Walstra

  • ken.veldhuis@lrcc.on.ca
    Message 1 of 14 , Jun 29 2:28 PM
      Beste medesneupers,

      Hierbij herhaal ik een eerdere vraag van Mevr. M. Kist. De kennis ben ik.
      Inmiddels hebben wij de gegevens van Sjoertje Jans Hollander, dank zij
      J.J.Geestman, maar de anderen ontbreken noch:

      Voor een kennis in Canada ben ik bezig zijn kwartierstaat te
      completeren. Nu heeft hij drie 19-de eeuwers in zijn kwartieren waarvan
      ik tot mijn grote verbazing het overlijden niet kan vinden in het
      Ryksargyf. Wie kan ons helpen?
      Het gaat om:

      Herke Hendriks Cuperus, geboren Irnsum 20.12.1802, zoon van Hendrik
      Sjoerds Cuperus/Kuperus en Antje Ruurds.

      Hij huwde Wymbritseradeel 2.5.1840 met:

      Antje Jans Mulder, geboren Oudega (W.) op 16.7.1808, dochter van Jan
      Arjens Mulder en Baukjen Sierts/Sierds van der Wal.

      Van beide echtelieden hebben we het overlijden niet kunnen vinden. Dan
      missen we ook nog:

      Sjoertje Jans Hollander, geboren Gorredijk 27.4.1820, dochter van Jan
      Andries Hollander en Hiltje Wiebes Brouwer.
      Zij was gehuwd met Go(o)itzen Durks Zwanenburg (1817-1884), maar haar
      overlijden is niet bekend.

      Dan, nog iets:

      Een voormoeder van mij, Femke Gooitsens Zwanenburg, moeder van Gooitzen
      Durkshierboven, was eerst/eerder gehuwd met Otte Wiebes Walstra (Zij trouwde
      1818 met de oudere weduwnaar Durk Wiebes Walstra,vermoedelijk Otte's broer).
      Bij de naam aangeving 1811 (Opsterland, Mairie Gorredijk) was Otte al overleden
      en werden (onder andere) een tweeling, Otte en Goitsen genoemd (beiden 1/2 jaar
      oud, geboren posthumously, 3 Sep 1811, Mairie Beetsterzwaag) . Deze overleden
      echter resp op 17 juni en 3 juni 1812, oud 9 maanden. De laatst genoemde "in
      het hospitaal te Minimes". Dit allemaal van het Ryksargyf Website. Onder Friese
      plaatsnamen is deze plaats niet te vinden. Wellicht is het een typfout. Wie
      heeft een oplossing? De familie woonde te Terwispel.

      Bij voorbaat bedankt voor de aandacht en eventuele hulp.

      Keimpe Veldhuis
    • Roelof Varkevisser
      Message 2 of 14 , Jun 29 5:05 PM
        Keimpe,

        een deel opgelost, van www.ryksargyf.org

        Overlijdensakte Sneek, 1859
        Aangiftedatum 3 juni 1859, blad nr. 30
        Herke Kuperus, overleden 2 juni 1859, oud 57 jaar, gehuwd

        Overlijdensakte Schoterland, 1890
        Aangiftedatum 22 december 1890, akte nr. 326
        Sjuttje Jans Hollander, overleden 22 december 1890, oud 71 jaar,
        weduwe

        Met vriendelijke groet,
        Roelof

        Friesland rond 1860 : http://www.varkevisser.org
        voor mijn genealogie: http://www.varkevisser.org
        Wonseradeel: de Boer, Roedema
        Idaarderadeel: Zuidema, Deelstra
        Ferwerderadeel: Swart, Buursma, Braak, Papma
        Katwijk-Scheveningen: Varkevisser
        Hoekse Waard: Goud
        Zeeland: Enters

[...]

        of: http://go.to/frgen .

      • Godwin Zwanenburg
        Message 3 of 14 , Jun 30 1:34 AM
          At 11:28 PM 29-06-01, ken.veldhuis@... wrote:

> [...]
          >Andries Hollander en Hiltje Wiebes Brouwer.
          >Zij was gehuwd met Go(o)itzen Durks Zwanenburg (1817-1884), maar haar

          Zij is overleden 22 Dec 1890, Jubbega, Heerenveen deze gegevens komen van
          Froukje Miller die ook van Sjoedje afstamt.

> [...]
          >1818 met de oudere weduwnaar Durk Wiebes Walstra,vermoedelijk Otte's broer).

          Dit is zeker dat ze broers waren.

> [...]
          >plaatsnamen is deze plaats niet te vinden. Wellicht is het een typfout. Wie
          >heeft een oplossing? De familie woonde te Terwispel.

          Deze twee kinderen heb ik geen andere gegevens en Froukje ook niet.

          Ik heb wel nadere informatie over de Zwanenburgen....

          Met vriendelijke groeten,

          Godwin

          Godwin Zwanenburg
          Pijlkruid 14
          7909 HK Hoogeveen
          The Netherlands
        • j.j. geestman
          Message 4 of 14 , Jul 5, 2001
            Keimpe,

            Herke Kuperus en zijn vrouw Antje Mulder zijn beide te Sneek overleden.
            Herke 2 juni 1859 en Antje kort daarop, nl. 18 november van dat zelfde jaar.

            Van de tweeling Gooitzen en Otte heb ik de overlijdensakte bekeken. In beide
            akten staat precies de zelfde omschrijving, nl. zoon van wijlen Otte Wiebes
            Walstra en F(V)imke Zwanenburg, wonende te Terwispel en als plaats van
            overlijden "ten huize van deszelfs moeder". Niets van een hospitaal of iets
            dergelijks.

            Hans G.

[...]

            Van beide echtelieden hebben we het overlijden niet kunnen vinden. Dan, nog

            Message 5 of 14 , Jul 5, 2001
              Hans et al,

              Bedankt voor de laatst gemelde gegevens.

              Zou de verwijzing naar "het hospitaal te Minimes" een transcriptie fout zijn
              geweest, bv van een aansluitende akte?
              En wat zou met Minimes worden bedoeld - was er destijds een Hospitaal in een
              plaats dat als 'Minimes' door de kopieist zou kunnen zijn overgeschreven?

              Keimpe
            • ken.veldhuis@lrcc.on.ca
              Message 6 of 14 , Jul 6, 2001
                Beste Hans,

                Nu hebben we dan alle (tot nu toe) gevraagde gegevens ivm mijn (moeder's)
                kwartierstaat . Daar voor hartelijk dank. Ik heb ze aan M. Kist doorgestuurt.

                Ik ben trouwens nog steeds niewsgierig over waar dat "Hospitaal te 'Minimes' "
                in 1812 zou kunnen zijn. Was het u en/ of Onno Elgersma die de namen van het
                Ellis Island website zo knap onthulde?

                Have a nice week-end!

                Keimpe
              • nynkevandenhooven@hotmail.com
                Message 7 of 14 , Jul 11, 2001
                  Medegenealogen,
                  Enige tijd geleden kwam ik de volgende opmerking van Ken Veldhuis
                  tegen op deze pagina's.
                  <knip>
                  Deze overleden echter resp op 17 juni en 3 juni 1812, oud 9 maanden.
                  De laatst genoemde "in het hospitaal te Minimes". <knip>
                  Zeer onlangs zag ik een brochure van een hotel in Lille dat gevestigd
                  was in het "Couvent des Minimes". Enig speurwerk leerde dat
                  de "Miniemen" leden van een zeer strenge franciscanen-orde waren (zij
                  onderhielden een levenslange vasten). Zou er met het hospitaal te
                  Minimes misschien een hospitaal van (dergelijke)
                  minderbroeders bedoeld kunnen zijn? Het lijkt me toch
                  onwaarschijnlijk dat een baby van 9 maanden overlijdt in een Frans
                  hospitaal.

                  M.vr. gr.
                  Nynke van den Hooven.
                • ken.veldhuis@lrcc.on.ca
                  Message 8 of 14 , Jul 11, 2001
                    Beste Godwin,

                    Bedankt voor je reactie. Dus verbeelding - geen tweeling, maar wel broers?( Otte
                    's overlijden heb ik van Durk en Femke Zwanenburg's Trouwakte (OPS 26 Nov 1818,
                    akte nr 43, bijlage), namelijk 30 April 1811, oud 45 jaar. Dat zou (bijna)
                    overeenkomstig zijn met de doop van 5-8-1764.

                    Godwin, heb je voorouders van Go(o)itsen Binnes Zwanenburg (ovl 28 Aug 1826 (
                    AEngwirden 29 Aug 1826, akte nr 60) oud 77 jaar, en Engeltje Lijkles (ouders
                    van Femke) in jou bestand? Ik heb alleen kunnen vinden (op Ryksargyf site)
                    huwelijk van Goitsen Cierds en Wijtske Binnes (26 Oct 1749, DTB nr 567,
                    1747-1811, Herv Gem Lippenhuizen-Terwispel-Hemrik). Zijn dezen de ouders van
                    Binne (Goitsens) en dus grootouders van Goitsen Binnes voornoemd?

                    Keimpe
                  • ken.veldhuis@lrcc.on.ca
                    Message 9 of 14 , Jul 11, 2001
                      Beste Medesneupers,

                      Ik zit hier "on call" en zodoende voor mijn scherm. Toen kwam Nynke's email
                      binnen. Bedankt voor de mogelijke oplossing van de naam Minimes. En zo kom je
                      met deze hobby wel eens terug bij het/je begin. Ik ben namelijk in het huis "de
                      Stadt Rijssel" te Ternaard geboren. Daar is ook nog een raadsel (niet mijn
                      geboorte! maar de naam, naar een Bas-relief gezicht op Rijssel, van het huis.

                      Keimpe
                    • ken.veldhuis@lrcc.on.ca

                          Message 12 of 14 , Jul 12, 2001
[...]

                            Omdat ik vandaag toch in het archief was heb ik nog even gezocht en de
                            oplossing gevonden.
                            "N.B. Overleden in het hospitaal te Minimes" staat bij een akte eerder dan
                            van Gooitsen Ottes.

                            Ovl. Opsterland (mairie Gorredijk) 1812
                            Aangifte 22 mei 1812, blad nr. 5
                            Ontvangen eenn extract uit het register van de aangaven van overlijden in de
                            Mairie Antwerpen
                            Pierre Jelmers, oud 22 jaar, overleden 4-4-1812
                            Plaats van overlijden: " L'hopital de Minimes ", volgens mijn woordenboek:
                            ziekenhuis der Minnebroeders

                            Dus niet alleen bij de verkeerde akte geplaatst, maar ook fout vertaald.

                            Hans.
                          • Hans Zijlstra
                            Message 13 of 14 , Jul 18, 2001
                              Geachte lezers,

                              Op de website van de Fryske Akademy las ik dat de
                              Kadastrale en prekadastrale atlas van Ferwerderadeel
                              klaar zijn en te koop. (www.fa.knaw.nl)
                              Wellicht interessant voor mensen die onderzoek in dit
                              gebied doen.

                              Groet, Hans

                              http://personal.mail.yahoo.com/
                            • ken veldhuis
                              Message 14 of 14 , Jan 14, 2010
                                Beste Harry,

                                Durl Wybes Walstra is (bijna zeker) een voorvader van mij. Hij huwde als weduwnaar met Femke Goitzens Zwanenburg (weduwe van zijn broer Otte) in 1818. Tegelijkertijd echten/erkenden zij voorkind Goitzen Durks (aldus aangegeven bij geboorte) van wie ik afstam. Zij kregen ook nog een dochter, Femke Durks Walstra. Alle was dus een half-broer/volle neef. Dit geval komt ook voor in mijn vaders famile en wel mijn overgrootmoeder die gehuwd was met twee achtervolgende broers.

                                28. Durk Wiebes WALSTRA, Boer, geb. Terwispel 21 Dec 1760, doop[i] aldaar 28 December 1760, zn. van Wybe/Wiebe Sytses en Ykjen/Yttje Hendriks (ovl. Terwispel 15 Feb 1807[ii]), ovl. 25 Sep 1822 (Opsterland, 27 Sep 1822, blad nr. 31) ). Hij huwde[iii] (1) Janke Alles, ovl. na 1798. Te Gorredijk 1811 liet hij 6 kinderen inschrijven, oud 13 tot 20.  Hij huwde[iv] (2) Gorredijk 26 Nov 1818 (Opsterland, akte nr. 43),

                                29. Femke Gooitsens ZWANENBURG, winkeliersche, later arbeidster, geb. de Hemrik 11Aug 1778 doop[v] aldaar 6 Sep 1778, ovl. 02 Jan 1849 (Opsterland, 03 Jan 1849, blad nr. 2), oud 70 jr. weduwe, dr. van Go(o)itzen Binnes ZWANENBURG en Engeltje Lijkles (Zij was eerder gehuwd[vi] in 1795 met Otte Wiebes, ovl. Terwispel 30 April 1811, oud 45 jr. Zij hadden 6 kinderen). Femkes vader tekent Goitsen binnes Swanenburg.

                                Uit dit huwelijk :  voorkind Goitsen Durks (zie 14), later Zwanenburg (geb 3 sep 1817),  en Femke Walstra[vii] (geb 4 apr1820) en gehuwd[viii] met Jan Hendriks Zeilstra.

                                [i] Extract Register der gedoopten , Herv. Gem. Terwispel

                                [ii] Extract Register der overledenen, Opsterland
                                [iii] Opsterland, huwelijken 1790
                                Vermelding: Bevestiging huwelijk op 16 mei 1790 in Terwispel
                                Man       : Durk Wibes
                                Vrouw     : Janke Alles afkomstig van Terwispel

                                Gestandaardiseerde namen: DIRK WIEBES en JANKE ALLES

                                Bron:
                                Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
                                Trouwregister Hervormde gemeente Lippenhuizen Terwispel
                                Hemrik 1747-1811
                                Inventarisnr.: 567

                                [iv] Huwelijksakte Opsterland, 1818
                                Man   : Dirk Wiebes Walstra, oud 57 jaar, geboren te Terwispel
                                Ouders: Wybe Sytses en Yttje Hendriks
                                Vrouw : Femke Gooitsens Zwanenburg, oud 40 jaar, geboren te Hemrik
                                Ouders: Goitzen Binnes en Engeltje Lykles
                                Datum : 26 november 1818, akte nr. 43

                                Opm.  : Met legitimatie van een kind; bruid ondertekent met Swanenburg

                                [v] Opsterland, dopen, geboortejaar 1778, doopjaar 1778
                                Dopeling: Femke
                                Geboren op 11 augustus 1778 in Hemrik
                                Gedoopt op 6 september 1778 in Lippenhuizen, Terwispel en Hemrik
                                Dochter van Gooitsen Binnes en Engeltje Lykels
                                Bron: DTBL Herv. gem. Lippenhuizen, Terwispel en Hemrik, doop 1747-1811
                                Inventarisnr. : DTB 566

                                [vi] Opsterland, huwelijken 1795
                                Vermelding: Bevestiging huwelijk op 11 oktober 1795 in
                                Gorredijk
                                Man       : Otte Wybes afkomstig van Terwispel
                                Vrouw     : Fimke Goitzens afkomstig van Terwispel
                                Bron: DTBL Trouwregister Hervormde gemeente Gorredijk 1699-1811
                                Inventarisnr.: 559

                                [vii] Geboorteakte Opsterland, 1820
                                Aangiftedatum 5 april 1820, blad nr. 40
                                Femke Walstra, geboren 4 april 1820
                                Dochter van Durk Wiebes Walstra en Femke Goitzens Zwanenburg
                                [viii] Huwelijksakte Opsterland, 1845
                                Man   : Jan Hendriks Zeilstra
                                Vrouw : Femke Durks Walstra
                                Datum : 26 mei 1845, akte nr. 58

                                Ik heb mij lang afgevraagd waarom Goitzen Durks toch door het leven is gegaan met de familie naam Zwanenburg - zou er ruzie zijn geweest met zijn half-broers en zusters Walstra over de erfenis of zo?
                                Ik kon niet laten even te reageren.
                                met vr groet,
                                Keimpe