Re: Michiel Geyze, Geijse, Giesen, Giezen, Gijsen

  • Johan Deinum
    Message 1 of 16 , Jan 8, 2011
      >maar bovendien dopen mensen die in 1715 trouwen niet al samen in 1714.
      Dus dat zijn niet dezelfden.<

      Ik durfde het eigenlijk ook al niet te verwachten, maar wilde niet uitsluiten dat ook destijds al gebeurtenissen in omgekeerde volgorde konden plaatsvinden: eerst een kind, daarna het huwelijksbootje.

      Binnenkort ga ik naar het HCL. De DTB-boeken van Leeuwarden zouden daar moeten staan. Misschien levert dat nog iets op.

      Groet,
      Johan
    • Evert de Jonge
      Message 2 of 16 , Jan 9, 2011
        Dirk,

        Theodorus is latijns voor Dirk...

        gr evert de jonge

      • reyacta
        Message 3 of 16 , Jan 9, 2011
          Hoi,

          dat was ik ook al van plan te bekijken, mogelijk zijn er nog verhelderende getuigen.

          Het is natuurlijk altijd mogelijk dat de Gijsens van buiten de provincie komen.
          Ik kwam hier half op af omdat rk Leeuwarden altijd wel interessant is,
          maar ook omdat ik zelf tob met een Aegidius/Gilles/Jilles Geizens/ Gijsens - in rk Dokkum.

          x 1740, met Berbertje Pieters Bennemans gb Leeuwarden, dr Pieter en Foekje/Foockel/Photina Sytses (Henstra)
          coetsier in Rinsumageest 1749
          doopt: Joannes, 2 x Hendrik, Pieter naar haar vader, en Elisabeth, naar zijn moeder?
          Ook een Johannes dus, en misschien een broer van jouw wagenmaker?

          Hendrik en Pieter gaan later richting Wirdum/Wijtgaard, en worden daar de families (van) Gijsen - in de nodige varianten.
          Pieter trouwt 1784 en 1792
          Hendrik 1774, 1775 (nog vanuit Dokkum) en in 1790 Jeltje Gerrits Rondema.

          Het toeval wil nu ... dat Johanna Johannes Adelaar (1759-1831) Wijtgaard 1781 trouwt met Machiel Gerrits Rondema.
          Of is dat geen toeval, en zijn ze toch allemaal familie en hebben ze contact gehouden?

          Aegidius loopt in 1736 nog in Leeuwarden rond, als het dezelfde is althans:
          Leeuwarden, dopen, doopjaar 1736
          Dopeling: Henricus
          Gedoopt op 23 december 1736 in Leeuwarden
          Zoon van Jacobus Hendrix en Ruertie Gerbens
          Aanwezig: Egidius Gysens

          Die vader is ruiter bij de doop van zijn dochter Jetske, 1740 Irnsum rk.

          Mijn Aegidius doopt de 2e zoon Henricus Mauritius
          en neemt als peter/getuige/doopheffer Henricus Mauritus van Asbeck mee.
          Deze kan ik niet plaatsen, mogelijk een broer van Georgius Mauritius van Asbeck die in 1740 te Rinsumageest vertoeft en ook Rk Dokkum doopt.
          De rest van de familie Asbeck woont later rond Wijtgaard.
          Ze hebben ook familie in Groningen.

          groet Margreet

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Johan Deinum" <johandeinum@...> wrote:

> [...]
          >
          > Binnenkort ga ik naar het HCL. De DTB-boeken van Leeuwarden zouden daar moeten staan. Misschien levert dat nog iets op.

        • Johan Deinum
          Message 4 of 16 , Jan 9, 2011
            Op de site www.soldaten-genealogie.nl vind ik een hele serie Gijsens (en variaties op die naam), maar wel allemaal uit het zuiden des lands. Alleen ene Mathijs heeft hier een connectie met Leeuwarden.

            De veronderstelling dat de Gijsens van elders komen is ook al in mij omgegaan. De bisschop is vast niet de enige Gijsen uit Noord-Brabant.

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "reyacta" <mhuisman2@...> wrote:

> [...]
            > De rest van de familie Asbeck woont later rond Wijtgaard.

          • Johan Deinum
            Message 5 of 16 , Feb 27 9:08 AM
              Margreet,

              Daar hebben we Bagger nog eens:

              Leeuwarden overlijden/begraven 1733
              Overleden: Baltazar Abesbagger
              Datum : 14 april 1733
              Plaats : Leeuwarden

              Persoon: BALTHASAR

              Bron:
              Oud-Roomse gem. Leeuwarden, register van overledenen 1723-1803

              _____

              Mijn samenvatting:
              Balthazar of Baltus Abes, van beroep bakker,
              Gehuwd 1714 met Catharina Maria Jelles/ Gelles

              krijgen i.i.g. 3 kinderen:
              Bernardus 1714
              Susanna Margaretha 1717
              Guilielmus 1722

              Baltazar overlijdt 1733, Catharina 1735

              Bernardus trouwt 1735 Siouke / Susanna /Sjauke Barbera Susan (ged. 1709)

              en krijgen i.i.g. Catharina Maria (ged. 1736)

              Johan