RE: [Friesland-genealogy] Jan Pieters Bakker x Antje Wytses

    Message 1 of 5 , Dec 19, 2010
      Frans,

      Inderdaad heb ik nog geen overlijdensakte van Jan Pieters Bakker kunnen
      vinden (bah! bah! bah!). Maar hij wordt wél genoemd in de overlijdensakte
      van zoon Pieter (als zijn vader, bedoel ik dan). De aangevers waren alleen
      niet op de hoogte van het patroniem van Pieters moeder.

      Het is natuurlijk goed mogelijk dat de aangevers van Antje’s overlijden niet
      op de hoogte waren van haar exacte leeftijd. Ik zal je de scan van haar
      overlijdensakte privé mailen.

      Met vriendelijke groet

      Nynke van den Hooven

      _____

      Datum : 21 februari 1816, akte nr. 1

      Een kopie van deze akte is in mijn bezit

      Overlijden Antje Wytses in Tjalleberd op 01-09-1819 (akte moet ik nog
      nakijken)

      Overlijdensakte Baarderadeel, 1857

      Aangiftedatum 5 augustus 1857, akte nr. 66

      Pieter Jans Bakker, overleden 4 augustus 1857, 66 jaar, man

      Zoon van Jan Pieters Bakker en Antje Wietses

      Vader Jan staat niet bij de aangevers vermeld, sterker, hij wordt geheel
      niet genoemd.

      Een kopie van deze akte is in mijn bezit

      Antje was inderdaad zeer waarschijnlijk weduwe alvorens met Jan Pieters
      Bakker te trouwen, want ze is geboren rond 1746. Het probleem is dat de in
      1746 geboren Antje, voor zover mij bekend, slechts 2 jaar is geworden. In
      1748 wordt er weer een Antje geboren, maar dat geboortejaar is weer niet
      congruent aan de leeftijd van Antje Wytses bij overlijden. Beide kinderen
      zijn geboren uit Trijntje Cornelis en Wietse Severijns. Van een tweede kind
      van Antje was ik niet op de hoogte, omdat ik de akte nog niet heb kunnen
      nakijken.

      Er rest mij, na de gegevens die jij, Nynke, hebt verstrekt niet alleen wat
      nader onderzoek, maar met toch nog steeds de vraag: waar en wanneer is Jan
      Pieters Bakker geboren en waar is hij vervolgens overleden?

      Hartelijke groet,

      Frans Jurjen Bakker

      Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      From: fbakker@... <mailto:fbakker%40rocketmail.com>
      To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Date: Sunday, December 19, 2010, 10:43 AM

      Vrienden,

      Ik zoek naar de juiste geboortedatum en plaats van Jan Pieters Bakker, die
      op 21-02-1790 huwde met Antje Wytses. Zie onderstaande gegevens:

      Schoterland, huwelijken 1790
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 21 februari 1790
      Man : Jan Pieters afkomstig van Rotsterhaule
      Vrouw : Antje Wijtses afkomstig van Rotsterhaule

      Gestandaardiseerde namen: JAN PIETERS en ANTJE WIETSES

      Bron:
      Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
      Trouwregister Hervormde gemeente St. Johannesga Delfstrahuizen Rohel
      Rotsterhaule 1744-1811
      Inventarisnr.: DTB 603

      Uit de huwelijksakte valt niets af te leiden. Jan Pieters kan als Gieterse
      immigrant naar Friesland zijn gekomen, maar wordt niet in het boek van Kroes
      genoemd. Ik verwacht hem eerder uit de omgeving van Ureterp. Genlias, Alle
      Friezen en Tresoar hebben mij nog niet verder kunnen helpen.

      Ik ben dankbaar voor iedere aanwijzing.

      Hartelijke groet,

      Frans J. Bakker