Gijsen

  • Dieter Kroon de
    Message 1 of 5 , Jan 3, 2011
      Johan
      In mijn stamboom van de (de Kroons) komt een zoon voor van Machiel en Catharina, geb 14-09-1768 te Leeuwarden, genoemd Bernardus Michiels Giezen (wordt later Gijsen en nog later Gijzen)overleden 06-04-1849 te Oudemirdum
      Gehuwd 12-02-1832 te Balk met Grietje de Kroon zij is 20 jaar en huishoudster bij hem, hij is dan 65 jaar (hij is eerder gehuwd geweest met Reisch Douwes Bruinsma)
      in de trouwakte zegt hij dat zijn vader Michiel is overleden te Lemmer en zijn moeder Cathatiena Bernardus is overleden te Callandsoog,en hij verklaard dat hij de laatste woonplaats en overlijden van zijn grootouders niet weet zowel van vaders als van moeders kant.
      Over zijn ouders en grootouders heb ik tot nu toe ook niets kunnen vinden
      Bernardus en Reinsch krijgen een zoon Michiel waar ik ook nog niets van weet en met Grietje een zoon Hendrik *15-01-1845 te Schurega+02-03-1923 te Nijemirdum.
      Grietje is een nicht van mijn voorvader,en later trouwd een kleinzoon van Hendrik met een nicht van mijn vader, de meeste Gijsens zijn in Gaasterland blijven wonen,van wie stam jij af er wonen ook Deinums in Gaasterland.
      De huwelijksakte van Machiel en Catharina staat op Allefriesen
      Dieter de Kroon

    • Hilda Smit
      Message 2 of 5 , Jan 3, 2011
        Hallo,
        Grietje de Kroon is een dochter van Hendrik de Kroon en Aaltje Edzers Landstra welke huwden te Nieuwehorne 16-05-1802. Grietje werd geboren 14-09-1811 als 4e kind van voornoemd echtpaar.
        gr. Hilda

        History is a continuing dialogue between the present and the past.
        www.smit-brouwer.uwstamboomonline.nl (oftewel "Het verleden tot leven verwekt")

        To: friesland-genealogy@yahoogroups.com
        From: HeiDiKro@...
        Date: Mon, 3 Jan 2011 13:50:03 +0100
        Subject: [Friesland-genealogy] Gijsen

      • johandeinum@rocketmail.com
        Message 3 of 5 , Jan 3, 2011
          Dag Dieter,
          Ik kom uit de lijn Hendrik Bernardus Giesen (*1845)x Trijntje Postma.
          Hij is mijn betovergrootvader van moederskant. De Deinums komen niet uit Gaasterland.
          Van de reacties op mijn topic over Michiel Giesen heb ik ontzettend veel informatie overgehouden. Je kunt mijn stamboom vinden op
          http://www.myheritage.nl/site-135023052/website-johan-deinum.

          Ondertussen vind ik:
          Lemsterland, huwelijken 1802
          Vermelding: Bevestiging huwelijk op 16 mei 1802 in Lemmer
          Man : Bernardus Michiels afkomstig van Lemmer
          Vrouw : Rinske Douwes afkomstig van Lemmer
          Gestandaardiseerde namen: BERNARDUS MICHIELS en RINSKE DOUWES
          Bron:
          Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
          Trouwregister Hervormde gemeente Lemmer Follega Eesterga 1772-1811
          Inventarisnr.: DTB 493

          en, ziedaar,

          Lemsterland, dopen, geboortejaar 1803, doopjaar 1803
          Dopeling: Michiel
          Geboren op 16 januari 1803 in Lemmer
          Gedoopt op 8 mei 1803 in comc.LFE
          Zoon van Bernardus Michiels en Renskjen Douwes
          Dopeling : MICHIEL
          Vader : BERNARDUS MICHIELS
          Moeder : RINSKE DOUWES
          Bron:
          Herv. gem. Lemmer, Follega en Eesterga, doop 1786-1811
          Inventarisnr. : DTB 491

          Dank! Weer een toevoeging.

          Johan

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Dieter Kroon de <HeiDiKro@...> wrote:

> [...]
          > De huwelijksakte van Machiel en Catharina staat op Allefriesen

        • reyacta
          Message 4 of 5 , Jan 8, 2011
            Hoi,

            die Michiel is deze:

            Kantoor Lemmer, overl. jaar 1869
            Overledene : Machiel Bernardus Gijsen
            Overleden op: 6 september 1869
            Wonende te : Oudemirdum
            Er behoorde geen onroerend goed tot de nalatenschap

            Overlijdensakte Gaasterland, 1869
            Aangiftedatum 7 september 1869, akte nr. 53
            Machiel Bernardus Gijzen, overleden 6 september 1869, 66 jaar, man
            Ongehuwd

            Hij werd hier ook al genoemd:
            Kantoor Lemmer, overl. jaar 1829
            Overledene : Reinsk Douwes Bruinsma
            Overleden op: 9 juni 1829
            Wonende te : Oudemirdum
            Tekst:
            55 jr; moeder van Machiel Bernardus Gijssen, timmerman.
            Er behoorde geen onroerend goed tot de nalatenschap

            Ik wil die trouwakte 1832 nog wel eens bij Tresoar bekijken of er in de bijlagen meer staat,
            Callantsoog dtb staat wel online, maar misschien niet met alle jaren
            of toevallig niet met het jaar waarin Catharina overleed.
            Ik heb haar nog niet kunnen vinden,
            maar het is heel slecht leesbaar.
            In de Wikipedia zijn er grote gevechten geweest met franse en russische troepen zo tegen 1800,
            misschien ging ze met een kind mee die daar in het leger zat?

            groet Margreet

          • Dieter Kroon de
            Message 5 of 5 , Jan 9, 2011
              Margreet
              Bedankt,heb zo te zien niet goed gekeken
              Dieter