kelderhuis

  • Jantsje Pasma
    Message 1 of 15 , Oct 20, 2010
      Hallo,

      Ik kom niet verder. Willen jullie me helpen?
      Het gaat om de stamboom van kelderhuis. Wie zijn de ouders van Gerrit Beerends Kelderhuis geboren ongeveer 1764, overleden 1 februari 1844, 80 jaar
      Zijn vader heet in ieder geval Berend Kelderhuis, maar zijn moeder?

      Gerrit is op 24 sept. 1786 getrouwd met Geesje Jacobs Snoeyer afkomstig van oudehaske, geboren ca 1762,overleden 4 okt.1826, 64 jaar,gehuwd. Haar ouders zijn Jacob Snoeyer en Margje Pieters

      De kinderen van Gerrit kelderhuis en Geesje zijn.
      Trijntje , geboren 4 nov.1786 in Nijehaske
      jacob ,geb.13 okt 1788
      Margjen, geb 28 dec.1790 te oudehaske
      hendrikjen, geboren 9 nov. 1792 te oudehaske
      berend geb. 19 aug 1794 te oudehaske
      aafke, geb 8 mei 1800 te oosterzee
      sentje geb. 29 dec 1802 te echten, gemeente lemsterland
      grietje, geb 5 mei 1805 te oosterzee
      geeske, geb 14 mei 1808 te echten

      Zo te zien verhuisden ze vaak.

      Wie weet hoe de ouders van gerrit berends kelderhuis heten. En eventueel wie zijn opa en oma etc. zijn. Maar misschien kom ik al een heel eind verder als ik weet wie de ouders zijn

      Dit is zijn trouwakte
      Haskerland, huwelijken 1786
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 24 september 1786
      Man : Gerryt Beerents Kelderhuys afkomstig van Oudehaske
      Vrouw : Geesjen Jacobs afkomstig van Oudehaske

      Gestandaardiseerde namen: GERRIT BERENDS en GEESKE JAKOBS

      Bron:
      Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
      Trouwregister Hervormde gemeente Oudehaske Haskerhorne 1697-1811, Tot 1746 ook
      Nijehaske
      Inventarisnr.: DTB 356
      Op microfiche beschikbaar op de studiezaal van Tresoar

      Het gekke is dat hij niet gelijk zijn vader heeft vernoemd. Of waren er nog meer kinderen die ik niet kon vinden

    • Irene Visser
      Message 2 of 15 , Oct 20, 2010
        Jantsje,

        hij staat op alle friezen, daar is de overlijdens akte in te zien.
        Hebben net met stikstof vlakbij mijn ook gezeten, dus kan het niet zo goed
        lezen.

        Groetjes Irene.

        Op 20 oktober 2010 15:54 schreef Jantsje Pasma <jannpasma@...> het
        volgende:

> [...]
        > Op microfiche beschikbaar op de studiezaal van Tresoar
        >
        > Het gekke is dat hij niet gelijk zijn vader heeft vernoemd. Of waren er nog

        http://www.genealogieonline.nl/stamboom-van-der-meulen-zondervan/

      • Jantsje Pasma
        Message 3 of 15 , Oct 20, 2010
          Hoi Irene,

          Bedankt. Ik zal het op de overijsselse groep zetten. Of heb jij enig idee of ze daar ook een site hebben zoals tresoar waar je het kunt vinden?
          Zo te lezen komt hij uit overijssel.

          Groetjes, Jantsje

          To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

          Message 4 of 15 , Oct 20, 2010
            Beste Jansje:

            Kijk op mijn website onder Kelderhuis: http://kbylsma.bravehost.com/
            Ik bin bijna zeker dat 'jouw' Gerrit is een kleinzoon van mijn oudste Kelderhuis voorouder, Gerrit Beerends Kelderhuis; hij was getrouwd in Giethoorn, Overijssel in september, 1698. Zijn oudste zoon, Berend, de broer van mijn voorouder Johannes, had een zoon met de naam Gerrit. 'Jouw' Gerrit was dus een neef van de zoon van Johannes, ook Gerrit!, die is ook gekomen naar Fryslan in ongeveer 1765. Het is wel mogelijk dat 'jouw' Gerrit werkte in het veenwerk in Oudehaske en omgeving met met 'mijn' Gerrit!

            Klaas Bylsma, Canada

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Jantsje Pasma <jannpasma@...> wrote:

> [...]
            >
            > Het gekke is dat hij niet gelijk zijn vader heeft vernoemd. Of waren er nog meer kinderen die ik niet kon vinden

          • Tim L.Krooneman
            Message 5 of 15 , Oct 20, 2010
              Dag Jantsje

              1. Ik zie dat de namen Gerrit en Berend Kelderhuis voorkomen in dit
              overzicht van de Hervormde lidmaten van Giethoorn: PDF]

              Hervormde
              <http://de-wit.net/bronnen/giethoorn-index-ref-lidmaten-1686-1812.pdf>
              lidmaten te Giethoorn (deel 2) 1686 - 1812

              Tim Krooneman

            • Irene Visser
              Message 6 of 15 , Oct 20, 2010
                Dan kan je denk ik van voor 1811 even kijken bij van Papier naar Digitaal.
                Anders zit Overijssel alleen bij Genlias, hebben helaas nog niet zoiets als
                Tresoar.

                groetjes Irene.

                Op 20 oktober 2010 16:20 schreef Jantsje Pasma <jannpasma@...> het
                volgende:

> [...]
                >
                > hij staat op alle friezen, daar is de overlijdens akte in te zien.
                > Hebben net met stikstof vlakbij mijn ook gezeten, dus kan het niet zo goed

              • Egbert
                Message 7 of 15 , Oct 21, 2010
                  Uit het boek De Gietersen in Friesland (Jochem Kroes):
                  Gerrit Berends Kelderhuis: geboren Giethoorn 1763; zoon van Berend Gerrits Kelderhuis en Trijntje Freeks (1748: vader te Giethoorn-Buitenhuizen met vrouw Harmpje Ottens) x Oudehaske 1786 Geesje Jacobs Snoeijer (geb. Wanneperveen 1761). Eerst wonende te Nijehaske (1786), daarna Oudehaske (1788-1794), Terband (1796), in 1798 van Terband naar Oosterzee, belijdenis kerk Oosterzee 1821
                  M vr gr,
                  Egbert Lantinga
                  Wageningen
                • Jantsje Pasma
                  Message 8 of 15 , Oct 22, 2010
                    Hallo Klaas,

                    Dat klopt. Dit is een rechtsstreekse voorouder van mij

                    Maar je schrijft dat ze ouders zijn van gerrit,frerik en jantje.
                    Ik heb gerrit, en jantje en dan deze
                    8.2 Margareta Berends Kelderhuis (Marchjen, Margjen) afkomstig van Oudehaske

                    Marchjen Beerends is getrouwd met Claes Roelofs Moet(ook geschreven als Moed, Moedt) afkomstig van Oudehaske Vermelding: Derde proclamatie op 21 januari 1776,Opmerking : attestatie naar Giethoorn

                    De ouders van Klaas zijn Roelof Moet en �.

                    Meer kinderen van Roelof Moet en .. zijn: Jan Roelofs Moet, geboren, overleden 7 december 1832, 26 jaar, Gehuwd
                    /Beene Roelofs Moet (berend)geboren/Gerrit Roelofs Moet, geboren/ Jantje Roelofs Moed, overleden 26 augustus 1823, 15 jaar,/ Berendtje Roelofs Moed, overleden 19 januari 1828, 18 jaar,Gehuwd

                    Is dit geen kind van hem?

                    Haskerland, huwelijken 1776
                    Vermelding: Derde proclamatie op 21 januari 1776
                    Man : Claes Roelofs Moet afkomstig van Oudehaske
                    Vrouw : Marchjen Beerends afkomstig van Oudehaske
                    Opmerking : attestatie naar Giethoorn

                    Gestandaardiseerde namen: KLAAS ROELOFS en MARGARETA BERENDS

                    To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

                    Message 9 of 15 , Oct 24, 2010
                      Iedereen bedankt voor de hulp.
                      Ik ben al weer druk aan het puzzelen hoe het zit.
                      Ik kan weer verder.
                      Een fijn weekend allemaal

                      Groetjes, jantsje

                    • Klaas
                      Message 10 of 15 , Oct 26, 2010
                        Jantje:

                        Daar waaren drie kinderen gedoopt in Giethoorn, kinderen van Berend Gerrits Kelderhuis en Trijntje Freriks: Gerrit (04-12-1763), Frerik (15-09-1765) en Jantje (13-10-1771). Het is mogelijk dat 'jouw' Marchjen een dochter was van Berend en zijn eerste vrouw, Harmpje Ottens; als ze trouwde in 1776, dan was ze waarschijnlijk geboren voor 1756, voor dat Berend is getrouwd met Trijntje Freriks.

                        Bedankt voor de gegevens voor Hendrik, gedoopt in 1712, en broer van Berend en Johannes!

                        Klaas Bylsma

                        Message 11 of 15 , Dec 8, 2010
                          Hallo,

                          Ik kom niet verder. Wie wil me helpen?

                          Alvast bedankt, Jantsje
                          6 Jacob Gerrits Kelderhuis, Geboren op 13 oktober 1788 te oudehaske, Gedoopt op 19 oktober 1788 ,overleden 25 augustus 1868, 80 jaar,weduwnaar
                          Jacob is op 28 november 1819 gemeente Lemsterland, getrouwd met Antje Lourens Lemenburg, (wordt ook wel Leemburg geschreven)
                          Opmerking: Familienaam moeder ook vermeld als "Tjerksma"Geboren op 3 april 1795 in Sintjohannesga,Gedoopt op 6 april 1795 in Sintjohannesga en Delfstrahuizen, overleden 13 januari 1830, 34 jaar, Gehuwd

                          Kinderen van Jacob en Antje

                          6.1 Geesjen Jacobs Kelderhuis, geboren 9 maart 1821

                          Geesje is op 24 november 1844 gemeente Lemsterland, getrouwd met Haaye Andries Oord ,geboren 28 juni 1823
                          kinderen zijn bekend, niet bekend overlijdensdatum van Geesjen en van Haaye6.2 Meintje Jacobs Kelderhuis, geboren 29 maart 1823, overleden 28 augustus 1855, 32 jaar, ongehuwd 6.3 Gerrit Jacobs Kelderhuis(zie 5)alles vanhem is bekend 6.4 Bartelt Jacobs Kelderhuis, geboren 23 november 1829, overleden 11 december 1899, 70 jaar,gehuwd
                          Barteld trouwde op 9 september 1860 gemeente Lemsterland met Tapke Cornelis Koehoorn geboren 24 maart 1834 Dochter van Cornelis Jans Koehoorn en Trijntje Andries de Jong, getrouwd 6 juli 1834

                          kinderen etc. zijn al bekend, niet bekend is de overlijdensdatum van Tapke
                          7. Gerrit Beerends Kelderhuis, geboren ca 1764, overleden 1 februari 1844, 80 jaar, weduwnaar
                          Gerryt Beerents Kelderhuys afkomstig van Oudehaske is op 24 september 1786 getrouwd met Geesje Jacobs Snoeyer afkomstig van Oudehaske. Geboren ca 1762, overleden 4 oktober 1826, 64 jaar , gehuwd. Gestandaardiseerde namen: GERRIT BERENDS en GEESKE JAKOBS
                          Broer van geesje is albert jacobs snoeyer, pieter jacobs snoeyer
                          Ouders van Geesje zijn Jacob Snoeyer en Margjen Pieters Fransen

                          Kinderen van Gerrit en Geesje:7.1 Trijntje Gerrits Kelderhuis (Trientje)Geboren op 4 november 1786 in Nijehaske

                          Gedoopt op 12 november 1786, overleden 28 december 1870, 84 jaar,Weduwe

                          Trijntje (trientje) is op 26 januari 1835 gemeente Lemsterland getrouwd met Jan Tjeerds Hoekstra

                          Verder niks van bekend, geen kinderen etc.

                          7.2 Jacob Gerrits Kelderhuis (zie 6)

                          7.3 Margjen Gerrits Kelderhuis (Margareta, Marchjen)Geboren op 28 december 1790 te Oudehaske
                          Gedoopt op 2 januari 1791, overleden 1 maart 1879, 87 jaar,weduwe
                          Margje is op 31 jarige leeftijd op 05-06-1822 Gemeente: Weststellingwerf, getrouwd met
                          Pieter Hendriks Bron, 47 jaar Geboren in mei 1774 te Drachten, gemeente Smallingerland,
                          overleden 20 november 1857 te Echten, 83 jaar. Beroep :Turfmaker, arbeider
                          Alles is bekend

                          7.4 Hendrikjen Gerrits Kelderhuis Geboren op 9 november 1792 te Oudehaske, Gedoopt op 25 november 1792
                          niks van bekend

                          7.5 Berend Gerrits Kelderhuis (beerend)Geboren op 19 augustus 1794 te Oudehaske,Gedoopt op 31 augustus 1794 overleden 1 oktober 1826, 32 jaar, Gehuwd
                          Berend is op 3 februari 1822, gemeente Lemsterland,getrouwd met Annigje Harmens Meyer
                          Van annigje is geen geboortedatum en overlijdensdatum bekend

                          kinderen van berend en Annigje
                          7.5.1 Geesjen Berends Kelderhuis, geboren 18 maart 1822 te Echten, overleden 2 juni 1908, 86 jaar, Weduwe
                          alles is bekend

                          7.5.2 Femmigjen Berends Kelderhuis, geboren 28 september 1824
                          alles behalve haar overlijdensdatum is bekend

                          7.6 Aafke Gerrits Kelderhuis (Afien)Geboren op 8 mei 1800 in Oosterzee, Gedoopt op 22 mei 1800 in Oosterzee. Opmerking: De doop was op Hemelvaartsdag 1800
                          Afien Gerrits Kelderhuis is op 2 december 1860 Lemsterland getrouwd met Jan Jacobs Oord
                          verder is er niks bekend

                          7.7 Sentje Gerrits Kelderhuis(Dopeling:SINT of SINTJE) Geboren op 29 december 1802 in Echten,lemsterland, Gedoopt op 13 november 1803 in Echten
                          niks van bekend

                          7.8 Grietje Gerrits Kelderhuis Geboren op 5 mei 1805 in Oosterzee,lemsterland, Gedoopt op 3 juni 1805 in Oosterzee, overleden 25 juli 1871, 66 jaar,Gehuwd
                          Grietje is op 19 april 1829, lemsterland, getrouwd met Doeye Klazes Werkman
                          Kinderen van grietje en doeye:
                          7.8.1 Gerrit Werkman, geboren 26 januari 1832
                          verder is er niks bekend

                          7.9 Geeske Gerrits Kelderhuis Geboren op 14 mei 1808 in Echten, Gedoopt op 24 juli 1808 in Echten, overleden 25 december 1866, 56 jaar,Gehuwd
                          Geeske is 16 mei 1858 Lemsterland, getrouwd met Johannes Hendrikus Bakker, Geboren 12 januari 1807 te Oudehaske,Gedoopt op 1 februari 1807, gemeente Haskerland, overleden 5 januari 1870, 63 jaar, WeduwnaarGeen kinderen etc. bekend

                          8. Berend kelderhuis, geboren ca 1725-1730
                          getrouwd met?

                          Kinderen van Berend en ..

                          8.2 Gerrit Berends Kelderhuis (zie 7) geboren ca 1764

                          kloppen deze onderstaande kinderen wel8.1 Margareta Berends Kelderhuis (Marchjen, Margjen) afkomstig van Oudehaske
[...]
                          Er zijn 9 kinderen bekend van Margareta en Klaas

                          8.3 Jantje Beerents Kelderhuis, afkomstig van Oudehaske
                          Jantje is op 21 mei 1797, gemeente Haskerland,getrouwd met Gerryt Gerryts Ram, geboren ca 1770 te Oudehaske, overleden 19 augustus 1826, 56 jaar,Gehuwd
                          Gestandaardiseerde namen: GERRIT GERRITS en JANKE BERENDS
                          En wie zijn de ouders van Berend Kelderhuis?

                          Message 12 of 15 , Dec 8, 2010
                            Jantsje,

                            Een aantal mensen lijken onvindbaar...
                            Maar ik heb in ieder geval gebooorte, huwelijken en overlijden van Annigjen
                            Meyer gevonden.
                            De aangevers waren kennelijk een beetje de kluts kwijt, want ze noemden haar
                            weduwe van Hendrik Willems Kelderhuis.... Annigje was nl twee keer getrouwd:
                            Eerst met Berend Gerrits Kelderhuis en vervolgens met Hendrik Willems
                            Westra. Daar hadden de aangevers dus één echtgenoot van gemaakt.....

                            Schoterland, dopen, geboortejaar 1802, doopjaar 1802
                            Dopeling: Anniggien, geboren op 14 augustus 1802 in Sintjohannesga, gedoopt
                            op 5 september 1802 in Sintjohannesga en Delfstrahuizen
                            Kind van Harm Harmens en Femmegien Hendriks

                            Huwelijksakte Lemsterland, 1822
                            Man : Beerend Gerrits Kelderhuis, oud 27 jaar, geboren te Oudehaske, Geeente
                            Haskerland
                            Ouders: Gerrit Berends Kelderhuis en Geesjen Jacobs Snoeyer
                            Vrouw : Anniggien Harms Meyer, oud 19 jaar, geboren te Sintjohannesga,
                            gemeente Schoterland
                            Ouders: Harm Harmens Meyer en Femmigjen Hendriks
                            Datum : 3 februari 1822, akte nr. 1

                            Huwelijksakte Lemsterland, 1833
                            Man: Hendrik Willems Westra, oud 44 jaar, geboren te Sintjohannesga,
                            gemeente Schoterland
                            Ouders: Willem Lefferts Westra en Jantje Paulus Akkerman
                            Vrouw : Annigjen Harms Meyer, oud 31 jaar, geboren te Sintjohannesga,
                            gemeente Schoterland
                            Ouders: Harm Harms Meyer en Fimmigjen Hendriks Brink
                            Datum : 22 december 1833, akte nr. 34

                            Overlijdensakte Lemsterland, aangiftedatum 22 januari 1867, blad nr. 1
                            Annigjen Meyer, overleden 21 januari 1867, 64 jaar, vrouw, weduwe

                            Trijntje Gerrits Kelderhuis en Jan Tjeerds Hoekstra hebben waarschijnlijk
                            geen kinderen gekregen. Bij hun huwelijk was Trijntje 48 jaar oud. Dan wordt
                            het biologisch gezien wat lastig.....

                            Met vriendelijke groet
                            Nynke van den Hooven

[...]

                            <knip>

[...]
                          • Ina Hazewinkel
                            Message 13 of 15 , Dec 8, 2010
                              Hallo Jantsje,

                              Hier nog een paar aanvullingen:

                              Tapke de Jong Overlijdensdatum  01-06-1914 Lemsterland
                              Weduwe van Bartele Kelderhuis, niet erkende dochter van
                              Trijntje Andries de Jong
                              7.5.2 Femmigjen Berends Kelderhuis, geboren 28 september 1824
                              alles behalve haar overlijdensdatum is bekend
                              Overleden 24-05-1922  te Lemsterland 97 jaar gehuwd
                              Aafke trouwde op 60 jarige leeftijd met Jan Jacob, geen kinderen
                              Aafke overleed op 23-05-1880 op 80 jarige leeftijd te Lemsterland
                              Waarschijnlijk overleed Jan Jacob Oord , als Jan Oord op  29-04-1890

                              Groet Ina

                              http://www.voelspriet2.nl/forum/index.php?board=3.0

                              Message 14 of 15 , Dec 8, 2010
                                Jantsje, Ina,

                                Heb de overlijdensakte van Jan Oord (Lemsterland, 29-04-1890, akte nr 41)
                                even ingezien en daarin wordt vermeld dat hij weduwnaar was van Afien
                                Kelderhuis en zoon van Jacob Oord en Margjen Piers.

                                Met vriendelijke groet

                                Nynke van den Hooven

                                _____

                                Message 15 of 15 , Dec 10, 2010
                                  Hoi Nynke,
                                  Bedankt voor je hulp.
                                  Ik vond zelfs nog een kind van Annigje en Hendrik
                                  Aaltje Hendriks Westra, geboren 17 oktober 1834 te Munnekeburen

                                  Groetjes, jantsje

                                  To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com