Hartkamp..

  • zaldy41
    Message 1 of 4 , Nov 6, 2010
      mijn moeder is een nakomeling van Hendrik Hendriks Hartkamp, die geboren is in Suiderdragten, hij trouwt 19 mei 1771 te Dragten met Grietje Gerbens, geboren rond 1753, overleden 24-9-`826 te Joure als Grietje Gerbens Hartkamp...
      In Joure neemt ene Tjibbe Gerbens de naam Hartkamp aan en in Tjallebert ene Roelof Gerbens...
      Zijn deze beide broers van Grietje.. en heeft zij de naam Hartkamp ook als haar familienaam aangenomen? In ieder geval, Hendrik Hendrik gebruikt later de naam de Hartkamp...maar er is geen naamsaanneming van hem bekend..
      Wie kan een tipje van de sluier oplichten en weet meer van de voorouders (en nakomelingen ;) ) van Hwendrik Hendriks en Grietjes Gerbens en haar broers...
      Harry van Leuveren
      Bacolod City
      Philippines
    • S. Wagenaar
      Message 2 of 4 , Nov 7, 2010
        Dag Harry,

        Kan het zijn dat je twee personen door elkaar hebt gehaald? Hendrik
        Hendriks en Grietje Gerbens hadden een zoon Hendrik, geboren op 3
        augustus 1772 in Noorderdrachten (gedoopt op 13 september). Deze zoon
        gebruikte de achternaam Hartkamp, en overleed op 2 april 1839 in Joure
        (zie allefriezen.nl). Hij was getrouwd met Klaase Rinzes. Diverse
        kinderen van hen worden vermeld op tresoar.nl (na 1811).

        Als Grietje Gerbens overlijdt, is ze weduwe. Van haar man heb ik geen
        overlijdensakte gevonden. Aangezien er ook geen akte van naamsaanneming
        te vinden is, was hij mogelijk al voor 1811 overleden. Dat maakt het
        waarschijnlijk dat deze achternaam via Grietje Gerbens komt. Vrouwen
        hoefden in 1811 geen achternaam aan te nemen. Het is dus niet zo vreemd
        dat je hier niets over hebt gevonden. Haar zoon Hendrik had wel een naam
        aan moeten nemen, maar heeft dat kennelijk verzuimd. Hij woonde in 1811
        al in Joure en was scheepstimmerknecht van beroep (zie geboorteakte
        dochter Grietje op allefriezen.nl).

        Na het overlijden van Grietje Gerbens Hartkamp is ook een memorie van
        successie opgemaakt. Hieruit blijkt dat Grietje Gerbens tweemaal is
        getrouwd. Haar tweede huwelijk vond plaats in 1798. Het is dus duidelijk
        dat Hendrik Hendriks niets met het aannemen van de achternaam Hartkamp
        te maken heeft gehad.

        ======
        Memories van Successie

        Kantoor Heerenveen, overl. jaar 1826

        Overledene : Grietje Gerbens Hartkamp
        Overleden op: 24 september 1826
        Wonende te : Joure
        Tekst:
        eerst weduwe van Hendrik Hendriks; laatst vrouw van Durk Hendriks Meyer;
        moeder
        van Hendrik, arbeider en Minke Hendriks Hartkamp (weduwe van Pier Poppes
        v.der
        Leest), arbeidster en van Grietje Hendriks Posma (vrouw van Albert Gabes
        Oosterwerf, scheepstimmerman).

        Er behoorde geen onroerend goed tot de nalatenschap

        Bron:
        Memories van successie 1818-1927
        Toegangsnr. : 42
        Inventarisnr. : 8009
        Dagregisternr.: 119

        Op microfilm nr. 136 raadpleegbaar op de studiezaal van Tresoar

        Haskerland, huwelijken 1798
        Vermelding: Bevestiging huwelijk op 30 december 1798 in Joure
        Man : Dirk Hendriks afkomstig van Snikzwaag
        Vrouw : Grietje Gerbens afkomstig van Snikzwaag

        Gestandaardiseerde namen: DIRK HENDRIKS en GRIETJE GERBENS

        Bron:
        Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
        Trouwregister Hervormde gemeente Joure Westermeer Snikzwaag 1744-1811
        Inventarisnr.: DTB 361
        Op microfiche beschikbaar op de studiezaal van Tresoar
        ======

        Met vriendelijke groeten,

        Sake Wagenaar

        Message 3 of 4 , Nov 7, 2010
          Harry,

          Allereerst: vrouwen namen geen familienaam aan, tenzij ze gezinshoofd waren.

          Volgens haar overlijdensakte Haskerland, 26 september 1826, blad nr. 49
          (suppl. nr. 3-1), was Grietje Gerbens Hartkamp bij overlijden “ruim 73
          jaren oud, geboren te Drachten, laatst woonachtig te Joure, voorheen
          echtgenote van Hendrik Hendriks, laatst weduwe van Dirk Hendriks Meijer en
          dochter van Gerben Roels en Jeltje Tjibbes, beide overleden.”

          De overlijdensakte van Tjibbe Gerbens Hartkamp (Haskerland, 13 februari
          1835, blad nr. 5) vermeldt: “75 jaren oud, geboren te Dragten, woonachtig te
          Joure, eerst weduwnaar van Hiltje Rienks en later van Antje Barres, beiden
          overleden te Joure, zoon van Gerben Roels Hartkamp en Jeltje Tjibbes, de
          vader overleden in Joure en de moeder in Tjalleberd.”

          En jawel Roelof Gerbens Hartkamp is een broer van de eerder genoemde
          hartkampen, ook geboren in Drachten, wonende te Tjalleberd, zoon van Gerben
          Roelofs en Jeltje Tjibbes, weduwnaar van Fokjen Gooitzens.

          Met vriendelijke groet

          Nynke van den Hooven

          _____

          Message 4 of 4 , Nov 7, 2010
            <Haar zoon Hendrik had wel een naam
            aan moeten nemen, maar heeft dat kennelijk verzuimd. Hij woonde in 1811
            al in Joure en was scheepstimmerknecht van beroep (zie geboorteakte
            dochter Grietje op allefriezen.nl).>

            Ik kan het zo snel niet ergens vermeld vinden maar voor zover ik mij
            herinner was de opkomst bij de naamsaanneming in Joure laag. Ook van
            voorouders van mijn man zijn geen naamsaannemingen te vinden in Joure
            terwijl ze er wel woonden.

            groet, Hinke Woudt-Westra.