geert wijdoogen geb.Heerenveen 1-7-1851, ovl. Leeuwarden 13-1-1940

  • bertwaterman@ymail.com
    Message 1 of 5 , Oct 27, 2010
      Beste allemaal,

      In de familie gaat over mijn overgrootvader Geert Wijdoogen (Weydoogen, Weijdoogen) het volgende verhaal, dat ik graag op een of andere wijze zou willen verifiëren om wellicht met foto's te larderen.

      Hij was postbode van Gaasterland tot Balk in 1876 en zou van de gemeente Gaasterland een loopfiets gekregen hebben , waarop hij (bij gunstige wind) een zeiltje kon hijsen.

      Tevens wordt verteld dat hij op 80 jarige leeftijd, dus omstreeks 1931 het zwembad in Oosterwolde geopend zou hebben.

      Bij voorbaat bedankt voor jullie inzet.

      Mvg

      Bert Waterman

      Kruisvaardersland 61
      3994 TL Houten
      Mobiel:06-23948248
      bert.waterman@...
    • Irene Visser
      Message 2 of 5 , Oct 27, 2010
        volgens mij heb ik deze vraag al eerder gezien,, en misschien eens zoeken in
        het archief van de Leeuwarder Courant.

        Irene.
        is geloof ik geworden de krant van toen? Maar als je zoekt archief
        Leeuwarder courant kom je er denk ik ook wel.

        Op 27 oktober 2010 19:57 schreef bertwaterman@... <
        bert.waterman60@...> het volgende:

        http://www.genealogieonline.nl/stamboom-van-der-meulen-zondervan/

        Message 3 of 5 , Oct 27, 2010
          Lijstgenoten,

          De link naar het uitgebreide zoekscherm van "De krant van toen", waarin ook
          het digitale archief van de Leeuwarder Courant is opgenomen:

          http://www.archiefleeuwardercourant.nl/srch/adv.do

          Met vriendelijke groet

          Nynke van den Hooven

          _____

          Message 4 of 5 , Oct 27, 2010
            Bert,

            In de Leeuwarder Courant van 13-11-1890 wordt vermeld dat pensioen verleend is aan "G. Weijdoogen, zich schrijvende G. Wijdoogen, postbode te Balk". Hij kreeg fl. 319 per jaar aan pensioen.

            Wat bedoel je precies met "van Gaasterland tot Balk"?. Balk is een plaats in de gemeente Gaasterland, dus van Gasterland tot Balk lijkt dan een vreemde constructie...

            Met vriendelijke groet,
            Nynke van den Hooven.

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "bertwaterman@..." <bert.waterman60@...> wrote:

> [...]
            >
            > Tevens wordt verteld dat hij op 80 jarige leeftijd, dus omstreeks 1931 het zwembad in Oosterwolde geopend zou hebben.

            <knip>
          • Bert Waterman
            Message 5 of 5 , Oct 28, 2010
              Beste Nienke,

              Alvast bedankt.

              Zo gaat het verhaal in de familie, maar ik ben het met je eens.

              Hij zal natuurlijk ook in de omgeving van Balk de post hebben bezorgd,
              vandaar die loopfiets.

              <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , "bertwaterman@..."
              <bert.waterman60@...> wrote:

> [...]
              >
              > Tevens wordt verteld dat hij op 80 jarige leeftijd, dus omstreeks 1931 het
              zwembad in Oosterwolde geopend zou hebben.

              <knip>