1807 vlak bij elkaar.

                      'Wettig getrouwd' is ook een soort standaard uitdrukking,
                      die kom je ook wel tegen in overlijdensaktes van mensen die helemaal niet getrouwd waren.
                      En 'nalatige ouders' ook - ze moeten immers een verklaring/reden bedenken/opschrijven/formuleren waarom men niet gedoopt was -
                      anders dan ziekte, er bij in geschoten, weersomstandigheden of een slordige pastoor/dominee die niets opschreef.
                      Niemand van die getuigen was er waarschijnlijk bij - dus het is allemaal van horen zeggen - of van aannames en misschien van klokken en klepels.

                      Bart Schurer kan niet meer getuigen - hij ovl 1818:
                      Overlijdensakte Franeker, 1818
                      Aangiftedatum 12 mei 1818, blad nr. 15
                      Bartlomeus Schurar, overleden 9 mei 1818, 62 jaar, man
                      Gehuwd

                      Gerrit Hendriks Hollander schoenmaker bij aktes gb en ovl van zijn kinderen -
                      ovl 1852, x Wilhelmina Uffe ... (in varianten) - is dan inmiddels verhuisd naar TO 128.
                      Hij is dan ook weesvader - dat is wel interessant.
                      6 kinderen van wie enkel Hendrik 1824 overleeft - x 1844.

                      gt bij de Hollanders 1816 en 1822 zijn ook de geburen:
                      schippers Pieter Gerrits Jongerhuis ovl 1824
                      en Tiete Sijbrens Jaarsma - ovl 1847.
                      Verder Bouke van der Tuin - ovl 1846.

                      Genlias dekt absoluut niet heel Nederland -
                      een aantal archieven heeft hun eigen site
                      en een aantal heeft nog niets online.
                      Dat kun je nakijken in "wat zit in genlias" -
                      http://www.genlias.nl/nl/page16.jsp

                      en op wat brabantse dtb voor 1811 na - verder voornamelijk alleen maar na 1811.
                      Als Jan van de* Berg* en zijn vrouw - of de ouders Louis - voor 1811 overleden waren staan ze er niet in.
                      Als zij maar 1 kind hadden, of van meerderen maar 1 dochter/zoon die de BS haalde, - zijn ze zo ook niet op te sporen.
                      Kijk voor de aardigheid maar eens of je de ouders van de nijmeegse Johannes Louis - grenadier x Leeuwarden Grietje Rodenhuis 1793 kunt vinden.
                      Even grasduinen in wat ovl Gelderland geeft bv een moeder Louis en gb Duitsland en Kingston Jamaica,
                      en de huwelijken geven vader of moeder Louis - gb Duitsland, Luxemburg en Belgie.

                      Ik heb nog wat berg Barradeel bekeken - ovl en susccessie
                      of ze misschien bij een familielid in Almenum gingen wonen - maar dat leidt nog naar niets.

                      De dtb is trouwens ook niet helemaal compleet bewaard gebleven,
                      dus mogelijk dat daarom het huwelijk - of de ouders ertussendoor slippen.

                      Lastig rondtrekken:
                      1805 Franeker - volgens Jan die daar geboren zegt te zijn
                      mei 1806 Oudwoude (hv Oudwoude/Westergeest - naast Kollum op de kaart)
                      juni 1806 Driesum (aan de andere kant van Westergeest - nb Dantumadeel)
                      (1807 Kollum - volgens Joseph die claimt daar geboren te zijn)
                      1808 Zweins
                      Kollum - weer? of toen pas?
                      ca. 1811 Franeker

                      groet Margreet

                      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Lukas Cazemier" <lukas@...> wrote:

> [...]
                      > Zoon van Joseph Loeva, hovenier en Jacoba Kobus
                      >
                      > Opm.: De ouders wonen thans te Driesum bij de heer J. van Karijf

                      . Pim
                      KNIPKNIPKNIP
                    • Pim Louis
                      Message 10 of 13 , Feb 20, 2011
                        Margreet,

                        Dank voor je antwoord. Ik heb weer heel wat stof on over na te denken en ik
                        kan weer voort met het onderzoek. Ik ga binnenkort maar weer een dag naar
                        Leeuwarden want ik heb weer heel wat na te zoeken.

                        MVG

                        Pim

                        Pim Louis

                        Tel nr. 0299-429039

                        Mobiel 06-29272193

                        Fax nr. 0847-129912

                        -
[...]

                        <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , "Lukas Cazemier"
                        <lukas@...> wrote:

> [...]
                        > daarin wat de vinden over de voogdij van de beide zoons.
                        >
                        > Heb jij daar ervaring mee? Waar moet ik dan eventueel zoeken? Of heb je

                        .. Pim
                        KNIPKNIPKNIP

                        _____

                        Geen virus gevonden in dit bericht.
                        Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
                        Versie: 10.0.1204 / Virusdatabase: 1435/3453 - datum van uitgifte: 02/19/11