1827: voldoening aan de Nationale Militie

  • reneduba
    Message 1 of 3 , Oct 13, 2010
      In de huwelijksbijlagen van een voorouder vond ik een "certificaat van voldoening aan de Nationale Militie" uit 1827.

      Hierop was de achternaam duidelijk een andere: Duba in plaats van Duwer. Teveel verschil voor een simpele verschrijving. In het register van naamsaanneming uit 1811 staat Duwer vermeld.

      De vragen die het bij mij opriep zijn deze:
      1. had het Gouvernement van Vriesland een eigen register voor de diensplicht voor de Nationale Militie?
      2. Zo ja, is dat ergens in te zien?
      3. En: waar haalden ze hun gegevens vandaan? Uit de burgerlijke stand of was er een geheel eigen route?

      De grotere vraag is: hoe kwamen ze nou opeens aan die geheel andere naam?

      vriendelijke groet,
      René Duba
    • h. woudt
      Message 2 of 3 , Oct 13, 2010
        Voor een simpele verschrijving lijkt het inderdaad een groot verschil. Maar
        in het begin van de 19e eeuw werd de naam op gehoord opgeschreven, er werd
        niets gecontroleerd. Iemand geeft als naam Duba op, de ambtenaar verstaat
        Duwer en schrijft dat op. Kwam heel vaak voor in die tijd. Veenstra, van der
        Veen, Venema kon in die tijd allemaal voor één persoon gelden. Ook hele
        andere namen, naam aangenomen als de Boer en later blijkt hij zich
        (T)Jepkema te noemen, waarschijnlijk omdat zijn broers de naam (T)Jepkema
        gebruiken.

        Bij Tresoar worden Militieregisters bewaard. Ik heb ze ooit ingezien maar
        dat is heel lang geleden.

        groet, Hinke Woudt-Westra.

      • René Duba
        Message 3 of 3 , Oct 14, 2010
          On 13 Oct 2010 at 20:49, h. woudt wrote:

          > Bij Tresoar worden Militieregisters bewaard. Ik heb ze
          > ooit ingezien maar dat is heel lang geleden.

          Hallo Hinke,

          dankjewel voor je reactie.
          Waarschijnlijk zijn ze niet digitaal toegankelijk? Ik heb ze
          nog niet op de website van Tresoar gevonden.

          Naar Leeuwarden is ook altijd leuk.

          Groet, René