RE: [Friesland-genealogy] fam Vonk

  • Sijbout Sjoerd Jaasma
    Message 1 of 14 , Oct 13, 2010
      Rein,

      Ik heb een Tjebbe Vonk gevonden. Geboren op 7 december 1846 in Grouw. Vader
      staat nn, moeder Seijtje Jacobs Molenaar.

      Sijbout

      Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Message 2 of 14 , Oct 13, 2010
        Sijbout, Rein,

        Maar er zijn op 07-12-1846 in Grouw helemaal geen kinderen geboren.....

        Op 05-12-1846 wordt (op de achterkant van blad 48) de geboorte van de op
        03-12-1846 in Grouw geboren Gerritje Stok aangegeven, dochter van Heert Abes
        Stok en Antje Gerbens van der Steeg.
        Op de volgende bladzijde (blad 49) staat de aangifte dd 11-12-1846 van de
        geboorte van de op 09-12-1846 in Grouw geboren Ymkjen van der Wal, dochter
        van Ruurd Willems van der Wal en Klaaske Jans van den Berg.

        Met vriendelijke groet
        Nynke van den Hooven

        Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
        Wie wil er voor mij kijken in het archief van Tresoar naar de tekst van de
        geb. akte van Tjebbe Vonk 7-12-1846 of 1845 in Grouw, zijn ouders ??

        met vr. gr. Rein Wink

      • Rein Wink
        Message 3 of 14 , Oct 14, 2010
          Sijbout bedankt voor het zoeken, waar heb je het gevonden in welk archief en
          register.
          vr.gr. Rein

          > Ik heb een Tjebbe Vonk gevonden. Geboren op 7 december 1846 in Grouw.
          > Vader
          > staat nn, moeder Seijtje Jacobs Molenaar.
          >

          > Sijbout

        • Rein Wink
          Message 4 of 14 , Oct 14, 2010
            Nynke bedankt voor het zoeken

            mijn gegevens zijn Harm Wink 3e huw. met Seijtje Jacobs Molenaar, eerder gehuwd met Kerst van Raalte op 30-4-1846.

            het waren een schippersgezinnen, aan boord leefde ook Tjebbe Vonk

            Ik vermoede dat het een kind was van Seijtje uit een eerder huwelijk

            Tjebbe staat in het bevolkingsregister van Amsterdam ingeschreven bij Harm Wink, geb.7-12-1846 in Grouw.

            de naam Vonk en Ploeg komen nergens in mijn stamboom voor, maar het is wel een schippers gezin.

            Volgens Sijbout is Seijtje Jacobs Molenaar wel de moeder, maar dat is weer een vraag want ze beviel op 5-10-1846 van een zoon Roelof van Raalte.

            Ik hoopte dat de akte het vraagstuk kon oplossen.

            met vr.gr. Rein

            Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
            Wie wil er voor mij kijken in het archief van Tresoar naar de tekst van de
            geb. akte van Tjebbe Vonk 7-12-1846 of 1845 in Grouw, zijn ouders ??

            met vr. gr. Rein Wink

          • nynke van den hooven
            Message 5 of 14 , Oct 14, 2010
              Rein,

              Volgens mij komt de informatie over het feit dat Tjebbe Vonk een zoon van Seijtje Jacobs Molenaar zou zijn Internet. Ik vond tenminste een website waarop dat vermeld werd. Mogelijk is er in Amsterdam een foutief jaar genoteerd (of verkeerd gelezen?), want het is wel heel opvallend dat geboortedag en -maand w�l overenkomen met deze in Grouw geboren Tjebbe Vonk. misschien was hij schippersknecht aan boord bij Harm Wink?

              Het is biologisch onmogelijk dat Seijtje Jacobs Molenaar op 5 oktober 1846 van een kind beviel en dat twee maanden later w��r deed.

              Met vriendelijke groet
              Nynke van den Hooven

              To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

              Message 6 of 14 , Oct 14, 2010
                Nynke ik ga wel zoeken in Amsterdam of er meer is van Tjebbe

                gr rein

> [...]
                > een vraag want ze beviel op 5-10-1846 van een zoon Roelof van Raalte.
                >
                > Ik hoopte dat de akte het vraagstuk kon oplossen.

              • Sijbout Sjoerd Jaasma
                Message 7 of 14 , Oct 14, 2010
                  Hallo Rein,

                  De informatie die ik stuurde kwam door zoeken via google. De betreffende
                  site was http://www.windgenealogie.org/re/re-000334.htm Veel tijd om te
                  zoeken had ik gisteren niet, maar �s avonds kwam ik via FS de geboorteakte
                  tegen. Deze gaf echter niet de naam van S[e]ijtje Molenaar als moeder weer,
                  maar zoals al in een eerdere mail genaamd Ubeltje [Ybeltje, Ebeltje] Tjebbes
                  Ploeg.

                  De geboorteakte van Tjibbe kun je op
                  https://beta.familysearch.org/s/image/show#uri=http%3A//pilot.familysearch.o
                  rg/records/trk%3A/fsrs/idgs%3A004614474.004614474_00228
                  <https://beta.familysearch.org/s/image/show#uri=http%3A//pilot.familysearch.
                  org/records/trk%3A/fsrs/idgs%3A004614474.004614474_00228&hash=MPAfKvgWGXfZ5S
                  TyuqUCQxOVNk8%253D> &hash=MPAfKvgWGXfZ5STyuqUCQxOVNk8%253D

                  Vandaag heb ik geprobeerd om informatie over de beide ouders te vinden. Tot
                  op dit moment is me dat helaas nog niet gelukt.

                  Sijbout

> [...]

                  > noch
                  > op 7 december 1846, in welke gemeente in Frisland dan ook, een kind met de

                • Planet
                  Message 8 of 14 , Oct 28, 2010
                    Rein,

                    Geen Tjebbe Vonk of iets wat er op lijkt kunnen vinden in
                    www.tresoar.nl en in Genlias.
                    De info is waarsch. fout.

                    Gr.
                    Cor

                    Subject: [Friesland-genealogy] fam Vonk

                    Message 9 of 14 , Oct 28, 2010
                      Cor,

                      Op 13 oktober heb Rein de tekst gegeven van een een geboorteakte uit
                      Idaarderadeel van 1846 (blad nr 66).

                      Volgens de gegevens op Tresoar zou dat de geboorteakte van een Tjibbe de
                      Vries zijn, zoon van Ymkje Klazes de Vries en Ybeltje Tjebbes Ploeg.

                      In de akte staat echter:

[...]

                      Het gaat hier dus om de geboorteakte van Tjibbe Vonk, zoon van Johannes
                      Siersma Vonk en Ybetlje Tjebbes Ploeg.

                      Ik heb de transcriptiefout bij Tresoar gemeld en het bovenstaande is
                      inmiddels in de Tresoar-brongegevens gecorrigeerd, maar uiteraard wordt dat
                      pas op de site zichtbaar als er weer een keer ge-update wordt.

                      Met vriendelijke groet

                      Nynke van den Hooven

                      _____

                      Message 10 of 14 , Oct 28, 2010
                        Hallo Nynke,

                        Ja dan kan ik zoeken tot ik 1 ons weeg, alhoewel
                        ik dan al voor die tijd in een ovl. akte sta.
                        En Rein gaf 2 jaartallen en geen aktenr.
                        En ik snap zijn vraag nu ook niet meer want uit jouw tekst
                        begrijp ik dat de inhoud van de akte ook al bekend is.
                        Of zie ik nu iets over het hoofd.??

                        Groetjes,
                        Cor

                        Message 11 of 14 , Oct 29, 2010
                          Hallo Cor, ik heb terug geschreven dat ik eerst in Amsterdam de informatie ga controleren, daar ik mijn gegevens uit gem.arch van Amsterdam heb.
                          Misschien kom ik daar verder. bedankt voor het zoeken.

                          groetjes Rein