Merktekens op geboortelepel

  • Onno Elgersma
    Message 1 of 5 , Nov 29, 2010
      Henk, Nynke, Klaas en Jolanda dank voor de informatie over zilversmid Bolman in Leeuwarden.
      Op de geboortelepel staan drie merktekens: een leeuw, een m en iets wat ik ontcijfer als LW130.
      Weet iemand wat de betekenis van deze tekens is?

      Bij voorbaat dank.

      Groeten,

      Onno

      Message 2 of 5 , Nov 29, 2010
        Onno,

        LW 130 is, volgens de lijst van Dolk, het meesterteken van Lolke Wartna
        (Lodewijk Feyes Wartna, (*Bolsward 17- 08-1810 - +Bolsward 24-08-1897) uit
        Bolsward zijn.

        Hij werd werkmeester in 1838, was goud- en zilversmid in Bolsward en is in
        het jaar van zijn overlijden gestopt.

        Staat er geen jaartal in de lepel?

        Met vriendelijke groet

        Nynke van den Hooven

        _____

        Message 3 of 5 , Nov 29, 2010
          Dag Onno,

          even een reactie van een 'nieuweling'
          Als je op wikipedia als zoekoptie 'jaarletter' ingeeft kijg je een aantal tabellen met de soorten jaarletters.
          zo heeft 1821 een M, zoals wordt omschreven; "krullerig en niet in een cirkel"
          1846 een M dik in een cirkel geplaatst, goed leesbaar;
          1871 heeft een M "dik en Gotisch"
          1896 is "Gotisch en spichtig" Op Duitsland gerichte letters (Gotische drukletters)

          Mogelijk kun je hier iets mee om het jaar te vinden.

          vr., groet

          Erik Rottink

        • JP Mels
          Message 4 of 5 , Nov 29, 2010
            Jan Schipper heeft mij enorm kunnen helpen met een geboorte lepel. Onder
            andere met de gegevens op zijn site.

            http://www.zilverstudie.nl/

            Gr, Johan.

          • Onno Elgersma
            Message 5 of 5 , Nov 30, 2010
              Een ieder bedankt voor de informatie, ik ben een stuk wijzer geworden.

              Groeten,

              Onno Elgersma