achternaam voor 1811: altijd gebruikt?

  • judith.henstra
    Message 1 of 1 , Jun 22, 2001
      Beste allemaal,

      Gisteren heb ik ontdekt dat de Quotisatie 1749 gegevens nu van alle plaatsen op de website van het ryksargyf staan (http://www.ryksargyf.org/nl/ryksargyf.asp)! Dat is dus weer een extra bron van gegevens, maar voor mij helaas ook van verwarring.

      Ik ben op zoek naar een voorvader van Uilke Paulus Schuil (+ ong 1747) uit Sneek. Het was daarom erg prettig maar drie Paulussen aan te treffen in Sneek in de quotisatiekohieren, waarvan er een Paulus Uilkes heet! Kan niet missen?

      Maar wat van het volgende:
      In de quotisatiekohieren vind ik ook een Paulus Uylkes Schuyl in Lemmer en er is een Uylke Schuyl in Sloten.

      Zou het kunnen dat de Schuyls in Lemmer en Sloten verwand zijn aan de Paulus Uilkes in Sneek, maar dat Paulus Uilkes om de een of andere reden zijn achternaam niet opgeeft in 1749 (bijv, bazige ambtenaar: 'Voornaam!, Vadersnaam! Beroep!' en vergeet deze Paulus te vragen of hij ook een achternaam heeft), of werd een achternaam ALTIJD gebruikt als men er een had? Het is trouwens niet zeker of Uilke Paulus Schuil (+1747) zijn achternaam al voor 1811 gebruikte.

      Bedankt alvast en beste wensen,

      Judith Henstra uit Colchester, UK
      judith.henstra@...