geboortedatum/doopdatum

  • Rogier Visser
    Message 1 of 7 , Oct 23, 2010
      Dag allemaal,

      Soms kom ik in TRESOAR doopaktes tegen waarin de geboortedatum en de
      doopdatum hetzelfde is. In principe zou dit natuurlijk kunnen kloppen,
      maar het lijkt me toch sterk. En dan is soms ook nog de geboorteplaats
      en doopplaats verschillend, bijvoorbeeld geboren in Lutjelollum en
      gedoopt in Franeker (op dezelfde dag!). Ze zeulden dus een baby van
      nul dagen mee over 's herens wegen, lopend of met paard/wagen, op weg
      naar de kerk... En dat lijkt me nog een beetje sterker.

      Maar misschien klopt het wel?

      Met vriendelijke groet,
      Rogier Visser
    • Marten
      Message 2 of 7 , Oct 23, 2010
        Hoi Rogier,

        Volgens mij ging het dan om zieke kinderen , waarvan men dacht dat ze niet
        in leven zou blijven.

        Vriendelijke groet,
        Marten.

        Message 3 of 7 , Oct 23, 2010
          Rogier, Marten,

          Een vluchtige zoektocht op in Lutjelollum geboren en in Franeker gedoopte
          kinderen leert dat het om kinderen van katholieke ouders gaat.

          En over de doop bij katholieken vond ik het volgende op

          http://nederlandskatholicisme.ruhosting.nl/leven_van_alledag/van_doopsel_tot
          _dood/geboorte_en_doopsel.html

          “Zodra een kind uit een katholiek gezin het levenslicht zag moest het zo
          snel mogelijk worden gedoopt, liefst nog op de dag van de geboorte. Het
          heilig doopsel, het eerste van de zeven zogenaamde sacramenten die een
          katholiek kon krijgen, was namelijk een voorwaarde om in de hemel te komen.
          Kinderen die voor het doopsel stierven zouden in het 'voorgeborchte'
          belanden, een soort tussenstation tussen hemel en hel. Een gevolg van dit
          vroege dopen was dat de moeder nooit bij het doopsel aanwezig kon zijn. In
          haar plaats waren de peter en de meter bij het doopsel aanwezig.

          En dus ging pa, vergezeld door de doopgetuigen (de peter en meter),
          inderdaad naar de kerk om de pasgeborene (die vermoedelijk in een doopjurk
          en warme doeken gehuld werd) te laten dopen.

          Lopend van Lutjelollum naar de RK Franciscuskerk in Franeker waren ze dan
          een half uurtje onderweg.

          Sja, andere tijden ;-)

          Met vriendelijke groet

          Nynke van den Hooven

          _____

          Message 4 of 7 , Oct 23, 2010
            Ah, dus het klopt toch! En nou ja, wat is nou een half uurtje lopen op een
            mensenleven :)

            Bedankt voor het uitzoeken!
            Rogier

            2010/10/23 Nynke van den Hooven <nynkevandenhooven@...>

> [...]
            > en warme doeken gehuld werd) te laten dopen.
            >
            > Lopend van Lutjelollum naar de RK Franciscuskerk in Franeker waren ze dan

          • JP Mels
            Message 5 of 7 , Oct 23, 2010
              Wat heb je dat weer schitterend uitgelegd Nynke. Een kopietje van deze
              uitleg stop ik in “mijn friezen gezocht”boekje.

              Dank je wel, Johan.

              _____

              Message 6 of 7 , Oct 23, 2010
                Soms moesten ze wel iets langer lopen dan een half uurtje:-)
                Maar dit dopen op dezelfde dag, of tenminste zo snel mogelijk na de
                geboorte bleef gebruik bij de RK kerk tot ver in de vorige eeuw.

                groet, Hinke.

              • Maikel Galama
                Message 7 of 7 , Oct 24, 2010
                  Hoi Rogier,

                  hoe mooi de uitleg ook is en ook klopt, de praktijk kan soms toch nog iets anders zijn.

                  Je conclusie vind ik iets te voorbarig, uitzonderingen op de geschetste theorie ben ik best wel vaak tegengekomen.
                  Grafstenen en bidprentjes vermelden regelmatig een afwijkende datum t.o.v. de vermelding op de Tresoar site.
                  Vaak is men toch enkele dagen eerder geboren dan vermeld.
                  Ik houd dan toch de datum op grafsteen of bidprentje aan, maar toegegeven: ook daar komen fouten voor !
                  Moraal van dit alles: probeer zoveel mogelijk bronnen naast elkaar te leggen en trek dan je conclusie..........

                  Groetjes, Maikel