Familie Verf-Rosier

  • bertwaterman@ymail.com
    Message 1 of 12 , Nov 2, 2010
      Jacobus Jacobs Verf geb.15-5-1854 trouwde met Rinske of Trijntje Rosier .

      Kan iemand mij verder helpen met de trouwdatum en plaats, alsmede met de geb datum van Trijntje Rosier en haar overlijdens datum en plaats.

      Ook weet ik niet wanneer en waar Jacobus is overleden.
      Vermoedelijk is hij naar het westen vertrokken met zijn gezin?

      Bij voorbaat bedankt

      mvg

      Bert Waterman
    • L. Bijlsma
      Message 2 of 12 , Nov 2, 2010
        Dag Bert,

        Dit zijn 2 van de vele hits die bij www.genlias.nl tevoorschijn komen.
        Misschien kun je daar en óók op www.tresoar.nl zelf nog verder kijken?
        Als je meer hulp nodig hebt, zeg het maar,

        Lineke Bijlsma
        .

        Gemeente: Workum

        Soort akte: Huwelijksakte

        Aktenummer: 34

        Datum: 15-10-1876

        Bruidegom Jacobus Verf

        Leeftijd: 22

        Geboorteplaats: Oudehaske, gemeente Haskerland

        Bruid Trijntje Rosier

        Leeftijd: 22

        Geboorteplaats: Nijland, gemeente Wymbritseradeel

        Vader bruidegom Jacob Jacobus Verf

        Moeder bruidegom Leisje Feddes Booy

        Vader bruid Hessel Doedes Rosier

        Moeder bruid Hylkje Tjeerds Wiersma

        .
        Gemeente: Haskerland

        Soort akte: Geboorteakte

        Aktenummer: A 141

        Aangiftedatum: 29-08-1884

        Kind Hylkje Verf

        Geboortedatum: 27-08-1884

        Vader Jacobus Verf

        Moeder Rinske Rosier

        Nadere informatie Akte gerectificeerd bij vonnis van de
        arrondissementsrechtbank te Heerenveen d.d. 7 juni 1912, waarbij voornaam
        moeder wordt veranderd in "Trijntje"

        .

        Message 3 of 12 , Nov 2, 2010
          Bert,
          Huwelijksakte Workum, 1876
          Man : Jacobus Verf, oud 22 jaar, geboren te Oudehaske, gemeente Haskerland
          Ouders: Jacob Jacobus Verf en Leisje Feddes Booy
          Vrouw : Trijntje Rosier, oud 22 jaar, geboren te Nijland, gemeente Wymbritseradeel
          Ouders: Hessel Doedes Rosier en Hylkje Tjeerds Wiersma
          Datum : 15 oktober 1876, akte nr. 34

          Carla

[...]

          __________ Informatie van ESET Smart Security, versie van database viruskenmerken 5584 (20101102) __________

          Het bericht is gecontroleerd door ESET Smart Security.

          http://www.eset.com

        • Planet
          Message 4 of 12 , Nov 2, 2010
            Bert,

            akte in te zien op www.allefriezen.nl
            gem. Nijefurd
            Huw. van Trijntje R.

            mvg,
            Cor

[...]

          • Willy 0
            Message 5 of 12 , Nov 2, 2010
              Bron
              Burgerlijke stand - Huwelijk

              Archieflocatie
              Tresoar, Frysk Histoarysk en Letterkundich Sintrum

              Algemeen
              Toegangnr: 30-43
              Inventarisnr: 2015
              Gemeente: Workum
              Soort akte: Huwelijksakte
              Aktenummer: 34
              Datum: 15-10-1876

              Bruidegom
[...]

              Burgerlijke stand - Geboorte

              Archieflocatie
              Tresoar, Frysk Histoarysk en Letterkundich Sintrum

              Algemeen
              Gemeente: Haskerland
              Soort akte: Geboorteakte
              Aktenummer: A 133
              Aangiftedatum: 04-08-1881

              Kind
              Hessel Verf
              Geslacht: M
              Geboortedatum: 03-08-1881

              Vader
              Jacobus Jacobs Verf

              Moeder

              Bron
              Burgerlijke stand - Huwelijk

              Archieflocatie
              Tresoar, Frysk Histoarysk en Letterkundich Sintrum

              Algemeen
              Toegangnr: 30-10
              Inventarisnr: 2026
              Gemeente: Doniawerstal
              Soort akte: Huwelijksakte
              Aktenummer: 27
              Datum: 27-05-1904

              Bruidegom
              Hessel Verf
              Leeftijd: 22
              Geboorteplaats: Oudehaske, gemeente Haskerland

              Bruid
              Jikke Kunst
              Leeftijd: 21
              Geboorteplaats: St. Nicolaasga

              Vader bruidegom
              Jacobus Jacobs Verf

              Moeder bruidegom
              Trijntje Rosier

              Vader bruid
              Reinder Johannes Kunst

              Moeder bruid

              Antje Johannes Brinksma

              Bron
              Burgerlijke stand - Overlijden

              Archieflocatie
              Noord-Hollands Archief

              Algemeen
              Gemeente: Monnickendam
              Soort akte: Overlijdensakte
              Aktenummer: 9
              Aangiftedatum: 16-05-1930

              Overledene
              Hijlkje Verf
              Geslacht: V
              Overlijdensdatum: 15-05-1930
              Leeftijd: 45
              Overlijdensplaats: Monnickendam

              Vader
              Jacobus Verf

              Moeder
              Trijntje Rosier

              Partner
              Jan de Vries
              Relatie: ee

              Nadere informatie
              geboortepl.:Oudehaske
              zijn dat ze
              gr willy

              Trijntje Rosier

              To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

              Message 6 of 12 , Nov 2, 2010
                Hallo Bert,
                Dit is de enige Jacobus Verf die geboren is in 1854.
                Misschien zijn de nazaten naar het westen gegaan?
                Ruud

                Overlijdensakte Haskerland, 1895
                Aangiftedatum 5 juli 1895, akte nr. 80
                Jacobus Verf, overleden 5 juli 1895, 41 jaar, man
                Gehuwd

                _____

                Message 7 of 12 , Nov 2, 2010
                  Bert,

                  Een zoektocht naar een Jacobus Verf op
                  http://www.tresoar.nl/mmtresoar/main/content_pagina_volledig_teaser_rechts.j
                  sp?lang=nl
                  <http://www.tresoar.nl/mmtresoar/main/content_pagina_volledig_teaser_rechts.
                  jsp?lang=nl&pagina=3313&stylesheet=onderzoek.css>
                  &pagina=3313&stylesheet=onderzoek.css > Zoeken na 1811 levert de volgende
                  overlijdensakte op (de leeftijd bij overlijden komt overeen met de leeftijd
                  in de eerder gevonden huwelijksakte):

                  Overlijdensakte Haskerland, 1895

                  Aangiftedatum 5 juli 1895, akte nr. 80

                  Jacobus Verf, overleden 5 juli 1895, 41 jaar, man, gehuwd

                  Merkwaardig dat zijn echtgenote afwisselend Trijntje en Renske genoemd
                  wordt.

                  Ze overleed in ieder geval in Sneek:

                  Overlijdensakte Sneek, 1938

                  Aangiftedatum 25 maart 1938, akte nr. 59

                  Trijntje Rosier, overleden 24 maart 1938, 84 jaar, vrouw, weduwe

                  Uit de overlijdensakte (zie www.allefriezen.nl <http://www.allefriezen.nl/>
                  ) blijkt dat Trijntje hertrouwde met Jitze Jelles Gaastra.

                  Met vriendelijke groet

                  Nynke van den Hooven

                  _____

                  Message 8 of 12 , Nov 2, 2010
                    Nynke ea,

                    Ik had expres de geboorte akte van 1 van de kinderen erbij gedaan omdat
                    daarin wordt vermeld dat haar naam officieel veranderd wordt.
                    Misschien was dat makkelijker omdat het schippers waren en w.s. was Trijntje
                    beter te 'verkopen' dan Renske.

                    Nadere informatie: Akte gerectificeerd bij vonnis van de
                    arrondissementsrechtbank te Heerenveen d.d. 7 juni 1912, waarbij voornaam
                    moeder wordt veranderd in "Trijntje"

                    Lineke
                    .
                    .

                    Message 9 of 12 , Nov 2, 2010
                      Lineke e.a.

                      De reden van die rectificatie-akte was vermoedelijk het huwelijk van dochter
                      Hylkje in augustus van dat jaar.

                      In haar geboorteakte stond dat zij een dochter was van Jacobus Verf en
                      Renske Rosier. En dat klopte dus niet, want moeder heette Trijntje.

                      Kennelijk vond men in 1900 bij het huwelijk van Jacob, die ook als zoon van
                      Jacobus Verf en Renske Rosier was aangegeven, niet nodig om de foutieve naam
                      in de geboorteakte middels een rectificatie-akte te corrigeren.

                      Met vriendelijke groet

                      Nynke van den Hooven

                      _____

                      Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

                      Message 10 of 12 , Nov 2, 2010
                        En de moeder van Jacobus is niet Leisje maar Kersje Feddes Booi.

                        Indien nodig kan ik volgende week dinsdag wel de overl. akte van Jacobus
                        inzien.

                        groet, Hinke.

                      • Hinke
                        Message 11 of 12 , Nov 2, 2010
                          Net even in de akte op alle Friezen gekeken en daar staat ook inderdaad
                          Kersje, zal even een mailtje naar Tresoar sturen.

                          Hinke.

                        • kwibus@zonnet.nl
                          Message 12 of 12 , Nov 3, 2010
                            Citeren "L. Bijlsma" <el.bee1@...>:

> [...]
                            > daarin wordt vermeld dat haar naam officieel veranderd wordt.
                            > Misschien was dat makkelijker omdat het schippers waren en w.s. was Trijntje

                            misschien is dan Bootje nog beter te verkopen..