RE: [Friesland-genealogy] fam Vonk

    Message 1 of 14 , Oct 13, 2010
      Rein,

      Op Tresoar vind ik wel een Tjibbe de Vries op die datum in 1845, niets in
      1846:

      Geboorteakte Idaarderadeel, 1845

      Aangiftedatum 9 december 1845, blad nr. 66

      Tjibbe de Vries, geboren 7 december 1845

      Zoon van Ymkje Klazes de Vries en Ybeltje Tjebbes Ploeg.

      Een verdere zoektocht op Tresoar leert dat er noch op 7 december 1845, noch
      op 7 december 1846, in welke gemeente in Frisland dan ook, een kind met de
      familienaam Vonk geboren werd.

      Met vriendelijke groet

      Nynke van den Hooven

      _____

      Message 2 of 14 , Oct 13, 2010
        Rein,

        Aangezien de naam van de vader voor onderstaande Tjibbe wel heel erg op een
        vrouwennaam leek (misschien één van de getuigen?), heb ik ook in dit geval
        de beta-site van familysearch geraadpleegd en en jawel, de vader heet
        helemaal geen Ymkje Klazes de Vires, maar Johannes Siersma Vonk.

        ”…. gecompareerd, Ymkje Klazes de Vries, oud negenenzestig jaren,
        arbeidster, wonende te Grouw, welke ons heeft verklaard dat op den zevenden
        dezer maand, des middags ten vijf ure, ten haren huize en in hare
        tegenwoordigheid uit Ybeltje Tjebbes Ploeg, schippersche, echtgenoote van
        Johannes Siersma Vonk, oud vierenveertig jaren, schipper, wonende te Leek,
        doch wegens afwezigheid verhinderd is in persoon zelve de aangifte te doen,
        te Grouw is geboren een kind van het mannelijk geslacht verklarende aan
        hetzelve de voornaam te geven van TJIBBE ….etc etc

        Met vriendelijke groet

        Nynke van den Hooven

        _____

        Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
        Wie wil er voor mij kijken in het archief van Tresoar naar de tekst van de
        geb. akte van Tjebbe Vonk 7-12-1846 of 1845 in Grouw, zijn ouders ??

        met vr. gr. Rein Wink

      • Sijbout Sjoerd Jaasma
        Message 3 of 14 , Oct 13, 2010
          Rein,

          Ik heb een Tjebbe Vonk gevonden. Geboren op 7 december 1846 in Grouw. Vader
          staat nn, moeder Seijtje Jacobs Molenaar.

          Sijbout

          Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
          Message 4 of 14 , Oct 13, 2010
            Sijbout, Rein,

            Maar er zijn op 07-12-1846 in Grouw helemaal geen kinderen geboren.....

            Op 05-12-1846 wordt (op de achterkant van blad 48) de geboorte van de op
            03-12-1846 in Grouw geboren Gerritje Stok aangegeven, dochter van Heert Abes
            Stok en Antje Gerbens van der Steeg.
            Op de volgende bladzijde (blad 49) staat de aangifte dd 11-12-1846 van de
            geboorte van de op 09-12-1846 in Grouw geboren Ymkjen van der Wal, dochter
            van Ruurd Willems van der Wal en Klaaske Jans van den Berg.

            Met vriendelijke groet
            Nynke van den Hooven

            Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
            Wie wil er voor mij kijken in het archief van Tresoar naar de tekst van de
            geb. akte van Tjebbe Vonk 7-12-1846 of 1845 in Grouw, zijn ouders ??

            met vr. gr. Rein Wink

          • Rein Wink
            Message 5 of 14 , Oct 14, 2010
              Sijbout bedankt voor het zoeken, waar heb je het gevonden in welk archief en
              register.
              vr.gr. Rein

              > Ik heb een Tjebbe Vonk gevonden. Geboren op 7 december 1846 in Grouw.
              > Vader
              > staat nn, moeder Seijtje Jacobs Molenaar.
              >

              > Sijbout

            • Rein Wink
              Message 6 of 14 , Oct 14, 2010
                Nynke bedankt voor het zoeken

                mijn gegevens zijn Harm Wink 3e huw. met Seijtje Jacobs Molenaar, eerder gehuwd met Kerst van Raalte op 30-4-1846.

                het waren een schippersgezinnen, aan boord leefde ook Tjebbe Vonk

                Ik vermoede dat het een kind was van Seijtje uit een eerder huwelijk

                Tjebbe staat in het bevolkingsregister van Amsterdam ingeschreven bij Harm Wink, geb.7-12-1846 in Grouw.

                de naam Vonk en Ploeg komen nergens in mijn stamboom voor, maar het is wel een schippers gezin.

                Volgens Sijbout is Seijtje Jacobs Molenaar wel de moeder, maar dat is weer een vraag want ze beviel op 5-10-1846 van een zoon Roelof van Raalte.

                Ik hoopte dat de akte het vraagstuk kon oplossen.

                met vr.gr. Rein

                Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
                Wie wil er voor mij kijken in het archief van Tresoar naar de tekst van de
                geb. akte van Tjebbe Vonk 7-12-1846 of 1845 in Grouw, zijn ouders ??

                met vr. gr. Rein Wink

              • nynke van den hooven
                Message 7 of 14 , Oct 14, 2010
                  Rein,

                  Volgens mij komt de informatie over het feit dat Tjebbe Vonk een zoon van Seijtje Jacobs Molenaar zou zijn Internet. Ik vond tenminste een website waarop dat vermeld werd. Mogelijk is er in Amsterdam een foutief jaar genoteerd (of verkeerd gelezen?), want het is wel heel opvallend dat geboortedag en -maand w�l overenkomen met deze in Grouw geboren Tjebbe Vonk. misschien was hij schippersknecht aan boord bij Harm Wink?

                  Het is biologisch onmogelijk dat Seijtje Jacobs Molenaar op 5 oktober 1846 van een kind beviel en dat twee maanden later w��r deed.

                  Met vriendelijke groet
                  Nynke van den Hooven

                  To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

                  Message 8 of 14 , Oct 14, 2010
                    Nynke ik ga wel zoeken in Amsterdam of er meer is van Tjebbe

                    gr rein

> [...]
                    > een vraag want ze beviel op 5-10-1846 van een zoon Roelof van Raalte.
                    >
                    > Ik hoopte dat de akte het vraagstuk kon oplossen.

                  • Sijbout Sjoerd Jaasma
                    Message 9 of 14 , Oct 14, 2010
                      Hallo Rein,

                      De informatie die ik stuurde kwam door zoeken via google. De betreffende
                      site was http://www.windgenealogie.org/re/re-000334.htm Veel tijd om te
                      zoeken had ik gisteren niet, maar �s avonds kwam ik via FS de geboorteakte
                      tegen. Deze gaf echter niet de naam van S[e]ijtje Molenaar als moeder weer,
                      maar zoals al in een eerdere mail genaamd Ubeltje [Ybeltje, Ebeltje] Tjebbes
                      Ploeg.

                      De geboorteakte van Tjibbe kun je op
                      https://beta.familysearch.org/s/image/show#uri=http%3A//pilot.familysearch.o
                      rg/records/trk%3A/fsrs/idgs%3A004614474.004614474_00228
                      <https://beta.familysearch.org/s/image/show#uri=http%3A//pilot.familysearch.
                      org/records/trk%3A/fsrs/idgs%3A004614474.004614474_00228&hash=MPAfKvgWGXfZ5S
                      TyuqUCQxOVNk8%253D> &hash=MPAfKvgWGXfZ5STyuqUCQxOVNk8%253D

                      Vandaag heb ik geprobeerd om informatie over de beide ouders te vinden. Tot
                      op dit moment is me dat helaas nog niet gelukt.

                      Sijbout

> [...]

                      > noch
                      > op 7 december 1846, in welke gemeente in Frisland dan ook, een kind met de

                    • Planet
                      Message 10 of 14 , Oct 28, 2010
                        Rein,

                        Geen Tjebbe Vonk of iets wat er op lijkt kunnen vinden in
                        www.tresoar.nl en in Genlias.
                        De info is waarsch. fout.

                        Gr.
                        Cor

                        Subject: [Friesland-genealogy] fam Vonk

                        Message 11 of 14 , Oct 28, 2010
                          Cor,

                          Op 13 oktober heb Rein de tekst gegeven van een een geboorteakte uit
                          Idaarderadeel van 1846 (blad nr 66).

                          Volgens de gegevens op Tresoar zou dat de geboorteakte van een Tjibbe de
                          Vries zijn, zoon van Ymkje Klazes de Vries en Ybeltje Tjebbes Ploeg.

                          In de akte staat echter:

[...]

                          Het gaat hier dus om de geboorteakte van Tjibbe Vonk, zoon van Johannes
                          Siersma Vonk en Ybetlje Tjebbes Ploeg.

                          Ik heb de transcriptiefout bij Tresoar gemeld en het bovenstaande is
                          inmiddels in de Tresoar-brongegevens gecorrigeerd, maar uiteraard wordt dat
                          pas op de site zichtbaar als er weer een keer ge-update wordt.

                          Met vriendelijke groet

                          Nynke van den Hooven

                          _____

                          Message 12 of 14 , Oct 28, 2010
                            Hallo Nynke,

                            Ja dan kan ik zoeken tot ik 1 ons weeg, alhoewel
                            ik dan al voor die tijd in een ovl. akte sta.
                            En Rein gaf 2 jaartallen en geen aktenr.
                            En ik snap zijn vraag nu ook niet meer want uit jouw tekst
                            begrijp ik dat de inhoud van de akte ook al bekend is.
                            Of zie ik nu iets over het hoofd.??

                            Groetjes,
                            Cor

                            Message 13 of 14 , Oct 29, 2010
                              Hallo Cor, ik heb terug geschreven dat ik eerst in Amsterdam de informatie ga controleren, daar ik mijn gegevens uit gem.arch van Amsterdam heb.
                              Misschien kom ik daar verder. bedankt voor het zoeken.

                              groetjes Rein