RE: [Friesland-genealogy] Gijsbertus Theodorus Wijdoogen

    Message 1 of 11 , Oct 13, 2010
      Bert, Frans

      Via https://beta.familysearch.org <https://beta.familysearch.org/> de
      betreffende overlijdensakte opgezocht. Het blijkt niet om akte nr 2 te gaan,
      maar om een akte van 2 maart.

      Overlijdensakte Zwolle 1861 nr. 91 dd 02-03-1861:

      ".. die ons hebben aangegeven, dat Gijsbertus Theodorus Wijdoogen, geboren
      en woonachtig te Amsterdam, oud zes en veertig jaren, schoenmaker, ongehuwd
      zoon van Abraham Wijdoogen en Theodora Groenewoud, beiden overleden, wonende
      te Zwolle (nvdh: die drie woorden zijn doorgehaald) op de eersten dezer
      maand des voormiddags te negen uren is overleden in het huis staande op den
      Frieschenwal. .."

      Met vriendelijke groet

      Nynke van den Hooven

      _____

      Message 2 of 11 , Oct 13, 2010
        Da’s heel mooi, Nynke. Zal Bert blij mee zijn. De hamvraag: hoe, waarom en
        wanneer precies de man naar Schoterland is vertrokken, tja, daar zal hij
        voorlopig nog even op door moeten zoeken.

        Met vriendelijke groet,

        Frans Bakker

        Message 3 of 11 , Oct 13, 2010
          Leuk deze info. De naam kwam me zo bekend voor dus even in mijn bestand
          gekeken, het is een zijlijntje maar toch altijd leuk om aan te vullen met
          deze info.

          Een kleinzoon van Gijsbertus (ook een Gijsbertus) is in 1906 getrouwd met
          Elizabeth Scholten, een zus van mijn overgrootvader Jacob Scholten.

          Dus bedankt Bert, Frans en Nynke.

          groet, Hinke Woudt-Westra.

        • Bert Waterman
          Message 4 of 11 , Oct 13, 2010
            Beste Hinke,

            Elisabeth Scholten was mijn oma, zij trouwde met Gijsbertus Wijdoogen en
            kregen een aantal kinderen waaronder mijn moeder Gepke Wijdoogen, die op
            haar beurt trouwde met Pieter Waterman in Amsterdam.

            Het gezin moet rondom 1910 verhuisd zijn van Aengwirden/Heerenveen naar
            Amsterdam

            Mijn volledige naam is ook Gijsbertus vernoemd naar mijn grootvader.

            Is de Jacob Scholten diegene die in 1878 is geboren en getrouwd was met Anke
            Adema?

            Zo ja van hen heb ik maar twee kinderen Egbert en Hendrikje als je er meer
            hebt naar jezelf toe dan hoor ik het graag.

            Mvg

            Bert Waterman

            Message 5 of 11 , Oct 13, 2010
              Bert,

              Op de Amsterdamse gezinskaart is datum inschrijving in Amsterdam niet goed
              leesbaar. Het was op 21 januari en aan de hand van de geboorteplaatsen van
              de kinderen zou je kunnen opmaken dat het in 1912 of 1913 moet zijn geweest:

              Maaike, geboren 13-05-1906 in Heerenveen (al is dat doorgestreept en staat
              er iets onleesbaars onder)

              Gepke, geboren 04-07-1909 in Heerenveen

              Geert, geboren 04-04-1911 in Schoterland

              Elisabeth, geboren 24-04-1913 in Amsterdam

              Inmiddels ook de archiefkaart van Gijsbertus Wijdoogen gevonden en daar
              wordt als datum van inschrijving in Amsterdam 11-03-1912 genoemd.

              Ik stuur de betreffende bestanden naar je privé mail adres.

              Met vriendelijke groet

              Nynke van den Hooven

              _____

              Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
> [...]

              > te Zwolle (nvdh: die drie woorden zijn doorgehaald) op de eersten dezer
              > maand des voormiddags te negen uren is overleden in het huis staande op

            • h. woudt
              Message 6 of 11 , Oct 13, 2010
                Hallo Bert,

                Jacob en Anke kregen 8 kinderen, de oudste Hendrikje (Hinke) was mijn
                oma. Ik ben nu niet thuis en gebruik momenteel mobiel internet wat
                niet zo stabiel en snel is. Dit weekend ben ik weer thuis ik probeer
                je dan privé te mailen met wat meer gegevens. De familie Verf zijn dan
                ook voorouders van jou. Van Gepke Jacobs Verf heb ik nog een mooie
                foto, maar misschien heb jij die ook wel al.

                groet, Hendrikje (Hinke) Woudt-Westra.
              • Bert Waterman
                Message 7 of 11 , Oct 27, 2010
                  Beste Hinke,

                  Deze mail had ik verzonden, maar is waarschijnlijk nooit bij je aangekomen,
                  want ik kreeg hem terug.

                  Hij gaat eigenlijk vooraf aan het contact dat wij inmiddels hebben.

                  De foto van Gepke Verf had ik ook , maar evengoed bedankt.

                  Bericht

                  Ook ik ben via Tineke Hartman erachter gekomen dat zij van mij een achter,

                  achter nicht is en nu blijkt dat jij dat dus ook bent.

                  Mijn oma was Elisabeth Scholten, geboren in 1883 en getrouwd met Gijsbertus=
                  Wijdoogen.
                  Een dochter van dit echtpaar was Gepke Wijdoogen en dat is mijn moeder.

                  Mijn naam is Gijsbertus Waterman (Bert) en ik zou het leuk vinden om ter

                  vervolmaking van mijn genealogie over foto's te kunnen beschikken van jouw
                  voorouders.
                  Dus als het kan van Jacob Scholten (wellicht heb jij een familie foto waar =
                  ook mijn oma Elisabeth op staat?), Hinke Scholten, Jan Westra en natuurlijk=
                  van je zelf.

                  Graag hoor ik van je
                  Je a-a-a-a- neef !?

                  mvg