Genealogie Louis te Franeker

  • Pim Louis
    Message 1 of 13 , Jan 31, 2011
      Lijstgenoten,

      Mijn onderzoek naar het geslacht Louis te Franeker lijkt dood te lopen. Ik
      ben op zoek naar gegevens van:

      Joseph Louis geboren 1773 overleden 25 augustus 1812 te Franeker.

      Joseph is onder andere met de volgende namen door het leven gegaan:

      Joseph Josephs Louis

      Louis Joseph Josephs

      Joseph Lowat

      Zijn beroep was tuinman. Hij was wettig gehuwd met Koba Jans geboren in
      1776; overleden 13 juni 1812

      Koba Jans blijkt evenals haar echtgenoot verschillende namen te hebben
      gehad. Zij werd genoemd:

      Jacoba Jans van den Berg

      Jacoba Jans

      Koba Jans

      Zij kregen 3 kinderen te weten Jan Joseph Louis, Joseph Josephs Louis en
      Johannes Louis (beter bekend onder de naam Lowat). Johannes Lowat is op 11
      november 1812 overleden.

      De familie woonde ten tijde van het overlijden aan de Dijkstraat in
      Franeker. Daarvoor schijnen ze gewoond te hebben in Kollum.

      Mogelijk hebben zij ook de naam Loja gevoerd. Ik heb een indicatie gevonden
      dat ene Joseph Loja tuinman was op Groot Heroma. Groot Heroma zou een
      verschrijving kunnen zijn. Daarmee kan Groot Herema worden bedoeld. Dit is
      een state geweest in Zweins die in 1815 is afgebroken.

      Bijkomend aspect is dat Joseph Loja (tuinman op groot Heroma) en Jacoba van
      den Berg een zoon hadden die op 19 november 1808 te Zweins is geboren en op
      26 december 1808 daar in de Hervormde kerk is gedoopt. De naam van deze zoon
      was Johannes. Was deze Johannes dezelfde jongen als degene die in 1812 op 4
      jarige leeftijd in Franeker is overleden? Zekerheid hierover bestaat nog
      niet, maar ik speculeer wel met die gedachte. Als het klopt, dan is Joseph
      Loja dezelfde persoon als Joseph Lowat of Joseph Louis. De overeenkomsten
      zijn te toevallig:

      1. Beiden beoefenen het beroep van tuinman;

      2. Beiden hebben een echtgenote Jacoba van den Berg;

      3. Beiden hebben een zoon genaamd Johannes.

      Kan iemand mij een aanwijzing geven waar ik mogelijk verder kan zoeken?

      MVG

      Pim Louis

      Ik lees zowel Nederlands, Duits als Engels

      Pim Louis

      Tel nr. 0299-429039

      Mobiel 06-29272193

      Fax nr. 0847-129912

    • Planet
      Message 2 of 13 , Feb 1, 2011
        Hallo Pim,

        Je kunt online de aktes inkijken.
        Het is even zoeken naar de juiste pagina, met soms 2 aktes
        onder elkaar.

        Voor Joseph :

        https://www.familysearch.org/s/image/show#uri=http%3A//pilot.familysearch.or
        g/records/trk%3A/fsrs/idgs%3A004612910.004612910_00070&hash=MPAfKvgWGXfZ5STy
        uqUCQxOVNk8%253D

        Succes er mee,

        Gr.,
        Cor

        Onderwerp: [Friesland-genealogy] Genealogie Louis te Franeker

        database 5836 (20110201) __________

        http://www.eset.com
      • reyacta
        Message 3 of 13 , Feb 1, 2011
          Dag,

          de scans van Franeker zijn in te zien via de mormonen:
          www.genver.nl - is het makkelijkst te onthouden,
          bovenin provincie uitkiezen - en dan op stad/gemeente.
          http://www.genver.nl/fs/fr/0069.htm

          ovl 1812:
          Jacoba - scan 70
          Jozeph - scan 79
          Johannes - scan 91 - zoon van Joseph en Jacoba van de Berg.
          Beiden ovl wijk TO, huis 105, en Johannes aldaar in huis 104.
          Aangevers zijn steeds Gerrit Hollander en Bart Schurer - buren.

          Huwelijksafkondigingen 1837 scan 99 - melden Joseph geboren Kollum,

          en de Successie leidt nog naar Jan Joseph Louis ovl Leeuwarden 1845 40 jr.
          gehuwd in 1835, geen knd. - broer van Joseph Louis (tekent Lowies) Franeker.
          Aktes bij www.allefriezen.nl laten hem geboren worden in Franeker,
          maar ik kan zijn doop niet vinden. Ander geloof?
          Voor de bijlagen met een geboortebewijs moet er iemand naar het archief, misschien zit er een akte van bekendheid bij.

          O, en niets in registre civique helaas.

          Voor de volledigheid de bronnen voor je indicaties:
          Dantumadeel, dopen, geboortejaar 1806, doopjaar 1806
          Dopeling: Joseph
          Geboren op 12 mei 1806 in Oudwoude
          Gedoopt op 20 juli 1806 in Driesum
          Zoon van Joseph Loeva, hovenier en Jacoba Kobus
          Opm.: De ouders wonen thans te Driesum bij de heer J. van Karijf

          Franekeradeel, dopen, geboortejaar 1808, doopjaar 1808
          Dopeling: Johannes
          Geboren op 19 november 1808 in Zweins
          Gedoopt op 26 december 1808 in Peins/Zweins
          Kind van Joseph Loja, tuinman op Groot Heroma en Jacoba van den Berg

          en de huwende zonen:
          Huwelijksakte Franeker, 1837
          Man : Joseph Josephs Louis
          Vrouw : Pietje Leeuwkes van der Schaaf
          Datum : 21 mei 1837, akte nr. 23

          Huwelijksakte Leeuwarden, 1840
          Man : Jan Joseph Louis
          Vrouw : Grietje Jurritsma
          Datum : 6 december 1840, akte nr. 170

          groet Margreet

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Pim Louis" <plouis@...> wrote:

> [...]
          >

          > MVG
          >

          > Pim Louis
          >

          > Ik lees zowel Nederlands, Duits als Engels

        • reyacta
          Message 4 of 13 , Feb 1, 2011
            ah, stereo met Cor.

            Ze komen ook nog voor met de namen:
            Lowi, Lowe, Lowee en Lowie,
            de Leeuwarder is koetzier - woonde Speelmanstraat -
            en de Franeker is kooltjer, winkelier en koopman.

            groet Margreet

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "reyacta" <mhuisman2@...> wrote:

> [...]
            > Gedoopt op 26 december 1808 in Peins/Zweins
            > Kind van Joseph Loja, tuinman op Groot Heroma en Jacoba van den Berg

          • Pim Louis
            Message 5 of 13 , Feb 2, 2011
              Margreet, Cor,

              Hartelijk dank voor jullie reactie. Inmiddels heb ik op internet de aktes
              nog eens bekeken.

              Margreet heeft in 1 a 2 dagen tijd net zoveel informatie boven tafel als ik
              in vele jaren onderzoek. Jullie weten duidelijk beter de weg in de archieven
              dan ik.

              De overlijdensaktes van Joseph, Jakoba en Johannes heb ik allen op papier,
              even als de doopgegevens van Johannes die op 26 december 1808 te Zweins is
              gedoopt. Een keihard bewijs dat deze Johannes een kind is van degene die ik
              zoek heb ik nog niet. De overeenkomsten zijn wel frappant, vandaar dat ik
              wel met die gedachte speel. Het vreemde zou zijn dat dit derde kind is
              gedoopt, terwijl de 2 oudere kinderen Jan Joseph (de Leeuwarder) en Joseph
              (de Franeker) niet zijn gedoopt. Ik weet dat ze niet zijn gedoopt omdat er
              bij hun huwelijk in 1837 resp 1840 van beiden een akte van bekendheid is
              opgemaakt. Vanuit deze aktes weet ik dat Joseph sr en Jacoba onder
              verschillende namen door het leven zijn gegaan en dat ze in de Dijkstraat
              zijn komen wonen vanuit Kollum.

              Dat Jan Joseph Koetsier was is bekend; dat hij in Leeuwarden gewoond heeft
              aan de Speelmanstraat niet. Ik ben benieuwd waar die informatie te vinden
              is. Misschien staat daar wel meer bij. Dat Jan Joseph geen kinderen had mag
              wellicht voor de successie zo geregistreerd zijn, maar het is niet waar. Jan
              Joseph blijk in 1838 een relatie te hebben gehad met Elisabeth Maria Hupje;
              hij was toen woonachtig in Den Haag. Zijn zoon heette Jacobus Franciscus Jan
              Louis. Via hem ben ik uiteindelijk een afstammeling. Mogelijk heeft Jan
              Joseph nooit aan zijn vrouw verteld dat hij nog een zoon in Den Haag had.

              Van Jan Joseph is ook nog bekend dat hij als loteling is ingeloot voor de
              militaire dienst in de gemeente Barradeel. Blijkbaar woonde hij daar toen
              Jan Joseph heeft ook nog in België gevochten gedurende de 10-daagse
              veldtocht. Daarvoor is hij beloond met het Metalen Kruis.

              Joseph heeft naast zijn eigen dienstplicht (ingeloot vanuit de gemeente
              Menaldummadeel)ook nog als plaatsvervanger gediend voor iemand uit Almenum.

              Ik heb geprobeerd in die gemeenten nog wat terug te vinden, maar zonder
              resultaat. Weten jullie iets af van de registers waarin die lotelingen zijn
              vermeld? Zijn die ook toegankelijk?

              Tot slot nog een vraagje: wat is het registre civique?

              Ik ga zeker nog verder zoeken onder de andere schrijfwijzen van de naam:
              Lowi, Lowe, Lowee en Lowie.

              Pim Louis

              Tel nr. 0299-429039

              Mobiel 06-29272193

              Fax nr. 0847-129912

              Datum : 21 mei 1837, akte nr. 23

              Datum : 6 december 1840, akte nr. 170

              groet Margreet

              <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , "Pim Louis" <plouis@...>
              wrote:

> [...]
              >

              > MVG
              >

              > Pim Louis
              >

              > Ik lees zowel Nederlands, Duits als Engels

              _____

              Geen virus gevonden in dit bericht.
              Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
              Versie: 10.0.1204 / Virusdatabase: 1435/3414 - datum van uitgifte: 01/31/11

            • Lieuwe
              Message 6 of 13 , Feb 2, 2011
                Pim Louis

                Neem deze ook mee,

[...]

                Bron:
                Herv. gem. Dantumawoude, Driesum en Wouterswoude, doop 1697-1812
                Inventarisnr. : DTB 164
                Op microfiche beschikbaar op studiezaal Tresoar

                Groet, Lieuwe Heins
              • Lieuwe
                Message 7 of 13 , Feb 2, 2011
                  Pim Louis

                  Nog wat losse stukjes.

                  Op http://www.altijdstrijdvaardig.nl/ van Anton Musquetier:
                  Louis Jan Joseph. Onderwerp: extract betreffende de genoemde loteling en dat hij volgens zijn opgave meent dat hij in 1805 is geboren hem egter de datum en de maand onbekend was en hij te Franeker geboren is enz. jaar 1825 (4)

                  Louis, Handgeschreven brief van J. J. Louis (D.W.D.)

                  Natuurlijk niet zeker dat dit de juiste Louis is, maar het onderzoeken waard?

                  En dan nog een Joseph Josephs Louis in 1843 op

                  http://www2.tresoar.nl/rolboeken/foto.php?id=242056&image=Leeuwarden/18_02_082/18_02_082_0149.jpg

                  Groet, Lieuwe Heins
                • Pim Louis
                  Message 8 of 13 , Feb 16, 2011
                    Lijstgenoten,

                    Hartelijk dank voor jullie suggesties. We kunnen nu met het onderzoek in
                    ieder geval verder. Bovendien hebben jullie opmerkingen en verwijzingen naar
                    wat websites in ieder geval concrete documenten opgeleverd die ons weer wat
                    meer inzicht geven in het leven van onze voorouders. In ieder geval heb ik
                    nog 1 vraag. Ik zie zo in jullie emails dat je regelmatig namen tegenkomt in
                    elkaars bestanden. Nu zijn wij op zoek naar Jacoba Jans van den Berg
                    ongeveer geboren in 1776. (Er is ook een schrijfwijze Jacoba Jans van der
                    Berg). Heeft iemand van jullie deze naam ook in zijn/haar bestanden. Jacoba
                    ging ook nog onder de volgende namen door het leven: Jacoba Jans en Koba
                    Jans

                    MVG

                    Pim

                    Pim Louis

                    Tel nr. 0299-429039

                    Mobiel 06-29272193

                    Fax nr. 0847-129912

[...]

                    082/18_02_082_0149.jpg> &image=Leeuwarden/18_02_082/18_02_082_0149.jpg

                    Groet, Lieuwe Heins

                    _____

                    Geen virus gevonden in dit bericht.
                    Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
                    Versie: 10.0.1204 / Virusdatabase: 1435/3418 - datum van uitgifte: 02/02/11

                  • reyacta
                    Message 9 of 13 , Feb 18, 2011
                      Hoi,

                      het is wel mijn gewoonte als iemand naar een man of vader vraagt ook even de vrouw of moeder te onderzoeken.
                      Dus als ik daar niets over zeg, kan ik niets vinden.

                      Koba is gewoon een roepnaam van de languit/zondagse/officiele naam Jacoba.
                      Er zijn ongeveer 20 Jannen van de* Berg in de dtb, die waarschijnlijk niet allemaal dopen of misschien juist zonder achternaam trouwden.
                      Mogelijk hoort ze daar ergens bij.
                      Aangezien je geen huwelijk kunt vinden, bestaat echter ook nog de mogelijkheid dat ze van buiten de provincie kwamen.

                      Je noemde eerder 'ik weet dat hij niet gedoopt is, want er is een akte van bekendheid'.
                      Dat weet je niet.
                      Je weet alleen maar dat hij DACHT dat hij niet gedoopt was.
                      Dat hij niet wist dat hij wel gedoopt was, en waar -
                      wat geen wonder is, want zijn ouders overleden al toen de jongens nog maar 5-7 oud waren.
                      Waarschijnlijk weten de buren (die aangevers) alleen maar waar ze voordien woonden,
                      en niet wat er daarvoor nog allemaal gebeurd is.

                      Ik gaf de huisnummers erbij waar iedereen overleed,
                      het lijkt me stug dat er een gelijkgenaamd ouderkoppel toevallig naast elkaar woont.
                      Dus dat ene zoontje hoort er gewoon bij.

                      Wie zijn de getuigen in die aktes van bekendheid?
                      mensen uit Franeker - of uit Kollum nog?

                      Het Registre Civique 1811/1812 is een register stemgerechtigden boven de 21 jaar -
                      waar men ook achternaam, beroep en leeftijd opgaf.
                      Ze zijn soms handig omdat niet iedereen aan de naamsaanname meedeed - of als juist die registers ontbreken.
                      Ze staan hier online:
                      http://www.tresoar.nl/bounce.html?content_pagina_volledig.jsp?pagina=genealogie&stylesheet=onderzoek.css&lang=nl

                      Ook te bereiken door enkel op het woord Voorouders in het linkermenu van Tresoar te klikken -
                      je krijgt dat een hele waslijst online bronnen.

                      Message 10 of 13 , Feb 18, 2011
                        Margreet,

                        Dank voor je reactie. Ik baseerde mijn uitspraak dat de beide jongens niet
                        gedoopt zijn op de inhoud van de aktes van bekendheid.

                        In de akte van bekendheid ten name van Joseph Josephs Louis geboren te
                        Kollum in 1807 lees je onder andere de volgende tekst waaruit ik de
                        conclusie heb getrokken dat hij niet gedoopt was.

                        “zijnde hij in vroeger leeftijd, door nalatigheid zijner ouders ongedoopt
                        gelaten , en daardoor verstoken van het gewoon bewijs uit de doopregisters
                        omtrent zijn afkomst in de plaats der dagtekening zijner geboorte.”

                        De akte van Joseph Josephs is ondertekend door personen die allen woonachtig
                        zijn in Franeker. Deze akte spreekt ook over een wettig huwelijk van vader
                        Joseph en moeder Jacoba. Alleen ik weet niet waar dat huwelijk heeft
                        plaatsgevonden. Daarom zijn we erg benieuwd waar moeder vandaan komt, omdat
                        het huwelijk meestal in de woonplaats van de bruid werd voltrokken.

                        In de akte van bekendheid van zijn broer Jan Joseph Louis lees je de
                        volgende tekst (deze akte is wat meer standaard voorgedrukt)

                        “Wel te weten dat hij geboren is te Franeker den tienden february des jaars
                        eenduizendachthonderd en vijf, zonder dat daarvan in geboorte of andere
                        registers aantekening is gemaakt, deze den zijnde, waarom genoemde persoon
                        belet wordt, eenig ander bewijs van den tijd zijner geboorte dan door middel
                        van getuigen over te leggen.”

                        De akte van Jan Joseph is ondertekend door uitsluitend personen die allemaal
                        in Leeuwarden woonachtig waren, terwijl hij in Franeker was geboren.

                        Geen van de aktes is medeondertekend door Bart Schuerman of Gerrit
                        Hollander, de buren van de familie Louis aan de Dijkstraat. Deze buren
                        hebben zowel het overlijden van vader Joseph als moeder Jacoba aangegeven.

                        Dat de buren na het overlijden van vader en moeder voor de kinderen hebben
                        gezorgd is denk ik wel met zekerheid aan te nemen.

                        Omdat Jan Joseph in 1805 in Franeker is geboren en Joseph Josephs in 1807 in
                        Kollum ga ik ervan uit dat het gezin ergens gedurende die 2 jaar naar Kollum
                        is verhuisd.

                        In 1808 is er nog een kind geboren Johannes. Mogelijk is de geboorteplaats
                        Zweins. Vader was toen waarschijnlijk tuinman op Groot Herema.

                        In 1812 overlijden de beide ouders in Franeker overleden.

                        Ik heb zowel de naam van vader als moeder in Genlias gecheckt. Genlias is
                        toch een database die heel Nederland behelst? Nergens komt ik daar de naam
                        van Vader of moeder tegen.

                        Ik ben van plan het onderzoek nu te gaan richten op de rechterlijke
                        archieven ten tijde van het overlijden van vader of moeder in 1812. Ik hoop
                        daarin wat de vinden over de voogdij van de beide zoons.

                        Heb jij daar ervaring mee? Waar moet ik dan eventueel zoeken? Of heb je nog
                        een beter idee?

                        Ik hoor graag van je.

                        Met vriendelijke groet,

                        Pim

                        Pim Louis

                        Tel nr. 0299-429039

                        Mobiel 06-29272193

                        Fax nr. 0847-129912

[...]

                        ogie&stylesheet=onderzoek.css&lang=nl> &stylesheet=onderzoek.css&lang=nl

                        wrote:

> [...]
                        > Gecontroleerd door AVG - <http://www.avg.com> www.avg.com
                        > Versie: 10.0.1204 / Virusdatabase: 1435/3418 - datum van uitgifte:

                        Versie: 10.0.1204 / Virusdatabase: 1435/3449 - datum van uitgifte: 02/17/11

                      • Lukas Cazemier
                        Message 11 of 13 , Feb 18, 2011
                          Beste speurders,

                          Hebben jullie deze Joseph al gezien?

                          Misschien is dit hem wel:

[...]

                          Prettige zoektocht verder,

                          Vr. groeten,

                          Lukas Cazemier,

                          Kollum.

                          _____

                          Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

                          Message 12 of 13 , Feb 19, 2011
                            Hoi allen,

                            Die is waarschijnlijk wel gezien, want Pim noemt schrijfwijze Loeva en hovenier in zijn eerste bericht.
                            Ik heb hem toen zelf opgescharreld en hierheen gecopied om te kijken wat er nog meer stond.

                            Ik neem aan dat ze in Franeker alleen maar verteld hebben dat ze uit Kollum kwamen.
                            Misschien hebben ze ten tijde van het huwelijk eerst nog wel in de doopboeken van Kollum gezocht,
                            waar hij vervolgens onbekend was. Omdat hij daar helemaal niet geboren was.
                            Waarschijnlijk wist hij ook alleen maar hij oud hij ongeveer was,
                            en dan ligt 1806 en 1807 vlak bij elkaar.

                            'Wettig getrouwd' is ook een soort standaard uitdrukking,
                            die kom je ook wel tegen in overlijdensaktes van mensen die helemaal niet getrouwd waren.
                            En 'nalatige ouders' ook - ze moeten immers een verklaring/reden bedenken/opschrijven/formuleren waarom men niet gedoopt was -
                            anders dan ziekte, er bij in geschoten, weersomstandigheden of een slordige pastoor/dominee die niets opschreef.
                            Niemand van die getuigen was er waarschijnlijk bij - dus het is allemaal van horen zeggen - of van aannames en misschien van klokken en klepels.

                            Bart Schurer kan niet meer getuigen - hij ovl 1818:
                            Overlijdensakte Franeker, 1818
                            Aangiftedatum 12 mei 1818, blad nr. 15
                            Bartlomeus Schurar, overleden 9 mei 1818, 62 jaar, man
                            Gehuwd

                            Gerrit Hendriks Hollander schoenmaker bij aktes gb en ovl van zijn kinderen -
                            ovl 1852, x Wilhelmina Uffe ... (in varianten) - is dan inmiddels verhuisd naar TO 128.
                            Hij is dan ook weesvader - dat is wel interessant.
                            6 kinderen van wie enkel Hendrik 1824 overleeft - x 1844.

                            gt bij de Hollanders 1816 en 1822 zijn ook de geburen:
                            schippers Pieter Gerrits Jongerhuis ovl 1824
                            en Tiete Sijbrens Jaarsma - ovl 1847.
                            Verder Bouke van der Tuin - ovl 1846.

                            Genlias dekt absoluut niet heel Nederland -
                            een aantal archieven heeft hun eigen site
                            en een aantal heeft nog niets online.
                            Dat kun je nakijken in "wat zit in genlias" -
                            http://www.genlias.nl/nl/page16.jsp

                            en op wat brabantse dtb voor 1811 na - verder voornamelijk alleen maar na 1811.
                            Als Jan van de* Berg* en zijn vrouw - of de ouders Louis - voor 1811 overleden waren staan ze er niet in.
                            Als zij maar 1 kind hadden, of van meerderen maar 1 dochter/zoon die de BS haalde, - zijn ze zo ook niet op te sporen.
                            Kijk voor de aardigheid maar eens of je de ouders van de nijmeegse Johannes Louis - grenadier x Leeuwarden Grietje Rodenhuis 1793 kunt vinden.
                            Even grasduinen in wat ovl Gelderland geeft bv een moeder Louis en gb Duitsland en Kingston Jamaica,
                            en de huwelijken geven vader of moeder Louis - gb Duitsland, Luxemburg en Belgie.

                            Ik heb nog wat berg Barradeel bekeken - ovl en susccessie
                            of ze misschien bij een familielid in Almenum gingen wonen - maar dat leidt nog naar niets.

                            De dtb is trouwens ook niet helemaal compleet bewaard gebleven,
                            dus mogelijk dat daarom het huwelijk - of de ouders ertussendoor slippen.

                            Lastig rondtrekken:
                            1805 Franeker - volgens Jan die daar geboren zegt te zijn
                            mei 1806 Oudwoude (hv Oudwoude/Westergeest - naast Kollum op de kaart)
                            juni 1806 Driesum (aan de andere kant van Westergeest - nb Dantumadeel)
                            (1807 Kollum - volgens Joseph die claimt daar geboren te zijn)
                            1808 Zweins
                            Kollum - weer? of toen pas?
                            ca. 1811 Franeker

                            groet Margreet

                            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Lukas Cazemier" <lukas@...> wrote:

> [...]
                            > Zoon van Joseph Loeva, hovenier en Jacoba Kobus
                            >
                            > Opm.: De ouders wonen thans te Driesum bij de heer J. van Karijf

                            . Pim
                            KNIPKNIPKNIP
                          • Pim Louis
                            Message 13 of 13 , Feb 20, 2011
                              Margreet,

                              Dank voor je antwoord. Ik heb weer heel wat stof on over na te denken en ik
                              kan weer voort met het onderzoek. Ik ga binnenkort maar weer een dag naar
                              Leeuwarden want ik heb weer heel wat na te zoeken.

                              MVG

                              Pim

                              Pim Louis

                              Tel nr. 0299-429039

                              Mobiel 06-29272193

                              Fax nr. 0847-129912

                              -
[...]

                              <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , "Lukas Cazemier"
                              <lukas@...> wrote:

> [...]
                              > daarin wat de vinden over de voogdij van de beide zoons.
                              >
                              > Heb jij daar ervaring mee? Waar moet ik dan eventueel zoeken? Of heb je

                              .. Pim
                              KNIPKNIPKNIP

                              _____

                              Geen virus gevonden in dit bericht.
                              Gecontroleerd door AVG - www.avg.com
                              Versie: 10.0.1204 / Virusdatabase: 1435/3453 - datum van uitgifte: 02/19/11