Re: ouders Hilke Molles?

  • Chris van Dijkum
    Message 1 of 16 , Nov 12, 2010
      Dag Douwe,

      In een oud bericht (#48542) uit 2009 las ik dat je de ouders van Hiltje
      Jans, gehuwd met Hylke Molles (de Vries) zocht. Onlangs heb ik op
      familysearch de overlijdensakte (#162) van Hiltje Jans van 6-9-1827 te
      Weststellingwerf bekeken. Hierin wordt vermeld dat zij op 78 jarige leeftijd
      is overleden te Oldeholtpade, en geboren was te Nijhoorn (=Nieuwehorne) als
      dochter van Jan Hanses en Grietjen Jeips of Jeeps. Het patroniem van Jan is
      wat moeilijk te lezen, maar ik kan er niets anders van maken dan Hanses.
      Helaas is het huwelijk van deze ouders op de Tresoar site niet te vinden,
      noch de doop van een Hiltje als dochter van Jan Hanses in de periode
      1740-1759.

      Wat ik wel vind is het volgende huwelijk:

      Schoterland, huwelijken 1739
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 20 december 1739 in Nieuwehorne
      Man : Jan Hanzes afkomstig van Nieuwehorne
      Vrouw : Grijttje Harmens afkomstig van Nieuwehorne

      Met als gedoopte kinderen:

      Hans, ~ ?-8-1741, Oudehorne
      Harmen, ~21-6-1744, Oudehorne
      Tryn, ~ 23-3-1747, Oudehorne

      Bij de Quotisatiekohieren 1749, komt Jan ook voor:
      Jan Hanses, Schoterland
      Plaats: Nieuwehorne
      Omschrijving: boer
      Gezin volw: 2 en kind: 3

      Is Hiltje mogelijk een dochter van dit echtpaar geboren omstreeks 1749? Bij
      de 9 bekende kinderen van Hylke en Hiltje zijn de meeste vernoemingen
      duidelijk:

      Antje, grootmoeder vaderszijde
      Jan, grootvader moederszijde
      Molle, grootvader vaderzijde,
      Otte, oom vaderszijde
      Trijntje, ?
      Lense, oom vaderszijde
      Trijntje, ?
      Harman, ?
      Johannes, oom vaderszijde

      Opvallend is dat een kind vernoemd naar de grootmoeder van moederszijde niet
      bekend is. Aannemend dat Hiltje de dochter is van Jan Hanses en Grietje
      Harmens lijken Trijntje en Harman respectievelijk naar een tante en oom van
      moederszijde vernoemd te zijn.

      Hoewel een bewijs, nl de doop van Hiltje, ontbreekt lijkt zij een dochter te
      zijn van Jan Hanses en Grietje Harmens en is bij de overlijdensaangifte het
      patroniem van Grietje verkeerd opgegeven.

      Met vriendelijke groet,

      Chris van Dijkum