Certificaat Nationale Militie

  • ken veldhuis
    Message 1 of 24 , Oct 23, 2010
      Hallo Klaas e.a.,

      Dat is bij mij juist het vervelende - nl dat bij mijn voorvaderen in geen geval een signalement word gegeven in het afschrift in de huwelijkse bijlagen. Ik zou dus best willen weten waarom niet - het moet toch in het originele hebben gestaan  - heb ik simpelweg met luie ambtenaren te maken, of? En is het mogelijk het originele te zien waarin die details dus wel zouden moeten staan?

      met vr groet,
      Keimpe

    • Richard van Schaik
      Message 2 of 24 , Oct 23, 2010
        On 24-10-2010 03:03, ken veldhuis wrote:
> [...]
        >
        > Dat is bij mij juist het vervelende - nl dat bij mijn voorvaderen in geen geval een signalement word gegeven in het afschrift in de huwelijkse bijlagen. Ik zou dus best willen weten waarom niet - het moet toch in het originele hebben gestaan - heb ik simpelweg met luie ambtenaren te maken, of? En is het mogelijk het originele te zien waarin die details dus wel zouden moeten staan?

        Welke tijd gaat dit over? De N.M. was vaker in eerdere jaren genoemd en
        gegeven als bijlage. Indien een akte daarvan in de bijlagen dan staat
        het signalement links onder van de akte. In latere jaren van de B.S.
        komt deze niet altijd meer voor als bijlage.

        Groeten,
        Richard

        --
        Richard van Schaik
        f.m.a.vanschaik@...
        Message 3 of 24 , Oct 23, 2010
          Op een certificaat van de Nat. Mil. staat lang niet altijd het signalement.
          Heel vaak is dit het geval als ze (door loting, broederdienst enz.) niet
          opgeroepen werden. W.s. was het dan teveel moeite.
          Ik neem dus aan dat het in dat geval op het origineel ook niet vermeld
          wordt.

          Met vr. gr.
          Lineke
          .
> [...]

          het signalement links onder van de akte. In latere jaren van de B.S.
          komt deze niet altijd meer voor als bijlage.

        • klaaspera
          Message 4 of 24 , Oct 24, 2010
            Hallo Keimpe,

            Waarom het signalement soms niet op het certificaat staat, weet ik niet. Op het internet vond ik wel een goede link over dit onderwerp:

            http://www.tresoar.nl/zoekwijzers/zw8_militie.htm

            Daarin wordt ook uitgelegd, dat er militieregisters bestonden. Dat heeft Anton volgens mij ook al verteld. Die kun je inzien bij de archieven van het provinciaal bestuur. In dat militieregister stond ook een signalement van de desbetreffende soldaat. Al te hoge verwachtingen moet je ook weer niet hebben van een dergelijk signalement. Het is maar een summiere persoonsbeschrijving. De overige informatie in dat certificaat is in historisch en genealogisch opzicht veel interessanter.

            Met vriendelijke groeten,

            Klaas Pera

            Message 5 of 24 , Oct 24, 2010
              Keimpe, Klaas,

              Maar zoals Lineke al eerder meldde lijkt het signalement alleen voor te
              komen op militie certificaten van mannen die ook daadwerkelijk
              dienden/gediend hadden.

              Mogelijk werd het signalement dus pas genoteerd op het moment dat iemand in
              dienst ging. Met als gevolg dat het ontbreekt bij al diegenen die, om wat
              voor reden dan ook, niet daadwerkelijk in dienst gingen.

              Met vriendelijke groet

              Nynke van den Hooven

              _____

[...]

              <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , ken veldhuis

            • duba@themata.nl
              Message 6 of 24 , Oct 24, 2010
                Citeren Nynke van den Hooven <nynkevandenhooven@...>:

> [...]
                > dienst ging. Met als gevolg dat het ontbreekt bij al diegenen die, om wat
                > voor reden dan ook, niet daadwerkelijk in dienst gingen.

                Beste Nynke, Lineke,

                hoewel ik het niet vreemd zou vinden als dit in de regel zo gebeurd
                zou zijn (het zou zeer menselijk zijn), is het enige afschrift dat ik
                bezit een voorbeeld van het tegendeel. Hierop stond dat een voorvader
                keer op keer was uitgeloot voor de Nationale Militie, maar er stond
                wel en duidelijk signalement.

                Groet,
                Rene Duba
              • Irene Visser
                Message 7 of 24 , Oct 24, 2010
                  Hai,

                  ik weet het niet, weet dat mijn opa in dienst/gemobiliseerd is geweest,
                  Maar Cor heeft geloof ik alles nagekeken maar niets van een papier met
                  signalement kunnen vinden, helaas.

                  Ik moet de oude berichten nog even nalezen, want geloof dat Nynke nog iets
                  aangaf waar Cor nog kon kijken.
                  Maar gingen toen op vakantie, dus vandaar heb ik er toen niet meer aan
                  gedacht.

                  En op vakantie leuk en niet leuk gehad, manlief om de haverklap bij de
                  dokter, en thuis ook weer. Dacht op een gegeven moment dat die dood ging van
                  benauwdheid, en volgens de heren geleerden heeft ie nu chronische
                  astmatische bronchitus? Maar reageert niet goed op de medicatie. Nog steeds
                  benauwd, dus vandaar ook mijn redelijke rust op het forum.

                  En niet te vergeten de inbraak op de mail. wat momenteel erg veel voorkomt
                  heb ik al gelezen. Is op genealogie online al een heel forum voor.

                  Cor als je nog weet waar we het over hebben zou je dan aub nog eens als je
                  tijd hebt kunnen kijken?

                  groetjes Irene.

                  http://www.genealogieonline.nl/stamboom-van-der-meulen-zondervan/

                  Message 8 of 24 , Oct 24, 2010
                    René,

                    Meerdere malen uitgeloot worden behoorde, voor zover mij bekend, niet tot de
                    mogelijkheden. Iedere mannelijke inwoner diende zich in zijn negentiende
                    levensjaar voor de Nationale Militie te laten inschrijven. Uit de
                    inschrijvingen van dat jaar werden vervolgens de dienstplichtigen voor de
                    volgende lichting geloot. Werd je uitgeloot, dan hoefde je sowieso niet in
                    dienst. Voor een volgende lichting waren de heren van een volgend
                    geboortejaar aan de beurt.

                    Het lijkt mij dan ook dat jouw voorvader juist ingeloot was en, met
                    kennelijk succes, geprobeerd heeft vrijstelling te krijgen. Vervolgens moest
                    hij zich het volgende jaar weer aanmelden, maar kon dan opnieuw vrijstelling
                    vragen. Dat proces van opnieuw aanmelden en weer vrijstelling vragen kon 5
                    tot 7 jaar duren, al naar gelang de duur van de dienstplicht van dat moment.

                    Op een bepaald moment moest hij alsnog in dienst óf werd hij “finaal
                    vrijgesteld”. En dat laatste is kennelijk bij jouw voorvader gebeurd.

                    Met vriendelijke groet

                    Nynke van den Hooven

                    _____

                    Message 9 of 24 , Oct 24, 2010
                      Nynke,

                      dat is een bijzonder boeiende gedachte van je dat dit zo gebeurd zou
                      kunnen zijn. Ik zou dat graag eens beter uitzoeken Jammer genoeg had
                      ik begrepen van Tresoar dat ik uit de periode tot 1850 geen lijsten
                      van militairen of lotingslijsten voor de dienstplicht zou kunnen vinden.

                      Nu had ik wel de tip gekregen dat er in het provinciaal archief (dat
                      kennelijk nog niet geheel ontsloten is) misschien wel iets te vinden
                      zijn.

                      Als jij nog tips hebt over waar ik zou kunnen zoeken, dan zou dat erg
                      welkom zijn.

                      Met vriendelijke groet

                      René Duba

                      Message 10 of 24 , Oct 24, 2010
                        René,

                        Maar er staat op het Militie certificaat toch wel iets vermeld m.b.t.
                        eventuele vrijstelling c.q. uitloting?

                        Meestal eindigt de tekst van het certificaat ongeveer als volgt (na de
                        persoonlijke gegevens van de jongeman), waarbij op de plaatsen tussen
                        blokhaken tekst werd ingevuld:

                        “…..voor de Nationale Militie is ingeschreven; dat aan hem vervolgens, bij
                        de Loting van [jaartal] is ten deel gevallen het nummer {nr] en hij
                        vervolgens door den Militie-Raad, zitting hebbende gehouden te {gemeente]
                        uit hoofde van ….” En dan volgt een reden van vrijstelling, bijv “…uit
                        hoofde van broederdienst finaal is vrijgesteld” of uit hoofde van bepaalde
                        gebreken. Daar kan dan ook vermeld staan dat iemand in (bijv) één of
                        meerdere opeenvolgende jaren en vervolgens finaal werd vrijgesteld.

                        Of er staat iets in de geest van”…dat aan hem vervolgens bij de Loting is
                        ten deele gevallen het Nummer [nr] het welk hem tot den dienst verpligtte,
                        hij daaraan heeft voldaan door [nummerwisseling]….”

                        Of “dat hij op het trekkings-nummer is ingelijfd geworden bij het 3e
                        Regiment artillerie.” (dat betekende dan dat hij ten tijde van zijn huwelijk
                        nog in dienst was) of “” dat hij op het trekkings-nummer is ingelijfd bij
                        [legeronderdeel] en den tijd van [dienstplichtduur] hebbende gediend,
                        behoorlijk uit de dienst ontslagen is.”

                        En als hij niet werd ingeloot:”…. dat aan hem vervolgens, bij de Loting van
                        [jaartal] is ten deel gevallen het nummer {nr], hetwelk, tot heden, niet
                        opgeroepen zijnde, hem tot geene dienst heeft verpligt.”

                        Met vriendelijke groet

                        Nynke van den Hooven

                        _____

                      • duba@themata.nl
                        Message 11 of 24 , Oct 26, 2010
> [...]

                          > [jaartal] is ten deel gevallen het nummer {nr], hetwelk, tot heden, niet
                          > opgeroepen zijnde, hem tot geene dienst heeft verpligt.”

                          Dat hierboven is precies de tekst. Het certificaat is uit 1827.

                          De voorvader, Willem Duwer, was toen 27 jaar oud. Ofwel het
                          certificaat is verstrekt 7 jaar nadat hij was uitgeloot, ofwel was hij
                          nogal oud toen hij werd uitgeloot - hetgeen vreemd is.

                          Vreemd is ook dat er een andere achternaam op staat (W.D. Duba)
                          terwijl hij het certificaat wel ondertekend heeft met "W.D. Duwer". Er
                          zit bovendien bij de huwelijksbijlagen een akte waarin een aantal
                          getuigen verklaren dat Duwer en Duba dezelfde persoon is en dat het in
                          het certificaat om een vergissing zou gaan. Dat roept allerlei vragen
                          op...

                          Werd zo'n certificaat eenmalig, op het moment van de uitloting
                          verstrekt? Of kon iemand ook jaren later, als er trouwplannen waren,
                          een dergelijk certificaat opvragen?

                          met vriendelijke groet,
                          Rene Duba
                        • Hinke
                          Message 12 of 24 , Oct 26, 2010
[...]

                            Wat de naam betreft is dat niet zo vreemd, dat kwam in het begin van de 19e eeuw veelvuldig voor. Soms werd daar weer een aparte akte voor gemaakt middels getuigen om aan te geven dat het echt om de zelfde persoon ging maar net zo vaak ook niet. Ieder van ons heeft waarschijnlijk voorbeelden te over van namen die verschillend worden geschreven of die zelfs totaal veranderen.

                            In oude Gens Nostra's moet het e.e.a. staan over Militairen:
                            o.a. Enkele richtlijnen voor het verrichten van genealogisch onderzoek naar militairen, behoord hebbende tot de Nederlandse troepen te land. Gens Nostra 1984 pag. 249-263.

                            Alleen is jouw voorouder uitgeloot dus heb je waarschijnlijk weinig aan dit artikel.

                            Hoe vaak je zo'n certificaat kon opvragen weet ik niet, maar in ieder geval had je het nodig voor een huwelijk.

                            Voor het aanvragen op Tresoar van de militieakte heb je het jaar van loting nodig, wat als het goed is op de militieakte staat en de gemeente waar de loteling geboren is. Ik heb dit ooit (20 jaar?) geleden wel eens gedaan maar kan me niet herinneren of daar echt meer in stond als op de militieakte, volgens mij niet echt.

                            groet, Hinke Woudt-Westra

                          • nynke van den hooven
                            Message 13 of 24 , Oct 27, 2010
                              Ren�,

                              Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt.
                              Willem Duwer trouwde in 1827 en had (een kopie van) het Militie Certificaat nodig om bij zijn huwelijk aan te tonen dat hij aan zijn verplichtingen jegens de Nationale Militie had voldaan. M.a.w. in 1827 is een kopie van het certificaat opgevraagd (dat was dus geen kwestie van kunnen, maar van moeten). Het certificaat zelf is echter opgemaakt in het lichtingsjaar (1820?). Dat staat ongetwijfeld op het certificaat vermeld.
                              Uit de gemelde tekst blijkt dat hij nooit in dienst is geweest, omdat hij niet ingeloot werd.

                              Als er een verschillende spelling in diverse documenten was toegepast, was het gebruikelijk (misschien zelfs verplicht?) om middels een akte van bekendheid aan te geven wat dan w�l de juiste familienaam was. Zeker in de eerste helft van de 19de eeuw kon dat weleens veranderen.....

                              Met vriendelijke groet,
                              Nynke van den Hooven.

                              To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
                              From: duba@...
                              Date: Tue, 26 Oct 2010 23:01:13 +0200

> [...]

                              Werd zo'n certificaat eenmalig, op het moment van de uitloting
                              verstrekt? Of kon iemand ook jaren later, als er trouwplannen waren,

                            • Planet
                              Message 14 of 24 , Oct 27, 2010
                                Irene,

                                Ik heb de oude mail ook niet meer.
                                Er zijn al veel reakties geweest op jouw bericht.

                                Jammer van de vakantie.
                                Hopelijk knapt Ted weer op, die benauwdheid is een
                                heel nare kwaal.
                                En hopelijk is er een medicijn waar hij
                                wel goed op reageert.

                                Groetjes
                                Cor
                                Message 15 of 24 , Oct 27, 2010
                                  Irene, Cor,

                                  Zoek op "militie" in het berichtenarchief van de groep en je komt het
                                  betreffende bericht ongetwijfeld tegen.

                                  Het is me niet helemaal duidelijk welk bericht jullie bedoelen, maar in
                                  bericht nr 50457 staat een overzicht van bronnen bij Tresoar mbt militaire
                                  zaken.

                                  Iin een ander bericht had ik de link gegeven naar de zoekwijzer op Tresoar
                                  mbt de Militie: http://www.tresoar.nl/zoekwijzers/zw8_militie.htm

                                  Met vriendelijke groet

                                  Nynke van den Hooven

                                  _____

                                  Er zijn al veel reakties geweest op jouw bericht.

                                  <knip>

                                • duba@themata.nl
                                  Message 16 of 24 , Oct 27, 2010
                                    Citeren Nynke van den Hooven <nynkevandenhooven@...>:

                                    > in bericht nr 50457 staat een overzicht van bronnen bij Tresoar mbt
                                    > militaire zaken.
                                    [..]
                                    > In een ander bericht had ik de link gegeven naar de zoekwijzer op Tresoar
                                    > mbt de Militie: http://www.tresoar.nl/zoekwijzers/zw8_militie.htm

                                    Nynke,

                                    ik heb beide met belangstelling gelezen.

                                    Als ik de zoekwijzer van Tresoar volg, zijn er geen archiefstukken
                                    over de militie in de periode 1813-1850. In bericht nr 50457 noem je
                                    archiefstukken die beginnen bij 1863.

                                    Enig idee hoe het zit met die tussenliggende periode 1813-1850 (dan wel 1863)?

                                    met vriendelijke groet,

                                    Rene Duba
                                    Message 17 of 24 , Oct 28, 2010
                                      René,

                                      Helaas heb ik geen idee of en, zo ja, waar dergelijke gegevens zijn te
                                      vinden m.b.t. door jou genoemde periode.

                                      Zoek je nog andere Militie-informatie dan die over Willem Duba?

                                      Met vriendelijke groet

                                      Nynke van den Hooven

                                      _____

                                      <mailto:nynkevandenhooven%40hotmail.com> >:

                                      > in bericht nr 50457 staat een overzicht van bronnen bij Tresoar mbt
                                      > militaire zaken.
                                      [..]

                                      Message 18 of 24 , Oct 28, 2010
                                        Citeren Hinke <wouwes@...>:

                                        > Wat de naam betreft is dat niet zo vreemd, dat kwam in het begin van
                                        > de 19e eeuw veelvuldig voor.

                                        Hallo Hinke,

                                        het vreemde was dat betreffende voorouder bij zijn huwelijk eerst de
                                        nodige moeite deed om met een getuigenverklaring te laten vastleggen
                                        dat de naam geen Duba zou zijn, maar Duwer (zoals het 1811 bij de
                                        naamsaanneming was vastgelegd), terwijl hij daarna bij de geboorte van
                                        zijn kinderen weer de naam Duba gebruikt. Waarom dan al de moeite, als
                                        het kennelijk toch Duba moet zijn?

                                        Zijn broers gebruiken dan overigens ook de naam Duba. Voor hen gold
                                        ook dat zij door hun ouders met de geslachtsnaam Duwer werden
                                        ingeschreven. De dochters gaan later hun leven verder als Duwer; de
                                        zonen gebruiken na hun huwelijk de naam Duba.

                                        Ik dacht: misschien zijn er wel inschrijvingslijsten van de militie
                                        die licht werpen op de vraag: is het een eenmalige verschrijving of is
                                        voor elk van de boers de naam "Duba" opgegeven? In dat laatste geval
                                        zou het, lijkt mij niet zo gauw een verschrijving zijn, maar eerder de
                                        bedoelde naam, correct geschreven.

                                        Het enige probleem is nu die lijsten nog te vinden.

                                        > Gens Nostra 1984 pag. 249-263.
                                        >
                                        > Alleen is jouw voorouder uitgeloot dus heb je waarschijnlijk weinig
                                        > aan dit artikel.

                                        Ik ga het toch eens opzoeken om te lezen.

                                        Bedankt voor het meedenken!

                                        Groet, René Duba
                                      • duba@themata.nl
                                        Message 19 of 24 , Oct 28, 2010
                                          Citeren Nynke van den Hooven <nynkevandenhooven@...>:

                                          > Zoek je nog andere Militie-informatie dan die over Willem Duba?

                                          Nynke,

                                          ja, ik denk dat ik er goed aan doe om ook de huwelijksbijlagen van de
                                          anderen uit dat gezin eens te gaan bekijken. Als zijn eerstvolgende
                                          broer hetzelfde heeft, dan is het in ieder geval niet een eenmalige
                                          verschrijving bij het inschrijven voor de dienstplicht. Dan zou je
                                          eerder denken dat men erachter was gekomen dat de inschrijving bij de
                                          burgerlijke stand ten tijde van de naamsaanneming niet was zoals
                                          zijzelf vonden dat de naam moest zijn. De kinderen konden schrijven.
                                          Hun vader had bij de naamsaanneming in 1811 een kruisje gezet. Die had
                                          dus niet kunnen nalezen of het correct gespeld was.

                                          Om die vraag te beantwoorden, zou het ook veel inzicht geven als ik
                                          wist hoe de inschrijving voor de dienstplicht gebeurde in die tijd
                                          (Willem was van 1800). Moesten jongens zich persoonlijk inschrijven?
                                          Haalde men de gegevens uit de burgerlijke stand? Dat soort vragen.

                                          Met vriendelijke groet,
                                          René Duba
                                        • L. Bijlsma
                                          Message 20 of 24 , Oct 29, 2010
                                            Dag allemaal,

                                            Nu ik zoveel (zin en onzin) lees betreffende de vroegere naamgeving wil ik
                                            ook nog even een duit in het zakje doen.

                                            In mijn familie is een gezin waarvan de helft van de kinderen 'de Goede' (de
                                            naam die aangenomen was) heet en de andere helft 'Hilberts', het oude
                                            patroniem.
                                            Soms leidde dit tot verwarring en werd er wat rechtgezet maar ik -en velen
                                            met mij- leven met het gegeven dat én Hilbert én de Goede gewoon familie is.
                                            Waarom daar moeilijk over doen? Zo ging het nu eenmaal!
                                            Met vriendelijke groet,
                                            Lineke Bijlsma

                                            Message 21 of 24 , Oct 29, 2010
                                              Lineke, dat bedoelde ik ook met 'iedereen heeft voorbeelden van namen
                                              die veranderen of anders worden gebruikt, geschreven'.

                                              Ik ben momenteel bezig met het indexeren van speciekohieren, daar zie je
                                              voor één persoon ook vaak weer een andere schrijfwijze van de naam,
                                              zelfde spelling deden ze in die tijd niet aan.

                                              Maar goed, René wil proberen daar meer over te vinden en dat is
                                              natuurlijk prima.

                                              Ik heb nog even in de studiegids van het Ryksargyf gekeken wat daar te
                                              vinden is over militairen rond 1820 maar die periode zie ik er zo niet
                                              bij staan.
                                              Citaat: 'Te noemen zijn het BRF (1795-1813, Arch. 8; raadpleeg de
                                              indexen hiervan), het archief van de mobiele schutterij (1830-1839, Arch
                                              48) en de stukken van de Nationale Militie (1850-1918) m.n.
                                              trekkingslijsten en lotingsregisters. Tenslotte noemen we hier de
                                              naamindex op de stamboeken van de officieren bij de landmacht over de
                                              periode 1813-1924 (Arch. elders 2019)'

                                              En nog: 'Bij de chef studiezaal kunt u een informatieblad aanvragen voor
                                              het onderzoek naar militairen.'

                                              Het handigst lijkt me (indien mogelijk) zelf eens naar Tresoar te gaan
                                              en ter plekke eens vragen wat er zoal is en waar te vinden. NB, de
                                              arch. nummers bestaan volgens mij ondertussen niet meer maar er is vast
                                              een concordantielijst van. Die was er tenminste 10-20 jaar geleden wel.
                                              En je kunt overwegen de nieuwe studiegids van tresoar aan te schaffen,
                                              'Friezen gezocht'? Weet zo de titel niet en ook niet of hij nog
                                              verkrijgbaar is maar dat is met wat googlen vast zo te vinden maar daar
                                              heb ik nu even geen tijd meer voor.

                                              Succes, Hinke.

                                            • duba@themata.nl
                                              Message 22 of 24 , Oct 29, 2010
                                                Lineke,

                                                interessant hoe dat ging met Hilberts en de Goede en bedankt voor je bijdrage.

                                                In mijn familie heb ik ook overwogen of zoiets het geval kon zijn.
                                                Duwer en Duwe komt voor als geslachtsnaam (in Duitsland en Frankrijk)
                                                maar het is inderdaad ook een Friese voornaam. Het patroniem daarvan
                                                is echter Duwes of Dieuwes. Die vlieger gaat hier dus niet op.

                                                groet, Rene

                                              • René Duba
                                                Message 23 of 24 , Oct 30, 2010
                                                  Hinke,

                                                  welbedankt voor je tips. Ik heb ze op mijn lijstje gezet
                                                  voor mijn volgende bezoek aan Tresoar.

                                                  Ik heb de indruk dat de militaire stukken tussen 1813 en
                                                  1850 nog enigszins ongeordend zijn (of nog niet in kaart
                                                  gebracht), kan dat kloppen?

                                                  met vriendelijk groet,
                                                  René

                                                • Hinke
                                                  Message 24 of 24 , Oct 30, 2010
                                                    Of ze zijn er niet (meer), zou ook kunnen, ik denk dat ze op Tresoar wel
                                                    aardig weten wat ze zoal in huis hebben:-))

                                                    In ieder geval succes,

                                                    Hinke.